Від Кам’янця-Подільського до гірськолижного містечка «Товтри» було трохи більше десяти кілометрів, отож я вирішив подолати цю відстань власним гвинтовим аеромобілем.
Мій номер розташовувався у трьохповерховому корпусі. За вікном вимальовувався чудовий краєвид: засніжені схили, яскраво освітлений підйомник. Увагу привернув невеличкий котедж. Він не був схожий на господарське приміщення, пункт прокату гірськолижних обладунків чи корпус для гостей.
- Хто проживає у котеджі? – запитав у покоївки, котра показувала номер.
- Саксофоністка. За вечерею ви почуєте її чудову гру.
- Одна займає цілий котедж?
- Знаменитість, – пояснила покоївка.
Я не повірив. Невже знаменитість погодиться розважати гостей на гірськолижному курорті? Відчув цікавість, утім розпитувати покоївку не захотів. Відійшов від вікна. Оглянув номер. Усе точнісінько, як на світлинах у рекламному буклеті. Величезне ліжко, стіл з комп’ютером, тумбочка, телевізор. Підлога застелена пухнастим килимом.
До вечері залишалося дві години. Розпакував валізу, адже найближчих два тижні проведу тут. Далі знову читатиму лекції з Вищої Етики в Камянець-Подільському Козацькому Училищі. Сів за комп’ютер. Поруч з монітором розташовувалася радіолампа понад метр висотою. Клавіатура нагадувала прямокутний журнальний столик на різьблених ніжках. Поки комп’ютер завантажувався, мій погляд знову прикипів до симпатичного котеджу, в якому мешкала саксофоністка. Раптом світло у вікнах згасло. Я втратив цікавість до того, що відбувалося за вікном. Дивитися в освітлені вікна значно цікавіше, аніж у темні. Тому зайшов у всеукраїнську соціальну мережу й більше не відволікався.
Я ледь не спізнився на вечерю. Похапцем одягнув пальто й високий циліндр і вийшов з номеру. У залюдненій залі перемішались аромати жіночих парфумів. Мускусні, фруктові, ванільні, квіткові пахощі п'янили голови. На кожному столикові стояв букет живих троянд й пляшка шампанського.
Сівши за вільний столик, побачив її. Розріз довгої шкіряної спідниці оголював стрункі ноги в чорних панчохах й оксамитові підв’язки такого ж зеленого кольору, як і корсет. На грудях вмостився кулон з помаранчевим діамантом. Його переливи пасували до рудих кучерів, що в’юнкими рептиліями виповзали з-під широкополого капелюха. Верхню частину обличчя прикривала густа вуаль. Криваво-червоні губи торкалися саксофону. Несхибні пальчики натискали кнопки.
Я сидів за столиком, битий лихоманкою, наче температура тіла у мене була за сорок. Прохромлене нотами запальної мелодії, серце напружено стискалося. Бачив, як спіймані у тенета чоловіки, наближалися до сцени, як поточився на рівному місці похилого віку добродій, як зблиснули очі офіціанта, котрий відкоркував пляшку з шампанським. Без сумніву, я відчував запал разом з іншими, утім приховував це. Найпевніше, саме стриманість привернула увагу саксофоністки. Вуаль ховала її очі, проте відчував, що дивиться жінка на мене.
Навіть коли останній відвідувач вийшов із зали, я не квапився підводитися з-за столу, упивався музикою. Однак тривало це недовго: жінка відклала інструмент й спустилася з сцени, а завбачливий офіціант уже ніс порожній келих.
Вона представилася:
- Вікторія!
- Роман! Викладач Вищої Етики. – Підвівшись, відрекомендувався і я.
Очікував, що прибере з обличчя вуаль, проте сподівання виявилися марними. Мені кортіло дізнатися про неї більше. Розумів: жінка, котра носить кулон з помаранчевим діамантом, що коштує дорожче, аніж увесь цей гірськолижний курорт, не спроста грає тут на саксофоні.
Знав – виглядаю не найгірше. Світло-сірі брюки в темну клітинку, червоний светр, начищені черевики, масивний годинник на руці. А в руці – сигара. Що за денді з'явився на гірськолижному курорті? Думаю, що саме це запитання застигло у її крутійських зіницях, схованих за вуаллю. Може вони поблискували хотінням? Принаймні так примрілося мені крізь дим, що видихав.
Ми випили шампанського. Я захмелів наче від коньяку, віскі чи горілки. Відчував, що без свіжого повітря не повернути ясність розуму, от тільки побоювався видатися неґречним, тому продовжував сидіти за столиком.
