- Ви – на аборт. І не хнюпати! Не треба було вагітніти до перевірки. Ви – до психотерапевта на корекцію разом із чоловіком, і... де там наша бізнес-мати-одиначка поділася? А, онде ви! Вам – на обов’язкові курси «Ідеальний батько». Потім – до мене з екзаменаційними оцінками. Результати на сьогодні всі. Хто наступний на тестування?
Маринка провела поглядом розкішну даму у червоному пальті («Одиначка, а дитину матиме!»), краєм зору помітила, як завмерла соляним стовпом дівчина у сірій сукні, яку щойно позбавили шансу на материнство («Скоріш за все, справедливо позбавили... Тьху! Тобто, бідолашна дівчина»), та, обхопивши себе руками, зайшла у кабінет.
Експерт з Питань планування сім’ї втупився в неї холодним поглядом маленьких чорних оченят. Потім ще раз скривився та узяв папку з документами.
«Слизький тип», - з відразою подумала Маринка. А вголос сказала:
- Доброго вечора, Родіон Олександрович.
Той сухо кивнув у відповідь.
- Вам залишився лише один психологічний тест, але попередні тести показали такі відхилення, що навряд чи є потреба у ще одному...
- Тобто? Які відх... Не розумію... Що зі мною не так?
- Психологічно ані ви, Марино Валентинівно, ані ваш чоловік – доречи, де він? – не готові до народження дитини.
- Ми добре заробляємо! У нас престижна робота, власне житло! Ми абсолютно здорові!!!
- Я сказав: психологічно.
- Ми готові пройти психокорекцію! Тільки скажіть...
- Швидка психокорекція допускається при відхиленні від норми не більш, ніж дев’ять відсотків. У вас – тринадцять. У вашого чоловіка – дванадцять. Корекція займе не менше року. А ви, - він знову скривився, - якщо я не помиляюся, вже вагітні... І що за люди? Торочиш їм торочиш, вони все одно кудись поспішають... – Родіон Олександрович вже не дивися на Марину, розмовляв з кимось на стелі.
- Не розумію! Ми – абсолютно нормальні люди. В мене – дві вищі освіти і рівень ай-кью – майже 130! Чого вам іще треба?
Чоловік здригнувся («Ви ще тут?»), зиркнув на годинник – робочий день майже закінчився. Підійшов до вікна.
- Дитина знаходить в лісі ягідку, але не їсть її, а приносить матері. А мати – вихваляється сусідам, що у її доньки найкращі в класі оцінки. Хлопчик захищає кошеня від хуліганів, а мати лише дорікає йому за те, що порвав куртку та погано вимив руки. Розумієте?
- Ви хочете сказати, що руки мити не треба?!
- Я хочу сказати, що Закон про планування сім’ї було прийнято не просто так.
- Ви казали, що залишився ще один тест. – Марина стрімко піднялася. – Я хочу пройти його, щоб там не було!
- Психологічне відхилення від норми – 33 відсотка! Кажуть, я буду лаятись на дитину матом! У дупу би собі запхнули ті відсотки, виродки собачі! – у вестибюлі Марина зустріла дівчину в сірій сукні. Дівчина говорила з кимось по телефону. Мимоволі, Маринка відмітила, що таки – так, скоріше за все ця облає кого завгодно і не почервоніє навіть. Втім, не час зловтішатися. Сама за два кроки до відмови...
Три тижні суцільних перевірок – фінансове становище, житлові умови, соціальний статус. Та тести, тести, тести… Вона разом із чоловіком пройшла безліч цих тестів (абсолютно безглуздих, на її погляд – то неіснуючу звірушку намалюй, то улюблену казку розкажи, то взагалі якісь невідомі геометрії фігури по порядку розташуй), відповідала на безліч запитань (які, знов таки, на її погляд, не мали до дітей жодного стосунку).
І от – залишився останній тест. Якщо пройти його на відмінно, загальне відхилення складатиме трохи менше, ніж дев’ять відсотків. Якщо ні...
Десь і колись у іншому вимірі
- Нажаль, ні. Ми не можемо дозволити вам всиновити дитину, - представник органів опіки був непохитний. – Доки у вас не буде власного житла, не можемо.
- Але ж... Я добре заробляю. Так, квартиру я орендую, але заробляю більше, ніж ті, у кого є власне житло!
- Вибачте. Приходьте, як тільки власне житло з’явиться і у вас.
Марина бігла вулицею, ковтаючи сльози.
«Я хочу від тебе дитину», - ці слова Рома – найулюбленіший, найкращій чоловік у світі – сказав їй рік тому. Вранці. Вони тільки-но прокинулись: Марина розплющила очі, а він – дивився на неї мовчки та посміхався. А потім сказав.
«Я хочу від тебе дитину»
Знала б вона тоді, що ці п’ять коротких слів зіпсують їй все життя.
Вона не змогла завагітніти. Лікарі сказали, що й не зможе. Ромка запевняв, що все гаразд, що це не страшно. Заспокоївшись, Марина вирішила взяти дитину з «Будинку малюка», Рома був ніби не проти. Вона подала документи на всиновлення, а він просто пішов... Точніше, це вона була змушена піти з квартири, в яку її коханий привів іншу. Вагітну.
