Я був у натовпі. В оскаженілому від люті дикому натовпі. Чоловіки і жінки, підлітки і старці, жебраки і багатії – всі змішалися в цьому натовпі. І він зажив тепер своїм власним життям. Дихав, мислив, відчував. А ще бажав крові. Ніхто з цих людей не був здатен на подібну кристалізовану ненависть, на подібну сліпучу лють. Ніхто і ніколи раніше не вбивав. Вони навіть і не здогадувались ще вчора, про існування цієї людини. Але натовп нікого і не питав. Він ввібрав всіх цих людей, пережував їх особистості і йшов за своєю ціллю.
Надворі був пізній вечір, тому більшість присутніх у Натовпі несли смолоскипи. Несли заради того світла, що вони давали. Невідомо, хто кинув першого у той будинок. Люди прийшли, щоб відвести на чесний суд єретика, але вийшла в них страта. Можливо потім вони жахнулися сподіяному, але тоді Натовпу це подобалось. Подобалось як полум’я охоплює будинок, як спалахують заборонені книжки та фоліанти, як палає та корчиться в муках вчений, що мав сміливість не мовчати.
Я міг зрозуміти цих людей. Я міг зрозуміти і можновладців, які їх нацькували. Я знав, що вчення це мало померти. Воно несло небезпеку цілому світу. В перспективі століть звичайно, але серйозну і безсумнівну небезпеку. Тому і переслідувалися вчені, а книги потрапляли під заборону. Та все пішло шкереберть. Замість суду відбулась кривава страта. Вчений помер, але для учнів своїх він став мучеником. А вчення його ще більше розквітло.
– Агов, ти шо, п’яний? – хтось грубо і наполегливо будив мене, буцаючи мої черевики. Мій сон остаточно розтанув і я розплющив очі. Так і є – патруль. Кремезні хлопці у формі стояли поряд з моїм імпровізованим нічлігом. Сержант нахилився до мене: – Наче ні. Ану вали звідси! І манатки свої забирай!
Я швиденько піднявся, вдягнув куртку, підняв наплічника і майже бігом пішов до виходу з переходу. Ці хлопці мають надзвичайний дар переконання. А ще резинові кийки, які не оминають застосувати.
Піднімаючись сходами, я згадав свій сон. Коли ж то було? Років чотириста тому. В темні часи. Тоді вчених переслідували повсюди. Але той випадок став переломним. І наукова революція почала свою ходу. Звідки мені це відомо? Я і сам не знаю. В мене є багато знань і багато відповідей, але ще більше питань. Наприклад, хто я такий? Років шістсот тому я опритомнів посеред лісу десь у північні Німеччині і з того часу блукаю світом. Я був і жебраком і багатієм, за більш ніж півтисячі років хто завгодно зможе зібрати чималий статок. Але це ніколи мене не приваблювало. В гонитві за багатством багато чого пропускаєш повз себе. І дуже часто пропускаєш саме те, що важливіше за багатство.
До того ж я завжди отримую все, що мені потрібно. Ну як отримую? Просто знаходжу, хоча це також непідходяще слово. Я просто знаю де та чи інша річ чекає на мене. Або ж я створюю цю річ, редагуючи якимось чином реальність. Я не знаю, з мене поганий теоретик. Я просто люблю цей світ, а він, здається, відповідає мені взаємністю. Неначе я гість у гостинного господаря.
Ще я дуже люблю подорожувати. Проблеми з мовами для мене не існує, що є ще однією загадкою для мене, та й поспішати мені нікуди, бо я маю всі шанси виявитись безсмертним. Отже подорожі для мене саме те. Зараз я в Києві і тому обрав собі місцеве ім’я Дмитро. Якщо ж хтось хоче знати хто я, то я можу чесно сказати – зараз я Дмитро з Києва, професійний мандрівник.
Отож, я вийшов з переходу. Годинник на вежі показував сьому ранку. Перші сонні пішоходи ледь волочили ноги по останньому лютневому снігу. Зима закінчувалась, але весна не спішила її змінити. І ось у чому річ. Ще місяць тому я помітив дивні зміни довкола. Ніби все було як і раніше, але якесь напруження, неначе в’язка смола, оплутало все навколо. В першу чергу це відчувається в людях. Люди стали більш замкненими. Вони й раніше постійно поспішали і в своєму прагненні всього досягти не помічали нічого довкола. І в решті решт в погоні за безглуздими бажаннями втрачали те, що їм насправді необхідне. А тепер і взагалі стали неначе біороботами. Не розмовляють, не радіють, не живуть.
А ще від болю почав кричати світ. Інші люди цього не чують, але я його відчуваю всім тілом. Світ страждає. Так, саме страждає. Він так само живий як ви, чи я. Почалося це вже давно. І саме науково-технічний прогрес цьому причина. Світ пронизаний потоками енергії. Вони є основою його нормального функціонування. Вони дарують життя всьому живому, і мають свої прояви в рельєфі та гідросфері. Кожна гребля, кожне осушене болото чи тунель прорубаний у скелі вносить зміни у енергопотоки світу. Це врешті решт згубить світ, і мені здається, що хтось до цього і веде.
Заглиблений у свої думки, я йшов до найближчого «фаст-фуду». Треба було щось перекусити, а я вже знав, що на крайньому лівому столику буде стояти пакет з кількома бургерами. Його там ніхто не залишив. І він нікому не належав. Він там просто стояв і чекав мене. Це була єдина і достатня умова для його існування.
Після сніданку я пішов гуляти містом. Ноги самі привели мене на схили Дніпра, а потім і вниз, на берег. Я спустився майже до самісінької води і сів на бетоні. Дніпро вже скинув з себе окови льоду. Він неспішно тік і погравав малесенькими хвильками, чекаючи, як і я, вранішнього сонечка. Це, певне, найголовніша причина, чому я так затримався в Києві. Дніпро надзвичайна річка. Сильний і могутній, він не зачах і не помер, як над ним не знущалися. Але сьогодні і він виглядав якимось тьмяним. Виглядав старезним велетнем, що, попри величезну силу, має ще й не меншу стому. Я протягнув руку і почав гладити воду. Неначе старого і доброго собаку.
– Все буде добре, мій милий. От побачиш. – примовляв я. А Борисфен відповідав мені легенькими хвильками, що ласкаво торкалися моєї руки.
