Паріс зосереджено працював над мімікою біля дзеркала. Спершу Джульєтта вдавала, що терпляче чекає своєї черги, хоча люстер довкола вистачало. А хто зважився б економити на постановці спектаклю самого Морана Тарабаса?
Згодом дівчина вже відверто спостерігала за тим, як кривлявся Паріс. «Стиль Джима Керрі», - визначила вона. Раптом гримаси, що карколомно спотворювали обличчя актора, змінилися майже непорушною маскою. Джульєтта вагалася: «Сільвестр Сталлоне? Арнольд Шварцнеггер?» Нарешті за характерним перекошеним куточком губ вона визначила виконавця ролі Роккі й збагнула, що Паріс переглядав фільми кінця ХХ – початку ХХІ століть.
Підступні сльози проклали собі стежини на щоках і Джульєтта поспіхом відвернулася. Тільки б він не помітив: заплакані дівчата гарні лише в уяві сценаристів і на сцені! Але опанувати себе, попри роки виснажливих занять, вона не змогла. Завтра вистава…
Джульєтта згадала мить свого тріумфу. Вона завжди викликала спогади про ті доленосні проби, щоб відволіктися від неприємних переживань. Режисер виділив її серед сотень інших претенденток і сказав: «Те, що треба! Будеш Джульєттою!» Вона хитнулася, втрачаючи свідомість від щастя, а перелякано-радісні очі на юному личку стали величезними. Режисер збуджено стрибав довкола і торочив своє «те, що треба».
Скільки ж кастингів було до того! Минали місяці у чергах. Вона приречено волочилася між студіями, щоб вкотре побачити, як поталанило іншій. Дівчина вже втратила надію, що її колись помітять, аж тут сам Моран Тарабас звернув свою увагу на гру актриси. Головна роль!
Після перших репетицій Годувальниця, котра дочекалася сивини на другорядних ролях, не втрималася, просвітила «дитину»: дехто з продюсерів був не у захваті від такого вибору. Дівчина, заради якої можна вмерти, могла б виглядати й більш ефектно. Чи буде задоволена публіка? Може, шановний метр зволить переглянути ще кілька кандидатур?
Моран Тарабас навіть не вибухнув – щиро здивувався: «Навіщо?! Вона створена для ролі Джульєтти! Це хіба останній йолоп не помітить!» Його глибоко запалі очі сяйнули божевільним блиском. Сперечальники змовкли: доводити щось шаленцю, котрий уже перенісся подумки до середньовічної Верони? Шкода часу. Та й визнати себе останніми йолопами… Вистава покаже, хто має рацію.
Зазвичай на підготовку до спектаклю давали три місяці, але геніальному Морану Тарабасові виділили півроку і бюджет удвічі більший, ніж в інших.
«Ви – щасливці! Та ті Монтеккі з Капуллетті вдавилися б від заздрощів, зобачивши ваші строї!» - задоволено вигукнув він, оглядаючи сценічні костюми на генеральній репетиції.
Тібальт і Меркуціо потай перезирнулися. Це жарт? Треба догідливо всміхатися? Та що ближче до спектаклю, то менше режисер звертав уваги на вияви поштивості від акторів.
А Джульєтта знала: вони – щасливці. Не тому, що таке пишне вбрання. Через отих сто вісімдесят три дні скажено напружених репетицій. Дні, які вартують більше, ніж усе попереднє життя. І її сльози – то від щастя. Так, саме від щастя…
- Подивимося разом фільм Дзефіреллі? – долоня Паріса м’яко лягла на плече дівчини.
- Так… - озвалася Джульєтта, схиливши голову, щоб приховати зрадливу вологу.
Довге хвилясте волосся водоспадом прикрило заплакане обличчя.
- А хочеш, переглянемо, як танцює твою партію Уланова?
- Так! – дівчина рвучко підняла голову й усміхнулася.
З усіх фільмів, мюзиклів, вистав найбільше вона любила балет Прокоф’єва.
- Ну-ну… Моя маленька… - Паріс витер з личка Джульєтти солону воду.
Дівчина заплющила очі від несподіваного відчуття невагомості. Лагідні пальці обережно ковзали її щокою. Голова вмить спорожніла. Жодних думок, лише запаморочення і ніжний вогонь, що розпромінюється від пестливих доторків і запалює у ній ласкаве золоте сяйво.
Його долоня опинилася спочатку під вухом, потім підібралася під буйні хвилі каштанового волосся на потилиці, завмерла там, де шия переходить у спину. Ця мить була така важка… Просто нестерпна у своїй тягучій тривалості! А їй хотілося розірватися надувною кулькою, хай… ну нехай! нарешті голка проб’є цю невизначеність і кулька оглушливо вибухне. Чи його руки ковзнуть униз, хребтом?.. Дрож пройшов тілом від передчуття цього зневолюючого руху, після якого її затрусить від безумного стрибка та польоту вниз без парашута і дихати не буде чим, бо прискорення наросте так стрімко, що роздере легені, щойно відкриєш рота. Чи ці теплі долоні втримають її голову, обважнілу і неслухняну голову, розчісуючи пальцями пасма волосся? І отой порух звільнить з неї кішку – пазуристу дику істоту, що впокорилася, віддалася на поталу ніжних рук.
Вона, акторка, втратила всі слова всіх ролей, збилася і загубилася. Раптом грім його шепоту проник так глибоко в Джульєтту, а пальці, прочитавши оскаженілі й геть протилежні бажання шиї, пішли у танок електричного тертя – туди-сюди. Занурювалися у густий текучий шовк і спурхували нижче, перебігалися трошки хребцями, наче клавішами й рушали вгору. В цього фламенко був свій ритм. І цигансько-мавританське полум’я гарячої Андалузії.
Вибух поцілунку нарешті розшарпав надувну кульку чекання та швиргонув спопеляючу блискавицю просто всередину. Полум’я ж із середини рвонуло назовні, спопеливши старий світ. У новому, що існував уже безмежно довгу хвилину, було місце лише для них двох. Ні, для цілого Всесвіту, нового й прекрасного!
Джульєтта цілувалася на репетиціях безліч разів. Режисер горлав на юних акторів так, що мало піна з рота не йшла: «Більше пристрасті! Дайте мені дію!!! ДІЮ!!!» А потім уже до неї: «В тобі живе з бісу багато вогню! Так випусти його назовні, ну! Хай публіка попечеться! Аби це була правда, а не усі-пусі!» На поцілунок під час свята у домі Капулетті було згаяно кілька діб, поки Моран Тарабас визнав, що епізод виглядає так, як він прагнув.
Тепер, коли її вуста запізнали цю м’якість, пружність, силу, ніжність, Джульєтта зависла в такому болючо-солодкому сновидінні… Навіть дрібного уламка чогось схожого на оте деспотичне щастя вона не пережила, хоч складай докупи всі ті імітації з Ромео. Здавалося, що цей вогонь тепер не зможе загасити ніщо!
- Що тут таке?!
Три слова миттю обернули полум’я на крихкий лід. Виявляється, що буває й так... Джульєтта думала: вона знає, що то – справжній біль. Таке засвоюєш швидко, ледь не з пелюшок. Як же вона помилялася! На мить захотілося вмерти от просто зараз, коли на вустах ще смак поцілунку коханого. Вмерти, аби не бачити оцінююче-колючого погляду Морана Тарабаса, що прискіпливо вивчав розпашілі обличчя двох акторів.
- Що таке, я питаю? Ти що, дівчинко, сплутала?! Це – не Ромео, а твій осоружний жених!
Рука Паріса проти волі хлопця смикнулася до пояса – там повинна бути шпага, за допомогою якої й захищають честь найдорожчої. Місяці репетицій, рух, доведений до автоматизму… Зброї на дешевому паску джинсів, звісно, не було. Чоловік ступив до режисера, стиснувши кулаки.
- Ні! – Джульєтті здавалося, що вона кричить, зриваючи голос, та сил вистачило лише на шепіт.
Вона не встигла, не могла встигнути зупинити захисника. Пальці режисера ледь ворухнулися і Паріс завмер на півкроці, скоцюрбився, прокусив губу, щоб не застогнати вголос перед дівчиною.