Марина – директор рекламного агентства – на вулиці, звісно, не залишилась. Проте залишилась геть сама. Мати померла рік тому, з родичами, які зручно влаштувалися в материнський квартирі, вона не спілкувалась (власне, через це й доводилось орендувати житло), друзів завзята кар’єристка майже не мала… Годинами вона тинялася містом, дивилась на щасливі парочки – з дитячими колясками, та без них. Дивилася й починала тихо ненавидіти кожного, хто не втратив свого щастя.
Потім, трохи оговтавшись, вирішила, незважаючи ні на що, все ж таки всиновити дитину: документи вже подано, доведеться лише зміните деякі дані про себе.
І от – нове розчарування. Молода жінка йшла і йшла, навіть не дуже замислюючись, куди саме вона йде. Світ вже падав, розсипався на шматочки разом із втратою матері, душив пуховою ковдрою звісткою про безплідність, розлітався скляними осколками після розриву з Романом. І от зараз... Вкотре. А може – востаннє?
Жінка зупинилася перед стареньким будинком. Взагалі-то будинок давно мали знести, але один із жильців – дивакуватий старий – вперся і відмовився виїжджати. Зазвичай це ні для кого не є перешкодою, але в старого виявились якісь знайомі-можновладці. Тому його врешті-решт облишили. Марина знала цього старого. Колись він викладав у її універі, і чимось нелюдимому викладачеві приглянулася допитлива студентка. Після пар вони годинами розмовляли у великій фізичній аудиторії. Говорили за науку та й просто за життя... А потім він вийшов на пенсію та повністю занурився у власні винаходи. Втім час на розмови з вже колишньою студенткою знаходив.
Марина штовхнула двері старенького під’їзду.
Тут і зараз
- Кохана, не переймайся! Ми все витримаємо. Пройдемо клятий тест і отримаємо дозвіл на швидку психокорекцію. Я вірю у тебе. Я вірю в нас...
Марина сиділа на дивані й дивилась кудись за межі кімнати. Роман обійняв її за плечі, пригорнув до себе та говорив, говорив. І вона нарешті повірила. Повірила, що цього разу все буде інакше. Жінка утнулася носом у плече коханого. Чи багато потрібно для щастя? Рідна людина поруч та надія на те, що в тебе все вийде.
Вона зітхнула. Щастить же тим, в кого відхилення від психологічної норми менш, ніж три відсотка. І корекція не потрібна. Стоп! Годі! Марина тряхнула рудими кучерями. Завтра – останнє тестування. І на нього треба прийти бадьорою та спокійною!
Десь і колись у іншому вимірі
Вона піднялась на третій і, власне, останній поверх. Трохи постояла, насолоджуючись вогкою прохолодою старої будівлі, та швидко постукала у прості дерев’яні двері. Професор Капця довго шарудів за стінкою, потім, нарешті, почувся скрегіт ключів, і двері прочинилися.
- А-а, Мариночко...
- Я не можу більше! Допоможіть мені... Капцю. - вона запнулася – за роки спілкування так і не звикла до прохання професора називати його виключно по фамілії – такою ж дивакуватої, як і він сам. – Ви казали... Я на все згодна.
Старий професор слухав її, здивовано зсунувши окуляри на лоба.
- Ти проходь, проходь, Мариночка. Чаю поп’ємо...
- Мені відмовили. Сказали – житла нема, - вона судомно вхопилася в велику чашку з чаєм. Чай пахнув полинню. – Але ж народжувати у орендованій квартирі вони дозволяють! І взагалі – усіляким наркоманам народжувати можна, а як до всиновлення доходить – купа заборон!
Професор Капця уважно дивився на гостю.
- Мариночка, а чим же я можу допомогти?
- Ви казали, ваш новий винахід здатен змінити життя людини. Казали, знадобляться добровольці. Я згодна! Змініть МОЄ життя!
- Маринко, все не так просто, - старий пожував губами. – Мій винахід – я назвав його «дорз»...
- Дорз? Двері, чи шо?
- Майже. Він прочиняє прохід поміж вимірами. Крім нашого виміру існує ще багато інших, і там живуть такі ж Марини, Романи, Капці... Такі ж, але трошки інші.
- Так, я пам’ятаю. Ви багато про це розповідали. І ви знайшли спосіб туди потрапити?
- Мій винахід... Його ще не запатентовано. Навіть не випробувано. Я не знаю, як він діє на практиці...
- А в теорії? – Марина аж підстрибнула з нетерплячки. – Що станеться, якщо я ним скористаюся?
- Потрапиш у один з сусідніх вимірів. Тобто не ти, а емпатична частина твоєї свідомості.
- І там я буду щасливіша?
Капця знизав плечима.
- Можливо, там ти зможеш завагітніти. Можливо, навпаки, ані ти, ані Рома не схоче дитину. Можливо, взагалі зустрінеш іншого чоловіка, і в тебе буде геть інше життя... Але гарантувати напевне я нічого не можу...
- А що станеться зі мною тутешньою?
- Якщо все піде, як треба, залишишся жити, але втратиш всі емпатичні спогади. Навики і вміння – залишаться. Проте тобі тутешній буде начхати на зраду Романа та інші розчарування, власне на все, що може викликати емоційний відгук. Ти просто не згадаєш про такі речі.
- Тобто, в мене буде місцева амнезія?
- Так, щось на кшталт амнезії. Всі емпатичні спогади ти забереш з собою в новий вимір. А навики, необхідні для існування там, успадкуєш від себе-тамошньої.
