- Це ж потрібно було так вляпатись!
Марко нервово працював з інформаційним терміналом компанії "Марс мінерал". Його пальці гарячково бігали по екрану в пошуках підходящої роботи.
- І якого дідька мене потягнуло в той бар?! – знову вигукнув він, скрушно хитаючи головою. – Ні-і-і, не можна забагато пити "Червоної пустелі".
На екрані з’явився перелік найближчих експедицій, що організовувала компанія для пошуку корисних мінералів.
- Чорт!!! – Марко грюкнув кулаком по стіні. – Всі найближчі експедиції лише до поясу астероїдів! Це робота на кілька днів, а мені хоча б на кілька місяців!
- Добродію, ви часто розмовляєте самі з собою? – запитав якийсь літній чоловік, що проходив поруч. Марко пильно на нього зиркнув, та нічого не відповів.
"Не твоє діло, старий!" – подумав він і продовжив переглядати список. Раптом, тицьнувши пальцем в екран, він вигукнув:
- Ось воно! Експедиція до супутника Сатурна Мімаса. – Марко ознайомився з довідкою про експедицію. – Холера! Але вона не пріоритетна! Чорт! Доведеться звертатися в рекрутинговий відділ.
За деякий час Марко вже міряв кроками приймальню рекрутингового відділу компанії "Марс мінерал". Перед цим він дав запит на експедицію до Мімаса і його люб’язно погодились прийняти.
"Аби тільки справа вигоріла". - думав Марко, згадуючи події минулої ночі.
- Марко Ґалаґан, можете увійти.
Кабінет рекрутингового відділу був доволі просторий. Обстановка була мінімалістичною. По середині стояв легкий металічний стіл, за яким сидів молодий чоловік у костюмі компанії, а поруч стояла середніх років жінка, що тримала в руках інтерактивний лист. Позаду на стіні красувалася об’ємна проекція поверхні Марсу.
- Сідайте. – жестом запросив чоловік і перед столом з підлоги висунувся такий же металічний стільчик.
Марко поспішно сів на нього.
- Т-а-а-а-к. – протягнув чоловік і поглянув на монітор, що з’явився над столом. – Отже, ви хочете летіти на Мімас?
- Так.
Чоловік почав читати вголос мету експедиції:
- Дослідження астероїда, що колись впав на супутник Сатурна, стосовно наявності рідкісних металів. Хммм… - чоловік поглянув на жінку, потім знову на монітор.
- Ми з вами вже співпрацювали? – спитав він у Марко.
- Так.
- У вас космоліт класу "Універсальний розвідник"?
- Так. – стримано відповів Марко. Він не розумів для чого було потрібно уточнювати інформацію, яка явно містилася у файлах, що зараз переглядав співробітник компанії.
- Дана експедиція не є пріоритетною. – констатував чоловік і перевів погляд на Марка. – Може б ви взялися за одну з експедицій до поясу астероїдів?
Жінка, що стояла поруч, протягом розмови навіть не ворухнулась.
- Ні, - відповів Марко, - мені потрібно на тривалий час покинути Марс.
- Проблеми? – спитала жінка.
- Не ваша справа. То ви дасте мені цю експедицію?
Чоловік і жінка переглянулись.
- Гаразд, - промовив чоловік, - стартуєте завтра. Візьмете на борт дослідницю-гіноїда.
У Марко мало щелепа не відвисла.
- Ви це серйозно? Я повинен взяти жінкоподібного робота?
- Так. Це стандартна процедура. Всі експедиції до Юпітера і Сатурна супроводжуються роботом. – промовила жінка і протягнула інтерактивний лист. – Підпишіть.
Марко лише окинув поглядом стандартний договір на здійснення експедиції і поставив підпис.
- Дякую. – промовила жінка. – Ми скинемо на ваш космоліт всі необхідні інструкції та програми і обладнаємо його камерою гіперсну.
Марко, не попрощавшись, вийшов з кабінету.
Співробітники компанії переглянулись.
- Ти чому не повідомив його про зниклу автоматичну дослідницьку станцію, що ми запустили до Мімаса кілька років тому?
- А навіщо? – чоловік відхилився на спинку стільця. – Йому так сильно захотілось надовго покинути Марс, то нехай собі летить. Ще й зекономимо кошти на цьому дослідницькому проекті.
Вранішній Марс дивував своєю простою красою. Маленький диск Сонця ледь піднявся над горизонтом поширюючи свої промені в імлистій атмосфері. Небо поступово забарвлювалось в ніжний блакитно-рожевий колір, а поверхня ґрунту набувала свого природнього іржастого кольору.
Марко завжди спостерігав за марсіанським краєвидом, коли їхав на монорейці до Притвору космопорту. Панорама, що розгорталась за вікном гермовагону, діяла заспокійливо. Всі проблеми, здавалося, переміщалися ніби в інший вимір, залишаючи лише відчуття спокою та довершеності.
Марко відвів погляд від вікна і подивився крізь лобове скло. Там, серед червоної пустелі бовваніла мета його поїздки – Притвор. Цей комплекс так називався тому, що звідти можна було потрапити до космопорту, який обертався навколо Марса на стаціонарній орбіті саме над Притвором. Ця конструкція височіла над поверхнею на 20 кілометрів і нагадувала склостальне яйце, закопане на одну третю в ґрунт. В її верхній частині знаходились 5 отворів, крізь які піднімались і опускались суборбітальні ліфти, що доставляли вантажі та людей до космопорту і назад. Всередині "яйця" знаходилась інша конструкція, що нагадувала колесо. "Ободом" цього колеса була скляна галерея, що призначалась для пасажирів та вантажів, "шпицями" були шлюзи, що вели до суборбітальних ліфтів. Така конструкція Притвору давала можливість не використовувати пальне при транспортуванні та захищала ліфти від пилових буревіїв. Це була найвеличніша споруда на Марсі.
По прибутті, Марко хотів було направитись до одного з пропускних шлюзів, та відчув щось неладне. Попереду, розштовхуючи людей, до нього прямували двоє здоровил. Вирази їхніх облич були явно не дружніми.
- Цього мені ще не хватало! – прошепотів Марко і нервово скуйовдив біляве волосся. Його мозок запрацював над вирішенням цієї проблеми.
- Гей, хлопці! – скинув він рукою, привертаючи увагу. – Ви від Амоса?
Здоровані посміхнулись.
- Здогадайся. – промовив один з них. – Надумав злиняти?
- Хих! – нервово гикнув Марко. – Розумієте, я не знав, що вона коханка вашого боса…
В цю мить Марко різко присів і зі всієї сили знизу вдарив ближчого бугая в щелепу. Почулось дзвінке клацання зубів і той, враховуючи слабке марсіанське тяжіння, відлетів метрів на два, розкидаючи в сторони нещасних перехожих. Інший здоровань отетерів від такої зухвалості, чим і скористався Марко. Він швидко побіг до найближчого пасажирського терміналу. Його струнка фігура ювелірно оминала пасажирів, що прямували на посадку. Позаду почулась лайка, звуки штовханини та попереджувальні окрики ботів-правоохоронців. В цей час Марко вже стояв біля пропускного шлюзу, прикладаючи тильну сторону кисті до ідентифікатора. Там під шкірою знаходився мікрочіп, що мав всю інформацію про Марко, включаючи інформацію про те, що його найняла компанія "Марс мінерал", яка оплачувала всі витрати.