- Ні, схоже, не сплутала… Отже, Ромео… він? – режисер, уже не звертаючи уваги на хлопця, вирячився на зблідлу акторку. – А раніше не могли?!. Ви би ще перед підняттям завіси на прем’єрі... Та-ак… Де той костюмер?! Дідько! Невже встиг уже вшитися?!
Дивно, але кімната хутко сповнилася сторонніми. Як же, така історія перед самою прем’єрою! Липкі погляди сплутували закоханих павутинням. Добре, що ніхто навіть пошепки не зважився пліткувати, бо раптом шеф почує? Хто б хотів утрапити під гарячу руку спітнілого від збудження режисера.
Костюмер злякано кліпав очима: костюми-бо шилися за індивідуальним проектом, примірялися десятки разів! Аж тут нашвидкуруч підігнати вбрання Ромео Парісу, а Парісове – колишньому головному герою! Звісно, в театральні костюми такого рівня вживлені нано-нитки, адже актор за час підготовки вистави може погладшати чи, частіше, схуднути. То що, псувати враження від строїв?! Але настільки обмежений час для масштабних переробок?! Правою рукою активізуючи потрібні коди, костюмер лівицею хапався за серце.
- На афішах – моє зображення, - екс-Ромео нагадав про це підкреслено ввічливо.
Отак пролетіти мимо головної ролі… Але скандалити з Мораном Тарабасом?.. Це для дурнів, як той колишній Паріс. Зрозуміло ж, що режисерові начхати на думку акторів. Ото публіка здивується, що Паріс красивіший і талановитіший за головного героя! Він покаже себе і в цій ролі - про нього довго згадуватимуть! Хлопець мимохідь ковзнув поглядом по Джульєтті – його вродливе обличчя на мить стуманіло: а все ж шкода… Проте, якщо дурепа проміняла його на цього… Чого тим жінкам не вистачає? І красень віддано зазирнув у обличчя режисерові.
- Що?.. Афіші? Так, звісно, займіться там усім, чим потрібно, - кинув режисер своїм помічникам, напружено щось обдумуючи. – Кілька сцен треба таки прогнати ще раз…
- А якщо я забуду текст і завалю все? – втрутився новий Ромео, не відводячи погляду від Джульєтти, ніби її думка важила більше, ніж режисерська.
Забути текст не міг жоден з акторів: кожен із них давно вже вивчив п’єсу напам'ять – щонайменшу мізансцену, найтонший відтінок не лише своїх, а й чужих реплік.
- Залишишся в театрі! Попрацюємо… Ніч довга, встигнемо прогнати з дублеркою! – сухо наказав режисер і повернувся до Джульєтти, - А ти негайно підеш до гуртожитку. Жодних розмов, навіть на сцені… до того, як завтра розпочнеться спектакль! Не кажу вже про щось більше. Що не встигли договорити, скажете під час вистави!
- Але… - розгублена дівчина ледь не наважилася на протест, та вчасно схаменулася.
- Зрозуміло? – з притиском запитав Моран Тарабас.
Той, кого тільки-но нарекли Ромео, кивнув і зробив крок до Джульєтти. Доторк вуст до її скроні, до очей. Ледь чутний, ніби вона з тендітної порцеляни. Безгучний шепіт: «Кохана… пробач…»
Новий Ромео вийшов з кімнати. Двері мали б зачинитися з хряскотом, та в останню мить актор передумав. Причинив їх нечутно. А присутні згадали, що треба дихати.
- Дідько… А якби я пропустив такі пристрасті… - пробурмотів режисер.
І раптом накинувся на акторів і помічників:
- Чого стоїте?! Нема інших справ?! Геть звідси!
Повторювати не довелося. Свідки блискавичної заміни Ромео напередодні прем’єри, не згадуючи про субординацію, штовхаючись, вшилися з кімнати. За кілька секунд залишилися лише Джульєтта й Моран Тарабас.
Дівчина мовчала, розглядаючи на долівці брелок, який хтось загубив. Люди розтоптали дешеву цяцьку під час панічної втечі з кімнати. Біле личко зодягнутої в рожеву пишну сукню красуні розкололося.
Щось гидко клекотало всередині Джульєтти. Та краще дивитися на скалічену ляльку, ніж на режисера.
- Марш в гуртожиток! Цю п’єсу будуть згадувати, як шедевр, довгі роки. Ти будеш найкращою Джульєттою!
Якби вчора вона почула таку похвалу, то у неї виросли б крила. А зараз…
Замість тривожно-радісного очікування вистави, вимріяного нею під час репетицій, довкола колихалася брунатно-сіра мла. Свинцевим кольором були знебарвлені сходи і стіни гуртожитку, ковдри на акуратно заправлених ліжках, втомлені після роботи обличчя сусідок по кімнаті. Сірі пластикові автомати в їдальні після ідентифікаційного доторку руки чітко видавали одноразові тарілки з концентратами, збагаченими вітамінами й мінералами. Пхати цю гидоту до рота не було жодного бажання. Але довелося силувати себе над кожною ложкою: не вистачало знепритомніти від голоду під час вистави!
Без поспіху повернулася до кімнати. Сподівалася, що сусідки кудись вийшли. Де там! Дівчата якраз сварилися:
- Та не моя черга прибирати!
- То може моя, так, моя?!
Джульєтта, не підводячи погляду, пройшла повз них і сіла на своє ліжко. На неї невдоволено глипнули сусідки, але за мовчазною згодою не стали чіпати. Що вимагати від тої, в кого завтра прем’єра в такій ролі? Мабуть, прикидають, кого потім підселять на її місце.
Джульєтта спробувала уявити, як воно завтра буде. Почути чудові слова від Ромео, побачити його вперше на маскараді… Але сварка не вщухала:
- Ну чому я завжди мушу прибирати, що я, найрудіша тут?!
Джульєтта слабко усміхнулася, бо в скандалістки голова ж таки відсвічувала міддю.
- Питаю, хто тут найрудіший, я?!
- Мня-а-у! – почулося з-під ліжка. Звідти визирнув кіт Вільям, контрабандою притягнутий в гуртожиток. І котисько мав рацію: ще одного настільки яскраво-помаранчевого звіра ніхто з дівчат та їх знайомих ніколи не бачив. Дівчата вибухнули сміхом.
Джульєтті стало трохи легше. Саме тоді вона зрозуміла: ця безкінечна ніч теж колись закінчиться.
Дівчина дістала зі своєї тумбочки відеофон, натиснула кілька кнопок, звично вставила у вуха навушники, відгороджуючись від світу. Затанцювала свою партію божественна Уланова. Джульєтта всоте пожадливо вбирала кожен її рух.
Тільки не озиратися. Тоді можна уявити, що позаду неї – Ромео. Так само не відводить погляду від виконавців геніального балету, а рука хлопця повільно наближається до її долоні й от-от делікатно стисне тендітні пальці. Його подих ледь лоскоче їй вухо…
***
Прозвучав другий дзвінок.
Макс Голден та його супутниця, чарівна білявка Нона Бонум, прийшли чи не першими, тож могли неспішно помилуватися декораціями. Служка в костюмі пажа водив їх площею Верони, будинком і садом Капулетті, показував балкон, церкву, склеп, розважав високих гостей своєю балаканиною. Він розповів скільки витратили на те, щоб спорудити в камені частину Верони, розбити чудовий садок - мовляв, дорослі дерева везли з Італії, і нарешті провів до крісел.
Нона Бонум вдоволено роззирнулася, випнувши розкішний бюст, щоб продемонструвати сусідам діамантове кольє. Цей черговий подарунок щедрого коханця вдало гармоніював із сережками, презентованими на самому початку їх палкого роману.
Ох, скільки чуток довкола цього спектаклю! Йому вже пророкують перемогу на «Події року»... Тільки обранці можуть переглянути творіння майстра Морана Тарабаса наживо, і вона – Нона Бонум – серед них. Квитки для Прімума Голдена, батька її коханця, принесли в золотій скриньці! Ще б пак – сенатор. Звісно, той віддав квитки синові-театралу.
