Дідусь і справді був "не такий". Старенький, немічний, ходив з палицею, та ще й зупиняючись через кожен десяток кроків. Але хлопчик бачив колись, як дід зустрів на сінокосі гадюку. Чи то налякана, а чи зроду скажена, вона не тікала, а скрутилася у тарілку, готуючись до стрибка. Не до діда - бо він стояв трохи далі, а саме до нього. Два кроки попереду. Й один - до гадюки. Одна мить, один порух чорно-сірого тіла. Одне коротке шипіння.
Але свиснула палиця, й шипіння згасло, начи свічку задули. Гадюка лежала на колючій стерні, наче ганчірка. Зовсім не страшна - хоч у руки бери, якби не було трохи гидко.
А дідусь взяв за руку й повів онука далі. Дуже повільно, зупиняючись через кожен десяток кроків й відсапуючись. Вже за хвилину така хода онукові набридла, й він знову гасав поміж довгими валками, ловив під ними полівок й ловив коників.
А ще було страшенно цікаво забігти аж на самий вершечок сінокосного пагорба, та ще з двома-трьома хлопцями побігти з нього наввипередки. Втім, який там "побігти"! Біглося кроків десять, ну, може двадцять, а потім небо теж згадувало дитинство й починало гратися із землею в квача. Все навколо крутилося й досить боляче калатало по ребрах, а насамкінець пагорб мав невеличкий горбок - достоту як ніс у Вєрки-кацапки, й взимку той горбок підкидав санчата на висоту зросту дорослого дядька. Влітку, звісно, не так високо, але ж і приземлятися требу було на власні сідниці, а воно, знаєте, боляче!
Втім, бувало, що по тих самих місцях гуляла й лозина - і за гору, де можна стереню очі виколоти, і за гусей, що у шкоду залізли, і за молодшу сестричку, що мало з печі не впала, і ще багато за що. Тож хіба звикати їм, тим сідницям! Батькові, мабуть, теж діставалося, коли він малим був й теж з цієї гори котився, й теж, мабуть, гусей в шкоду пускав. А з тіткою Одаркою вони й досі сміються, як щось згадують. Хоча яка з них молодша сестричка, вона ж он яка велика й товста!
- ...то це прадід, а його прадід, кажуть, був великий чаклун та характерник. Подивиться, бувало, ворогу в очі - і той сам собі шаблю в черево зажене. Або махне рукою, й усе - не бачить його супротивник. Махає собі ятаганом, а він стоїть та регоче, те ще й підказує - осьдечки я, лівіше трохи візьми!
Хлопчик слухав й уявляв себе то прадідом-силачем, то прапрапрадідом-характерником. От би йому так! Як піймає його сусідський Петро, буде знову щиглів давати, а ти йому рраз! - і кулацюрою межи очі, щоб аж чоло тріснуло! Або подивишся - а він і штани з переляку загубить! Ото дівчата сміятимуться!
- ...а ще раніше й чаклуни страшніші були. З чортами зналися, з дикою звіриною. Самі могли на вовків перекидатися й пити ночами вражу кров. Бувало, увіткне в землю ножа. перестрибне його, у повітрі догори дригом перевернеться, геп на землю - вже вовк! Та не простий, а здоровенний, із залізною шерстю. Ані спис його не бере, ані шабля, а про стрілу то й казати нема чого. От лишень куль боялися, й мабуть, кулями їх і вибили.
Про вовкулаків малий вже кілька разів чув . То від мами - але в неї то була лайка на сусідських хлопчаків, що навесні обнесли черешню, то від бабусі - але то був прокльон якийсь. Щоб тебе вовкулаки взяли! - сказала вона на якусь тітку, й та аж здригнулася. А, здавалося б, що тут страшного - ну, взяли вовкулаки, на руки взяли та потримали, а потім відпустили. Подумаєш! Він би ще вихвалявся потім, якби з ним таке трапилось!
- А ще раніше вміли люди говорити з мерцями й навіть долати смерть. Бувало, призначав козак герць, і приходила смерть, і билися вони три дні та три ночі, аж поки не перемагав хтось. Якщо смерть - то ішов козак за нею до пекла, а якщо навпаки - то йшла смерть від нього на тридцять три роки, й так до наступного разу...
- Діду, діду, - того разу не витримав онук. - А як це - говорити із мертвими? Це так, як ти з бабусею говорив, коли вона вмерла? Але ж вона не відповідала, вона ж просто лежала собі, аж поки не закопали?