За хвилину Марко вже сидів у зручному кріслі суборбітального ліфта в очікуванні звичного підйому до космопорту. Неприємні згадки про минулий інцидент поступово зникали з думок, очищуючи свідомість і переводячи її в робочий режим. Попереду його чекала перша в житті експедиція за межі поясу астероїдів.
По прибутті до космопорту Марко одразу попрямував до терміналу компанії впевнитись, що на його космоліт "скинули" весь необхідний софт і він готовий до польоту. Біля терміналу його чекала гіноїд. Її хромовані деталі виблискували в штучному освітленні космопорту.
- Ви Марко Ґалаґан? – спитала вона у хлопця.
Той не звернув на неї ніякої уваги і втупився в екран терміналу, шукаючи потрібну інформацію.
- Ви летите до Мімаса. – ствердно промовила гіноїд, спостерігаючи за тим, що шукає Марко. – Можете не обтяжувати себе пошуками.
Марко здивовано поглянув на жінкоподібного робота. Здається в її голосі пролунали нотки іронії.
- Активаційних кодів ви там не знайдете. Вони ось тут. – гіноїд постукала себе по скроні металічним пальцем.
- А щоб їх! – сердито вигукнув Марко. – Кляті бюрократи компанії! Не терплю роботів!
- А доведеться! – гіноїд демонстративно склала руки на грудях, мовляв "що тобі ще не до вподоби?"
Марко критично окинув поглядом жіночу фігуру робота.
- Гаразд. – зітхнув він. – Ходімо.
І вони пішли до пристані, в якій знаходився космоліт Марко.
- Яке твоє ім'я? – поцікавився Марко.
- Берта.
- Берто, з яких це пір компанія почала в космос посилати гіноїдів?
- Взагалі-то я не гіноїд, а фембот.
- Не бачу різниці. – зиркнув на супутницю Марко.
- Гіноїди створюються для сексуальних розваг. – повчально почала Берта. – Вони вкриті колагеновою шкірою і мають волосся. Ти бачиш на мені шкіру чи волосся?
- Ні, - іронічно відмітив Марко, – тільки хром і пластик.
- Тож бо й воно! – вигукнула Берта. – Я можу працювати у відкритому космосі. В мене лише жіноча форма тіла і жіночий тип поведінки.
- Яка різниця жіноча поведінка, чоловіча поведінка, в космосі ми всі рівні! – ця розмова Марко почала видаватись дуже химерною.
- Згідно з дослідженнями, - повчально продовжила Берта, - жіноча психіка більш стійкіша в екстремальних ситуаціях, ніж чоловіча. Тому компанія останнім часом в далекі експедиції посилає змішані екіпажі.
- О! Ми вже прийшли! – обірвав Марко феміністичну лекцію фембота, вказуючи на шлюзовий відсік, за яким знаходився його космоліт.
- Як зветься твій човник?
- "Бегемот".
Здається очі фембота стали ще круглішими.
Вони вийшли на оглядовий майданчик, з якого можна було побачити пришвартовані в космічній гавані кораблі.
- Он де мій "бегемотик". – вказав Марко і Берта побачила опецькуватий циліндричний човник зі складеними сонячними батареями на бортах.
- Типовий "Універсальний розвідник". – констатувала фембот. – Хоча, здається, ти поставив пару зайвих маневрових двигунів і додатковий зовнішній маніпулятор.
- Не люблю часто виходити у відкритий космос. – нервово посміхнувся Марко і попрямував до шлюзу.
Вже сидячи в кабіні пілота і готуючи човник до старту, Марко думав, як він спрацюється з цією фемботом. Він терпіти не міг роботів не залежно від того андроїди вони чи гіноїди. Йому здавалося, що їхні холодні очиці щось приховують. Його лякала гіперраціональність штучного інтелекту. Марко ніколи вдома не тримав ні дронів, ні ботів, ні дроїдів. А тут сталась така оказія – йому тривалий час доведеться працювати з цією фемботом! Оце випробування!
Марко увімкнув операційну систему човника. На екрані з’явилась інформація про неактивовані програми.
- Твоя черга. – промовив Марко до фембота, що сиділа поруч.
Берта просто простягнула руку до керуючої панелі і Марко побачив, як на екрані замиготіли активуючі коди.
- Ти передаєш інформацією порухом руки?
Марко здалося, що якби у Берти були губи, вона б посміхнулася. В цей час на екрані висвітилась інформація про готовність човника до експедиції.
- А ти не міг встановити на свій космоліт голосовий повідомлювач? – у відповідь поцікавилась Берта.
- З мене достатньо і однієї залізяки, що розмовляє.
Марко активував програму старту. "Бегемот" відстикувався від шлюзу і поволі полетів до устя космопорту.
- От і все. – задоволено промовив Марко. – Зараз зістикуємось із дослідницьким модулем, обігнемо Марс і стартуємо у напрямку до Юпітера. Там робимо гравітаційний стрибок і привіт Сатурну! – Нарешті він відчував себе у стовідсотковій безпеці. Ну, майже у стовідсотковій, враховуючи що поруч з ним сидів робот.
На великому моніторі, що проектував зовнішнє зображення, повільно пропливала пустельна поверхня Марса. Стикування з дослідницьким модулем відбулося успішно і тепер "Бегемот" нагадував локомотив, попереду якого причепили вагон.
- Ти давно займаєшся мінералорозвідкою? – поцікавилась Берта.
Марко невдоволено подивився на неї. Він не хотів точити ляси з роботом. В кожній експедиції до поясу астероїдів він був сам, в нього ніколи не виникало потреби з кимось розмовляти.
- Так. – коротко відповів він.
- І скільки років?
- Слухай, - відрізав Марко, - давай не розмовляти?
- Ого! Бачу ти не прикидаєшся, що не терпиш роботів. Звідки така нелюбов?
Марко різко глянув на фембота.
- Не люблю спілкуватись з неживими об’єктами.
- Ти вразив моє его! - вдавано образливо вигукнула Берта.
- Годі цих фальшивих емоцій! Ми вже наближаємось до стартової точки.
Марко перевірив параметри польоту. Все було в нормі.
- Зараз стартонемо і я в люлю. Ти ж також перейдеш в режим очікування? – поцікавився він у фембота.
- Ми, здається, не розмовляємо. - ображено промовила Берта.
Марко лише пхикнув.
Коли "Бегемот" покинув орбіту Марса, Марко ще раз перевірив функціональний стан човника, впевнився, що фембот все-таки перейшла в режим очікування і направився до камери гіперсну.
Марко вперше в своєму житті "впадав у сплячку". Політ з Марса до Сатурна триває майже половину марсіанського року (чверть до Юпітера і чверть від Юпітера до Сатурна). Тому для економії повітря і харчів людину вводять в стан глибокого сну зі сповільненням всіх життєвих процесів. Цей метод схожий на те, як земні ведмеді проводять зимівлю, але звичайно ж людина не запасала шар жиру перед польотом. Під час гіперсну живлення здійснювалось штучним способом.
Відкривши камеру і роздягнувшись, Марко ліг на желеподібну поверхню, що одразу набула форми його тіла. Камера автоматично закрилась і він поступово занурився у глибокий сон без сновидінь.