Макс Голден ще раз зиркнув на кілька кнопок, що знаходилися на бильці під пальцями правиці. Він добре знав, як управляти кріслом, але випробував кілька нових функцій ще до третього дзвінка. Особливо йому сподобався вмонтований у підніжку індивідуальний прожектор, промінь якого можна було спрямовувати самотужки. Ще - ремені, бо розумне театральне крісло тепер могло не лише наближатися до акторів, але й нахилятися над лежачими. Наприклад, щоб під час еротичної сцени все роздивитися.
Це було справді зручно! Нахиливши крісло, Макс спостерігав, як смикається Меркуціо, прохромлений шпагою. Він швидко затих. Макс Голден скривився від грубуватої роботи: «Натуралістична школа?» Зате Тібальт вмирав довше. Його смерть захопила сім десятків глядачів. Крісла злагоджено оточили актора, що так вишукано й красиво стікав кров’ю, сорочка червоніла, а він бліднув, тремтів, покидаючи цей світ.
Та найцікавіше було спостерігати за Джульєттою. Спочатку Макс Голден був розчарований: «Хіба вона щось покаже?.. Навіть стара Годувальниця її поки що переграє… Що з Мораном Тарабасом, нюх загубив?»
Однак перший поцілунок юних Ромео та Джульєтти на карнавалі в будинку Капулетті розтрощив те розчарування на друзки. Макс Голден занепокоєно проводжав поглядом Джульєтту. Ця приречена пісня лебединих рук, ця повінь щастя в очах… Він сіпнувся за нею, не усвідомлюючи, що його тримають ремені крісла. Ледь оговтався і стривожено скосив очі на коханку. Здається, красуня нічого не помітила. Вона не встигла набриднути синові сенатора, тож він ще не прагнув поміняти таку кралю на іншу. У Макса Голдена все найкраще: суперкар, вечірки, коханка! Ось підучиться ще трохи на режисера і переплюне самого Морана Тарабаса!
Глядач відволікся від своїх думок – дійство на сцені захоплювало. Крісло перенесло його під балкон, де стояла Джульєтта. Знову подіяла магія вистави. Чи Джульєтти? Юна акторка звірялася у коханні до ворога свого роду. Зазираючи у її очі, Макс Голден не втямив, як знову повірив у кожне слово, у кожен жест, у кожен погляд діви.
З того моменту він забув про Нону Бонум, про інших глядачів, гарячково тиснув кнопки на бильці, аби опинитися якомога ближче Джульєтти і не пропустити нічого. Час летів, а він не бачив нікого, крім неї. Джульєтта говорила до нього, а його вуста ледь ворушилися і нечутно відповідали їй.
Макс Голден кусав губи, пальці рук вп’ялися у бильця й побіліли від напруження. Ромео заколов Паріса, та глядач навіть не доторкався до кнопок. Інші крісла розташувалися назовні склепу під час бою Ромео з Парісом, а він невідривно дивився на прекрасну дівчину в труні. Актор спускався до склепу і пив отруту, а Макс Голден навіть не повернув голови, щоб поспостерігати за геніальною грою Ромео та його смертю.
- Іди, мій отче, я не піду… - як страшно падають краплі її слів.
«Ні-і-і!!! Не йди, ченцю, втримай її, благаю…» - розпачливі думки металися у голові Макса Голдена.
«Не цілуй його, не треба… Та що ж ти робиш?.. А я?.. Та хай, цілуй свого Ромео… Тільки не…»
- Тут рятівний кинджал! Ось я, Ромео!
Тиша вливалася у вуха Макса Голдена розплавленим оловом, але коли вдарили аплодисменти, серце зірвалося з гальм і понеслося шаленим галопом.
- Мені запис, будь ласка! З відео-автографом, Моране Тарабасе!
- І мені!
- Я теж хочу!
- Браво, маестро! – звідусіль кричали глядачі, вражені роботою геніального режисера.
Моран Тарабас, побуряковілий від щастя, розкланювався навсібіч, у голові спалахували думки: «Який успіх! О! Точно дадуть «Подію року»! Ще десять вистав з дублерами! Це - як мінімум! Шкода, що другої пари таких божевільно-закоханих, як ці Ромео та Джульєтта, там точно не буде…»
Ніхто, крім Макса Голдена, не зважав на служників, котрі злагоджено прибирали тіла акторів-енплантів. Його крісло повільно пливло вслід за трупом Джульєтти. Блідий і розчавлений, він проводжав кохану. Нона Бонум, забувши про свого приятеля, штовхалася у натовпі, щоб викупити з рук геніального режисера запис з його автографом.
Голден встиг зупинити прибиральників. Болісно загостреним чуттями від вперше у житті відчув їх подив. Чи, може, просто вперше допустив, що вони здатні відчувати хоч щось. Байдуже… Якісь недолюди. Але ж тоді і вона, Джульєтта… Ні!
Із незворушними обличчями енпланти поштиво розступилися перед справжньою людиною, пропускаючи його до тіла акторки. Він торкнувся її руки.
Тоді, в склепі, здавалося, що всередині щось от-от лусне і сльози заллють обличчя. І треба встигти за будь-яку ціну приховати їх від рівних. Якась його частина навіть зараз лякалася можливих скандальних заголовків, що миттю облетять усю Землю: «Син сенатора з’явився на театральну прем’єру під кайфом!», «Золотий хлопчик ронить наркотичну сльозу над енпланткою!». Батько давно погрожує: ще один скандал – і кишенькові гроші будуть безжально урізані.
Тут, за лаштунками, ніхто, крім тих же служників-енплантів, не міг побачити його відчаю. А сліз не було. Нічого, крім пустки всередині та старовинного кинджала перед очима.
Дуже обережно, немов цій тендітній дівчинці ще можна було зробити боляче, він взявся за руків’я. Лезо таке гостре… Майже миттєва смерть. Це добре, її біль тривав недовго.
Кому він бреше? Її біль тривав роками, від народження! Можливо, ще й до того, як вона вперше побачила світ: ніхто зі справжніх не цікавився, що саме відчуває зародок, коли в його мозок вживлюють нанопласти, перетворюючи його на безправного служника, машину для задоволення потреб чистих людей. Купки обраних богів…
Макс Голден поволі наближав кинджал до очей, ніби був захоплений тонкою роботою стародавнього майстра. О так, жодних підробок у дрібницях, справжня автентика – фірмовий стиль метра Морана Тарабаса! Ні, він насправді був вражений не оздобленням знаряддя смерті, а тим, що кров акторки виявилася такою ж, як і в нього самого, як і в будь-кого із чистих, не забруднених клятими нанопластами.
А що, як… Один рух. Його за не таке вже й довге життя звинувачували у купі гріхів, але не в боягузтві: навіть вороги розуміли, що для цього нема підстав.
- Пане, дозвольте забрати…
Макс різко розвернувся. Лівиця людини стислася в кулак і смиренне прохання енпланта обірвав болісний стогін. Так і треба. Нема чого ставати між людиною та її бажанням!
Але за секунду зброя дзвінко забряжчала на мармуровій долівці. Дурень… Зображати із себе Ромео… Їх нізащо не поховають поруч. Вона, Джульєтта - дівчинка, в якої власного імені не було, лише сценічне - ніколи не дізнається про його існування. Він для неї – один із семи десятків убивць. Не більше. Оті її погляди, цілунки – усе тільки для хлопчиська-актора. На долю публіки залишалася ненависть. Хоча ні!.. Швидше, байдужість. Оті двоє не грали, а по-справжньому кохали. І їм було наплювати на всіх. Навіть на смерть.
А його не кохала жодна жінка, та й він не здатен на таке… Син сенатора ледве виборсався з ременів, знеможено підвівся з театрального крісла і старечими кроками вичовгав з театру, забувши про Нону Бонум.
Певно, збоку молодий Макс Голден нагадував маріонетку, що з невідомих причин втратила кілька ниток та незграбно ворушилася на досі не обірваних мотузках. Однак звичка виявилася сильнішою за почуття.
Коли хлопець трохи очуняв, то збагнув, що летить у своєму суперкарі на гранично дозволеній швидкості. Маршрут завбачливо був введений у комп’ютер ще до вистави. Тож машина, не набридаючи пасажирові питаннями, везла його у закритий нічний клуб класу преміум.
