Майстер-клас видався цікавим. Насамперед тим, що розбір проводився не з точки зору автора, а з позиції редактора, що певний час працював саме з новачками.
Пані Олеся зробила коротеньку вступну лекцію на тему: що ж таке оповідання взагалі? Що стається з характером героя протягом оповідання? Цікаво, що на думку Майстра, характер героя протягом оповідання не повинен змінюватися. Із цим твердженням категорично не погоджуся, адже з моєї точки зору (саме як читача) якщо ГГ на виході із системи такий самий, як і на вході — оповідання мені зовсім нецікаве. Тобто певна еволюція потрібна, НМД. Мотивувала Майстер таке твердження тим, що в оповіданні на це просто не вистачить місця. Оповідання — то як фото: ми (себто автори) вихоплюємо героя в певному стані і подаємо його таким, яким він є зараз. Описуємо. Для оповідання дуже важливим є саме опис.
Але перейду до конкретних зауваг.
1. Мова. Оскільки мова — то візитка автора, то отримали по руках усі. Тут і русизми, і калькування, зайві уточнення, зловживання красивостями і т.д. Як приклад боротьби із цією проблемою Майстер запропонувала кілька варіантів: тут і просто слухати діалоги людей на вулицях, вимикати зображення в телевізорі, або ж просто відвертатися і дослуховуватися до особливостей мови. Наступна заувага стосувалася діалектизмів у мові автора — вони мають бути вмотивованими і зрозумілими для читача, а не просто прикрасою тексту. Далі, оповідання має бути написано художньою мовою, а не мовою технічного завдання. Тобто коли герой встав, пішов, вимкнув — то стилістика фантастики 40 – 50-х років. Зараз читач значно розумніший і він чудово знає, що для того, щоб вимкнути телевізор — потрібно натиснути кнопку на пульті. Тому описувати весь процес, приміром: узяв пульт, натиснув кнопку — зайве.
2. Ідея. Потрібно співставляти ідею — власне, чи реалізується вона в межах оповідання, чи ця ідея більш підходить для повісті, роману.
3. Мотивації героїв. Ну, тут, певно, казати щось особливе не потрібно. Мотивація має бути, і крапка. Причому, читач повинен розуміти її, гармонійно сприймати психологічний та емоційний стан персонажа.
4. Герої. Перш за все, герої мають бути живими. Описуючи відчуття героя, ситуації, в яких той опинився, автор повинен знати, що відчуває герой, стати ним. Приміром, якщо ГГ зачинений вдома, майже ізольований від світу, то він мусить мислити саме як людина, ізольована від світу, оперувати поняттями такої людини. Тобто, якщо автор не має хоч приблизного поняття про психологічний стан героя в тій, чи іншій ситуації — герой не вийде правдоподібним. Те саме стосується персоніфікації героїв. Герої — не голови, що говорять певні репліки. Герої — люди (переважно ). Тобто, мову героїв потрібно робити такою, щоб можна було розрізнити, хто і що говорить, а не орієнтуватися виключно за авторськими ремарками. Далі, нам, як авторам відомо про своїх героїв значно більше. Але ж ми — жлоби Не даючи читачеві необхідного мінімуму, ми позбавляємо його можливості повного розуміння ситуації/психологічного/емоційного станів/мотивів і т.д.
5. Стиль викладу. Для різних оповідань підходять різні стилі. Тому дуже важливо обрати правильний стиль: чи то хронікальний, чи то описовий, чи який інший. При тому дуже важливо, щоб характер героя відповідав обраному стилю.
6. Ритміка. В оповіданні вона має бути витриманою. Як метод виправлення даної проблеми Майстер запропонувала наступний варіант: переписати оповідання з кінця до початку.
От, певно, і всі основні зауваги. Величезна дяка організаторам, учасникам, і, звісно, пані Олесі Стужук.
Оригінал відгуку (з фотографіями) за посиланням: http://maks-psh.livejournal.com/1730.html
Коментарів: 5 RSS
1Док22-10-2013 09:47
Максе, дякую за першу вісточку з МК!
В принципі, характер може й не змінитися. Змінитися варто чомусь у світогляді. З іншого боку, навіть у короткому оповіданні іноді охоплюється значний період часу. Тоді не виключено, що й характер ГГ зазнає змін.
2L.L.22-10-2013 14:19
Вже шкодую, що не змогла поїхати. :( Бо судячи з відгуку, це був перший майстер-клас, де майстер не просто робив зауваження, з якими ви потім що хочете, те й робіть, але й щедро роздавав поради, як саме виправляти вказані недоліки.
3Chernidar22-10-2013 16:59
Та ні, не перший. Із сильних мк мені пргадуються і Галіна і Валентинов і Олді. Та й у Арєнєва цікава,цікава хоч специфічна манера вести мк. Узагалі, не слід плутати мк із літстудіями, це зовсім різні речі.
4L.L.22-10-2013 17:56
Чернідаре, я ж сказала, судячи з відгуку. Я читала відгуки з інших мк - якщо майстри і давали конкретні поради, як саме, то автори відгуків, мабуть, вирішили залишити їх в секреті.
І до чого тут літстудії? Ви хочете сказати, що на них поради не звучать? Ну, тут уже я скажу, що і на літстудіях, і тут на сайті в мене є одна постійна порада: придивляйтесь уважніше до реального життя, до людей, аналізуйте, чому вони поводяться саме так, а не інакше!.. зрештою, як я десь зустрічала таке твердження, письменник має бути ще й трохи психологом. Із самої літератури, кіна і телебачення людей так не пізнаєш, як із оточуючого середовища.
А коли я в коментарях наводжу конкретні приклади із реального життя, то найчастіше стикаюсь із нерозумінням і здивуванням, ніби повідомляю учасникам якісь неприємні новини.
5Ловчиня птахів22-10-2013 18:16
Дякую за відгук. Змістовний і достатньо лаконічний.
Погоджусь із першим постом - Док правий: характер може і не змінитись. Можуть змінитися ставлення героїв до чогось, зруйнуватися стереотипи, відбутися переосмислення, але це не значить, що характери зміняться. Може пам"ятаєте, колись було модно казати, що характер формується до 15-18 років, а потім нібито формування припиняється, а починається нашарування досвіду. Зараз ця думка вже не лунає, слава Богу.
Оповідання - надто коротка форма, щоб у неї втиснути еволюцію особистості і не всім авторам це вдається. Але все це так, балачки.
Загалом же, друзі, дякую, що прагнете до досконалості у письмі і ділитеся досвідом з тими, хто не відвідує літтусівок. Однак, варто замітити - якщо скласти до купи усі поради з усіх МК і ЛС (які я читаю останній рік на сайті), то вони неодноразово повторюються: стиль, ритміка, еволюція героя, мова, динаміка; стиль, мова, еволюція, ритміка...