5 серпня Міфопоетичне товариство проголосило чергових лавреатів Міфопоетичної премії за найкращі твори минулого року.
Нагадаємо, що премія присуджується за найкраще передання духу творчості «Інклінґів» - Дж.Р.Р. Толкіна, К. С. Льюїса та Чарльз Вільямса, видатних членів неофіційного оксфордського літературного гуртка, а також за дослідження їхнього літературного спадку.
Цього року відбулося збільшення номінації до п'яти - номінацію «Міфопоетична нагорода за літературу для дітей та підлітків» розділили на дві: «для дітей» і «для підлітків».
Номінація «Міфопоетична нагорода за літературу для дорослих»
Emma Törzs "Ink Blood Sister Scribe"
Захопливий дебютний роман, де дві зведені сестри, яким доручили охороняти сімейну магічну книгозбірню, мають об'єднати сили, щоб розкрити смертоносну таємницю, що зачаїлася в самому серці колекції. Історія про сімейну відданість і зраду, про прагнення до магії і влади.
Упродовж багатьох поколінь родина Калотай охороняла колекцію старовинних та рідкісних книжок. Книжок, які дозволяють людині проходити крізь стіни чи маніпулювати стихіями – книжками про магію, які сестер Джоанну й Естер вчили шанувати і оберігати.
Будь-яка магія має свою ціну, і сестри роками були у розлуці. Естер втекла на віддалену базу в Антарктиді, щоб уникнути долі, що вбила її матір, а Джоанна усамітнилася в родинному домі у Вермонті, присвятивши своє життя вивченню заповітних томів. Але після того, як їхній батько раптово помер під час читання книжки, яку Джоанна раніше ніколи не бачила, сестри мають об'єднатися, щоб зберегти сімейний спадок.
Вони відкриють світ магії набагато більший та небезпечніший, ніж могли уявити, таємниці, які приховували їхні батьки, таємниці, що охоплюють століття, континенти, і навіть інші бібліотеки…
Українською очікується у видавництві «РМ».
Також на премію претендували:
- Тревіс Болдрі «Книгарні й прах»
- Бекі Чемберс «Монах і робот» (цикл повістей)
- Гезер Фосетт «Енциклопедія фейрі Емілі Вайлд»
- Тріп Ґелі «Базар Мрій і Доль»
- Девід Слейтон «Адам Біндер» (цикл)
Нагорода «Міфопоетична нагорода за літературу для дітей»
Kay O'Neill "Moth Keeper"
Бути Хранителем Метеликів - величезна відповідальність і велика честь, але що буде, коли новий Хранитель Метеликів вирішить відпочити від місяця і вперше побачити сонце? Графічний роман у стилі фентезі для середнього шкільного віку про пристрасть, обов'язок і знайдену родину.
Аня нарешті стала Хранителькою Метеликів, захисницею місячних метеликів, завдяки яким раз на рік розквітає квітка Нічної Лілії. Її село потребує цвітіння, щоб і далі не знати горя, й Аня прагне довести свою цінність і віддячити друзям своїми діями. Але, направду, бути Хранителькою Метеликів - не зовсім те, про що Аня мріяла.
Ночі в пустелі холодні, а місячні метелики живуть далеко від села. Аня почувається ізольованою та самотньою і, попри обов'язкок, вона замислюється над тим, як би це було - жити під сонцем. Її думки перетворюються на нав'язливу ідею, і врешті Аня ризикує залишитися на день, щоб відчути сонячне тепло, а її село і місячні метелики залишаються боротися з наслідками.
K.О'Ніл втілює в життя чудово ілюстрований фантастичний світ про відповідальність перед собою та своєю громадою. «Хранителька Метеликів» сповнена магії, надії та дружби.
Також на премію претендували:
- Ітан Олдрідж «Глибока гавань»
- Аліша Дов «Дрібка магії»
- Ребекка Стід, Венді Масс «Загублена бібліотека»
- Зак Вейнерсміт «Беа Вольф»
- Патрисія Вреде «Донька Темного Володаря»
- Браян Янґ «Водяне чудовисько»
Нагорода «Міфопоетична нагорода за літературу для підлітків»
Frances Hardinge "Unraveller"
У світі, де кожен може створити прокляття, що знищує життя, лише одна людина може розплести його.