- Вікторіє, ви працюєте лише ввечері?
- Так.
Вона злегка нахилилася вперед, щоб я краще розгледів декольте, наче вже побаченого було мало. Спокушала мене. Її відверті спроби насторожували: зазвичай такі жінки знали собі ціну. І ціна - висока.
- Може разом покатаємося завтра на лижах? – запропонував я.
- Гаразд. Оберемо найдовшу трасу.
- Можу запропонувати прогулянку за межами будь-яких трас.
- Це небезпечно, - муркнула Вілена.
- Ви не любите небезпеку?
- Навпаки. Проте ви не схожі на чоловіка, який наражатиме жінку на небезпеку.
- Мій батько чимало часу працював у містечку інструктором. Я змалечку добре знаю ці місця.
-Згода!
Вранці ми вирушили на прогулянку. Вікторія так і не зняла захисні окуляри, тому її обличчя я знову не розгледів.
Увечері жінка знову грала. Як і більшість відвідувачів, я не лише прислухався до мелодії, а й заглядав під широкополий капелюх, втім бачив лише величезні криваво-червоні губи.
Вона сама підійшла до мого столика.
- Можна?
Я підвівся. Відсунув стілець, допомагаючи Вікторії сісти.
Вона допивала чорний чай зі смаком ванілі, моя кава залишалася холонути далі. У цей вечір мене заціпило. Розумів, що мушу видатися їй цікавим співрозмовником, непересічним чоловіком й особистістю, от тільки не вдавалося справити на жінку таке враження.
- Розкажи мені про дорогу в іншу реальність, - шепнула вона.
Вікторія продовжувала мило посміхатися, наче поцікавилася погодою. За розмови про іншу реальність з інституту Вищої Етики вигнали мого учителя. Я побоювався говорити про це з малознайомою людиною. Навіть якщо вона жінка. Мій піднесений настрій псувався. Приїхав у гірськолижне містечко, щоб відпочити й розслабитися. Однак, слова саксофоністки насторожили мене.
- Не розумію про що йдеться.
- Я на хвилинку, - мовила вона.
- Звичайно.
- Дочекайтеся мене, - прошепотіла вона спокусливо.
Проте так і не з’явилася. Коли вже збирався йти, побачив під столом кулон з помаранчевим діамантом. Отож, мені випала нагода зайти до Вікторії. Я підняв коштовність й помчав до котеджу. Скільки б не стукав у двері, того вечора їх так і не відчинили. У мене не було вибору – відклав візит на ранок.
Зібгані враження від знайомства з саксофоністкою підштовхували до роздумів. Скільки б не переконував себе у тому, що зустріч наша виявилася принагідною, повірити у це не міг. Насамперед тому, що Вікторія постійно ховала обличчя й цікавилася дорогою у іншу реальність.
Вранці двері котеджу виявилися прочиненими. Я увійшов. Гукнув:
- Вілено!
Стискаючи кулон, не витягував руку з кишені. Трохи постояв біля дверей. Не зводив очей зі сходів, що вели нагору. Все ще сподівався побачити, як жінка спускатиметься до мене. Почулися кроки. Тільки це була не Вікторія, а покоївка, котра повідомила, що знаменитість поїхала.
Через два тижні повернувся у Кам’янець-Подільський. Я стояв на зупинці й читав новини, що пробігали стрічкою на фасаді будинку навпроти. Дізнався, що вчора у своїй квартирі було знайдено тіло мого учителя, професора Євгена Максимовича Скаленка. На тілі ознак насильницької смерті не помічено. Ані від самого професора, ані від його доньки я не чув нічого, щоб змусило мене думати ніби Євген Максимович хворів. Ця смерть мені видалася дивною, незрозумілою і передчасною. Вона постійно здається такою, коли забирає рідних чи близьких.
- Купуйте свіжий випуск «Вісника»! Смерть професора!– викрикнув хлопчина, що продавав газети.
Я витяг з кишені дріб’язок й висипав його на долоню хлопченяти, що дивився на мене з-під картуза. Він шморгнув носом й протягнув мені газету, на першій шпальті якої було розміщене фото померлого Євгена Максимовича. Я ледве встиг ускочити у маршрутний аеробус. Сів. Пристебнувся, а потім почав читати. Ніяких подробиць у статті не знайшов, йшлося лише про незчисленні заслуги професора Скаленка. В інституті замовчували, як ганебно виштовхали його на пенсію.