Прокидатися було важко. Повіки були налиті свинцем, а в роті чомусь був присмак металу. Марко ледь відкрив очі і мало не скрикнув від несподіванки. Над ним схилилось обличчя Берти.
- З глузду з’їхала?! Ти прямо як Еш з "Чужого". Мене мало грець не вхопив! – Марко ледь підвівся з капсули і тут згадав, що він неодягнений.
- А хто такий Еш? – спитала Берта.
- Геть звідси! Дай прийти до тями й одягнутися!
Фембот з погордливим виглядом попрямувала у відсік керування.
За деякий час Марко вже сидів у кріслі пілота, аналізуючи інформаційні дані.
- Здається все в нормі. Ми планово виходимо на орбіту Юпітера.
- Ти подивись яка краса! – Берта дивилася в усі очі на оглядовий монітор.
І дійсно, видимий простір закривала велетенська смугаста куля Юпітера. Кожна смуга мала свій відтінок сірого чи рудого з безліччю білястих баранців. Все це рухалось в протилежних напрямках і вихрилося, створюючи дивовижну круговерть кольорів.
- Красиво. – підтвердив Марко. – Але красота красотою, та нам потрібно бути максимально обережними.
- Це ж чому?
- На Марсі ходять чутки, що поселенці з колоній на супутниках Юпітера не гребують піратством. Ти знаєш які тут є поселення?
- Так, є колонії на Ганімеді, Калісто і Європі. На Ганімеді та Калісто живуть поселенці з Марсу, а на Європі – з Землі. При цьому марсіанські поселення засновані нашим конкурентом, компанією "Косморесурс".
- Гаразд. – промовив Марко. – Інформація доволі вичерпна. Визначу-но я розташування цих супутників.
Марко запустив програму аналізу системи "Юпітер – внутрішні супутники Юпітера". За мить на екрані з’явилось тривимірне зображення планети і восьми її внутрішніх супутників. Червоною точкою було позначено положення "Бегемота".
- Так. – констатував Марко. – Європа і Ганімед на протязі всього гравітаційного маневру будуть по ту сторону Юпітера. Отже, вони нам не загроза. Лишається Калісто, що от-от з’явиться з-за горизонту Юпітера.
Берта уважно дивилась на тривимірну модель.
- Запусти програму аналізу системи "Юпітер – всі супутники Юпітера".
- Навіщо? – здивувався Марко. – Ти ж казала, що заселені лише три супутники.
- Так. Але краще бачити детальну картину потенційно небезпечної зони, ніж загальну. Ти так не думаєш?
Марко важко зітхнув, але запустив програму на виконання. За мить до восьми супутників додалось ще понад шістдесят об’єктів. Зображення почало нагадувати скупчення концентричних еліпсів і кілець.
- А це що? – Берта ткнула пальцем на дрібний об’єкт, що явно прямував в сторону "Бегемота".
- Дідько його знає, – спантеличено пробурмотів Марко, – але це мені не подобається.
Йому одразу згадались байки про юпітеріанських піратів, що ширились марсіанськими "забігайлівками". Марку одразу перехотілось вступати в контакт з місцевими жителями, якими б не були їхні наміри. Потрібно було з’ясувати, що то за об’єкт і він швидко запустив керованого дрона-розвідника до переслідувача. На екрані з’явилось зображення сигароподібного об’єкта з двома дивними пристроями по боках, що нагадували раструби. Марко включив комунікатор.
- Невідомий об’єкт, ідентифікуйте себе.
Відповіді не було. В цей час дрон наблизився до чужого човника і Марко з Бертою помітили на ньому логотип компанії "Косморесурс".
- А щоб їх! – Марко спересердя грюкнув кулаком по панелі керування.
В цей час щось стукнуло по обшивці космольота.
- Що це може бути? – Здається в голосі Берти проскочили тривожні нотки.
На моніторі обоє побачили, як від одного з раструбоподібних пристроїв переслідувача до "Бегемота" тягнеться абордажний трос схожий на щупальце. Цієї миті з іншого раструба вилетіло друге щупальце і причепилось до човника.
- Вони нас захоплюють! – збентежено вигукнула фембот.
- Та невже? – крізь зуби процідив Марко. – Візьми керування дроном на себе і покажи мені місця, де причепились до обшивки ці штуки.
Вона вправно повернула дрона до човника і філігранно провела його над поверхнею до місця, де причепились абордажні троси.
- Так і тримай! – вигукнув Марко і взявся за важіль керування зовнішнім маніпулятором. Орієнтуючись на зображення, що передавав дрон, Марко швидко відчепив троси.
- Повертай дрона в своє гніздо. – скомандував він Берті. – Зараз ми будемо покидати орбіту Юпітера і адью, пірати! – Марко в гарячці потирав нервово руки. – Ще трохи і… А це що?
На екрані дрона, що повертався в свою нішу, промелькнув якийсь об’єкт. Марко швидко перемотав зображення назад і зробив паузу. То були рештки автоматичної дослідницької станції. На її борту чітко виднілась емблема компанії "Марс мінерал". У відсіку керування запанувала мовчанка.
"Бегемот" успішно вирвався з лещат гравітації Юпітера і прискорившись помчав далі до Сатурна. Перед тим, як поринути в гіперсон, Марко думав про Берту. Якби не вона, то човник піратів зміг би ближче підлетіти до його космольота і міцніше закріпитись, що могло суттєво знизити їхню швидкість під час гравітаційного маневру, не кажучи вже про те, що вони взагалі могли б не покинути орбіту Юпітера. Виявляється фембот врятувала їм життя! Марко посміхнувся і заснув глибоким сном.
Вдруге прокидатись було легше, а може просто звичніше. Марко ледь розплющив очі, як одразу узрів над собою обличчя Берти.
- А бодай тебе! Берто! Ти знов за своє?
Камера гіперсну просигналізувала про різке підвищення ритму серцебиття.
- Я як Еш? – по-дитячому спитала Берта.
- В тебе явно якісь негаразди в електросхемах. Ти давно тестувалась?
- Одразу після того, як вийшла з режиму очікування. Всі мої системи працюють в нормі. А твої?
- Повертайся у відсік керування! – скомандував фемботу Марко, а сам почав приводити себе до ладу.
Сатурн, до якого вони наближались, кардинально відрізнявся від Юпітера. Він скидався на велетенську голову в чумацькому брилі. Смуги, що опоясували планету, були не так яскраво виражені і мали попелясті та жовтуваті кольори, а кільця планети вражали своєю грандіозністю. Десь там в щілині Кассіні була ціль їхньої експедиції – супутник Мімас.
Марко і Берта сиділи у відсіку керування і спостерігали за тим, як на оглядовому моніторі збільшується Сатурн.
- То хто такий Еш? - не витримала мовчанки Берта.
- Поганий андроїд з дуже-дуже старого фільму.
- А чому він був поганий?
Цікавість фембота здивувала Марко.
- Він напав на людину.
- Мабуть, у нього не було обмежувача поведінки.
Марко посміхнувся.
- Тепер ти розмовляєш, як Бішоп. Ти випадково не дивилась фільми "Чужий" та "Чужі"?
- Ніколи. А хто такий Бішоп?