– Ти розмовляєш з річкою? – дзвінкий дівочий голос розвіює морок. – Вперше таке бачу.
Обертаюсь і дивлюсь на порушницю мого спокою. В мене аж подих перехоплює. Надзвичайно гарна дівчина зі сліпучою посмішкою. Вона стояла і дивилась на мене трішки нахиливши голову вбік, а очі її сяяли сотнями веселих бісиків. Я придивився уважніше, щоб побачити, що вона несе з «середини». Ще одна з моїх незрозумілих здібностей. Дівчина майоріла яскраво-блакитними кольорами чистої доброти та вдачі.
– Він був засмучений та стомлений. Я вирішив його заспокоїти.
– Ти говориш як божевільний, але так переконливо. Та й здаєшся таким мудрим, хоча й молодий. То що ж ти тут робиш насправді? До речі, мене звати Оксана.
– Дуже приємно. Я – Дмитро.
– Дмитро-Дніпро, – вже ледь не сміялась вона. – То от чого ти з ним розмовляв. Він твій тезка?
– Можливо й так… – тепер вже і я посміхався. – А чому ти ходиш тут так рано?
– Та ще й заважаю твоїм бесідам з річками? Я просто на роботу йду. Я кожного ранку проходжу берегом Дніпра. Тут дихається якось вільніше. А потім цілий день гарний настрій. До речі я вже трішки спізнююсь. Може прогуляємось і по дорозі поговоримо?
– А чом би й ні, – ідея мені сподобалась. – Ходімо.
І ми пішли поряд. Розмовляли про те і се. Оксана виявилась дуже гарним співрозмовником. А я дивувався її мудрості. Якась вроджена жіноча інтуїція вищого рівня.
– Ну от ми й прийшли. Я побіжу працювати.
– Зачекай. Як мені знайти тебе?
– Мене не треба шукати, я не збираюсь ховатись.
* * *
Минуло трохи більше місяця. Прохолодна відлига зими змінилася квітучістю весни. Але для мене той час промайнув наче сполох. Я не знав чого чекати від мого спілкування з Оксаною. Вона була наче острів тепла і ласки серед холодного океану інших людей. Я хотів і не хотів її бачити. Дуже багатьох близьких та рідних я втратив за своє життя. Я блукаю світом вже багато часу, і, мабуть, блукатиму вічно. А це не сприяє близьким стосункам з людьми.
До того ж з’явилась ще одна річ, що не давала мені спокою. Я помітив зміни в енергетиці міста. Під Києвом знаходиться потужний енерговузол, що виходить на поверхню в декількох місцях. Та останнім часом енергія, що б’є з землі, не дарує життя. Вона стала неначе брудною. І все живе це помітило. Перелітні птахи не повертаються до Києва, а навіть намагаються облітати місто широким колом. Вуличні тварини геть усі повтікали до лісів області. Домашні ж почали казитися. А люди… Люди зупиняються на секунду і кажуть собі: «Щось я втомлююсь. Треба попити вітамінів.» або «Ну цього року точно потрібно на морі відпочити». Я маю намір розібратися з цією отрутою.
* * *
Я літав над землею. І був на її поверхні. І під поверхнею також. Я був всюди і ніде. Простір і час на мали для мене жодного значення. Я нічого не чув і не бачив. Лише нескінченний потік відчуттів та інформацію про все навколо. Це був 1962 рік. Світ застиг у жахливій рівновазі. Дві величезні держави були готові спопелити одна одну, та й весь світ разом з собою. Найнебезпечніша зброя всіх часів. Витвір смертоносного мистецтва хворобливих мізків вчених. Тих самих вчених, яких спалювали на вогнищах, і імена яких намагались навіки забути, викреслити з історії. Тепер вони готові помститися. Вони створили свого Сурта з вогняним мечем і готові загасити сонце. Страх, біль та ненависть настільки просочили все навкруги, що навіть дихати важко. Люди відчули наближення кінця.
Та цього не сталось. Чи то шрами на обличчі землі, що залишились після випробувань, повернули людство до тями. Чи втрутилась якась інша, третя сила. Я не знаю. Люди схаменулись і перестали брязкати зброєю Але чи надовго?
Я прокинувся у вагоні метро. Наче на хвильку задрімав, а такий довгий і яскравий сон побачив. Я знав беззаперечний зв’язок між цим сном, і сном про вченого місяць тому. Але чому саме зараз? Щось я впускаю.
Я їхав у центр. Десь там в глибині, глибше ніж пролягають лінії метрополітену, знаходиться енергетичне серце Києва. Туди я і прямую. Я вийшов на станції. Чергового не було видно. Я швиденько переліз за огорожу і опинився в тунелі. Потрібно знайти люк на нижні рівні. Тут сморід отрути відчувався значно сильніше, ніж на поверхні. І по ньому, неначе по слідах, я шукав винуватця всього цього.
Проходжу біля бокової гилки колій. Здаються саме туди мені і треба. Присутність чогось ворожого тут відчувається дуже сильно. Хвилю за хвилею мене накриває то льодяним жахом, то панікою, то сліпучим гнівом. Але з цим ще можна впоратись, доклавши певних зусиль.
Не знаю скільки я йшов тим тунелем. А потім, знайшовши люк на нижні рівні, спускався драбиною. Потім знову йшов, спускався, йшов. Поки в одному з тунелів не побачив відблиски світла. Той тунель вже мало був схожий на творіння людських рук. Здавалось що це русло підземної ріки. Хоча можливо колись так і було. Я почав підходити до того місця, де було джерело світла. А потім побачив його.
Воно стояло поряд з настільки потужним енергетичним вузлом, що його було видно не озброєним оком. Створіння також мене помітило. Неможливо назвати це людиною. Незвичайні негармонічні форми кінцівок, зайві суглоби, але найстрашніше це очі. Абсолютно чорні величезні очі. І ореол могутності. Я не зустрічав настільки могутніх істот за своє життя. Воно уважно дивилось на мене, і виглядало трохи здивованим. А потім я відчув як воно лізе до мене у голову зі своїми липкими і чорними думками. Я намагався закритись, але вже було пізно, воно вже влізло.