Дитинство жорстоке - й лише через кілька років онук зрозумів, що завдав тоді дідусеві сильного болю, й не тим, що смикав за руку. Зрозумів, чому в нього сльозинка скотилась з очей, й чому він так довго мовчав. А от що сказав далі - того разу так і не зрозумів до кінця, й чесно кажучи - досі не все було ясно.
- Вміли, онучку, вміли так говорити, що й мерці їм відповідали. Навіть ті, хто не хотів, й ті, хто давно вже були поховані. Хоч сто років тому, хоч тисячу.
- Діду, діду, а як вони говорили? В них же рота нема, самі лиш кістки! Он, пам'ятаєш, як недавно дядько Мартин погріб копав, та й викопав бусурманський шкілет, а хлопці череп украли, повісили на вербі й камінцями жбурляли! Так він нам нічого тоді не сказав!
- Ех, діти, діти, - старий зітхнув. - А якби твій череп колись викопали, повісили, й камінцями жбурляли? Тобі б сподобалося?
Хлопчик потер чоло, мабуть, уявивши, теж зітхнув й промимрив стандартне: "Я більше не буду..."
- Та знаю вже, що не будеш, - посміхнувся дідусь. - Ну й добре. Мертві - вони просто мертві, вони вже не українці, й не бусурмани, не ляхи й не москалі. Просто мертві. Лежать - то й нехай лежать. Вони нас не чіпають, а ми давай уже їх чіпати не будемо. Хоча...
Дід посміхнувся й таємниче прошепотів:
- Знаєш, як козаки ставили мерців закопані скарби стерегти?
Хлопчина аж рота відкрив, та й прикрити забув.
- Закопають, бувало, скарб, - очі діда мрійливо зблиснули. - Золота там, срібла, діамантів усяких. Зброї коштовної, горілки міцної, козацької. Брилу кам'яну зверху кинуть, а на неї - кількох полонених, горлянки їм переріжуть, відрубають мізинця й кажуть: лежи тут і скарб бережи, бо інакше кину я твій мізинець у вогонь, й горітимеш ти разом з ним довше, аніж у пеклі б горів! Й лежить мрець, лютує, їсти хоче, спати хоче, втекти хоче, але боїться й на мить скарб покинути, бо не хоче вічно у багатті горіти. А козак, буває, й загине, й пальця того підбере хтось. Як розуміє людина, що воно за кістка, то й зрадіє, й почне могилу шукати, а як дурна - то й викине, й лютувати мерцю на золоті вічно!..
Хлопчик так і сидів із роззявленим ротом, й дивися начебто поперед себе, а світу й не бачив. От якби був спосіб зазирнути в очі, то видно там було б не стару комору з лелекою на стрісі, й не кота на тину, і навіть не дідуся у брилі, а пропливали там нелічені скарби - золото, срібло, шаблюки з дорогоцінним камінням в руків'ях. Охороняли їх кістяки з іржавими мечам в руках - але хіба то якась перепона! Він би їх - рраз!...
- ...та не всі вони злі до людей. Бувало, закопають когось, а він на людей не злий. Пожив добре, помер славно, в могилу йому люльку поклали, шаблю, кобзу, а як багатий чоловік був, або славний дуже - то ще коня бойового, й дівок кілька - щоб не нудився.
Як на думку онука, то дівки були зайві - бо з ними якраз нудніше, але, мабуть, у старі часи чи то дівки інакші були, чи то знали козаки якийсь спосіб зробити так, аби ті не рюмсали, коли їх за кіску посмикаєш.
- ...і лежить він тоді десять років, і двадцять, і сто лежить, а як вилізеш вночі на могилу, прикладеш вухо до землі, прислухаєшся - а там музика грає, вино булькотить, склянки дзвенять, дівки верещать! Як у корчмі, ех... тільки краще. То чого йому бути злим? Відкриє, буває, земляні двері, вийде нагору, подивиться - ух, як змінилося все! Річка висохла, натомість лісок підріс, село он якесь поставили... ну та гаразд, тут добре, але внизу краще - і лізе собі назад. А як зустріне когось, та не злякається чоловік, то погомонять аж до ранку. Їм там, внизу, цікаво буває, що у нас робиться, а вони нам за це теж якийсь секрет можуть виказати. Чи то про скарб давній, чи про те, як краще ворога бити, а майбутнє сказати, краще за всяку ворожку. Їм там, знизу, видніше...
Могил у степу чимало було, й на деяких навіть стояли кам'яні баби - з руками на пупі та грудьми аж до пуза. Старі люди казали, що колись ті баби живі були, й самі на могили приходили, сідали навпочіпки - так й завмирали навіки.