- Щось ти стала дуже допитлива. Достатньо питань. Ми вже виходимо на орбіту Сатурна.
Марко вивів на екран зображення системи "Сатурн – супутники Сатурна".
- А ось і наша ціль.
Марко збільшив на екрані зображення супутника.
- Точнісінька "Зірка смерті".
Берта уважно вивчала поверхню Мімаса.
- А чому ти його порівняв з якоюсь "Зіркою смерті"?
- Тому, що він схожий на бойову станцію зі ще одного старого фільму. Ось дивись! – Марко прокрутив довкола осі зображення супутника. – Бачиш цей велетенський кратер?
- Так. Це кратер Гершеля.
- Так от, він схожий на центральний направляючий лазер, що був на "Зірці смерті". Крім того радіус бойової станції близько 160 км, а радіус Мімаса – близько 190 км. Аналогія сама напрошується.
Берта оцінююче подивилась на Марко.
- Ти, мабуть, великий фанат старих фільмів?
- Є такий грішок. У мене тут, до речі, є ціла колекція. Якось можемо подивитись. – промовив Марко. Берта ствердно кивнула головою. – Ну, гаразд. Нарозмовлялись і досить. Пора вияснити з чого ж складається астероїд, що утворив такий великий кратер.
Виконавши потрібні маневри, "Бегемот" вийшов на стаціонарну орбіту довкола Мімаса над кратером Гершеля.
- А кратер нічогенький собі! – промовив Марко.
- Вражає. – підтвердила Берта. – Його діаметр 130 км, глибина до 10 км, а он те узвишшя, що і є верхівкою астероїда має 6 км.
Вислухавши цю інформацію, Марко запустив дослідницьку програму на виконання і спостерігав за тим, як відстиковується дослідницький модуль і переміщається під човник. Після цього модуль був спущений на тросі до основи узвишшя.
- Модуль успішно закріплений на поверхні Мімаса. Проводжу перевірку суборбітального ліфта. – Марко на екрані спостерігав за тим, як ліфт з-під човника повільно спускається до дослідницького модуля і повертається назад. – Ліфт працює. Твій вихід, Берто.
Фембот попрямувала до шлюзового відсіку. Приладнавши до спини реактивний ранець, вона вийшла у відкритий космос.
- Ти у відкритому космосі вперше? – почула вона голос Марко.
- Так.
- І як відчуття?
- Очікувано. Я маю програму для роботи при дуже низькій гравітації і в невагомості.
- Тоді спускайся на ліфті до модуля і налаштуй обладнання.
Берта видала звук ніби вона пхикнула.
- Добре, що нагадав мої обов’язки, а то б я забула, що робити.
Модуль був нашпигований всім необхідним устаткуванням для вивчення астероїдів. Тут була і хімлабораторія для дослідження зразків мінералів, і пристрій для сканування внутрішнього вмісту астероїда, і лазерна установка, і навіть вибухівка для руйнування особливо міцних порід. Берта тут почувалася, як гайка в мастилі. Перш за все вона активувала модуль і запустила програму прокладки магнітної рейки до підніжжя астероїда. Загуділи сервоприводи виштовхуючи телескопічну рейку з черева модуля.
Взявши кілька пристроїв для глибинного сканування, Берта вийшла на поверхню Мімаса. Вгорі, на фоні велетенського Сатурна, виднівся "Бегемот". Берта включила ранець і полетіла до підніжжя астероїда. Його громада височіла на фоні сірої чаші кратера, ніби приймач гігантської параболічної антени. Висота цього утворення вражала, хоча, звичайно, з марсіанським Олімпом йому нічого було тягатися. Фембот швидко визначила ключові точки поверхні астероїда для сканування, закріпила сканери і повернулася до модуля.
Тим часом Марко у відсіку керування вкотре переглядав черговий старий фільм, "одним оком" спостерігаючи за діями фембота.
- Берто, як там в тебе справи?
- Запускаю сканування астероїда. – долинуло з динаміку.
Зненацька в голові Марко пролунав голос: "Не заходьте всередину". Він почувся десь на периферії свідомості і, здавалося, що то була мимовільна думка самого Марко.
Цієї миті пролунав збентежений голос Берти.
- Ого! Здається, це не астероїд, а якийсь об’єкт штучного походження!
Марко вимкнув фільм і переключився на головний монітор. Сканери показували, що під кількаметровим шаром льоду і пилу знаходилась невідома поверхня об’єкту.
- Він має якусь біополімерну природу! – в голосі фембота відчувались нотки збудження. – Спускайся мерщій сюди! Я починаю прокладання тунелю.
Марко миттю надягнув скафандр, закріпив на спині реактивний ранець і покинув човник.
Спустившись в дослідницький модуль він направився до підніжжя астероїда, де Берта вже запустила лазерну установку. Та вже заглибилась на кілька метрів. Промінь лазера описував коло діаметром близько двох метрів перетворюючи лід на пару. Пара моментально замерзала, утворюючи брудні сніжинки, що розлітались врізнобіч дрібною порошею.
Марко вже наблизився до отвору, як раптом його щось вдарило в спину, штовхнувши до поверхні супутника. Датчики миттю просигналізували про пошкодження повітряного регенераційного апарата. Показник вуглекислого газу поліз вгору.
- Берто! Здається, в мене потрапив мікрометеорит і пошкодив апарат дихання. Я напряму стрибну до човника, ти не відволікайся! – у Марко перед очима з’явились різнокольорові кола, дихати стало важче.
- Стій! Не роби цього! – Берта вже виринула з чорного отвору тунелю. – Якщо ти стрибнеш і втратиш свідомість, то ранець занесе тебе чортзна-куди! Я тебе доставлю на човник.
Марко відчув якийсь дивний шум у вухах, що скидався на білий шум. Зображення перед очима розпливалось і темніло. Він відчув, як Берта підхопила його і увімкнула реактивний ранець на повну потужність.
Отямившись в медкапсулі човника, Марко побачив поруч Берту, що вся була покрита брудними краплинами розталих сніжинок.
- Тобі поталанило. – промовила вона. – Якби мікрометеорит потрапив трохи лівіше, то відбулася б розгерметизація скафандра.
Марко посміхнувся.
- Можеш за мене не турбуватись. Я вже в нормі. Повертайся до буріння.
Лишившись сам-на-сам, Марко почав думати над походженням астероїда. Невже це є доказом існування інопланетян, а можливо він все-таки природнього походження. Всесвіт такий великий і мало вивчений.
В цю мить у вухах знову з’явився цей дивний шум, ніби хтось із ним хоче встановити зв’язок. Голова почала нестерпно боліти, оточення затьмарилось. Раптом Марко чітко почув голос:
- Вона не повинна увійти в астероїд! Ти зупиниш її!
Чиясь чужа воля підняла його з медкапсули і спрямувала до шлюзу. Готуючись до виходу у відкритий космос, Марко не розумів, що відбувається. Він ніби спостерігав за своїми діями зі сторони. Тіло не корилось йому. А ще відчувалась присутність чужого розуму.
Вийшовши у відкритий космос він увімкнув реактивний ранець і полетів прямо до входу в тунель, що на сірій поверхні астероїда здавався чорним отвором в нікуди. В кінці тунеля в світлі потужного ліхтаря Марко побачив фембота, що стояла перед поверхнею, яка нагадувала рідкий чорний метал. Берта хотіла доторкнутись до неї, та "метал" розійшовся, утворюючи прохід.