І в ту ж секунду відскочило. Відсмикнув свої пазурі як від розпеченої сковорідки. Ми повернулись у фізичний світ. Щось таки завадило йому розібратись зі мною. І воно почало тікати. Далі по тунелю. Я побіг за ним, та виявилось, що його кінцівки більш пристосовані до бігу на дальні відстані і я повернувся до місця нашої дуелі. Енерговузол ледь вібрував. Йому ще не вистачало енергії до повної потужності, та ще й видно було пошкодження, що завдала йому та істота. Я протягнув руку та доторкнувся до нього. Мене накрило хвилею болю. Склалося відчуття, що він жалівся на свого кривдника і просив захисту. Я захотів йому допомогти. Коли я відійшов від нього, я ледь стояв на ногах. Здається я віддав більшу частину своїх сил цьому серцю міста. Я сів на підлогу і обперся спиною на стіну. Сам того не помітивши я провалився у сновидіння.
Я був поряд із самим собою. Все моє життя промайнуло повз мене і повернулось до відправної точки. Чомусь долі за той ранок у німецьких лісах мене щось не пускало. Почали пролітати картинки. Мої спогади, думки, фантазії.
Я знову був у натовпі. Та окрім мене там був ще один я. А мене першого там наче і не було. Я мав повну свободу дій. Правила і порядки сну на мене не розповсюджувались. Натовп підійшов до будинку вченого. Кричали, сварились, стукали у двері. І тут хтось кинув смолоскип. Час зупинився. Смолоскип висів у повітрі. А той, хто його кинув, так і залишився з піднятою рукою. Я підійшов ближче побачив під капюшоном ті самі очі. Абсолютно чорні величезні очі істоти.
Мене вирвало з того сну. Інформація понеслась як річка, що прорвала греблю. Я бачив весь шлях цієї істоти. Прикласти маленьке зусилля там, трішки відкоригувати тут, змінити те… Підправити креслення Оппенгеймера, змінити дослід Курчатова, навіяти про розширення зон впливу і посіяти всюди страх.
Я прокинувся на холодній підлозі в тунелі. Піднявся і пошкандибав до виходу. І знову сновидіння не давали мені спокою. Вся мозаїка склалася. Істота не відступиться доки не знищить світ. І я повинен її зупинити.
Коли я дістався поверхні вже був пізній вечір. Накрапав невеликий дощик. Треба було шукати де заночувати. Я зайшов за ріг будинку, а там мене вже чекали. Цього разу місцеві хулігани.
–Оппа, буде закурити? – запитав один з них. – Та чого ти не лякайся. А може в тебе буде трохи грошей?
Я намагався відійти назад, але двоє його оплічників вже обійшли мене. Раптом я відчув різкий біль і впав на землю. Я побачив руків’я ножа, що стирчала з правого боку, і обличчя того хто це зробив. Його губи скривились в посмішці, що висловлювала цілковиту насолоду. А його очі… Вони були повністю чорні. Я почув голос першого:
–Ти що робиш? Тікаємо! – і я втратив свідомість.
Коли я опритомнів, то лежав у великій калюжі крові. Біль був нестерпний. Закриваючи рану рукою, я відповз до стіни будинку та обперся на неї спиною. З кожною краплею крові з мене витікало життя. Я ще не потрапляв у такі пригоди. Завжди міг уникнути насилля, але цього разу ціллю цих людей було саме вбити мене. Домовитись не вийшло б.
Раптом біль зник. Час застиг. Сміття, підняте у повітря вітром, застигло нерухомо. Краплі дощу висіли наче чудернацька гірлянда. До мене хтось йшов. Його чорна мантія волочилась полами по асфальту. На голові був капюшон і обличчя не було видно. Лише темна пляма. А от кисті рук навпаки, білі як перший сніг, і надзвичайно тонкі, я б навіть сказав, що витончені. Він, чи вона, підійшов і, не кажучи ні слова, простягнув до мене руку, запрошуючи йти.
–Стій! – прозвучав владний голос. – Ти не маєш права на нього!
Чорний повернувся. За ним стояв старець в сірому балахоні. Його довге сиве волосся спадало на плечі.
–Це не тобі вирішувати, – голос чорного був як стогін вітру, сиплий і поривистий. Здавалось, кожне слово вимагало від нього титанічних зусиль. – Я забираю всіх.
–Та не його! Ми не маємо влади над ним! Ти хіба не бачиш, хто він?
Чорний повернувся до мене, трохи нахилився і просипів:
–Чого ж ти мовчав?
Потім похитав головою і неспішно пішов геть.
– Помилковий виклик. – сказав сірий. –А й справді, чого ти мовчав? Чому не сказав хто ти? Потім би довго маялися витягаючи тебе з чистилища..
–А хто ж я? – ледь не закричав я.
–Так, зрозуміло. Амнезія. – констатував сірий. – Давай руку. Хай з цим начальство розбирається. Це не моя проблема.
Він вхопив мене за руку і світ здригнувся. Мене наче розірвало на тисячу шматків і добряче перемішали в блендері. А потім з’явилось світло. Яскраве біле світло, що лилося звідусіль.
Сірого вже не було поряд. Замість нього стояло і дивилось на мене якесь дивне створіння. Я ніяк не міг сфокусувати на ньому погляд. Воно наче перетікало з однієї форми в іншу. То виглядало як чоловік, то як жінка. То було надзвичайно гарним, то бридким і огидним. Лише одне не змінювалось. Воно було могутнім. Майже нескінченно могутнім.
–Де я? – прошепотів я. – І хто ти? Чого ти хочеш від мене?
– Не пам’ятаєш? – воно стало жінкою. Гарною і милою. – Я допоможу.
Воно/вона підійшла і доторкнулась до моєї щоки. Її рука була тепла і, здавалось, пахла випічкою. Але від того дотику мене наче розірвало з середини. Я впав на коліна. В середині відчувався то вогняний вихор, то льодяна хуртовина. З очей текли сльози. Безліч спогадів пролетіли в моїй голові.
Я згадав хто я є.
Я Блукач. Хтось називає мене, і подібних до мене, богами. Деміургами, творцями та ще сотнею різних імен. Я блукав мільйонами світів на протязі тисячі тисяч років або, можливо, декількох секунд. Це одне й те саме для того, хто має владу над часом і простором. Всі існуючі світи були створені подібними мені створіннями. Смерть не має влади над нами, бо механізми смертності створені нами самими. І в мене немає вибору, я або створюю свої світи, або блукаю чужими. Колись я творив, а потім мені це набридло і я почав блукати. Тепер і це мені набридло.