- Гм... Як все складно...
- От тому я й кажу, краще почекати. Я ще раз все перевірю. Ти заспокоїшся і...
- Ні! Капцю! Або ви мені допомагаєте просто зараз, або я йду і стрибаю у Дніпро з мосту! Я все втратила! А ви... Я же знаю, вам кортить побачити свій «дорз» у дії! Допоможіть мені! І собі – також! Благаю!!!
- Гаразд, гаразд, заспокойся, - професор обережно погладив по волоссю колишню студентку. – Ось, візьми, випий. Заспокійливе. Не можна у «дорз» такою знервованою пхатися...
Марина лежала на чомусь схожому на дерев’яну тачанку, з усіх боків якої стирчали різноманітні дроти. Капця бігав по напівтемній кімнаті, щось до чогось підключав, щось буркотів собі під носа, іноді лаявся... Марина почувала себе на диво легко та підхоплено. Чи то від заспокійливого?
- Коли опинишся там, - Капця зазирнув в обличчя, - в тебе буде півтори хвилини, щоб повернутися. Якщо схочеш, звісно. Якщо побачиш якусь небезпеку, тощо. Запам’ятай, щоб повернутися в першу хвилину треба голосно й чітко назвати код: нуль нуль три чотири. Якщо вирішиш залишитись, назвеш інший код: один один два п’ять. І я буду знати, що з тобою все гаразд. Запам’ятаєш?
- Так!
- Готова? – він торкнувся величезної залізної ручки, що стирчала, здається, просто зі стіни.
- Так. Стійте! А чи зможу я повернутися потім? Ну... мало що трапиться...
Капця зітхнув.
- Можливо. Якщо знайдеш мене.
І рвонув на себе залізяку. Замигкотіли перед очима фіолетові плями.
Тут, півроку тому
Дурний фіолетовий сон забрався геть, і вона, нарешті, розплющила очі. Роман дивився на неї и посміхався. Марина кліпнула. Подивилась в обличчя чоловіка, якого кохала й ненавиділа. Це сон? Чи сном було все інше?
- Я хочу від тебе дитину, - сказав Роман, дивлячись просто у вічі.
- Один один два п’ять! – крикнула у відповідь Марина.
- Що?!
- Вибач... Нічого. Ще не прокинулась... Дитину? Так, це чудово! Дійсно чудово, - вона спантеличено озиралася навкруги.
Знайома кімната, але шпалери інші – зелені, колишній Ромка ніколи не любив зелений колір. І ліжко не те...
- До речі, твоя мати дзвонила.
Марина здригнулась, на якусь мить завмерла на ліжку, а потім радісно посміхнулася. Цікаво, що ще тут не так?
Не так, насправді, було багато чого. Наприклад, вона досі була директором, але не рекламного агентства, а невеличкого видавництва. А от Рома як був дизайнером, так і залишився. Будинки й вулиці тут виглядали так саме, як і в іншому житті, але адреси змінилися. Довелось звикати до нових міських назв. Добре, хоч саме місто, як було Києвом, так Києвом і лишилося.
Перші дні вона майже нічого не робила. Тинялася вулицями, звикала до змін, спілкувалася з матір’ю (жінка ніяк не могла второпати, чому донька раптом почала з нею поводитись, немов вона з кришталю зроблена), не могла надивитися на закоханого Романа ("Сонечко, що з тобою? Я ж завжди таким був").
І коли щастя, здається, досягло свого пику, почались проблеми.
- Вагітна? Ти що? Ти припинила пити таблетки??? Не попередив мене?!
- Е… Коханий, ти ж сам хотів…
- Марино, де ти живеш? Скільки можна літати поза хмарами? Перш ніж вагітніти, треба дозвіл отримати!
Чорт!
Звичайно ж вона знала про дивне правило цього виміру: всі потенційні батьки мають пройти повну перевірку, після чого отримати (або НЕ отримати) дозвіл на народження дитини. Ні, в новому вимірі не було демографічного вибуху, якого так боялися вчені з минулого життя. Просто тутешнє суспільство вирішило, що право на дитину мають лише абсолютно повноцінні і адекватні – в усіх сферах життя – люди.
Так, вона це знала, пам’ятала, дивувалась ("Вони тут що, про Гітлера з його "чистотою раси" нічого не чули?"). Але, по-перше, за п’ять місяців просто не встигла до всього звикнути, по-друге, вважала, що вони з Романом стануть ідеальними батьками. А отже, ніякі перевірки їм не страшні.
Ніякі…
Тут і зараз
Це сон. Просто сон. Страхітливий. Безглуздий. Тиждень тому подзвонила мати і попросила терміново зайти в гості. Сказала, що в неї рак. Остання стадія.
А сьогодні виявилось, що, враховуючи результати останнього тесту, у Романа загальне відхилення від психологічної норми – 8.9 відсотків, а у неї – ті ж 13! Тьху!
- Роман Миколайович, - Експерт з Питань планування сім’ї все також відразливо кривився і не дивився на схвильоване подружжя, - має право на дитину. Марина Валентинівна – не має.
- Вибачте! – обурилась Марина. – Ви взагалі з ким розмовляєте?