Ми пролітали над вежами Кам’янець-Подільської фортеці. Мені подобалося подорожувати над старою частиною міста. Хмарочоси ще не встигли дістатися сюди. Як і не встигли добратися, вкриті сажею, обвиті брудними кабелями й давно нефарбованими трубами, будівлі фабрик й заводів. Я дуже сподівався, що індустріалізація не зачепить оазу нашої історії.
Зателефонував Софії, доньці професора. Вона повідомила коли відбудуться похорони.
На кладовищі помітив незнайомку, що стояла неподалік від ями. На ній був капелюшок, обличчя ховалось за густою вуаллю. Статурою вона нагадувала саксофоністку. Може мені здалося? Адже останнім часом думати міг тільки про неї. Я протиснувся крізь натовп близьких і рідних ближче до труни. Помітивши мене, жінка рушила до виходу з кладовища. Бачив її лише зі спини, проте цю ходу сплутати не міг. Кинувся навздогін. Озирнулася й побачила, що я переслідую її. Почала бігти. Порив вітру зірвав капелюшок, розкуйовдив руде волосся.
Жінка вскочила у новенький спортивний аеромобіль, Він зник, переш ніж мій старенький «гвинтовичок» відірвався від засніженої обочини.
Пізньої години я вийшов з університету. Місто потопало у монотонному гудінні численних дизельних генераторів, душилося від запаху мастила й диму. Вдень, коли вулицями міста гасали автівки, а повітряними трасами поміж гігантських шестигранних хмарочосів петляли гвинтові аеромобілі, тоді не було чутно, як працюють генератори. Тоді місто потопало у інших звуках – ще гучніших й агресивніших.
Крокуючи вулицею, я розглядав брудний сніг під своїми черевиками. Згадував професора.
Ймовірно тому, що крокував з опущеною головою, не помітив жіночої постаті й знаскоку налетів на неї.
- Вибачте.
Я хотів добавити до вибачень ще й якісь пояснення, але коли побачив її обличчя, то розгубився. Переді мною стояла донька мого учителя.
- Софійко, що ти робиш о такій порі біля університету?
- Вас чекаю.
Я розгубився. Знав, що Софійка закохана у мене й тепер, коли професора не стало, побоювався, що дівчина стане ще наполегливішою.
- Що сталося?
- Це вона його вбила.
- Хто кого вбив?
- Ота руда вбила мого батька! – Софійка схлипнула, проте я не став обіймати її, щоб дівчина не нафантазувала собі бозна-чого.
- Але ж слідів насильницької смерті на тілі не виявлено.
- Так. Вона закохала у себе батька, а потім раптово зникла. Він шукав її, але марно. Зрештою його серце не витримало такого навантаження.
- Розкажи усе по порядку. Не поспішай.
- Гаразд, але давайте зайдемо до кав’ярні. Холодно.
Дівчина піднесла руки до вуст й дихнула на них. І я запросив її у першу ліпшу кав’ярню.
Зимовий вечір. Пахучий глінтвейн. Вродлива дівчина, яка потребувала втішань. Мені позаздрив би будь-який чоловік. Тільки для мене ця зустріч чомусь була тягарем.
- Розповідай, - попросив нарешті, коли Софійка трохи заспокоїлася.
Вона зітхнула. Якийсь час просто дивилася на помережені морозом шибки. Я й собі задивився. У дитинстві міг годинами просидіти за цим заняттям. Проте тепер, коли літа хутко покотилися вкосом пагорба, чи то часу бракувало, чи то перестав помічати красу довкола.
- Нещодавно мій батько зустрів жінку. Років на сорок молодшу від нього. Закохався, наче хлопчисько. Навіть пропозицію їй зробив.
- Гадаєш вона була з професором через гроші?
- Якби ж то. Я так і не збагнула, що їй потрібно від батька. Вона ходила з великим помаранчевим діамантом. Отож, грошей їй не бракувало. Навіть важко уявити скільки їх було у неї.
- Що ти про неї знаєш? – голосно запитав я, бо мені важко було стримати емоції.
- Нічого.
- А ви?
- Теж нічого.
- Тоді чому після похорону ви кинулися її наздоганяти?
Я не відповів, натомість запитав:
- Скажи мені, а Вікторія не грала на саксофоні?
- Ні. Принаймні я не чула.
- Дай мені ключі від батькової квартири. Я викличу тобі таксі. Їдь до себе.