–Я хочу повернутись! – твердо сказав я Долі. Бо саме Доля зустріла мене в цьому таємничому місці. Доля то єдине, що має владу над Блукачами, хоча й не може нами командувати. Майже безгранична могутність Долі обмежується лише їй відомими правилами. І вона слідкує за їх виконанням. Доля мовчала, і я повторив: – Я хочу повернутись у той світ!
– Ти сам знаєш, що це неможливо. Ти можеш вибрати будь-який інший світ.
– Але я не хочу нічого іншого! Я хочу саме туди. – я відчував лють, що закипала у мені. Лють і безвихідь. Я знав, що хочу повернутись, я знав, що це суперечить правилам.
– Я нічого не можу вдіяти. Правила порушувати не можна. Вони все, що в нас є.
– Але це неправильно!
– Неправильно бажати того, що тобі не судилося! – в голосі долі чулися залізні нотки. – Ти думаєш, що зможеш врятувати той світ? Ти Блукач, ти не можеш втручатися у внутрішні справи світів! Люди повинні самі впоратись зі своєю проблемою!
Я стояв схиливши голову. Кожна фраза Долі пекла як отрута. Тим часом вона продовжила:
– Чи ти думав, що в тебе буде нормальна людська сім’я? З тією, як її… Оксаною…
Мене наче льодяною водою обдало.
– Так… Саме так… Так от що воно… Я закохався…
– Ні! Ти не можеш кохати! Це не в твоїй природі.
– Але це все пояснює… Як я раніше цього не зрозумів? Поверни мене!
– І ще раз, ні! Цього не мо… – дивний шум перервав нашу розмову. – Хуг?
Кричав птах. Білий ворон, прилетів, сів на руку долі і продовжив кричати своїм скрипучим голосом. Потім замовк і почав дивитися на мене своїми зеленим і синім очима. Ще раз каркнув і полетів. Доля мовчала.
–Я… Ти… Згори дали добро… – неспішно почала вона.
– Згори? – я нічого не розумів. – Добро?
– Ти можеш повернутися. Але ціною того буде твоє безсмертя. Посланець долі більше не забиратиме тебе. Ти згоден?..
– Зачекай, над тобою є ще хтось?..
– Тобі це знати не обов’язково! Відповідай! Часу на роздуми в тебе немає.
– Я згоден!
– Твої знання та пам’ять залишаться. Прощавай.
І я тієї ж миті опинився на березі Дніпра. Я зміг! Я вирвався з петлі Блукачів. Я перший в кого з’явився вибір! І в мене тепер є для чого жити, і є що втрачати! Світ також радів моєму поверненню. І Борисфен-Дніпро радів, блискаючи хвилями під ранковим сонцем.
– Давно чекаєш? – пролунав голос Оксани за моєю спиною.
– Ні, щойно прийшов.
– От і добре. Не люблю коли мене чекають. – посміхнулася вона. – Ходімо!
– Зачекай, я мою тобі дещо сказати… Я… – я намагався зібратись з думками і словами. – Я… кохаю тебе…
– Знаєш, і я тебе. – вона зніяковіла, проте одразу ж посміхнулась і продовжила. – А довго ж ти збирався…
Я нічого не відповів. Лише обняв її і ми пішли берегом мого старого друга Дніпра. І не було краю в ту мить ні моєму щастю, ні блакитному небу над головою. Я став ЛЮДИНОЮ. І з проблемою цього світу якось впораємось ми – люди.
Коментарів: 72 RSS
1Ловчиня птахів02-03-2015 09:52
Вітаю!
Як на мене, досить цікаве оповідання. Піднята тема сподобалась. Завжди цікавило, хто вони ті Агасфери-Блукачі. Тепер знаю
Трохи є відчуття, що Автор не до кінця попрацював над темою - є мовні огріхи:
— Я щось пропустив? Я щось минаю увагою?... — гілки. — кома пропущена.Розділових знаків пропущених чимало...
Також є відчуття, що Автор ще не виписався і йому треба багато писати, щоб відчути мову. Це стосується багатьох уточнень і зайвих займенників, якими ми, невиписані, постійно грішимо
Загалом же, за тему дякую.
Бажаю успіху!
2Читач02-03-2015 10:24
Прочитавши оповідання виникло багато запитань...
В основному щодо штампів-персонажів.
Чому, злий персонаж - обовязково потворний, чорний, а добрий - пухнастий і білий?
Чому, божок-блукач виявляється таким слабеньким в плані всесильності, що його може убити якась шпана?
Чому, цього бога, який перебачив за свої тисчоліття життя безліч красунь вабить ще одна? Чи він просто звичайний старий бабник? На українок потягнуло...
І до чого друга сюжетна лінія із вченими?
На жаль, список можна довго продовжувати.
Удачі!
3Автор02-03-2015 22:19
Дуже дякую за відгуки та критику)
Так стиль хромає) Будемо рости!=)
Багато чого не написав, чого хотів. Самому якось все зрозуміло, що хотів сказати)
Якщо цікавить: Блукач творець, але не всесильний - я цього не писав. До того ж у нього амнезія і він не знає на що здатен.
Любовна лінія: Блукачі апріорі не здатні на почуття, тому головний герой викликає подив у Долі. І Оксана дійсно його перше кохання.
Лінія з вченими: Згоден, не розкрив. Ідея була в тому, що підземний культивує науку, яка і повинна знищити світ.
Ще раз дякую за критику і Ваші думки=)
4Док03-03-2015 20:25
Ще додам: початок видався сильнішим, ніж фінал.
А так, якщо доопрацювати, досить непогано.
Успіху на конкурсі!
5Ліандра04-03-2015 10:06
Загальне враження: сподобалося
Ідея цікава, не нова, але де їх нових набрати. А підхід дуже цікавий.
Мова: гарна, грамотна, приємно читати.
Персонажі герой загадковий, цікавий, з глибиною. А Оксана трохи блякленька? Що там в ній такого він прочитав, що одразу в неї закохався?
Атмосфера відчувається, знаєте, ото як вони біля Дніпра сидять стоять, так і чутно як хвилі накочують на берег.
Успіху
ну й зачепилась на початку
повтори закрались6Ал16-03-2015 12:15
Важко сказати тут щось осмислене, тому що з одного боку багато хороших зачинів, з іншого, вони майже затерті штампами. Ангел, який відкидає крила, щоб стати людиною заради дівчини був "класикою" ще за античності. Та це не означає, що на цю тему неможливо сказати нічого нового. Важко, але реально.