- Отже, маємо варіанти. Аборт. Гм, - погляд зупинився на ледь-ледь, але все ж таки помітному животику, - здається пізно вже. Добре, тоді варіант перший: дитина залишається з батьком, який проходить швидку психокорекцію та курси "Ідеальна мати", після чого виховує дитину сам. Поки не закінчаться курси, за батьком спостерігатиме служба з Питань планування сім’ї. Варіант другий: мати буде відсунена від виховання тимчасово і піде на довгострокову психокорекцію, поки вона її проходитиме, за сім’єю, знову-таки спостерігатиме наша служба. В цьому випадку, батькові не треба проходити курсів, тільки швидку корекцію. Варіант третій: Роман Миколайович знаходить собі нову дружину, яка всиновить дитину.
- А чи не здається вам, що дитині в будь-якому випадку буде краще з РІДНОЮ матір’ю? – викрикнула Марина.
Експерт подивився на неї, мов на дикунку.
- Ні, не здається. – і повернувся до чоловіка. – То який ваш вибір?
- А… - Роман зам’явся, - я маю час на роздуми?
- Що?! – Марина не повірила власним вухам. – Ром, про що ти збираєшся роздумувати?
Чоловік опустив погляд.
- Ну… Треба розглянути всі варіанти…
Марина мовчки вибігла з кабінету.
- Маринко, я знайшов вихід! У нашої дитини буде блискуче майбутнє! – Рома стояв на порозі і посміхався, ніби рекламуючи якусь зубну гидоту. Із-за спини коханого виглядала незнайома білявка. – Познайомся, це – Олеся. У неї відхилення від психологічної норми – лише чотири відсотки, уявляєш? Їй і корекція майже не потрібна.
- Олеся, чи не могли б ви трохи прогулятися? – похмуро, але досить спокійно спитала Марина.
- Сонце, ти чого? Зрозумій, тобі все одно не дозволять залишити дитину. Родіон Олександрович каже, що твій стан помітно похитнувся. Звістка про хворобу матері могла зсунути відхилення до п'ятнадцяти, а то й шістнадцяти відсотків. А дитині потрібна...
- МАТИ! Рідна мати!!! А не якась вишколена білявка!
Олеся позадкувала до дверей. Роман зітхнув.
- Дитині потрібна мати з мінімальними відхиленнями. А в тебе зсув...
- Та невже? А що як той зсув настане вже після народження дитини?
Роман зиркнув на неї з острахом.
- Якщо ти не пам’ятаєш стандартних речей, нагадую: під час річної перевірки такі зсуви буде виявлено та прийнято відповідних заходів.
- Отже, - Марина ледь підбирала слова. – Ти все вирішив. А про мене ти хоч на мить замислився? Ти навіть жодного шансу мені не даєш.
- В нашому суспільстві в першу чергу замислюються про дитину! Про її шанси.
- Дурне суспільство! Дурний світ! Суцільне безглуздя!
Роман скрушно хитнув головою.
– Так. Не помилився щодо тебе Родіон Олександрович.
- У твого Родіона у самого-то діти є? А рідних він втрачав коли-небудь? Та він взагалі – людина чи кіборг?! Чи ви тут усі кіборги?
- Завтра я подам на розлучення, - похмуро кинув Роман, та пройшов у кімнату, тримаючи за руку мовчазну Олесю.
Марина йшла містом. Не бігла світ за очі, а йшла, уважно вдивляючись в будинки, в маленькі вулички. Десь тут має бути, обов’язково має... Дерева м’яко шелестять над головою, кидаються осіннім листям. Дворовий пес намагається обнюхати ногу. Загублений кимось пакет шарудить по асфальту...
Допоможіть. Хто-небудь. Підкажіть вірний шлях. Адже десь він має бути, чи не так? І чому я раніше не здогадалась піти на пошуки? Ах, так, раніше все ніби гаразд було...
Вона знайшла його, коли вже стемніло. Старий трьохповерхових будинок у тупичку такої ж старої вулиці. Темні вікна, лише одне – дякувати небесам – світиться. Марина злетіла по сходах, на мить зупинилась перед простими дерев’яними дверима. Рішуче постукала. За дверима, як завжди, дуже довго возилися. Через кілька хвилин – цілу вічність – двері прочинилися.
- Капця!!! – молода жінка до останньої миті не вірила, що за дверима дійсно опиниться старий професор.
- Хто ви? – професор зсунув на лоб окуляри, здивовано витріщився на гостю.
- Я – Марина! Марина Рудківська! Невже... – здавалося світ ось-ось знову рухне. – Невже ви не пам'ятаєте...
- А-а... Пригадую, була така студентка. Пізній час для візитів, не вважаєте?
- Будь ласка! Ви потрібні мені! Я загину без вас. Благаю, дозвольте зайти!
- Дівчино, та ви п’яні, чи що?
- Я знаю про «дорз»!!!
Останній аргумент.
І пауза. Довга, що лякає. А що як в цьому вимірі він назвав свій винахід якось інакше? Або взагалі нічого не винайшов?
- Заходьте.
Вона розповідала. Говорила й говорила. Про інший світ, іншого Капцю. Про своє двічі нещасливе кохання. Про ненароджену дитину, яка вже призначена майже ідеальній Олесі. Про мати, якій залишилось жити менше місяця.
- Маринко, чим же я можу вам допомогти? Боюсь, я навіть не такий геніальний, як Капця з вашого виміру. Я можу перенести вас в інший вимір, але із нашого ви зникнете назовсім, - професор зітхнув. – Перевірено на п’ятьох мишах і одному коті – зникають!