Варто було уявити, що скоро доведеться перекидатися дурними жартами зі знайомими, пити дорогі коктейлі, думати, що відповісти на недбалі розпитування про спектакль… Хвиля шалу піднялася раптово, наче нудота. Систему контролю - під три чорти! За це офіційно погрожували штрафом, однак серед знайомих Голдена вважалося ознакою крутості керувати карами без допомоги й страховки комп’ютера. Довелося і йому опанувати цю нехитру науку.
Здається, цей міст найвищий у місті - шість рядів прозорої автостради. Враження таке, наче летиш у повітрі. Десь унизу піниться вода бурхливої ріки. Звісно, огорожа міцна. Але якщо з усього маху спробувати пробити її, може й пощастити: архітектор же не розраховував на таке. Іншого виходу все одно нема: хай горить отаке життя! Нехай інші борсаються в такому болоті до глибокої старості! А батечко трохи посумує, та й замовить собі ще одного здорового нащадка із чітко визначеним набором якостей, мо’ ще й вдалішого ніж первісток – сімейні кошти дозволяють.
Юнак рішуче спрямував машину простісінько на огорожу мосту – таку невагому в своїй витонченості. Чомусь було важливим не заплющити очей в останню мить. Наче так можна було довести всьому світові, що йому начхати на біль, смерть. На все довкола.
Автокар із запаморочливою швидкістю мчав до огорожі. До зіткнення залишалися не секунди – долі миттєвості. У спектаклях в такі моменти герой вигукує ім’я коханої, але губи звело судомою.
Аж раптом суперкар майже миттєво вкляк, втрапивши у пастку силового поля. Подушки безпеки завбачливо огорнули пасажира, та все ж хлопець втратив свідомість чи то від раптового болю, чи то від перевантаження.
Він оговтався. Від примх не вмирають. Принаймні, не в сучасному світі. Поруч були рятувальники-енпланти. Людину професійно звільняли з понівеченого автомобіля, зробили якийсь укол, переконуючи трохи потерпіти: лікарі от-от під’їдуть.
Максові Голдену було байдуже. У лунку тишу, що панувала в голові, прорвалися уривки думок: «…дарма. Все дарма. Більше на таке сил не стане, не зважусь… ні, не зважусь… Звеліти б забиратися геть. Та це не допоможе: спишуть на стрес, продовжать рятувати…»
Його не зацікавило, нащо його правицю обережно прикладають до ідентифікатора, хоча, як правило, доста пакета документів, прошитих у машині.
У рятувальників же, попри чіткі інструкції якомога менше непокоїти потерпілих, що перебувають у шоковому стані, були виправдання щодо проведення ідентифікації. Прошиті в машині фізіологічні параметри власника не зовсім відповідали водію. Так, ніби той невідь-як постарів на добрий десяток років.
Коментарів: 67 RSS
1Chernidar07-03-2012 13:07
написано доладно. Чомусь кольнуло око оте "відео-автограф" - навіщо помножувати сутності? Режисер підкреслено користується тільки оригіналами - отже й автограф має бути тільки паперовий.
тепер критики... чи не варто? її багато буде.
ок, якщо що - ігноруйте.
отже.
епізод із гуртожитком - маячня. ну не має бути в таких акторів-коснтруктів ніякого особистого життя, ніяких гуртожитків... нічого крім сцени.
передбачуваність. Що актори вмиратимуть по справжньому стає очевидно з перших рядків. точно з того моменту, як автор починає давити на жаль.
собачка. тобто спроба викликати жаль в читача. Як говорилось на майстер-класі це дуже сильний прийом і ним варто користуватись обачно. тут перебрано всі межі - стає ясно, що від читача очікуються сльози і читач (тобто тут-я) лише гадає в якому місці слід заплакати.
загальна нелогічність подій. Якщо в тому світі допускається ТАКЕ (гуманізм-нафік) то й світ варто хоч трішки окреслити.
чесно - я не знаю як це поправити. Викинь "собачку, яку жаль" і сюжет розсипається, нічого не клеїться, текст тримають голі емоції.
якщо підійти конструктивно, то...
тема Макса не розкрита. Можливо варто писати тільки про нього, подаючи драму маріонеток-акторів заднім планом? Тоді емоції не будуть нав'язуватись читачу, а виникнуть в нього самі. Тільки потрібно ще придумати сюжет під макса.
порада - авторе, неодмінно відвідайте майстер-клас незалежно від того, чи попаде туди ваш твір, потенційно ви класно пишете і (тільки моя думка, не абсолютизуйте її) робите типові помилки початківця.
ах так, ще річ, яка заховалась за емоціями. Макс звик жити в цьому світі, він представник "золотої молоді" (якщо я вірно зрозумів) Що саме його так збентежило в смерті маріонетки? Адже гуманізм сам по собі в тому світі навіть поряд не курив, тобто така витрата людського матеріалу не дивина. Враження, наче він обкурений чи під ЛСД.
Тобто його реакція немотивована в рамках того світу.
Є дрібніші зауваження по логіці сюжету, проте вони в принципі несуттєві, якщо автору буде цікаво - можу викласти окремо.
2автор quot;Життя...театр...люди...акториquot;07-03-2012 14:00
Chernidar
Велика дяка за великий і цікавий відгук.
Актори - не конструкти, а люди, в мозку яких ще на стадії зародка розміщують нанопласти. Забруднені електронікою, нечисті. Вони їдять дешеву гидоту, одягаються в дешевий одяг, живуть в дешевих гуртожитках. Раби, яких за допомогою болю, привчають до покори.
Жаль або обурення не самоціль, а засоби створення антиутопії.
Щоб відвідати майстер-клас, мусить прийти запрошення Нескромно хочеться надіятися, що прийде.
Макс Голден закохався в Джульєтту. Любов зла, полюбиш і енплантку. Хіба його реакція невмотивована?
Автору дуже цікаві інші Ваші зауваження. Ну і що, що вони дрібніші? Все рівно цікаво. Так можна покращити оповідання.
3Chernidar09-03-2012 11:34
необов'язково. Відвідування - вільне, а послухати як аналізують чужі твори теж варто.
якщо щось виглядає як качка, крякає як качка... людей в акторах не видно, вони так не сприймаються.
цього з тексту не видно зовсім. Ну це ще й економічно недоцільно.
4автор09-03-2012 21:49
І як я припхаюся на майстер-клас без запрошення... І живу не в Києві, і чужа сорочка, тобто текст, то зовсім інше...
Актори - не конструкти, а люди, в мозку яких ще на стадії зародка розміщують нанопласти.
якщо щось виглядає як качка, крякає як качка... людей в акторах не видно, вони так не сприймаються.
Ось кусок тексту про це: "Можливо, ще й до того, як вона вперше побачила світ: ніхто зі справжніх не цікавився, що саме відчуває зародок, коли в його мозок вживлюють нанопласти, перетворюючи його на безправного служника, машину для задоволення потреб чистих людей"
І про біль там є, і про дешеві речі, і дешеву їжу...Напевно біда в тому, що вже всі втомилися читати. На 10-15-му оповіданні вже ніхто не може заставити себе читати чужі тексти, просто йде вал і набридає. А кожен хоче, щоб його "геніальне" творіння читали уважно.
Якщо ви мені допоможете з лакунами, то розраховуйте на велику вдячність, а не на ображання
5ченідар10-03-2012 14:08
Запросто. Організатори, заохотьте автора!
ок, чекайте на довгі роздуми по світу тексту. Якщо в понеділок на роботі не буде авралу - тоді й напишу
6автор10-03-2012 19:31
Дякую за підтримку і буду чекати в понеділок. Хоч би авралу не було
7HarleyDavidson12-03-2012 13:02
Ви вперше тут? Не впізнав.
Шекспірівські страсті-мордасті перетекли в світ чистих і шудр. Зберегти максимальний накал старого доброго Вільяма важко. Ви змогли.
8автор12-03-2012 16:21
Навіть не знаю, як відповісти, HarleyDavidson... Я тут і вперше, і не вперше
Де Шекспір, а де я... Дякую
9автор14-03-2012 10:53
Chernidar
Мене нетерпіння вже доїдає. Вибачте, але я ніби дитина вірю обіцянкам. Напевно біда в тому, що Ви не маєте часу... Вибачте ще раз, що чіпляюся.