Аналогічно і з протистоянням науки і... до речі чого? Природності? Невігластва? Духовності? Тут не до кінця зрозуміло.
Словом, замість того, щоб піхати в один твір усе, про що авто думав за минулий місяць, можна було взяти один факт і танцювати його до чогось суттєвого. Це як з туристами - чим досвідченіший мандрівник, тим менше речей у його рюкзаку. Але кожна безумовно потрібна.
Стиль ще трохи кульгає, час від часу проскакують канцелярити і просто невірні звороти, але це лікується. Треба просто багато писати і багато читати.
Загалом хороший старт і хороший зачин, продовжуйте думати і продовжуйте писати. Все інше додасться.
7Пан Мишиус16-03-2015 19:33
Тут можно жестко пройтись по тексту, если у автора крепкая психика. На ваше желание.
8Mamba16-03-2015 21:47
А потім Ми, вельмишановний Авторе, за Вашої згоди викладемо власні зауваження до твору та до "жорсткої критики", якщо вона з'явиться.
9Пан Мишиус17-03-2015 11:44
Я спою, а он подхватит.
Новичкам всегда кажется, что если повторять одно и тоже несколько раз, то читатель поймет лучше. Разочарую - не поймет. Незачем.
Впечатление, что люди у автора только с приставкой "эти".
Учитесь писать без "был", поверьте, получится гораздо лучше, хотя и сложнее.
Ясно, конечно, читатели - полные тормоза. Вечер, но ради чего несут люди факелы - не понятно, надо уточнить, что ради их света.
- мене - мои - мой. Плохо.Смотрите, нужно ли в подобных случаях уточнение "свой"?
Вы делали эти повторы нарочно, но не очень смотрится.
Сбой во времени повествования. Зачем?
Повтор уточнения, что он живет много лет. Читателю это вы уже сообщали. Напишите просто - моя жизнь не способствуем близким отношениям.И что? Весенний авитаминоз, а на море всегда хочется.
С трудом верится. Абсолютный пацифист, переживший за много веков энное количество войн.Білий ворон - крук.
В конце - наивный пафос.
Что скажу - писать вы хотите, но пока еще как новичок, это чувствуется. Не чувствуется жизненного опыта. Герою шестьсот лет минимум, а чувствует и ведет себя наивно-инфантильно. Это хорошо, что он такой романтик, но мудрости в нем нет. Доля, которая то с маленькой буквы, то с большой, превращает рассказ в сказку.
Мамба, можете шипеть.
10Пан Мишиус17-03-2015 11:55
Шестьсот лет воздержания? Иди герой того, без любви с женщинами был? Или Бродягам это не надо? Это я к тому, что герой очень инфантильный.
В вас чувствуется лиризм, но вы его передавайте не на подростковом уровне, а учитывая реальных людей с их эмоциями.
По сюжету я не говорил. Не совсем понятно при чем тут ученые? Возможно, Бродяга пришел в чужой мир, чтобы его исправить? Но амнезия и все такое. Хотя амнезия - тот еще шаблон.
11Колесо17-03-2015 13:27
Спасибо за отзывы.
По "жесткой критике" - я только за, свои ошибки обычно незаметны.
Не понял, что с вороном. Крук? Что это означает?
12Пан Мишиус17-03-2015 13:34
А разве в украинском языке есть слово "ворон"? Мне казалось, что ворон - это крук, но могу быть не прав.
13Док17-03-2015 13:59
Ворон - російською, крук - українською. Все так і є.
14L.L.17-03-2015 14:16
В українській мові є слово ворон. Я завжди вважала, що крук - то якийсь окремий вид чи підвид, чи щось таке...
15Пан Мишиус17-03-2015 14:24
L.L., то, что вы вважалы - это не показатель. Найдите мне в зоологии на укоаинском языке слово "ворон", и тогда я скажу, что вы правы. Но стоит открыть даже школьный атлас, как на русском птица называется ворон, а на украинском - крук.
[сексизм] - это неоспоримый довод.16L.L.17-03-2015 14:46
"І як зрощу в душі голубок білих, Коли там ворон чорний звив гніздо" (Іван Кочерга, "Ярослав Мудрий). Це те, що найперше згадалось. В зоології, може, й немає такого слова. Але ж ми літературою займаємось і про літературу говоримо? В художній мові таке слово цілком собі існує.
А відколи це птахів шукають в атласах? Я вважала, що в атласах - географічні карти. Хоча те, що я вважала, звичайно, не показник.
17Пан Мишиус17-03-2015 14:52
Школьный атлас-определитель животных.
Если в языке даже не определились с названием птицы, то это еще один довод в пользу того, что язык еще крайне сырой, и с ним творят, что хотят.
18Пан Мишиус17-03-2015 14:55
Атлас — сборник карт, таблиц, диаграмм и т. п. Основные примеры атласов:
Анатомический атлас, например, атлас анатомии человека Синельникова.
Географический атлас — собрание географических карт.
Физический атлас какой-либо планеты.
Атлас звёздного неба.
Атлас народов (этнографический атлас).
Атлас языков (языковой атлас).
Виртуальный атлас — компьютерная программа, представляющая географический атлас в электронном виде.
19L.L.17-03-2015 15:04
Ні, це просто свідчить про те, що деякі сучасні "патріоти" її (мову) трохи недовчили.
20Пан Мишиус17-03-2015 15:10
Хорошо, украинский ворон - это ворон, уговорили. Крук - это совсем другая птица, не патриотична. Она живет где-то за границей.
21L.L.17-03-2015 15:16
Згадала схожу дискусію шестирічної давнини. Нічого в світі не міняється!
Але як видно, причина непорозумінь все одно у видах самих птахів
http://lingvoforum.net/index.php?topic=7377.0
22Ліандра17-03-2015 15:18
23Док17-03-2015 15:22
В зоології однозначно ворон - це крук. Використання терміну в художній літературі можливо
24Док17-03-2015 15:23
... можливо й допустимий. Мені він сприймається як русизм, але сперечатися не буду.
25Пан Мишиус17-03-2015 15:26
Прислів'я
Крук крукові ока не виклює.
Є ворона, є крук, є галка.
Что есть ворон - не знаю. Со времен школы эта птица называлась круком. Вспомните Герду. Ну не с вороном она знакомилась, а с круком.