Наче щоб могилу стерегти, але навіть себе встерегти не могли.
Не опиналися навіть, коли їх з насидженого місця скидали, везли кудись. Приїжджали, бувало, вчені люди, забирали бабів до міста, й хтозна, що там з ними робили, бо назад не ставили.
Завбачивши таки, й деякі з сельчан бралися за ті баби, та й ставили на них хати, бо камінь був дорогий. Кажуть, стояли ті хати довго, а от люди жили в них не дуже.
Мабуть, і справді раніше люди більші були, а чи може величніші, бо могили теж подрібнішали, й дідусеві викопали зовсім маленьку - якраз під зріст, не поклали ані пляшки з горілкою, ані шаблюки, й лише онук крадькома, щоб не бачив ніхто, кинув у могилу люльку й кисет з тютюном, та й той батько потім шукав й дуже лаявся.
Наука про старі часи не пішла до бука, але й користі з неї багато вже не було. Ну, побавилися хлопці ще трохи, один одного вночі на пасовищі лякаючи, а потім й забулося. Може, згадається колись, як у самих онуки будуть, й згадає хтось діда, що вже півстоліття в могилі, і якщо справді нудно їм там лежати, то, може, стане хоч на якусь мить приємніше.
Та й то навряд чи. Мертві - на те вони й мертві.
Хоча, бувало, згадував онук діда й просто так. Пройшло ще кілька років - й зрозумів він, нащо клали у могилу кілька дівок, й чим там з ними займалися, що верещали так, аж на землі чути було. Згадав онук, й посміхнувся, й трохи тепліше стало на серці, бо згадалися й сінокоси, й до річки походи, й гадюка згадалася, й свіжий мед з вулика.
Все старшим потроху ставав онук, й дужчим, а батько все більше й більше ставав схожим на дідуся, й вже, звичайно, не брався ані за лозину, ані за ремінець, а синок все ще тої лозини побоювався. Але вже не за власні сідниці, а того, що дуже вже видно буде, як охляли батьки.
Та не будемо про погане, а будемо про хороше. Згадався дідусь іще раз, в ніч на Івана Купала, коли дівчата найгарніші за цілий рік, а хлопці найгарячіші, коли цвіте папороть, але хіба кому до скарбів, коли русалки ховаються в воду - бо як піймають хлопці, то хтозна, що з того вийде, коли навесні багато дітей народжується - й здавалося б, чого того Купалу згадувати - однак згадують, й посміхаються.
А як хочеться дівчину з кола вирвати, як зникнути непомітно від багаття, що там галас і натовп? Але ж спробуй-но вже від гадання відірвати - то й думати годі.
Однак можна, та ще й не складно це!
- Мені колись дід розповідав знаєш що? - треба прошепотіти в рожеве вушко. - Найкраще про майбутнє у мертвих питати. Їм там, знизу видніше...
Дівчина скосила очі на спідничину й посміхнулась. Справді, на деякі речі знизу було зручніше дивитися.
- ...й робити це треба якраз в ніч на Івана Купала. Нагорі гамірно, вони прокидаються, відкривають земляні двері, й нагору вилазять. І якщо підійти, привітатися чемно, чарку налити, якщо чоловік, або хустинку якусь подарувати, якщо жінка - то сядуть поруч, погомонять... і що спитаєш - усе розкажуть.
Дівчина вірила й не вірила водночас, й розуміла прекрасно, для чого запрошують її подалі від натовпу та веселощів... але, знаєте, бувають моменти, коли дуже хочеться дати себе обдурити. Дати! Й грець з ними, з веселощами, нікуди вони не дінуться.
Справді, з могили усе село було як на долоні, й музику чути було, й дівчачі зойки, як вогонь п'яти лизав - "а не стрибай через мене!", а от навпаки - зась. Ніхто не бачить, й ніхто не чує. Як не верещати, звичайно. Якщо тихо й мирно поцілуватись... ну, може, ще руку запустити у пазуху... ну аякже, треба ж, щоб ті, внизу, нас почули, позаздрили, вилізли подивитись, хто тут землю трясе...
А тепер і поспати можна... тихіше, тихіше, прилаштовуйся отак, голову мені на плече, то й не буде холодно... знаєш, вони, мабуть уві сні приходять... сватів... а, сватів... а чого ж, можна й сватів... ось подивимося ві сні на наше майбутнє, завтра один одному розповімо - тоді й вирішимо... спи!