- Може... – Марина змучено посміхнулась. – Може то й на краще... А що відбувалося із зниклими у далекому вимірі, ви, звичайно, не знаєте?
- Чому ж! – радісно вигукнув Капця. – Завдяки трьохсекундному окуляру я можу спостерігати за перенесеним об’єктом на протязі перших трьох секунд. Миші мали чудовий вигляд!
Марина чомусь побоялась питати, який вигляд мав кіт.
- Отже, зовсім невідомо, що на мене там чекає… - підвела вона підсумок.
- Ти займеш чиєсь місце. Точніше, порожню ланку. Буває так – є у світі ланка, а відповідної людини немає, - Капця почухав потилицю. – У твоєму випадку – вагітної людини, розумієш?
- Не зовсім… Втім, байдуже! Хай буде ланка! Тільки скоріше!
- Гаразд! – Капця підвівся на ноги. – Мені й самому кортить випробувати залізяку!
- Стійте! А дві вільні ланки в одному світі може бути?
- Хм. За моїми розрахунками їх там до п’яти.
- Тоді зачекайте ще півгодини, - вона раптом підхопилася та побігла до виходу. – Я повернуся. З матір’ю!
Вересень, 2009
Коментарів: 41 RSS
1Буркотун обикновєнний15-10-2009 12:33
Написано непогано, проте мораль якась дивна...
2Сибіряк18-10-2009 17:24
Цікаве оповідання, композиція й сюжетні переплетіння мені сподобались. Останнє речення, щоправда, ні - якось дуже вже мелодраматично.
3Автор quot;Ланкиquot;18-10-2009 17:36
Дякую усім!
Над останніми реченнями автор думав дуже довго, може й не додумав чогось.
4miss K19-10-2009 14:26
цікаво піднята проблема.
деякі місця мені дуже сподобались, зокрема, описання душевного болю, а також усілякого фактологічного г-на у житті ГГ, де про це - без пафосу.
чого не вистачило - атмосферності. Хоча, "той" світ виникає в уяві доволі чітко.
5Автор quot;Ланкиquot;19-10-2009 14:30
Дуже дякую!
Атмосферність - що, де саме? Підкажіть, автор буде вдячний!
6Все той же автор19-10-2009 14:31
Тю! Та як тут зробити лапки, щоб нормально відображалися?
7Автор оповiдання _Лiто замовляли_19-10-2009 18:25
Маска, маска, а я тебя знаю!
8))
Рассказ классный, психологичный и острый
Надеюсь, ты в такой ситуации не окажешься 8)
Войдёт в ТОР стопудов
8miss K19-10-2009 19:06
ось декілька моїх "ключовиків" до атмосферності:
- щільність, "зцементованість" оповідання; коли воно "плине", а не "скаче" (тут не йдеться про стрибки сюжету).
- коли у оповідання є свій унікальний індивідуальний колорит.
- флер емоційної пречетності; коли світ та героїв не уявляєш, а "проживаєш".
- "гармонічний слог", нічого зайвого, нічого недомовленого.
- "об"ємність".
...
це те, що зльоту спало на думку.
Я не кажу, що у Вас НІЧОГО з цього немає, і що воно ВСЕ повинно бути (наприклад, пункт про ем. причетність - не завжди показник хорошого оповідання, так само, як і навпаки; але ж у Вас тут тема така - без цього нікуди).
І не кажу, що у ВСІХ місцях у вас відсутня атмосферність (наприклад, тут присутня - "Марина вирішила взяти дитину з «Будинку малюка», Рома був ніби не проти. Вона подала документи на всиновлення, а він просто пішов... Точніше, це вона була змушена піти з квартири, в яку її коханий привів іншу. Вагітну.")
Взагалі, це поняття важко пояснити Краще бачити. Можу навести приклади з оповідань, які я встигла тут прочитати: "Князь степу","Двері не туди" - от у них є атмосфера (оцінки їх худ. цінності чи не цінності я тут притримаю при собі: атмосферність сама по собі не робить оповідання хорошим).
9Автор _Ланки_19-10-2009 21:16
Маска, маска, а я тебя знаю!
І ото треба про це волати на весь інет? )))
Дякую за гарні слова! Мені дуже-дуже приємно!
Войдёт в ТОР стопудов
Хм... В ТОР, може, і вийде, а от у ТОП... Подивимось))
10Автор _Ланки_19-10-2009 21:18
miss K
Кхм... Дуже дякую за пояснення!
Треба обмізкувати та переварити...
Дякую!
11Автор оповiдання «Лiто замовляли»19-10-2009 22:07
А шо же я же? А я же шо же?
8))
ТОР = ТОП, это стопудов и адназначна
12Автор _Ланки_19-10-2009 22:59
ТОР - це такий бог Сонця. Хоча... Ну так, якщо бог, то має бути у ТОПі. Ой, щось я таке сказала, що спробуй зрозумій...
13Буркотун обикновєнний20-10-2009 12:22
ось декілька моїх "ключовиків" до атмосферності
Шановна Місс! Те, що ви описуєте, то не атмосферність, то є необхідні складові для вдалого оповідання. Власно - то і є сам сюжет! (не плутати з фабулою)
14КАЛИНА21-10-2009 20:08
Шановний авторе! Відразу ж зауваження до першого абзацу.