26Ал17-03-2015 15:28
Ворон то чоловік ворони. Окремого виду "бик" теж не існує, наскільки я знаю.
Просто російською ворон - то трохи більша чорна птаха, яка англійською Raven а українською крук. Звідси і плутанина.
Тому ще можна посперечатися, чия мова насправді "сира"
27L.L.17-03-2015 15:29
З Гердою українською мовою я не знайома взагалі!
28Док17-03-2015 15:29
У нас з воронових на території живуть круки, граки, сірі ворони, галки. Це з тих, яких плутають між собою. Сорок і сойок, думаю, пізнає кожен.
29Док17-03-2015 15:31
Чорних ворон на нашій території немає. Крука можна сплутати з граком, який теж чорний
30Пан Мишиус17-03-2015 15:34
Я в шоке. Все, поднимаю руки и ухожу. Дальше спорить бесполезно.
31Пан Мишиус17-03-2015 15:39
Ворона (Corvus corone) Полевые признаки. Черная ворона легко узнается по общему вороньему облику и черной, как у грача и у ворона, окраске оперения. От ворона отличается мелкими размерами; в отличие от грача ворона - одиночно гнездящаяся птица. Крик, как и у серой вороны, но менее звучный; по словам Воробьева, в Уссурийском крае крик черной вороны заметно отличается от крика серой вороны и напоминает несколько крик грача. Редко парит в воздухе. Держится в одиночку, парами и стаями. В отличие от большеклювой вороны, клюв более тонкий.
Думаю, что в Житомире целые стаи именно ворон, а не грачей. Зимуют. Похожи на воронов, но у ворона клюв болшьше и такой светловатый у основания. Именно воронов (круков) мало видел.
32Пан Мишиус17-03-2015 15:40
Ищут жрать вместе с серыми воронами.
33Док17-03-2015 15:44
Якщо сірі з чорною головою і крильми - ворони. Якщо чорні - граки. Круки у містах не часто зустрічаються і близько до людей не підлітають
34Пан Мишиус17-03-2015 15:47
Серые - это точно серые вороны. В большинстве своем за городом, зимой часто залетают в город. А черные - целые стаи, кричат "кар-кар", зимуют. Величиной с серую ворону, но серая больше поджарая. Постоянная наша птица. Иногда жрет вместе с голубями, но осторожная. Смотришь на нее - улетает. Хватает еду, если бросил далеко.
Я думаю, что это черная ворона, а не грач. Грач же должен улетать на юг. А эти сколько себя помню, живут даже самой суровой зимой.
Вороны, которые круки тоже иногда есть, но там клюв такой толстый и сама птица больше.
35Док17-03-2015 15:52
Наші відлітають взимку південніше, а до нас зимувати північні прилітають. Чорної ворони в Україні немає. То граки.
36Пан Мишиус17-03-2015 15:55
А что такое тогда ворона (Corvus corone)?
37Пан Мишиус17-03-2015 16:00
Главная примета грача, отличающая его от вороны и которую нельзя не заметить, так как она сама бросается в глаза - это голое место вокруг клюва.
От постоянного ковыряния в земле у грача клюв беловатый.
У молодых грачей еще нет белого клюва, молодого грача сложно отличить от черной вороны.
Не видел я у наших птиц светлого пятно. Надо посмотреть. Может и действительно грачи. Очень много и шумные.
38Док17-03-2015 16:00
Чорна ворона - Західна Європа, Сибір, Далекий Схід. Відомі окремі випадки зальоту на нашу територію, і то давно (і під питанням). До Житомирщини ще не долітали ;)
39Ловчиня птахів17-03-2015 16:02
яка мила орнітологічна дискусія
40Пан Мишиус17-03-2015 16:02
О! А мы ждали как раз специалиста по отлову.
41Ловчиня птахів17-03-2015 16:21
Мишиусе, я же вам іноді не вистачає смайла
42Ловчиня птахів17-03-2015 16:21
як*
43Пан Мишиус17-03-2015 16:40
Куме, ви до зоопарку ходили? Яка давились? Як як?
Як як? Як як як.
44Ловчиня птахів17-03-2015 16:41
ви й по-нашому умієте
45ДонькаДонКіхота17-03-2015 17:06
народ, ну ви і смішні... ворон, крук. для того, аби перевірити, чи
є таке слово в українській мові, треба звертатися не до атласу. а до 11-томного академічного "Словника української мови". і тоді не будете говорити дурниць.
він є в інтернеті. і там можна прочитати таке:
"ВОРОН 1, а, чол.
1. Великий хижий птах із блискучим чорно-синім пір'ям, що живе подалі від осель (переважно в лісі). На стрісі, край угла [рогу] селянської хати, Сів ворон та й кряче, недолю віщує (Іван Франко, XIII, 1954, 94); Чорний ворон кричав на верхівці обпаленої блискавкою сосни (Олесь Донченко, III, 1956, 110).
♦ Ворон ворону ока не виклює — один одному не буде шкодити. Пан і старшина — як брати рідні! Ворон ворону ока не виклює (Панас Мирний, II, 1954, 85).
2. Рід гри, у якій імітується напад ворона на курчат, що їх захищає квочка. [Мотря:] Парубки гратимуть у довгої лози, у тарана; дівчата — у ворона, у гусей!.. (Марко Кропивницький, II, 1958, 25); Панночка виглядає.. дівчат, що грають у «ворона» (Любов Яновська, I, 1959, 143).
Словник української мови: в 11 томах. — Том 1, 1970. — Стор. 740.
далі:
КРУК, діал. КРЮК, а, чол. Великий хижий птах із блискучим чорно-синім пір'ям, що живе подалі від осель (переважно в лісі); ворон. Не штука вбити крука: злови-но живого (Номис, 1864, № 7250); Закрякали чорні крюки, Виймаючи очі; Заспівали козаченьки Пісню тії ночі (Тарас Шевченко, I, 1963, 45); Круки — нечисленні осілі птахи України. Живляться вони гризунами, комахами. Поїдають також різні покидьки й трупи тварин (Вечірній Київ, 4.II 1961, 4); * Образно. Ридає вночі віоліна. О музико, серця не край! В диму і крові Україна, розтерзаний круками край (Володимир Сосюра, II, 1958, 242); * У порівняннях. Польська шляхта і татари налітали із заходу і сходу, мов ті круки (Іван Цюпа, Україна.., 1960, 243).