- Знищ її! – знову пролунало всередині єства.
Не тямлячи себе, Марко увімкнув лазерний бур, що стояв позаду фембота. Берта, здавалося, хотіла повернутися та тієї ж миті її розрізав потужний лазерний промінь. Шматки тіла повільно опустились додолу. Змертвілі очі фембота виблискували в світлі ліхтаря.
- Тепер повертайся до човника. – надійшов новий наказ.
Та Марко вкляк, як вкопаний. Він тільки що вбив свою напарницю. Дарма, що вона була фемботом, вона двічі врятувала його життя! І зараз, дивлячись в її мертві очі він починав усвідомлювати, що він накоїв. Все це сталося через те, що було всередині цього клятого "астероїда"!
- Не заходь в середину! – пролунало в свідомості, та Марко вже на це не реагував. В ньому наростав гнів, що хвилею поширювався по всьому тілу. Його рука ввімкнула ранець і він попрямував до поверхні, що одразу розійшлася, утворюючи прохід. Здавалося, що Марко рухається в бульбашці: "метал" попереду нього розходився, а позаду змикався, утворюючи замкнений простір.
- Ти не розумієш, що ти робиш! – голос, що відчувався на периферії свідомості повністю втратив контроль над Марко.
Раптом "бульбашка" увійшла в велику сферичну порожнину. Середина цієї сфери підсвічувалась блідим світлом, а в самому її центрі висів якийсь невідомий пристрій. Марко направився до нього. То були дві півсферичні пластинки з невідомого металу, що незрозуміло як висіли в просторі, а між ними знаходилась чорна точка. Здавалося, ніби то був отвір в просторі.
- Що це? – зародилось в свідомості питання.
- Це – первинна чорна діра. Ми називаємо її Зародком Всесвіту. – прийшло з підсвідомості.
- Хто це, ми?
- Ми Зачинателі. Ми створили Мультивсесвіт в тому вигляді, в якому він зараз існує. Близько 14 мільярдів років тому ми засіяли Ніщо Зернами Всесвітів. Але одне Зерно було втрачене. Саме в ньому ти зараз знаходишся. Зародок дуже небезпечний. Якщо він активується, то ваш Всесвіт буде зруйнований Великим вибухом, тому забирайся звідти якомога скоріше!
Марко висів у просторі, дивлячись на чорну точку, як загіпнотизований.
- А чому ви самі не можете забрати Зерно?
- Ми знаходимось поза Всесвітами і не можемо переміщатись у Всесвіти фізично. Ми здатні посилати лише свою волю.
- І керувати свідомістю інших. – Марко посміхнувся. – Ви такі могутні, але зараз безсилі.
Зненацька він простягнув руку до пристрою і стиснув у долонях чорну точку. Вмить перед очима промайнуло все життя: перший іграшковий космоліт, екскурсія до гори Олімп, перший вихід на орбіту, загибель батька на будівництві чергового марсіанського поселення, придбання "Бегемота", польоти до поясу астероїдів, коханка Амоса. Все це раптом розвіялось, ніби туман по вітру. Простір почав рватись на шматки, розлітаючись як сніжинки від Бертиного лазера. Тіло Марко вигорало зсередини, залишаючи саму свідомість. Довкола нього проступив простір заповнений ефемерними сферами і він усвідомив, що ті сфери - то Всесвіти, серед яких є і його рідний.
Коментарів: 24 RSS
1Анонім04-02-2015 12:47
Гарнюня. Автору - залік (зачот)! Зауважень практично немає
2Док04-02-2015 14:37
Вітаю, Авторе.
Насамперед, хочу подякувати за елементи класичної наукової фантастики - ненав"язлива подача наукової інформації нагадує старі добрі твори 80-х.
Варто попрацювати над певними логічними провалами (мені так видалося)
Де логіка представників компанії? Вони хочуть наразити на небезпеку ще один фінансований ними проект? Яка ж тоді економія? Для чого пробували спочатку відмовити Марка від польоту?
Далі в сюжеті виникає кілька загострень. З першим зрозуміло - показується причина поспішного відльоту ГГ. У другому (біля Юпітеру) - щоб показати роль Берти. Але після цього, коли очікуєш вже якоїсь кульмінації, події заспокоюються. Як наслідок - читач розслаблюється, увага спадає. Далі нова кульмінація. І тут логіка починає скрипіти сильніше:
Шерлок Холмс у "Собаці Баскервілів" говорив, що сумнівається в географічному обмеженні можливостей диявола. У даному оповіданні Зачинателі не можуть діяти на свідомість далеко від Сатурна? Не можуть втримати контроль за ГГ? А сам Марко думав про наслідки своїх дій? Він упевнений, що не знищив свій Всесвіт? Робота пошкодував, а життям мільярдів людей грається? Навіть якщо не знищив, а подібно до себе, перевів у іншу форму існувавння - а вони цього хотіли?
Щодо граматики й стилістики:
Багато співзвучних слів поряд. Для прикладу
З "був" взагалі потрібно боротися і не зловживати
Середнє речення виглядає штучною вставкою.
Сподіваюсь, автор ще попрацює і зробить з оповідання вартісну НФ.
Успіху на конкурсі!
3автор04-02-2015 18:20
werner
Дякую.
4автор04-02-2015 18:51
Док
Стосовно зауважень.
Просто коли я писав це оповідання, чомусь згадалось як в шкільні роки читав "Діти капітана Гранта".
Досліджувати асероїд компанія всерівно збиралась, а тут така можливість зекономити на засобі польоту, адже човник належить Марко. Їм дешевше заплатити пілоту-досліднику, ніж будувати чергову автоматичну дослідницьку станцію.
Зачинателі відчули проникнення в Зерно, а контролювати свідомість Марко вони змогли тому, що він знепритомнів. Позбавився ж він цього контролю, усвідомивши, що накоїв.
В тій синуації він навряд чи думав про наслідки, його дії були імпульсивними.
Це моя "хвороба". Навіть після вичитки проскакують.
Дякую за змістовний коментар.
5Зіркохід04-02-2015 22:48
Твір вийшов динамічний, нічого не скажеш. А от щодо НФ Док трохи погарячкував. Авторе, наступного разу вчіть матчастину ретельніше. Я мало з крісла не гепнувся, коли дізнався, що Мімас знаходиться (sic!) у щілині Кассіні! А нижче - що космічне тіло, не зараховане до карликових планет лише тому, що є супутником (!) - насправді астероїд! Далі вже було ясно, що наукоподібна інформація - лише мальовничі декорації, тому сікатися перестав . Але попереду ще чекала кінцівка, тобто, мовою цього твору - апогей апофеозу! В якому поведінка ГГ рішуче й сміливо трощить усі рамки здорового глузду, заодно доводячи до кипіння моск читача .
Ну, жарти жартами, але дрібка істини в них таки є. Твір дуже сирий, ви явно поспішили його викладати. Русизмів - як бліх, оповідання треба ретельно вичитати. Про ляпи я вже згадав - і то вам ще пощастило, що сюди швидше не забрів Чернідар, - той би усі гайки на "бегемоті" розлузав, мов кісточки з компоту . Композиція твору якась несиметрична: більша половина припадає на за'язку, тим часом на розв'язку місця вже не лишається, воно подана скоромовкою й зіжмакано. Нарешті, незрозуміла ідея твору: що Автор хотів донести читачам? А то виходить: полетіли, знайшли, спрацював хапальний рефлекс і... все.