"Високий гладкий чоловік вийшов з кабінету, зиркнув на кількох жінок у приймальні, після чого скривися, ніби й не людей побачив, і, нарешті, забубонів, не дивлячись на співрозмовників"
Співрозмовник - це учасник розмови. Може краще пацієнти
Далі ваш герой говорить: "І не хнюпати" Такого слова я не знаю. Якщо маєте на увазі плакати - то не хлюпати, якщо понуритись - то похнюпитися. Не ображайтесь - це відразу впало в око
Далі за текстом: краєм зору - краєм ока, позбавили шансу - позбавили надії (в цьому ж реченні тавтологія як/які), втупився в неї - витріщився, звертальна форма вжита не вірно / має бути - Родіоне Олександровичу... Все, махнула на помилки рукою, читаю твір, очевидно перекладали з російської. Не біда - легко виправити.
Оповідання про паралельні світи Тільки що читала на цю тему, здається називається твір "Лічозір", однак зовсім про інше. Можна було б додати колориту паралельній реальності, в якій діти є такими "важливими". Ідея непогана, є ще над чим працювати. Успіхів
15Автор _Ланки_21-10-2009 22:08
Шановна, Калина!
Твір НЕ перекладался з россійської. Але за вказані помилки - красно дякую.
Твір НЕ про паралельні світи. )) Паралельні світи тут, еее, елемент, що допамагає автору реалізувати основну ідею. Ось, якось так...
Дякую вам!
16КАЛИНА21-10-2009 22:42
Шановний авторе!
Звісно, не про паралельні світи, не зовсім влучно висловилася, даруйте
Присутність паралельної реальності - підсилання ефекту метелика Несподівано виникла думка, а наше втручання в паралельну реальність - не спровуковує отой ефект? Чи воно вже якось тоді по-іншому зветься. Наприклад - "Ефект гусениці"
Вимагаю продовження
17Автор _Ланки_22-10-2009 00:06
Дякую, Калинко!
Даруйте, якщо в попередньому коменті була надто різкою.
Про продовження - ех, може й подумаю, але не зараз. Зараз пишу продовження на інший твір, продовження котрого народ теж хотів бачити. )))
18Один з тутешніх авторів22-10-2009 00:30
мені шибко подібне на серіал..
але загалом з того що тут є...це дочитується до кінця досить спокійно..
ідея добра, та можливо не повно описана...та трохи не з тієї сторони..
загалом, нот бед..
шановний авторе, ні в якому разі не ображайтесь..!!
Ви - молодець!!
19Автор _Ланки_22-10-2009 00:36
Ображатися ні в якому разі не буду))
Та й нема на що ображатися.
Дуже дякую за добрі слова!
20miss K22-10-2009 01:15
шановний Буркотун! насмілюся трохи з Вами не погодитись.
Ви пишете: "Те, що ви описуєте, то не атмосферність, то є необхідні складові для вдалого оповідання. Власно - то і є сам сюжет! (не плутати з фабулою)"
названі мною речі - важливі, але. 1. вони не обов"язково роблять атмосферність. 2. вони не обов"язкові складові атмосферності.
який би Вам приклад навести... Ну от візьмемо...мммм... когось неперекладного, мертвого і кого мають знати. скажімо, Льва Миколайовича Товстого, "Війна і мир", всі у школі читали. нмд, емоційна причетність - слабко, лише у деяких місцях, загалом усе якось ну дуууже відсторонено-споглядально. Хоча об"ємність зображення присутня, особливо там, де про війну. Про слог зараз дискутувати особливо не будемо, але якщо вже його манера стала хрестоматійною...;)
чи то візмемо "Злочин та кару" ФедірМихалича Достоєвського. Манера - не продерешся часом, але ж яке відчуття співпереживання!!
...у мене, принаймні. і взагалі, усе, що я тут пишу про атмосферність, ітд - це лише бачення з однієї окремої колокольні. У кожного своє поняття гарного стилю, кожного "чіпляють" різні речі, примушуючи переживати з кимось із героїв.
важко мені пояснити своє ж власне поняття взагалі, під атмосферністю я мала на увазі, скоріше, чи є життя в данному творі, чи немає. Коли читаєш - чи відчуваєш ти, що підгледів шматочок чийогось ріал лайф (хай навіть на іншій планеті, хай навіть той хтось - чудовисько морське з п"ятьма хвостами). Чи герої - живі? Чи світ - живий? (навіть коли по концепціі він - мертвий).
21Буркотун обикновєнний22-10-2009 12:47
1. вони не обов"язково роблять атмосферність. 2. вони не обов"язкові складові атмосферності.
Ну так а я хіба не теж саме сказав? Тільки я кажу, що це не атмосферністю називається, а сюжетом!
І що ви маєте на увазі під манерою?
22miss K22-10-2009 13:32
кхм... Шановний Буркотун, Ви заводите мене в дєбрі
сюжет - це події, через які автор розкриває ідею, характери героїв, і т. ін. Хіба не може оповідання мати класний сюжет, але написаний так, що хочеться за валерьянкою побігти (з горя)? Хіба не існує в природі (зокрема, на цьому конкурсі) оповідань, які хороше написані, але сюжет - ні в тин, ні в ворота?
"Ну так а я хіба не теж саме сказав?"