Й вже коли засинали - здригнувся пагорб, ніби й справді відчинились могутні двері, але може воно лише здалося.
Й снилася парубку якась чортівня - чи то човен, чи то труна, чи повінь, чи то війна, голод страшенний, чорти мерзенні, з жаринами на чолі, що забирали останнє збіжжя, й проблиск надії, і зброя, що сама себе заряджає, лише стрічку з набоями їй подавай, й страшні залізні птахи, що з неба смерть сіють, а врожай такий, що і не збереш, й втеча снилася, й життя у якійсь ямі з колючим дротом навколо, й ще одна втеча, й знову війна, й нидіння у приймах на чужині, й чи то отрута в обличчя, чи то бомба на столику.
Та й дівчині щось недоладне наснилося - прийшли білі чорти, хліб забрали, прийшли багряні - й коней погнали, та ще зелені якісь - й чоловіка хотіли вкрасти, й діти мерли, й батьки мерли, і паслися всі, як корови у лободі, й забрали таки чоловіка, а потім й дітей забрали, а саму посадили у дерев'яну клітку на залізних колесах й повезли кудись далеко-далеко, у такі краї, де у людей обличчя широкі, а очі вузькі, й сніг навіть влітку лежить. Там і закопали.
Дурня снилася, одним словом. Не буває такого, й бути не може. Не на могилах спати треба, а в ліжку, ну ще, може, на печі - то й не снитиметься.
А сватів чоловік заслав, й гарбуза не отримав, й жили вони довго, а от із щастям якось воно не склалося.
Коментарів: 12 RSS
1Рися10-10-2009 17:00
Гарно.
Дуже атмосферно. І сумно...
2Сибіряк18-10-2009 17:48
Колоритно зображений художній світ. Викликає повагу, хоч і не люблю я таке "язичницьке" фентезі.
3Kum19-10-2009 23:15
неймовірно красива мова і легкий стиль письма. Хотів би і я так писати.
4Автор оповiдання _Лiто замовляли_20-10-2009 21:39
Это пока лучшее, что читал на этом конкурсе
Спасибо!!!
5Пухнастик-Шалапут21-10-2009 13:43
Пухнастик хотів було додати : ... і померли в один день..
але після осмислення ідеї твору перехотілося щось стібатися саме під цим оповіданням(((
Воно доволі-таки печальне, хоча, як і добра половина тут викладених, обтяжене дидактичністю плюс ще й громадянський пафос....
(сумно хитає головою)
Конкурс фантастичних оповідань поступово еволюціонував у конкурс оповідань всіх можливих жанрів, окрім фантастичного
Втім, оце вже ПуШ явно утрирує...
Але не в цьому випадку. Се - мемуари, етнографічна замальовка, суспільно-політичне есе... Однак - не фантастичне оповідання.
6КАЛИНА23-10-2009 18:19
Позажанрове оповідання. на мою скромну думку читача.
Це не фантастика і не містика На двері навіть натяку нема
Хоча саме по собі оповідання хороше - і мова, і стиль, і сум, і журба за тим, чого вже не вернути.
Очевидно автор помилився дверима, тобто адресою
7Автор Дверей в цукор23-10-2009 21:57
оповідання - безперечно чудове..
як на мою думку..то аж затягує в себе...сумне, але корисне..
автору дякую..
і нехай щастить..
можу сміливо заявити, що з тут присутніх оповідань це для мене - одне з найкращих...
8воно26-10-2009 16:53
Зе бест, нмд. Неперевершена мова, сильний фінал, вражаючі деталі.
Відсутність дверей, позажанровість - присутнє, але поряд з саме твором ці "недоліки" (в лапках пишу) уже не мають значення.
Цікаво, наскільки рідною є українська для автора оповідання?..
9Автор26-10-2009 19:24
>Цікаво, наскільки рідною є українська для автора оповідання?..
На 100%. А що?
Що ж стосується фантастичності, то хіба розмови з мерцями, хай навіть уявні; передбачене майбутнє; віщі сни - це для вас не фантастика?
Втім, вдячний усім за висловлену думку.
Пухнастику, а що мається на увазі під дидактичністю?
10воно27-10-2009 11:46
Кажу ж, неперевершена мова.
11Gulia-Mulia17-01-2010 23:08
Авторе! У тебе найкращі оповідання! Змінюй тусовку, готуй збірку і тягни у видавництво. Ти тут як велика риба серед жабенят
12Автор18-01-2010 09:42
Дякую, я вже.
Що ж до великої риби - ну то чому ж рибі не підтримати жабенят, може, з когось із них ще більша виросте.