10Chernidar14-03-2012 11:25
обіцяного три дні чекають на жаль, поки був час - читав нові твори, що тут появлялись, а потім час пропав. Спробую зараз, якщо обірвусь на пів слові - то вибачайте.
отож, почнемо.
це прив'язка до нашого світу - отже події відбуваються в майбутньому. що ж мало статись, щоб наше, загалом гуманістичне суспільство прийшло до описаного? Твір відповіді не дає.
Окрім того одразу виникає запитання - Джульєтта має знати історію свого прототипу, інстинкту самозбереження у неї немає? Її вибрали на заклання, а вона пригадує це як мить свого тріумфу. Це свідчить щонайменше про нелюдську, сильно модифіковану психологію персонажу (а в тексті показано не досить) - але віддаляє від неї читача, пропадає ототожнення. Тобто подальші емоційні моменти написані класно - але виникає відчуття підвоху.
тут ще технічний момент - відчувати емоції та показувати їх - різні речі. А театр - показує емоції. Якщо вже актори запрограмовані, то можна модифікувати сам театр - щоб глядачі "підключались" до відчуттів акторів.
проте, коли автор переходить до описання світу починаються трабли. ГГ має померти, вона про це знає, всі про це знають - яке нафік прибирання? А психологічна достовірність? А інше? При убабаханих в прем'єру грошах героїв мали б переселити в точні реконструкції Верони, а тут гуртожиток, буденність. Це навіть не дурня, це економічно недоцільно, на ці 6 місяців нічого не вартує забезпечити героїні комфортні умови для сердечних страждань.
Відеофон - непрактичний. От коли ви востаннє користувались відеозв'язком? І взагалі - слово... з 50-х, десь так. Тут доречніше буде "ввімкнути голопроектор"
потім появляються наші мажори. Яка функція Нони Боум? крім великого бюсту? Зайве ім'я розсіює увагу, краще її й залишити безіменною грудастою блондинкою-супутницею. А ще краще - таким самим конструктом як і акторів (пробачте, актори - не люди, та про це пізніше)
Згадується сенатор. Тобто є сенат, є якась республіка, вибори... Теоретично може бути й спадкове сенатство, але асоціація читача - саме республіка.
Як при виборній системі може бути таке ставлення до людей? Щоб актори помирали на сцені? Відповідь тільки одна - людьми їх не вважають. У них немає інстинкту самозбереження, у них немає свободи волі, їх єдина перевага -над комп'ютерними моделями... яка? Та тільки та, що вони справді відчувають, а не імітують відчуття. (це про те, що глядачі мають "підключатись" до акторів а не дивитись на них)
Далі головний герой холоднокровно дивиться як помирають актори. В уяві читача - він уже скотина... та коли він ще й закохується... ух ти! У нього щось не так зі свідомістю! Якщо тут чергові асоціації з пігмаліоном, то вони неочевидні, якщо ж ні - то треба зрозуміти, чому він конструків-маріонетов раптом сприйняв як людей. Не те, що "так не буває" а те, що НЕ ВІРЮ! в таке раптове кохання. Я б (якщо згадати про пряме читання емоцій) списав щось на вірус в системі чи аварію, яка збила запобідники і дозволила мажору ідентифікувати себе з героїнею, відчути її рівною собі - а відтак закохатись. Бо закохатись можна лише у рівного.
про відео-автограф я говорив - "відео" тут зайве, тільки староможний паперовий.
Так от. далі мадор іде за сцену... і тут та сама мить - розподіл людей на справжніх - і несправжніх. І дійсно поведінка Макса виглядає... обкуреною, немотивованою. Бо описаних вище по тексту мотивів не досить.
далі про "чистих " і "нечистих". Для адекватного розуміння сказано надто мало - але не віриться, що будуть ділити на "чистих" і "нечистих" ЛЮДЕЙ - будуть ділити на людей і конструктів, біороботів, маріонеток... чи як їх там. ніхто енплантів людьми не визнає - інакше неможливо якщо описана цивілізація має республіканський стиль правління і є нашим майбутнім. Або-або. Тобто або введіть варново-кастову індійську систему з посиланнями на неї, "син брахмана", "шудра", або "джим керрі та син сенатора". Не разом.
закінчення нормальне, тільки зробіть так, щоб воно випливало із попереднього тексту.
ну, наче все. Якщо резюмувати - світ описаний мало, та в описі вже є внутрішні протиріччя, які мене й зачепили.
Є таке правило - описуєш кімнату в квартирі - для себе придумай не тільки квартиру, а й будинок, а ще краще - квартал. Ви світ практично не описували - це не проблема, але придумати його було варто.
З повагою - я.
ЗІ
і не сприймайте мої занудства надто серйозно
11автор14-03-2012 12:52
Дякую, Chernidar! Я дуже серйозно сприймаю зауваження, чого зразу занудство...
Роман дав би відповіді, але оповідання не може так багато. Я більше зосереджувався на героях, для мене головніші їхні почуття, ніж відповідь, як люди дійшли до такої світобудови.
З голопроектором попали в точку, треба виправляти відеофон. І з відео-автографом та сама історія. Перепишу на паперовий. Нону Бонум справді треба зробити безіменною коханкою. Дякую, йду переписувати.
Сенатор тут для асоціативного відсилу читача до Римської республіки. Там були повноправні громадяни і раби. Ви помітили слабину, бо чисті-нечисті справді ближче до каст, треба переписувати, щоб не проявлявся такий ефект. Якщо відсил до Риму, то не треба Індії...
Умгу, Джульєтта знає, що помре. Але її навчили не боятися смерті. Люди постійними больовими стимулами навчили енплантів, що смерть не така страшна штука.
Це граф Шереметьєв для своїх акторів-кріпаків створював умови, але тут антиутопія і раби. Актори - це розхідний матеріал, хто їм буде умови забезпечувати? Там ще десять дублерських складів на наступні вистави.
А кохання буває раптовим, навіть сволоч здатна закохатися. То ж на Шекспірі все тримається. Ромео миттєво втюрився в Джульєтту. Як писав Харлей Девідсон, страсті-мордасті
Ви правильно пишете про те, що світ треба бачити, в мене в текст попадає замало від того, що живе в голові... Треба більше показувати, а не 20-30 процентів, тільки жаль, що я був затиснунтий в рамки 25 тисяч.
Дякую ще раз за те, що ви мені допомогли. ВЕЛЕТЕНСЬКЕ ДЯКУЮ!
12Фантом14-03-2012 13:06
Ну, після Чернідара вже й критикувати нема чого...тож буду хвалити. Сподобалося, хоч і не люблю я таке, ой як не люблю. Написано гарно, красиво. Дійсно, дуже гарно Ви Вільяма обіграли. Здавалося б, скільки не ялозили, скільки не паразитували на сюжеті "Роммео та Джульєти", а он як у Вас гарно вийшло. Свіжий
13Фантом14-03-2012 13:08
Даруйте, випадково відправив, не дописавши Так от, свіжий (при наймні на мене) погляд і обіграш ситуації. Тож, хоч я, певно, і не Ваш читач, та не можу не відмітити гарне виконання.
Успіхі, авторе.
14Chernidar14-03-2012 13:10
Будь ласка. Я щиро вважаю, що максимум, що можу зробити для твору, який сподобався - це надати йому конструктивну критику. Щоправда часто розуміють навпаки. У свій ТОП цей твір сподіваюсь включити, проте не на найвищому щабелі - є й кращі.
а от цього навіть вгадати не можна.
а русизми?
15автор14-03-2012 13:22
Chernidar,ну як нема?! Та є: "Моран Тарабас, побуряковілий від щастя, розкланювався навсібіч, у голові спалахували думки: «Який успіх! О! Точно дадуть «Подію року»! ЩЕ ДЕСЯТЬ ВИСТАВ З ДУБЛЕРАМИ! Це - як мінімум! Шкода, що другої пари таких божевільно-закоханих, як ці Ромео та Джульєтта, там точно не буде…»
А ви кажете, що нема...
Ой, а підкажіть русизми, ніби старався чистити, але міг і пропустити щось.
16Фантом14-03-2012 13:22
Ну, може вони і є, та око не ріжуть, тож можна й пропустити їх. До того ж, не такий вже я й мовознавець
17автор14-03-2012 13:24
Фантоме, дякую! Жаль, що не любите... І вам бажаю успіхів!