Ви казали (знов цитую):
"Те, що ви описуєте, то не атмосферність, то є необхідні складові для вдалого оповідання. Власно - то і є сам сюжет! (не плутати з фабулою)"
сюжет - це ЩО зображено. манера - ЯК зображено (як автор складає слова у речення, як автор складає речення в абзаци, якими словами він описує те чи інше, чи любить він розлогі речення чи розтянуті описи, чи надає перевагу рубленим фразам і екшену, ітд).
тепер, будь ласка, Ваше визначення сюжету.
23Буркотун обикновєнний22-10-2009 13:41
Сонечко ясноє!
Немає МОГО визначення сюжету, є офіційне його визначення.
Прогугліть у гуглі "сюжет" і "фабулу", а потім продовжимо!
24miss K22-10-2009 14:00
мені здається, чи Ви зі мною тут граєту у гру "а ну доведи мені, що..."?
добре. піддамся на маніпуляцію.
погугліла.
"Окремим вираженням сюжету, його схемою є фабула (з латинської – байка, розповідь, переказ). Іноді не розрізняють цих термінів: сюжет і фабулу. Якщо сюжет – це авторське розташування зображуваних подій, то фабула – їх хронологічна, природна послідовність. Фабула сприймається як послідовність подій, що могли б відбуватися насправді. Іноді автор твору, виходячи з певних ідейно-художніх завдань, відходить від хронологічного, тобто фабульного, розгортання подій (як у романі „Хіба ревуть воли, як ясла повні?" Панаса Мирного та Івана Білика). Якщо сюжет переказати неможливо (його можна лише дослівно повторити), то фабулу легко переказати, точніше, вона постає перед нами лише в переказі, коли ми своїми словами розповідаємо те, що прочитали."
шановний, я теж умію відповідати (точніше, уникати відповіді)) питаннями на питання, чи "вумними" фразами взагалі-по-загалях.
дайте, будь ласка, відповідь хоч на одне моє запитання. і, будь ласка, дайте собі труд написати більше, ніж три фрази на пояснення свого бачення.
25Буркотун обикновєнний22-10-2009 14:38
Які маніпуляції? Боронь боже!
дайте собі труд написати більше, ніж три фрази на пояснення свого бачення.
От у тому-то і біда, що ви мені розказуєте про своє бачення, я - про своє, замість того, щоб користуватися общевідомими термінами.
Є фабула - своєріднрий "шкелет" твору. Тобто - просто дії - "він пішов, він сказав, він зробив".
Є сюжет - "м"ясо", те, що нарощується на фабульне "він пішов, він сказав, він зробив".
Є ще стиль написання. Про фабулу і сюжет цитата вже була (хоч і не повна, та хай вже...), отже цитую ще художній стиль (даруйте, російською):
"Художественный стиль воздействует на воображение и чувства читателя, передаёт мысли и чувства автора, использует всё богатство лексики, возможности разных стилей, характеризуется образностью, эмоциональностью, конкретностью речи.
Эмоциональность художественного стиля значительно отличается от эмоциональности разговорно-бытового и публицистического стилей. Эмоциональность художественной речи выполняет эстетическую функцию. Художественный стиль предполагает предварительный отбор языковых средств; для создания образов используются все языковые средства."
.
Що таке атмосферність? Атмосферний текст - живий текст, так? Це ви мали на увазі, вгадав я нарешті, чи ні?
.
Що з вищенаписаного дає нам те, що ви називаєте "атмосферністю", а я "повноцінним сюжетом твору" (гаразд, визнаю, ця назва - те ж недоречна, але ж - власне бачення!)? Як на мене - все дає! Все по троху.
Це як та казка про ляльку: один вирізав її їз дерева, другий - сшив гарний одяг, третій - подарував душу. І неможливо визначити, хто зробив для неї більше...
26Пухнастик-Шалапут23-10-2009 01:26
Люди, та попустіться вже з тими фабульними примочками ))))))))))))))
МИ тута, канєшна же,усі профі і т. д., але ж кінець кінцем це не літраторознавчий симпозіум - а пан Буркотун - пропос - вірно завважив - Гугл знає усьо - якшо шо, в нього спитаємо
Не хочеться виглядати нєвєждою, звичайно ж... але...
(замислюється над рівнем свого айк"ю та тим, що подумають про ПуШа читачі сього коменту)
ну словом - гадаю, кожному автору цікавіше читати не енциклопедичні фраменти чужої мудрості, а субєктивні рефлексії конкретного читача, нехай і не дуже обгрунтовані теоретично, проте щирі.
А тепер скажіть-но - на фіга ПуШ лізе в чужу дискусію?
Ісключітєльно із вредності, ЧКС
27Теж один із авторів23-10-2009 11:34
Спочатку ваше оповідання було в моєму ТОПі, але, що нижче по списку я читав, то нижче і воно мандрувало, поки не вилетіло з бальної зони.
А чому? А тому, що вже цю тему і описану досить схоже зустрічав. Біда, що пам"ять підводить і не скажу в кого, але точно подібність є. Капець - класне ім"ячко, ви - хороший автор. Тільки я вередливий кабанчик, не люблю жувати одне і те ж, знайдіть мені якісь нові жолуді.
28Автор _Ланки_23-10-2009 13:23
ну вилетіло - то й вилетіло, що ж поробиш?))
А от ім"я автора і назву твору мені було б цікаво почути, якщо згадаєте!