Потенціал у автора відчувається, читати легко й цікаво. На майбутнє просто треба враховувати оті викладені вище зауваги, і все буде гаразд.
Успіхів на конкурсі!
6автор05-02-2015 00:08
Зіркохід
Хочу відповісти на деякі зауваженя.
В оповіданні ніде не вказано, що Мімас є астероїдом. Він має кратер, утворений велетенським астероїдом.
Будь ласка, вкажіть русизми, тому що твір перевіряв учитель української мови та літератури.
Я вважаю це оповідання пригодницьким.
Дякую за зауваження. Буду виправлятись
7Ліандра05-02-2015 10:05
русизмів дійсно забагато
для прикладу
підходящої - я не впевнена, калька з російської
металічний - іноді так може вживатися, але металевий більш звично.
По прибутті, Пора вияснити - калька з російської
не хватало - бракувало
Звороти та щей подвійні. Сама з цим борюсь.
Не впевнена відносно мікрометеориту, у словниках пишеться, що це частинка космічного пилу розмірами близька до розмірів молекул. І все таки мікрометеор чи мікрометеорит? Може хто пояснить. Метеор в космосі - метеорит - метеор що впав. Так чим садануло ГГ?
8Док05-02-2015 10:16
Отак і ловляться неспеціалісти, на довірі до автора
Про космос практично не писав, астрономію підзабув. Є стимул поновити знання.
А хіба ж не НФ, якщо стимулює до знань?
9Ловчиня птахів05-02-2015 12:08
Вітаю!
Оповідання сподобалось. Якщо "плавати" у наукових термінах і космічних подробицях, то цілком можна зачислити до НФ, що я й зробила. Щоправда, для мене було забагато тих термінів і подробиць.
Деякі моменти лишились непроясненими - що собою являє фембот за суттю (робот-універсал? гіноїд - зрозуміло, для розваг); розтрощена станція (то вона так і не добралась до Мімаса і була ліквідована на шляху до, себто поблизу Сатурна?); навіщо Зачинателі дали наказ знищити Берту (у неї була конкретна інструкція щодо Зерна?) і, зрештою, мотивація фінального вчинку, здається, життєрадісного парубка Марка???
Ще... не знаю... чомусь різонуло про подання інфи про Берту. Жіноподібний... Хм...
Хіба важливо для робота із закладеною програмою поведінки наявність ж\ч психіки задля стійкості? Він же - робот, у нього програма. А жіноча поведінка з надуванням щік і демонстативними образами, НМСД, може нестійку чоловічу (людську) психіку й вивести з себе впритул до псування цього самого "жіноподібного робота". Коротше, тут би більшої нейтральності робота, більшої штучності...
Оці всі зауваження, припускаю, можуть бути результатом лише неуважністї при читанні чи просто моїм, далеким від технічної термінології, сприйняттям. Чистий суб’ктивізм.
Загалом же враження таке: непогана космофантастика з філософським фіналом. Світ промальовано ретельно, герої живі і привабливі, гумор.
До русизмів додам вади у оформленні діалогів:
- Он де мій "бегемотик", - вказав Марко.
У вас оці крапки замість ком усюди в розірваній ПМ.
Правило: Коли в кінці прямої мови за характером речення повинна бути крапка, замість неї ставимо кому
Успіху!
10Зіркохід05-02-2015 17:24
А звідки тоді ці цитати? Щось сумніваюся, щоб їх Торенко повписував. Отже, висадка на Мімас:
Чи малося на увазі, що астероїж зіткнувся з Мімасом, та так і прилип до нього? Як же тоді кратер Гершеля?
Скажімо так: учитель поставився до роботи не дуже сумлінно. Вказати всі русизми не маю змоги, це ж треба ще раз вичитувати текст. Але найкричущіший згадаю: "раструб", який українською буде розтруб або рура. На вашому місці я б ще раз відніс текст на перевірку, зазначивши, що на конкурсі зібралися ті ще зануди, які чіпляються до кожного слова .
А от це не виправдання. Не може бути пригод задля пригод - повірте, такий твір не читатимуть. Оповідання має мати ідею, навколо якої будуватиметься сюжет. Має чогось учити, щось давати чи від чогось застерігати. А пригоди - це вже прийом оживляжу. Як і деталі. Скажімо, у вас багато всього намішано: і бандюки, і якийсь Амос, і фемботи з гіноїдами. А яку роль вони відіграють? На яку ідею працюють? Якщо їх викинути, в оповіданні нічогісінько не зміниться. Раз так - треба викидати як зайве. Все, що не працює на сюжет - під ніж. Нічого зайвого - перша заповідь автора-оповідача.
Ви незле володієте фантастичним антуражем, умієте тримати читача в напрузі, з часом навчитеся уникати відвертих ляпів. Але для цього просто необхідно пройти шлях проб і помилок. Переважно - свої рідних .
Удачі!
11автор05-02-2015 20:38
Ліандра
Стосовно "по прибутті" і "не хватало" ви праві. Тут каюсь Не розумію, як вони умудрились проскочити. А от "металічний" і "підходящий" є українськими словами ( на останнє word навіть викинув купу синонімів).
Мікрометеорит - це метеорит розміром з піщинку, що летить на великій швидкості, а метеор - "це «зорепад» — явище, що виникає при згорянні в атмосфері Землі дрібних метеорних тіл (наприклад, уламків комет чи астероїдів)" (витяг з Вікіпедії). Так що ГГ все-таки вдарив мікрометеорит.
Щодо зворотів, то в мене чомусь виходять звороти, звороти і ще раз звороти Намагатимусь боротися з ними.
Дякую за коментар.
12автор06-02-2015 09:28
Ловчиня птахів
Стосовно Берти, то вона є роботом-напарником з жіночим типом логіки і жіночими формами. В оповіданні нема слова "жіноподібний", є "жінкоподібний".
Розтрощену станцію помітили біля Юпітера. Очевидно вона зазнала нападу піратів.
Дії Марко в фіналі - це спонтанна реакція типу " а що буде, якщо...?" Є такі люди, яким, стоячи на краю прірви, підсвідомо хочеться зробити крок уперед.
Дякую за коментар.
13автор06-02-2015 09:33
Ловчиня птахів
Ой, забувся про пряму мову. В інтернеті знайшов два суперечливих, на мій погляд, правила
14Ловчиня птахів06-02-2015 11:15
ймовірно, то про три крапки Там і в зразку так.
Ясно. Марко - екстремальний хлопець.
15R2D206-02-2015 13:15
Русизмів небагато. "Промелькнув", "щупальце", "не хватало". Є неточне вживання слів.Ну і пунктуація "гуляє". Але то вже робота для редактора. В цілому гарно. Правда, закінчення стиснуте. А через "Щілину Кассіні" ГГ міг просто пролітати. Ну, це знову ж таки стосується огріхів суто мовних. На те й існують редактори.