18Chernidar14-03-2012 13:27
гм... дійсно є. Але якщо я, уважно читаючи разів п'ять, не помітив, то може варто це якось інакше згадати... не знаю, не знаю. Відчуття, що ця Джульєтта не унікальна а лише одна із десятків таких самих - немає.
це - до Зорехода. Я вважаю, що мова повинна бути не рафінованою, а живою, тому ці моменти згадую лише тоді, коли вже геть в око кидаються.
19автор14-03-2012 13:34
Ця Джульєтта унікальна, так і має бути. Для тих, хто читає вона повинна бути унікальною.
Буду чекати, коли приїде Зорехід, але дякую, Chernidar, за те, що ви зробили. Це дуже багато.
20автор14-03-2012 14:28
А страховка і губи звело судомою - це русизми? Шукаю і сам вже не знаю. Може хтось підкаже?
21Зіркохід14-03-2012 14:52
Авторе, не кокетуйте зі злими критиками ! Нема у творі русизмів. Так, русизмики:
куточком губ - кутиком
Вона хитнулася, втрачаючи свідомість - вона поточилася/заточилася
Морану Тарабасові - Моранові Тарабасу
відволікся від своїх думок - відвернувся
Те, що ви навели, вочевидь, не русизми. Ну, можна страховку замінити страхуванням - залежно від контексту. А щоб не писати "звело судомою", використовауйте зсудомило.
Написано справді гарно і зримо. Щодо сюжету - відверто не моє читво, тому аналізувати не буду, тим більше що оповідання й так розклали по поличках .
22автор14-03-2012 15:01
Дякую, Зіркохід, що підказали русизмики. Зсудомило - от дурило, сам не додумався...
Де ви бачите злих критиків? Поки приходили тільки добрі.
Блін, як так написати "гарно і зримо", а потім обдати холодною водою "не моє чтиво". Та як гарно, то чого не моє? Хоч плач і з моста в воду...
23Chernidar14-03-2012 15:07
всім не догодиш. Пишучи - уявляйте для якої аудиторії пишите. Якщо людина преться від кіберпанку - то емоції вашого оповідання їй "не зайдуть". Те саме стосується стім-(та інших) панків, любителів альтернативної історії...
зараз прийде Корен, він же Субчак і скаже, що на цьому конкурсі виграє "мівіна" - середнячок, який не є найкращим, але має найширшу аудиторію. Так і є. Проте зауважу, що у фантастиці не так часто шукають емоцій, більше - нових світів та цікавих гіпотез-думок. Інтелектуальне чтиво, а не емоційне.
Хоча є й любовне фентезі... гламурні вампіри ітд.
24автор14-03-2012 15:17
Та я читаю будь-яку літературу, якщо гарно написана, і пруся... Скучно читати тільки один напрямок.
25Зіркохід14-03-2012 15:36
І хто мене за язика тягнув... Шановний Авторе, побережіть нерви, ще ся такий не вродив, щоби усім догодив ! Те, що не моє читво, ще не означає, що це щось погане. Ну не люблю я антиутопій, постапокаліптики, гламуру... Хоч як би гарно воно було написане, вено мене не зачіпає... мабуть, естетика моя якась не така. Тому не переймайтеся даремно й пишіть собі далі, як Вам ближче. Читач неодмінно знайдеться, бо ж на всякий товар є свій купець. Удачі!
26автор14-03-2012 15:41
Зіркохід, ок, буду берегти нерви. Дякую і вам удачі.
27Ал21-03-2012 18:28
Такс, з чого б це почати.
З того, що гарно написано? З того, що купа нелогічностей і неув'язок і що світ не до кінця продуманий?
З того, що емоції справжні? З того, що їх перебір?
Не знаю. Жіноча проза, напевне, так і пишеться, любовна лінія, поневіряння, смерть закоханих... Але якщо будувати твір на одних емоціях, читач може "перегоріти" десь посередині і спостерігати за всім відсторонено, не втягуючись ні у твір, ні у переживання, наведені автором.
Виправдати абсурдну смерть андроїдів можна виключно абсурдною смертю в оригіналі, інакше ніяк, про дублерів - так взагалі за гранню, з дублерами ж зовсім інша п'єса вийде, кому вона потрібна?
Словом, якщо зосередитися на ідейній складовій твору, себто доведення до абсурду реалістичності сучасних шоу і вирощування спеціальних акторів "на убой", виглядає все гарно. Але подання слід, все ж, було зробити трохи жорсткішим. Зробіть з андроїдів живих людей, просто нижчої касти і оповідання заграє новими фарбами. Правда, перестане вписуватися у тематику конкурсу.
А загалом я, звісно, навряд чи тягну на аудиторію жіночих романів, тому і слухати мене, загалом, не треба. От.
28автор21-03-2012 19:35
Це ж не написано на голих емоціях... Є раби і їх господарі, показано побут рабів, високотехнологічність світу. Театральне розумне крісло, начинена електронікою машина, супербезпечна автострада.
Є градація і серед господарів. Нона ж радіє, що вона опинилася на прем'єрі. Вистави з дублерами для не таких елітних, як синок сенатора, а для простішої публіки.
Перебір з емоціями зумовлений антиутопічністю і Шекспіром. Той вбивав своїх героїв пачками, в "Ромео і Джульєтті" шість трупів. Я не відходив від шекспірівської жорсткості. Чесно кажучи, та куди вже жорсткіше...
Чи правильно називати енплантів андроїдами? Зародкові в мозок вживлюють нанопласти, але така людина не називається андроїдом. Я старався відійти від усталеної в фантастиці термінології, щоб не плутали людей з вживленою в мозок нано-електронікою з роботами, андроїдами.
Знаєте, антиутопія ніколи не була жіночим романом. Але може не так вже і погано, що така сильна емоційність розширює читацьку аудиторію... Є надія, що оповідання не роман, тому читачі не встигнуть відсторонитися і втомитися від страстей-мордастей...
Дякую за зауваження, Ал. Я їх аналізував дуже уважно, мені цікавий погляд кожного, хто прочитав оповідання. Дякую, що ви не тільки читали, а й написали про своє враження.
29Chernidar22-03-2012 09:13
а я говорив, що як люди вони не сприймаються! Це варто допрацювати
30автор22-03-2012 10:45
Якщо можете, то підкажіть, бо я не знаю, як допрацьовувати... Чесно... Та спеціально закладена подвійність в оповідання. З одного боку є раби, недолюди, якщо бачити їх очима господарів. З другого боку це читачі пожаліють акторів, яких жорстокі господарі вбивають і вважають недолюдьми. Джульєтта і Паріс-Ромео закохуються і поводяться як люди-невільники. Але господарі їх не вважають людьми. І читачам вирішувати, що енпланти все ж залишаються людьми, а господарі є нелюдами...
Андроїд - штучна органічна людина. Енплант - людина з вживленою у мозок нано-електронікою. Робот - "залізо", кіборг - є запчастини від людини, є від машини. Та кому, як не вам, які пишуть фантастику, не можна сплутати. Ви ж добре розумієте відмінності між роботом, кіборгом, андроїдом і енплантом. Та для цього типу я навмисно ввів свою назву, щоб не плутали з іншими.
31Chernidar22-03-2012 10:54
показати господарів-нелюдів - нереально, бо саме один із них демонструє людяність - закохується, а інших не показано. Хочеш показати їх нелюдами - нехай ГГ після того, як мало не вбив себе - радісно підскочить, скаже: "афігєть, які емоції, чуваки, вам теж варто попробувати" - і з друзями підуть на наступну виставу.
як показати, що енплант - людина... теж складно її поведінка - НЕЛЮДСЬКА, її емоції - штучні, несправжні. Читач не може покласти себе на її місце... треба зробити, щоб міг. Наприклад так: в останній момент перед смертю, коли ГГ вже відвернувся від Джульєти, справжні емоції подолали запрограмовані, прокинувся інстинкт самозбереження, жах в очах ітд... Щоб було видно, що там, під пластами штучного є справжнє. Зараз цього не видно. Десь так. Але щоб щось радити - варто ще й світ уявляти краще, тому чогось більш путнього сказати не можу - я не уявляю, як такий світ міг виникнути
32автор22-03-2012 11:23
Дякую. Буду думати. Роль Макса Голдена була іншою... Мені хотілося дати надію на зміну такого нелюдського суспільства. Якщо вже елітний хлопчик здатен закохатися і зрозуміти жорстокість вбивства енплантів, то не все ще загублено.