Дякую!
29Автор _Ланки_23-10-2009 13:25
ну словом - гадаю, кожному автору цікавіше читати не енциклопедичні фраменти чужої мудрості, а субєктивні рефлексії конкретного читача
Золоті слова!
Хоча діскусії теж цікаві))
30Kum23-10-2009 14:05
Далась вам та атмосферність!
Я от перечитав майже всі оповідання - багато з авторів в гонитві за тією атмосферністю забувають про сюжет. Привчили ото в школі що обовязково в хорошому творі має бути красивий опис сходу сонця, зоряного неба, звуків ранішнього лісу і т.п. і багато хто з авторів теж починають ось такі "атмосферно-літературні" виверти у своїх оповіданнях. А в результаті вони там або геть недоречні, або розмивають сюжет, роблять його нудним.
для короткого оповідання атмосферність чи то пак точніше літературний стиль повинен обмежитись тим щоб читач над твором не позіхнув жодного разу, а ще краще щоб і не помітив як прочитав весь такст.
31Пухнастик-Шалапут23-10-2009 14:18
2 Автор
Ага - ПуШ узагалі весь такой - щире золото
2 Кум
В хорошому фантастичному вторі має бути багато трупів У вашому вони є?
(імітує жест дядечка Сема з плакатів - ти хочеш в США? )
32один із авторів24-10-2009 19:46
є заувага про емпатичну частину свідомості. Що то воно таке? Немає в структурі свідомості такоі частини!
33miss K26-10-2009 17:55
еге ж)))) і пиши ото потім рефлексію конкретного читача, коли від тебе вимагають підтвердження цитатами)))))))
пане Пухнастик, ви - таємний модератор?
до речі, от розтікатися мисєю по віскасу, запрошувати на сіновал, обговорювати літ-сайти, вести дружні теревені - можна? а типу літ-дискусії - НЕ можна? "фсє звєрі равни, но адні звєрі равнєє другіх"?;)
34miss K26-10-2009 18:00
2 Kum: треба чи нє - залежить від ЦА. це може бути початком дискусії "хто для чого читає" Хтось - убити час та відключити мозок, хтось - навпаки включити...
і ще. якщо оповідання нудне - атмосферністю там і не пахне;) Чи навпаки (як ото Ви описали) - у деяких випадках нестерпно тхне.
35John Smith26-10-2009 19:11
Вільна ланка
Приготуйтеся, шановно авторко, зараз буду вас лаяти. З чоловічої точки зору ви вчинили як справжня блондинка - неймовірне відкриття використали для цілковитої дурні. Нагадую, що дивлюсь з чоловічої точки зору. Ну то й що, скажете ви, а для нас не дурня? А я скажу, що таким чином ви відлякнули 50% читачів, а воно вам треба?
Чи можна якось врятувати текст? Гадаю, що можна. Я б додав більше технічних та наукових подробиць про капцеву машинку, й тоді читач, орієнтований на НФ, теж знайде щось цікаве в оповіданні. Але справа, звісно, хазяйська.
Русизми: відмітила, звірушку, утнулася,фамілії, тачанка (мабуть, мався на увазі топчан, а не віз з кулеметом?), виглядали (мали вигляд), не попередив (не попередивши, а ще краще "й мене не попередила"), у самого-то... уфф... це, бува, не переклад?
36Автор _Ланки_26-10-2009 20:05
І ото уся ваша лайка? Могли б і не попереджувати.
Винахід ще ніхто ні для чого не використовував! Героїня вмовила професора випробувати винахід на ній, бо у неї виходу не було, а що він далі буде робити з цією машиною і чи буде взагалі - то вже ішна справа. І це міг би збагнути кожен, хто більш-менш уважно читав текст.
І потім - вже втомилася повторювати - справа не у винаході, ідея твору геть про інше, втім, таким незайманим чоловічим поглядом її все одно не збагнути, еге ж?!
Щодо русизмів. Грішна. Каюсь.
Але "не попередивши" - ну аж ніяк не краще! І такий розумник, як ви, мав би це знати.
37Буркотун обикновєнний26-10-2009 21:07
До мисс К:
Частіше за все - мозок теж убити...
38John Smith27-10-2009 19:32
>права не у винаході, ідея твору геть про інше
Саме це я мав на увазі, вже трохи менше шановна авторко. Не змогли ви народити цікаву ідею твору. Чхати мені, чоловікові, на ті жіночі метання. "Родити чи не родити" - це вам не "жити чи не жити". Я вам підказую, як можна покращити твір, а ви мене шпигаєте.
Втім, справа, звісно, хазяйська.
39Автор _Ланки_27-10-2009 20:27
Чхати мені, чоловікові, на ті жіночі метання.
Ох, ну пробачте! А я отака вся "приземленна", мені б тільки пометатися!
За пораду дякую! От знайду після конкурсу гарного технаря і додам подробиць.
40John Smith27-10-2009 22:00
>От знайду після конкурсу гарного технаря і додам подробиць.
Шукайте не гарного. Шукайте розумного, або багатого, або того, хто погодиться.
41Автор _Ланки_27-10-2009 22:05
))
Обов"язково!
Даруйте, що була різкою. Про подробиці я й сама бачила, що їх не вистачало. Просто я ще досі вважаю це оповідання в першу чергу соцфантом, а вже потін - НФ.