16автор06-02-2015 20:35
Зіркохід
Мімас є супутником Сатурна. На ньому є кратер Гершеля, що утворився від падіння астероїда. Астероїд був настільки великим, що мало не розколов супутник. Доказом тому є тріщини з протилежного боку. Кратер має діаметр 130 км, висота стін кратера 5 км, максимальна глибина 10 км. В центрі цього кратера є 6-ти кілометрове узвишшя, що є верхівкою астероїда, основна частина якого знаходиться під поверхнею супутника.
Що ж до щілини Кассіні, то це широкий проміжок між кільцями Сатурну, що утворився від гравітаційної дії Мімаса.
Що ж до поняття про пригодницьку прозу я б посперечався. Ось витяг з російської вікіпедії (в українській чомусь є тільки визначення пригодницького роману): "Задача приключенческой литературы — не столько поучать, анализировать или описывать реальность, сколько развлекать читателя".
І стосовно персонажів.
Амос - це бос місцевої, скажемо так, мафії. Марко переспав з його коханкою і щоб уникнути розправи, найнявся в тривалу експедицію до Мімаса.
Фембот в оповіданні присутній в одному екземплярі Вона повинна була виконувати основну роботу по дослідженню астероїда на Мімасі.А якщо викинути кілька гномів із Торінової компанії з мого улюбленого "Хобіта", то щось зміниться?
17Альтаїрченко11-02-2015 05:25
Автор вміє дуже добре писати. Вміє писати і цікаво, і якісно, і художньо.
І саме тому дозволю собі бути різким. Претензії маю виключно до сюжету.
Значить так: кінець перекреслює решту історії.
Власне кажучи, тут три різні історії:
гг заключає контракт з компанією. Докладно розповідаються різні деталі цього процесу
Подорож до Сатурну з зупинкою біля Юпітера. Складні відносини з фемботом, дискусії про старі фільми
Бесіда з творцями всього сущого і кінець Всесвіту.
Три історії пов'язані хронологічно, але ніяк інше. Якщо це три різні оповідання (три в одному) то треба щоб кожне з них мало логічне закінчення, логічну крапку.
Якщо ж це те саме оповідання, то:
- Ну яким чином дрібні подробиці працевлаштування поповпливали на стосунки з фемботом? Або ніяким, або це не показано.
- Стосунки з фемботом розвиваються більшу частину повісті, стають усе складнішими - і де кульмінація? Нема кульмінації. Гг чує поклик вищого розуму і зненацька вбиває робота. Тоді навіщо так довго розповідати, як вони втікали від піратів і говорили про кіно?
- І до чого тут подробиці на початку (як подивився роботодавець, чию подружку спокусив герой, як конкретно бився з бандитами)?
Підсумок:
Якщо марсіанське життя гг не пов'язано напряму з рештою тексту, його треба "проскочити" за два параграфи. Якщо пов'язане - це треба показати.
Якщо мета оповідання - створити новий Всесвіт, то довгу-довгу подорож до Сатурну треба скоротити. Показати пунктиром.
Якщо ж приймаючи рішення щодо Всесвітів гг сентиментально пригадує як втікав від бандитів і піратів та фліртував з фемботом - це теж треба показати.
18автор11-02-2015 21:15
Альтаїрченко
Дякую за коментар. Буду вдосконалюватись.
19ДонькаДонКіхота15-02-2015 13:59
твір цікавий. згодна відносно трьох історій. перша - втеча від гангстерів і не могла бути широко представлена. бо це оповідання. вона тут виконує функцію зав’язки - пояснює, чому ГГ треба було терміново втікати. від другої історії, чесно кажучи, чекала чогось більшого. може, тому що фембот дуже "ожіночнена". третя "фабульна лінія" мала бути головною, але автор її так "скомкав", що вийшло непереконливо. як і фінальний вчинок. ГГ діє як ненормальний, від протилежного. Сказали: "Не чіпай", – значить обов’язково зробить саме так. і нехай після цього все вибухне. ну то й що. чому дратує фінальний вчинок. бо Марко не виглядає як самогубець. а його вчинок - з того розряду. фембота вбив. і самому жити набридло.
щодо оформлення прямої мови - є універсальні правила, які не передбачають різночитань:
"Пм", – са.
Са: "Пм".
"Пм, – са, – пм".
"Пм, – са. – Пм".
Са: "Пм", – са.
де ПМ - пряма мова. СА - слова автора. зверніть увагу на 4 випадок. якщо у прямій мові закінчилося речення, то все одно ставимо кому. крапка ставиться після слів автор.
20автор15-02-2015 21:12
ДонькаДонКіхота
Почну зі "скомканої" кінцівки. Вона дійсно вийшла не зовсім розгорнута, але це пов'язано з тим, що я боявся "вилізти" за межі 30 тис. знаків з пробілами. Фактично можна було дописати ще два невеликих абзаци, але я боявся, що в мене "розіграється фантазія" і доведеться урізати оповідання, а я цього дуже не люблю.
Стосовно вчинку ГГ я вже в одному коментарі сказав, що він спонтанний, непередбачуваний. Можливо те, що його змусили вбити фембота, до якої в нього з'явилась прихильність, та небажання повертатися на Марс спричинили таку його дію. А можливо він просто захотів перевірити чи не є первинна чорна діра порталом в інший вимір.
Що ж до відносин ГГ і фембота, то тут показано зміну ставлення Марко до Берти. Важливу роль в цьому зіграла "жіночність" фембота. Якби його напарником був андроїд, то навряд чи щось змінилось в їхніх стосунках.
Дякую за коментар.
21Chernidar02-03-2015 10:49
з поганого - автору варто перечитати правопис прямої мови.
з гарного - написано добре
з конструктивного - не варто мішати три сюжети в один. Краще написати цілька оповідань - про творців Всесвітів, про життя на Марсі, про фемобота-напарника та відносини із ним. А то тільки читач налаштовується на щось одне - гопа - і перестрибнули. Ну поясніть, яку роль відіграє отой опис втечі з Марсу з точки зору кінцівки - виру світів?
Тобто якщо починаєш "за здравіє" - "не варто закінчувати "за упокій"
Усі інші претензії похідні.
успіхів
22автор03-03-2015 15:33
Chernidar
Дякую за коментар.
23Chimera06-03-2015 03:14
Спочатку про сумне.
Мовні помилки просто суцільним потоком, майже у кожному реченні:
За деякий час – згодом (типова помилка при перекладі з російської)
стояв легкий металічний стіл - металевий стіл
молодий чоловік – русизм. Краще: юнак, молодик, парубок
з підлоги висунувся такий же металічний стільчик – висовуються з нори, краще: виїхав. Знову: металевий
Співробітники компанії переглянулись – хоча б перезирнулися
Залишаючи лише – залишаючи тільки
закопане на одну третю в ґрунт – на третину
до нього прямували двоє здоровил – до нього простували (по сенсу краще)
Цього мені ще не хватало! – не вистачало
Не звернув на неї ніякої уваги – жодної уваги
психіка більш стійкіша – або «більш стійка» або «стійкіша» (ступені порівняння прикметників)
Он де мій "бегемотик". – Бегемотик з великої або без лапок
З цією фемботом – з цим фемботом
З мене достатньо – З мене досить або мені достатньо
Фембот з погордливим виглядом – гордовитим виглядом
Але красота красотою – краса красою
на протязі всього гравітаційного маневру – протягом усього гравітаційного маневру (на протязі означає «на сквозняке»)
системи працюють в нормі – або «працюють в штатному/нормальному режимі» або просто «системи в нормі», без «працюють»
Повертайся у відсік керування – здається, це називається «на місток»
Нарозмовлялись і досить. Пора вияснити з чого ж складається астероїд – Поговорили, і досить. Час з’ясувати
переключився на головний монітор – перемкнувся
Можеш за мене не турбуватись – через мене
думати над походженням астероїда - думати про
оточення затьмарилось – що вибачте відбулося?