♦ Білий крук — те саме, що Біла ворона (див. білий).
так що не варто навіть пробувати здаватися святішим за Папу Римського. відповідь на те, чи є таке слово в українській мові,може бути лише словник.
46ДонькаДонКіхота17-03-2015 17:12
в українській мові давно з усім визначилися. відносно того, що "язык еще крайне сырой, и с ним творят, что хотят" - це тільки ваше враження. до речі, з російською мовою автори-постмодерністи також "творят что хотят". в чому тут проблема? здається, лише в намаганні принизити українську мову. традиційна забавка для прихильників "русского мира". але треба просто гарно знати українську мову. бо можна виявити своє невігластво. це не перехід на особистості. лише фраза пана Мишіуса ( чи Мішіуса - хто нарешті скаже, як правильно) - дужу негарний випад.
а висновок один - за Рильським - не бійтесь зазирати у словник. це пишний яр, а не сумне провалля
47ДонькаДонКіхота17-03-2015 17:24
шановні учасники дискусії про воронів/круків/граків трохи захопилися. у нас тут конкурс художніх оповідань, а не клуб любителів зоології. слово ворон є... крапка. в художньому творі, як правило, неважливі деталі. тому не варто все ускладнювати.
ну і ще трохи зачіпок:
Ой-ой-ой, пане Мишіусе. Ви ж нібито знавець російської мови. Як же ж так? "эти" – це не «приставка» (префікс), це зовсім інша частина мови (її навіть у школі вивчають...). В сирій українській мові це називається займенник. (п.с. крім словника, можна також інколи в підручник зазирати… корисна річ і дуже пізнавальна)
Ну да, ну да… тільки до чого це було? Хто тут більший сексист?
.Так-так, саме там треба шукати значення слів. а якщо його там немає то і слова немає… наука – то ніщо, а шкільні атласи і підручники – «наше всьо».
48Ал17-03-2015 17:31
О, а я ще одне питання знаю: як правильно жираф чи жирафа?
49Sergiy Torenko17-03-2015 17:33
Поясню. Замість взятого в квадратні дужки слова був вираз з образою до жінок.
Вираз було видалено (замодеровано) мною.
50ДонькаДонКіхота17-03-2015 18:11
в чому пан Мишіус абсолютно правий - повтори дуже шкодять оповіданню. повтор - один із чотирьох головних композиційних прийомів. однак, коли повторювання перетворюється на тенденцію - це стає хибою твору. письменникам завжди радять уникати тавтологій і нав’язливих повторів.
.кристалізована ненавість, сліпуча лють. надто пафосно і красиво. такого все ж таки краще уникати.
.кома тут до чого? що вона відділяє від чого? додаток від присудка? не потрібна вона там.
Він ввібрав всіх цих людей, пережував їх особистості і йшов за своєю ціллю.
"йшов за своєю ціллю" - негарно, кострубато. тут ціль - це мішень чи мета? про що тут йдеться?
Тому і переслідувалися вчені - частка "ся" вказує на те, що дія спрямована на самого мовця. умиватиСя - це умивати себе. вчені переслідувалися - значить, самі себе переслідували? уникайте пасивних дієслівних форм. набагато природніше звучить: вчених ПЕРЕСЛІДУВАЛИ.
далі буде...
51Пан Мишиус17-03-2015 18:56
Да, я опять напишу, что с доводами определенной части населения, не скажу, какого пола, трудно поспорить.
Есть крук - и крапка. Я сказал.
Да, названия животных ищутся в справочниках, а никак не в произведениях классиков. Да, мне доказали, что черное и каркает не ворона, а грач. Оно, животное, все рано черное и каркает. Но ворон по зоологии называется круком.
Знаете, что такое узаконенная неграмотность? Это когда неграмотные выражения употребляются столь часто, что такие как вы используют их повсеместно и доказывают, что это правильно. Это как "нажать на курок" и т.д.
А по поводу цих людей. Два раза по тексту ци люди ваш не смущает?
Почему это хта обязательно та, а жерка как правило, эта.
Давайте дальше, учите, как называются птицы. [Перехід на особистості]
52Колесо17-03-2015 18:58
Дякую ДоньціДонКіхота за критику, буду виправлятись;)
То про продовження критики? Охоче чекаю і буду ще більше вдячним=)
53Колесо17-03-2015 19:00
Мне кажется, что это не взаимоисключающие факторы. Или нет?;)
54Пан Мишиус17-03-2015 19:00
Согласно украинским ученым, которые не согласны с мнением большинства и не считают микробов животными, здесь должен быть смайлик, но цензура вырежет, жирафа в украинском языке вообще нет. Это не наше животное, и ареал, смайлик, зараза, его на Украину не распространяется.
55Пан Мишиус17-03-2015 19:02
(чи Мішіуса - хто нарешті скаже, як правильно)
Для вас - сэр Мышиус, смайлик, зараза.
56Док17-03-2015 19:06
А це про що й до чого? без зарази смайлика
57Пан Мишиус17-03-2015 19:10
Просто смеюсь. Я не знаю, жираф или жирафа, думаю, что жираф.
58Пан Мишиус17-03-2015 19:11
Маленькое - и шевелится - не животное. Большое, черное и каркает - не ворона. Багира - он, Сова в Винни-Пухе - он. Что делается в мире? Уйду я от вас.
59ДонькаДонКіхота17-03-2015 19:13
СЕР? Пане Мишіусе, у вас манія величі? до СЕРА ще дорости треба. коли англійська королева вручить вам відповідну відзнаку - тоді і називатиму СЕРОМ.
60Пан Мишиус17-03-2015 19:15
Тогда ограничимся паном, уговорили. К королеве сейчас дорого добираться.
Ладно, заканчиваем шутить, а то автор не поймет.
61ДонькаДонКіхота17-03-2015 19:15
я думаю - достатній доказ. а в словник зазирнути ліньки. ну та що ж - це вищий пілотаж. уявіть, в українській мові є паралельні форми - жираф і жирафа.
щодо ворона - я не біолог. розповідати про те, який птах - це ворон, а який крук, не буду. мова йшла про те, що в українській мові слова ворон немає. я довела, що є. проблеми не бачу
62Пан Мишиус17-03-2015 19:17
Кому довели?
Мало ли сколько написали слово "ворон", когда оно крук называется.