А як виникають диктатури, тоталітарні системи? Після періоду хаосу і/або серйозних структурних змін в суспільстві. Масово з'явилися енпланти, в яких нано-електроніка підсилювала роботу певних ділянок мозку. Але виявилося, що їх легко контролювати больовими стимулами. Тим скористалася меншість - люди, котрі не спішили покращити роботу свого мозку нанопластами.
33Chernidar22-03-2012 11:31
для цього треба описати суспільство - в тім числі його "нелюдських" представників. Не певен, що ця задача розв'язується в рамках оповідання в принципі.
період хаосу веде до здичавіння, а тут - явний ріст технологій, це дисонує між собою. Історично ріст технологій веде до гуманізації суспільства. Тобто спершу повинні бути якійсь "великі сутінки" а потім вже... але це диссонує зі згадками про відомих нам акторів. Взагалі - все-таки варто не виводити історію від нашого суспільства, а, наприклад, взяти Індію часів "Рамаяни" і тягнути звідти - в же в бік гуманізації. ІМХО, ІМХО... взагалі за пивом би обговорити це все, в творі багато цікавих зерен, але їх ще ростити й ростити.
34марко22-03-2012 11:43
Chernidar, помиляєшся. Після хаосу приходить порядок, робота Прігожина про це - Порядок із хаосу, якось так, якщо мені не зраджує пам'ять. Тобто нове, прогресивне - порядок зароджується у хаосі! І це, до речі підтверджується у нього в роботі. Так що жодного здичавіння! В такому контесті автор не помилився.
35автор22-03-2012 11:43
Французька революція була страшним періодом хаосу і закінчилася імперією Наполеона. Більшовицька заваруха, громадянська війна - повний хаосець, і закінчився він сталінською диктатурою. Та й високі технології не гарантують гуманізації суспільства. Та ж Римська республіка на свій час була високотехнологічним суспільством, але використовувала рабів для створення дуже технологічного віадукту, щоб діяв водогін, фонтани і бані для повноправних громадян. Наш сьогоднішній період демократизації не може підтверджувати, що технології гуманізують. Гітлерівська Німеччина була однією з передових в плані технологій державою. Але гуманним це суспільство ми ж не називаємо.
36Chernidar22-03-2012 11:46
ага, а технології не деградують? Марко, ти не філософствуй, а напиши правдоподібний таймлайн для такого світу, тоді будеш третім! серйозно - не вірю я в таку кардинальну зміну гуманістичної та християнської моралі.
отже почнемо 2012 рік... Шварцнегер та Сталоне ще живі, їх згадують у тексті.
...
?
37автор22-03-2012 11:53
Та не треба вірити або не вірити. Є історія, яка нічому людей не вчить. Періоди гуманістичні є рідко і коротко, а жорстокі є часто і довго.
38Chernidar22-03-2012 12:00
треба, бо якщо читач каже "не вірю" то це все, гаплик для твору :-(
про я говорю не про дорстокість а про світогляд.
середньовіччя було безперечно гуманнішим від римської імперії, та - від грецької, відродження було гуманнішим від середньовіччя а комунізм з фашизмом - від відродження.
загалом - таймлайно давайте, таймлайн!!!! (скандую)
39автор22-03-2012 12:11
А сталінська диктатура, замучивши на смерть мільйони людей, була гуманнішою від відродження... Та неправда. Та я не знаю як вести далі дискусію, вибачте.
Таймлайн дати? Поясніть українською, що ви хочете. Хроніку розвитку світу?
40Chernidar22-03-2012 12:22
безсумнівно гуманнішою. Нагадати вам, що творилось під час Відродження? винахід пана Гільйота це тільки ой-які квіточки. А більшовицькі комісари - ляльки в білому в порівнянні зі своїми французськиими колегами. На жаль я той період непогано знаю :-(
Так-так, хроніку розвитку світу, особливо офіційної його ідеології.
ЗІ
звісно до твору це вже не має особливого відношення, проте просто цікаво.
41автор22-03-2012 12:50
Та й я знаю. Можу на противагу нагадати тортури "білих" комісарів. Та змагання на знання тортур одних і других влаштовувати зайве. Для мене показовим є кількість вбитих, для вас щось інше, а ми тут будемо списи ламати і залишимось кожен при своїх. Це буде не дискусія, а хвальба хто що знає. Воно нам треба?
Краще вже поговоримо про розвиток вигаданого світу.
Папа Римський засуджує в проповіді вживлення чіпів в людське тіло. Прогрес все ж не зупиняється. Чіпи вдосконалюються. Нарешті доходить до винаходу самозростаючого нано-чіпу, який вживлюють зародкові з пробірки. Отримують дуже здібного інженера. Продовжуються досліди і вдосконалюються нанопласти. Енпланти - геніальні люди в своїх вузьких областях. Хтось гарно пише картини, хтось прекрасний математик. Церква засуджує, з'являються протестні рухи, які вимагають обмежити права енплантів. В основі лежить страх і заздрість до геніальних енплантів. В той же час енпланти також починають організовуватися, щоб захиститися, це викликає нову хвилю проти них. Вчені знають, що нанопласти - складні структури, які зростаються з мозком так, що їх не можна видалити оперативно і вони дають можливість впливати на носія. Багаті і впливові також знають властивість нанопластів, що можна больовими стимулами примусити носія до покори. Жоден політик чи багатій не дозволить, щоб його дитині вживляли нанопласти. Є розуміння, що енпланти можуть завдяки своїм покращеним здібностям витіснити дітей впливових людей на узбіччя життя. Папа оголошує енплантів вигадкою диявола. Цим користаються політики і проводять низку законів про обмеження прав енплантів. Бунт енплантів. Хаос, революція. Але люди володіють перевагою, вони можуть застосовувати біль. Люди без нанопластів перемагають і встановлюють новий порядок, де енпланти - раби. Церква аплодує. Перемога божого створіння над диявольським.
42Chernidar22-03-2012 13:08
от починаючи із цього моменту - не вірю. Не кажучи вже про офіційну мораль, коли такі "одноразові" вистави є не підпільними (в це ще я можу повірити - окремі забаганки вироджених багатіїв ) а нормою суспільства.
втім, дискусія явно йде по колу, мабуть варто завершувати. Проте, якщо розгорнете в повість - пишіть, покритикую ще
43автор22-03-2012 13:21
Знову віра або невіра... Церква організовувала жахливі злочини, є історичні факти. Моральний кодекс будівника комунізму був, та хіба це міняло суспільство партійних небожителів і маси робочого бидла в кращу сторону. Наша українська віп-арня ходить до церкви, а вбиває наших дітей, та ми будемо не вірити, що це можливо в демократичному християнському суспільстві, з гуманною мораллю і найкращим в світі судом. Ви маєте рацію, що дискусію треба завершувати. Не вмію переконливіше переконувати
44Chernidar22-03-2012 13:46
Ви письменник, чи як? повірити можна у будь-що в рамках твору.
а в цілому - попробуйте зрозуміти різницю між напрямком ідеології і її конкретною реалізацією. Га? і перечитайте ось цей кусочок.
комунізм та фашизм гуманістичні ідеології, нацизм в меншій мірі, але теж гуманістична. Ви ж описуєте світ, де гуманізмом не пахне в принципі.
45Ал22-03-2012 14:20
Ну сам факт виникнення дискусії вже позитивно характеризує твір, як на мене. Однозначні, чорно-білі твори ніколи не спровокують обговорення, там і так все ясно. І разом з тим - нецікаво
46автор22-03-2012 14:42
Фашизм поставив євреїв поза людьми - це офіційна доктрина ідеології. Раби в Римській республіці не вважалися людьми також абсолютно легально. У вигаданому суспільстві енпланти теж винесені за межі людства. Я розумію про що ви кажете, але гуманізм стосується людей, якщо ми говоримо про будь-яке суспільство. Між господарями існують закони і мораль, та енплантів вони не мають за людей, відтак до них і не застосовуються закони і мораль. Умгу, гуманізмом і не пахне, а чому повинно пахнути, коли йдеться про рабовласницьке суспільство і про стосунок до рабів, про антиутопію? І психологія раба сильно викривлена, спотворена. Я розумію, що вільній людині її важко уявити, але і ви письменник, то на уяву скаржитись не повинні.