доторкнутись до неї – торкнутися неї
пролунало всередині єства – звучить неадекватно
І до того ж, сила силенна розділових знаків не тих і не там, де треба.
Далі трохи про позитив.
У коментарях казали про три сюжетні лінії, і що треба написати три окремі оповідання – ні, ні і ще раз ні! Уважному читачеві абсолютно зрозуміло, що коханка того Амоса потрібна, щоб пояснити чого ж герой попхавсь у ту експедицію. Інакше навіщо б герой взявся за довгострокове непріоритетне завдання на якому багато не заробиш. Фембот-напарник потрібен, щоб рятувати і допомагати, і створювати кумедні ситуації (напр. стояти над головним героєм кожен раз коли він прокидається). І взагалі у пригодницькому жанрі без напарника «не солідно». Для гарної пригоди потрібна компанія.
«Берта тут почувалася, як гайка в мастилі» – дуже сподобалося
Про суб’єктивне сприйняття.
Навіть уважному читачеві зовсім не очевидні деякі моменти:
1 – на початку згадується автоматична дослідницька станція, що її запустили до Мімаса кілька років тому і вона успішно зникла. Поки дочитаєш до того місця, де вона зруйнована пропливає повз Бегемота, вже забуваєш про що була мова, і потрібно гортати назад щоб перечитати. Інакше не зрозуміло, чого запала тривожна мовчанка.
2 – якщо дуже уважно читати, то скрізь по тексту поступово по пунктах пояснюється, що то за Мімас, і звідки взявся астероїд, і все ніби гарно розписано. Але чомусь коли перший раз читаєш, все це залишається незрозумілим. Доводиться другий раз перечитувати. І з коментарів я зрозуміла, що не лише мені. Не вистачає якихось акцентів на цих моментах, щоб запам’ятовувалися краще.
А тепер про найсумніше. Два основні ляпи усього оповідання.
Перший викликає нервовий сміх.
- Згідно з дослідженнями, - повчально продовжила Берта, - жіноча психіка більш стійкіша в екстремальних ситуаціях, ніж чоловіча. Тому компанія останнім часом в далекі експедиції посилає змішані екіпажі
Це пояснення загнало мене під стіл. У робота немає психіки, ні жіночої ні чоловічої.
З одного боку, у довгій подорожі чоловікові може бути приємніше потеревенити з дівчиною-роботом, ніж з робохлопцем.
Але довга подорож у космосі – це завжди потенційна небезпека. У будь-якому разі, людина і робот зіштовхнуться з труднощами, що їх будуть долати разом, до того ж поряд з людиною нема інших людей. У таких умовах починається олюднення робота, його вже сприймають як живого, а не машину, і як друга. І якщо щось станеться, можливі неадекватні реакції з боку чоловіків.
(Статистика зібрана у військових конфліктах свідчить, що коли вбивають солдата-чоловіка, інші солдати-чоловіки можуть продовжувати адекватно виконувати бойове завдання. Але якщо вбивають солдата-жінку, у оточуючих солдат-чоловіків «зриває дах» і вони не здатні далі до виконання бойових завдань, вони починають криваво мститися. Це інстинкти. Автор може цього не знати, але корпорація, яку він описує, цього не враховувати не може)
Так що автор мене не переконав, що потрібна робо дівчина. Придумайте краще пояснення. Або взагалі не пояснюйте.
Другий – повністю знищує усе оповідання. Після фрази «- Знищ її! – знову пролунало всередині єства» – далі можна не читати, треба викидати у смітник.
Знищ її! – це реакція дурнуватої людини і то далеко не кожної. Але аж ніяк не «Зачинателів» - цих не суперлюдей, а суперістот. Якщо вони створюють всесвіти, то вони мають бути мудрі.
Знищ її! – це дуже дуже тупо, це найнизькопробніший штамп, який взагалі можна собі уявити.
Де логіка?!!!! Навіщо її вбивати? Він просто міг сказати «Берто, припини роботу. Повертайся негайно». І вона б повернулася.
(Але тоді «не було б кіна», тобто герой не озвірів би й не вхопився за той Зародок Всесвіту.)
До того ж, з тексту не зрозуміло як «Зачинателі» так легко взяли над ним контроль. І тут же він легко від нього позбувається. Фігня повна – не вірю. Вони ж там далеко-далеко, ледве на зв'язок прорвалися. Не можуть «зачинателі» керувати ним. Кричати-попереджати – так повірю, але не більше.
Давайте думати логічно:
Якщо «Зачинателі» докричалися таки до Марко, і він відкликав Берту, що могло заволодіти героєм і підштовхнути його до того самого красивого останнього абзацу, який і був потрібен автору?
Відповід прям під носом: зародок всесвіту! Величезна сила, що прямо під боком не може впливати менше, ніж сила з далекого всесвіту. Зародок хоче народитися у новий всесвіт. І що йому до того, що він знищить уже існуючий. От він скоріше й візьме під контроль героя і примусить себе активізувати.
Особиста трагедія героя, його «помирання» і «Всесвіт під загрозою» сльозу з читача мають «вишибати» не гірше за вбивство Берти.
І наостанок. Ви не повірите, але оповідання мені дуже сподобалося. Читала з великою цікавістю. Успіхів Вам на конкурсі.
24автор06-03-2015 20:03
Стосовно вказаних вище русизмів я можу посперечатись.
Не буду розглядати всі, але на деяких зупинюсь.
*За деякий час - цілком українське словосполучення (через деякий час). Ось знайшов використання в літературному творі (перший рядок) http://www.ukrtvory.com.ua/perekazi/domontovich2.html
*Металічний - те саме, що й металевий.
* Молодий чоловік ніяк не русизм. Як ви назвете чоловіка років за тридцять? Аж ніяк не юнаком.
* З підлоги висунувся стільчик. Ви запропонували виїхав. Але ж їдуть в горизонтальному напрямку, а в оповіданні стільчик піднявся вертикально. Можливо потрібно було застосувати слово піднявся.
* Переглянулись - це синонім слова перезирнулися (хоча навіть в редакторі, в якому я зараз набираю цей коментар слово переглянулись не підкреслено, а перезирнулись підкреслено).
*Залишаючи лише згоден
* Одна третя це і є третина.
* Не хватало - згоден
* Більш стійкіша - згоден
* Он де мій "бегемотик" - малося на увазі, що ГГ ставиться до свого човника, як до улюбленої тварини.
* З цією фемботом - я навмисне хотів звернути увагу на жіночність бота, тому що всі терміни, які позначають людиноподібного робота - чоловічого роду.
І так далі...
Тому деякі ваші зауваження відкидаємо, а над іншими буду працювати. Вдосконаленню немає меж.
Дуже дякую за змістовний коментар.