63Док17-03-2015 19:17
А мені подумалось - в художній літературі часто використовуються народні назви тварин. Якщо, наприклад, напишуть бусол, не будеш же кричати - ні, неправильно - лелека! Чи бірюк - вовк. Тому "ворон" в незоологічній літературі - чому б і ні?
Ех, перевиховають мене тут, скоро не буду консервативним
64ДонькаДонКіхота17-03-2015 19:20
а тут хтось жартує?
однак "вернемся к нашим баранам", як казав персонажа одного старовинного французького фарсу.
слово баран у цій ідіомі - не образа на чиюсь адресу. просто приказка.
і заклик повернутися до оповідання... здається, автору це потрібне більше, ніж наше фехтування фразами
65Пан Мишиус17-03-2015 19:26
А типа мы тут серьезно и про сера и про сексизм. Кстати, ДочкаДонКихота, вы кто, собственно? Вы тут Чернидара подавляли отсутствием публикаций. Похвастайтесь своими, интересно же.
66ДонькаДонКіхота17-03-2015 20:36
для автора оповідання - друга порція критики
.Бігом пішов – піти можна швидко, а можна побігти. Виходу з переходу – майже внутрішня рима
Революція почала ходу – звучить як канцеляризм. Найкраще – висловлюватися природно.
Я просто знаю кома де та чи інша річ чекає на мене.
Редагувати реальність – цікавий образ. Але літературний редактор точно виправив би його.
Згубить світ – знищить. Губити має трохи інше значення. Гублять ключі… загалом правильний розумний фрагмент, але такий науковий. Трохи стилістично випадає в художньому тексті.
Дніпро ТИРЕ надзвичайна річка.
Вона стояла і дивилась на мене КОМА трішки нахиливши голову вбік, а очі її сяяли сотнями веселих бісиків.
–
Якось надто швидко дівчина зрозуміла, що він мудрий і зовсім не божевільний. Вона ж тільки одну фразу чула? Та й ситуація мені здається трохи штучною. Дівчина сама знічев’я починає розмову, каже своє ім’я незнайомцю, якого бачить вперше. Чогось мені тут не вистачає. Наприклад, пояснення – чому вона до нього підійшла.
Красиво… квітучість весни… красивість фрази не люблю красивості
Точно сполох? Це слово за словником означає: 1. Тривога, переляк, збентеження або хвилювання, що охопили багатьох. 2. Сигнал тривоги у випадку якого-небудь нещастя (нападу ворогів, пожежі і т. ін.). у вашому творі це означає швидкість дії – я правильно зрозуміла. Може, тут спалах? або я щось не так зрозуміла
Геть усі… геть – просторічна форма у такому слововживанні… але, може так і треба? я би область прибрала - до лісів і все...
НЕ мали
Красиво, але стилістично… мистецтво мізків вчених? Ого… є музика, є живопис, література… мистецтво мізків учених – це щось новеньке
Впускати – відчиняють двері і впускають. Від російського – упускать. Калька.
ГІЛКИ? Слово гилка в українській мові є – однак воно має інше значення
Здається? І кома після цього слова. Можливо – вставне слово. Треба виділяти комами.Почав підходити – закінчив підходити краще – я пішов до джерела світла
Неозброєним – разом.Воно ВІДСКОЧИЛО – але потім пазурі ВІДСМИКНУВ він? То воно чи він?
Складається враження, а не відчуття… відчуття може з’явитися, виникнути, але не скластися
дАлі?Зусилля ДОкласти – так грамотно
Істота не відступиться КОМА доки не знищить світ.
Треба було шукати КОМА де заночувати.
Оплічників? Це що таке? Чи поплічників?
Я побачив руків’я ножа, що стирчал
з правого боку, і обличчя того КОМА хто це зробив.Краплі дощу висіли КОМА наче чудернацька гірлянда.
.Розірвало – але перемішали… однакові форми мають бути
Протягом (так правильно) – на протязі нежить буває
Доля ТИРЕ то єдине, що має владу над Блукачами, хоча й не може нами командувати.
Я ТИРЕ перший в кого з’явився вибір!
– От і добре. Не люблю КОМА коли мене чекають. – посміхнулася вона. – Ходімо!
– Зачекай, я мою МАЮ? тобі дещо сказати…
Чого мені ще не вистачило – якогось поступового розгортання стосунків Блукача і Оксани.. якось у них все раптово і дуже швидко вийшло. Але то специфіка жіночого читання.
Підсумок – можливо, не всі ідеї оригінальні, але назагал мені твір сподобався. Аура в нього світла і добра. Непогана ідея зі снами, які вплітаються в оповідь. Мені чомусь хотілося б, аби цих снів було більше. і більш про Блукачів... Художній світ в принципі непогано описаний. Так, є одруківки, є стилістичні «недохопи» - але то виправляється. Меж вдосконаленню немає.
67ДонькаДонКіхота17-03-2015 20:39
пане Мишіусе, хвалитися публікаціями я не буду... "чукча - не писатель, чукча - читатель". я розумію, що ви би залюбки познаходили якісь недоречності в моїх творах але-але... художніх творів я не пишу. а хвалитися статями з літературознавства - в середовищі письменників - моветон.
68Пан Мишиус17-03-2015 20:51
Зачем? Они есть у всех. И спасибо за разбор моего рассказа, который выкинули с конкурса.
69ДонькаДонКіхота17-03-2015 20:55
і мені на недоречності вказували... інколи - їдко. але я за те вдячна. бо навчилася "слухати" слова, а не просто їх використовувати. я абсолютно не вважаю себе безгрішною і безпомильною.
на спасибі - будь ласка... пишу, що думаю. нехай вибачають мені ті, кого ненароком образила...
жаль, що твір викинули з конкурсу. я до цього аж ніяк не причетна...
70Пан Мишиус17-03-2015 20:59
Да ерунда это все, сам виноват. Хотя забанили жестко.
71Пан Мишиус17-03-2015 21:04
Автор, подытожим, вы молодой еще и неопытный. История добрая, но наивная. Рабатать и писать еще много.
72Ловчиня птахів17-03-2015 22:08
сміливіше, сере, натисніть вже на емограмку! Ще трохи - і ви станете цілком добродушним, а не тим самим буркотуном.
п.с. чи ви то пропонували себе так називати - сер Мишиус або смайлик, або зараза?