Дякую, Ал, я просто стараюся зрозуміти, де є помилки в оповіданні. Якщо Чернідар не може повірити, то або я написав дурне, або мені попався дуже недовірливий читач.
47Chernidar22-03-2012 14:50
о, я-я... поговорим... нє, не про фашизм, про нацизм.
прогресу не помітно? пояснюю - рабом міг стати будь-хто. Нацизм - дикість як на 20 століття, але в порівнянні із офіційною ідеологію римської імперії - це велетенський прогрес.
отого й рекомендую приїхати на майстер-клас, послухаєте когось, хто авторитетніший для вас. Ні ви не написали дурного, ні я не надто недовірливий, ви написали НЕ ТАК!
кожне мистецтво має свої умовності. Якщо на сцені висить тряпка із намальованим деревом - я можу заставити повірити себе, що події в лісі. Якщо ж там намальовані хмари... повірити, що це ліс означає насилувати свої відчуття.
ех... от тепер таки все, у мене вільний час закінчився, сподіваюсь у вас набралось достатньо коментів, щоб сюди частіше заглядали інші рецензенти Слухайте їх, а більше нічим помогти не можу.
48автор22-03-2012 14:58
Та я не проти побувати на майстер-класі... Ми вже про це говорили.
А я не знаю що НЕ ТАК. Де там хмари замість лісу. Чесно. Жаль що я так і не зрозумів, як воно ТАК. Та дякую, що ви витратили свій вільний час на мене.
49Ау Тор27-03-2012 21:36
Сподобалося. А от в кінцівку не повірив. От якби Макс сприйняв загибель Джульєтти, як смерть домашньої кішки, тоді б виглядало правдивіше. Хоч це моє особисте враження.
Щиро Ау Тор
50автор28-03-2012 09:15
Дякую, Ау Тор. Не може людина сприйняти загибель коханої, як смерть кішки. Та якою сволотою не є Макс Голден, але полюбив вперше по-справжньому. Це само по собі потрясіння. Та він моментально втрачає кохану. Потрясіння в квадраті. Та яка ще реакція може бути? В такому фіналі зосереджена вся сіль. Є надія для зміни нелюдів господарів, бо не всі вони втратили людське. Ви згадайте Шекспіра, який в кінці показує, як два ворога відмовляються ворогувати, бо через їхню ворожнечу загинули їхні діти. Страшна трагедія, страждання батьків і моментальне очищення від чорної злоби, яка жила в кількох поколіннях двох родів. Тут все тримається на Шекспірі. Тому в кінці мусить бути надія. Сталася трагедія, але є перетворення нелюда в людину. Як інакше вирішити проблему перемоги добра? Невже Макс Голден мусить залишитися мерзотником? Всіх повбивати, а в результаті світ не став добрішим ні на грам. Ви мене штовхаєте на Темний бік сили?
51ЗлИй29-03-2012 11:28
Гарно. Сподобалося. Голосуватиму. Хоча, звісно, питань до Вашого світу багато. Все ж якось не віриться щ такими дорогими іграшками будуть розкидатися наліво-направо. Найімовірніше - що навіть коли вони фізично вмиратимуть їх потім ставитимуть на ноги, витираючи відповідні спогади, латаючи і т.д. Хоча тоді це значно змінить Ваш задум.
52автор29-03-2012 12:27
Дякую, Злий.
Майже ніколи господарям не шкода розкидатися тими, хто під ними. Сталін зі своїми полководцями кидав у м'ясорубку сотні тисяч солдат, християн десятками і сотнями рвали дикі звірі на потіху публіці, особливо жорстокий орден відправив на небо з димом тисячі відьм. Нерону закидають, що він спалив Рим з частиною жителів, щоб написати вірш. Тому легко уявити собі світ, де господарів мало, а енплантів рабів багато. Їх не жаль. Та хто і коли їх жалів? Про гуманізм все більше розмови
53ЗлИй29-03-2012 12:59
Людей не шкода - шкода іграшок, компютерів, автомашин - бо за них гроші плачено) все ж останнім часом - тенденція до всілякої політкоректності в термінах - можливо це перейде й безпосередньо до ставлення до людей і іншого. Хоча - може бути і по Вашому.
54автор29-03-2012 13:12
Сторгувались
55Олена03-04-2012 00:39
Дякую, сподобалось.
Автору зичу вдачі і сподіваюсь, що він отримає свій майстер-класс.
56автор03-04-2012 10:17
Дякую, Олено. І вам бажаю успіху, може ми на майстер-класі зустрінемось.
57Олена03-04-2012 12:15
Ваші слова б... та координаторам у вуха.
Але у такому оточенні в мене не багато шансів. Зате програвати буде не соромно.
58автор03-04-2012 13:16
Попадання в фінал вже не поразка. Хоч і не попадання теж не поразка, бо є серед тих, що вилетіли, хороші оповідання.
59Олена03-04-2012 16:57
Цілком згодна. Деяких шкода дуже. Але то лише конкурс.
60ВсеволодАльтаїрченко04-04-2012 04:00
Мені дуже сподобалось. І романтика, і сум, і біль.
Але файно було б, якби кінець був виразніший. Куди ці всі переживання привели сенаторського сина? Ну врізався у міст, ну постарів на 10 років... але що далі? Варто було б, імхо, або скоротити його душевні муки, або вже привести його до чогось більшого, ніж ДТП чи спроба самогубства.
На приклад, він міг би боротися за права енплантів; або шукати іншу таку дівчину, як Джульетта... може іншу енплантку; відмовитися від шикарного життя і зайнятися філософією... Це я так, «навскідку». А ще краще - зовсім вже несподіваний кінець.
61автор04-04-2012 12:26
Дякую, Всеволод Альтаїрченко. Ви забігаєте наперед. Спочатку герою оповідання треба пережити шок. Людина тільки що закохалася і приголомшена трагедією втрати кохання. Пробує вбити себе. А ви хочете виростити ситуацію за рамки оповідання. Напевно це завдання для роману - те, що ви пишете про боротьбу за права енплантів. Макс Голден після невдалого самогубства може прийти до подібної думки, але тут конкурс оповідань, а не повістей або романів. Тому показаний короткий проміжок часу і кілька героїв. Джульєтта помирає, щоб Макс переоцінив своє життя, піддав сумніву правильність цього суспільства. В цьому головне гуманістичне завдання. Макс Голден вже ніколи не буде жорстоким господарем, бо вперше побачив в рабині людину.
62John Smith06-04-2012 16:41
І вкотре мінус один за "виглядати".
Зобачивши – це баг чи фіча?
Далі пішли рожеві шма... гм, рожева драглиста маса, крізь яку я не пробився, вибачте.
63автор06-04-2012 18:34
Дякую, John Smith. Не вгодив. Значиться, не бачити оповіданню публікації в УФО? Тоді запропоную інше
64John Smith06-04-2012 18:56
Та ні, чому ж. Чим добрі демократичні конкурси, то це можливістю проскочити повз необ'єктивний погляд редактора, а він теж може помилятися. Якщо в трійцю потрапите - то будь ласка.
Інше теж можна, але не всі одразу. Бо колись два редактори поставили в друк два оповідання одного автора. Ледь перехопив в останній момент.
65автор06-04-2012 19:12
В трійцю хотілося б. Та кожний погляд необ'єктивний. А в мому випадку... Та напевно ваш смак ближче до наукової фантастики, кіберпанку, словом - жорсткішої фантастики. Тому сприйняли моє оповідання, як рожеві шмарклі. Та я не в претензії, хіба що категоричність вбиває. Та кожному щось своє ближче.
66John Smith06-04-2012 19:20
Нема в моєму відгуці категоричності ані на копійку. Це я не пробився, а оповідання цілком може бути хорошим. Давайте зачекаємо результатів, й не переймайтеся, навіть якщо не виграєте. І не кидайте писати.
67автор06-04-2012 19:28
Дякую, не буду перейматися і не кину писати.