Келлен не дуже розуміє природу свого таланту, але допомагає тим, кого було зловмисно перетворено, в тому числі й Кропиві. Після визволення із пташиного тіла вона стає його постійною супутницею і найближчою союзницею.
Але Келлена також проклято, і якщо вони з Кропивою не зможуть зняти його прокляття, Келлен, попри свою волю, може розплести все - і всіх - навколо себе…
Також на премію претендували:
- Кіяш Монсеф «Колись давно»
- Лев Розен «Спадок Лева»
- Тайлер Торк «Агенція "Добраніч"»
- Сара Андервуд «Брехня що ми співаємо для Моря»
Нагорода за дослідження творчості Інклінґів
José María Miranda Boto "Law, Government, and Society in J.R.R. Tolkien's Works"
Право і влада - це ті аспекти творчості Толкіна, які не привернули особливої уваги науковців, однак вони присутні у багатьох аспектах його творів. Описуючи різні суспільства, які його населяють, Толкін звертався до таких аспектів їхніх правових і державних систем, як престолонаслідування королів, успадкування чи майорат. У багатьох випадках він робив це, щоб додати ще одну нитку до багатого гобелену своїх описів.
Але в інших випадках закон постає як важливий елемент оповіді, функціонуючи як випробування духу для персонажів, які з ним стикаються. Так, суд над Береґондом виявляє справедливість Араґорна, а наказ Турґона стратити Лола - його безжалісність.
Право і філологія з'являються разом у кількох уривках твору Толкіна. Не випадково, що найбільш значущі об'єкти його творчості - Перстень Влади та Сильмарили - описані в архаїчних юридичних термінах. Паралельно право та інструменти влади використовуються як гумористичний елемент в інших фрагментах.
Право і влада, іншими словами, присутні у творчості Толкіна. Вони не є центральним елементом, але без них, що й досліджується в цій книзі, Арда була б набагато біднішою.
Також на премію претендували:
- Нік Ґрум «Толкін у XXI столітті. Що для нас означає Середзем'я»
- Петер Грибаускас «Передчуття нерозказаних історій: дослідження меж літературного полотна Толкіна»
- Томас Куллманн, Дірк Зіпманн «Толкін як Літературний Митець»
- Крішнан Венкатеш «Рана Фродо: Чому "Володар перснів" велика книга»
Нагорода за дослідження міфології та фентезі
Matthew Sangster "An Introduction to Fantasy"
У цьому захоплюючому і доступному вступі до жанру фентезі в літературі, медіа та культурі досліджується, чому фентезі має значення в контексті його унікальних можливостей, його розрізненого минулого і його надзвичайного процвітання в наш час. Особлива увага приділяється зв'язкам фентезі з історією та традиціями, його проявам у медіа та динамічним спільнотам. Метью Сенґстер розглядає давні та сучасні твори, відомі та маловідомі, а також твори різного масштабу - від коротких віршів та оповідань до розлогих трансмедійних франшиз. У розділах досліджується роль фентезі в обговоренні переконань, за якими ми живемо; ітеративні процеси, за допомогою яких фентезі будується, розвивається і ставить під сумнів; корінні традиції, які формують і підтримують сучасне фентезі; те, як фентезі ставить під сумнів упередження реалізму і тоталізацій Просвітництва; практики, політика і естетика побудови світу; а також важливість спільнот фентезі для підтримання цієї сфери як різноманітної і постійно мінливої спільності.
Також на премію претендували:
- Джес Баттіс «Thinking Queerly: Medievalism, Wizardry, and Neurodiversity in Young Adult Texts»
- Хадаш Елбер-Авірам «Казки Лондона: Британське міське фентезі, від 1840 до наших днів»
- Метью Олівер «Магічні слова, Магічні світи: Форми і стилі в епічному фентезі»
- Пол Рованґ «Архетип смерті і воскресіння бога у світовій міфології»