Я розчинив перед Софією вхідні двері. Вітер дув у бік таксі. Дівчина йшла попереду, а за нею бігли сніжинки. Я дивився на невисоку її пость, вузькі плечі, а вона, охмеліла від свого болю, оступалася. Боявся, що впаде. Ще більше боявся підтримати її за лікоть. Здавалося дівчина тільки й чекає того дотику, щоб кинутись у мої обійми. Але я точно знав, що любові їй дати не зможу, як і не зможу замінити батька.
Сумнівам не було місця: саме Вікторії професор зробив пропозицію. Досить дивним видалося, що учитель приховав від мене появу жінки у своєму житті. Євген Максимович ставився до мене, як до сина. Проте не це найбільше здивувало. Розумів, що нам обом заморочила голову одна й та ж дівчина. Що їй потрібно? Щось підказувало мені, що у квартирі професора я можу знайти відповідь.
Останнім часом добросердний професор часто говорив, що наш світ занадто похмурий. Гетьман, що правив країною геть забув про людей. Козацька старшина перетворилася на монополістів. Євген Максимович висловлював сподівання, що нас врятує дорога в іншу реальність. Він наголошував: світ багатовимірний, а кожна людина здатна обирати у якому з вимірів їй жити. Здатна долати межу просторово-часового перебігу подій. Тлумачення старого професора ледь не привели його у божевільню. Лише зв’язки й старання Софії врятували його. Ніхто не зважувався навідувати професора, але я не міг забути його. Чим більше задумувався над його словами, тим більше сенсу в них знаходив.
Я піднявся на третій поверх й відімкнув замок. Переступивши поріг, одразу рушив до кабінету. Увімкнув світло – у кімнаті безлад. Не вірив, що професор сам повитягував зі столу усі ящички й повитрушував з них папери. Чи може Скаленко перед смертю таки збожеволів? Ні! Хтось нишпорив у його кабінеті, я переконався у цьому, коли побачив, що улюблена статуетка, вірніше жалюгідні її скалки, валялися у протилежному кутку кімнати, хоч завше вона стояла на столі. Схоже, хтось спересердя жбурнув її. Я зрозумів, що переглядати папери – марна справа. Якщо тут і було щось цікаве, його забрали ще до мене.
Сподівався, що візит у квартиру професора допоможе мені розшукати Вікторію. Хтось проник у квартиру Скаленка першим й забрав усе, що хоч якось могло б допомогти мені. Стямившись, почав наводити лад у кабінеті. Не хотілося, щоб Софія подумала, ніби це я перекинув усе догори дном.
Прилаштувати останній ящичок мені не вдавалося – механізм зламався. Після чергової невдалої спроби заштовхати ящичок на місце, він висковзнув з рук. Нахилившись, побачив, що з ньго вилетіло подвійне дно, а далі викотився помаранчевий діамант. Схожий на той, що лежав у моїй кишені. Я навіть помацав чи він на місці. Можливо саме коштовність шукали у кабінеті професора? Я повернувся спиною до дверей й підніс долоню, на якій лежав знайдений кулон до настільної лампи. Хотів пересвідчитися, що не помиляюся. Здалося, ніби хтось стоїть позаду, але оглянутися не встиг. Мене вдарили по голові.
Я лежав на килимі з розбитою головою. Якийсь час меблі плавно рухалися то в один бік, то в інший, а коли нарешті спинилися, я підвівся. Кулон, який випав з-під подвійного дна, зник.
Стомлений, повертався додому. Надто багато нервового напруження випало на цей день і вечір. На лихо у голові, яка і без того боліла, лунали обривки фраз, речень, тлумачення старого професора про дорогу в іншу реальність.
- Якщо безупинно працювати над розвитком своєї сутності, можна потрапити на надлюдську ступінь еволюції… Знаєш що виступає носіями свідомості на цій ступені? Ні ти не знаєш! А я тобі скажу – особливі форми матерії. Вони не залежать від умов ані біологічного, ані часового, ані просторового середовищ… Це повна свобода! Розумієш? Якщо людина працюватиме над удосконаленням своєї духовної сутності, вона знайде дорогу до іншої реальності…Такої, в якій сама захоче жити.
Я плентався засніженою обочиною. Над усе хотів забути Вікторію. Жбурнути помаранчевий діамант у купу брудного снігу, а її забути. От тільки зробити цього так і не зважився.
Вранці на лекції не поспішав, бо ще звечора викликав собі швидку, сказав лікареві, що впав на сходах. Рана виявилася неглибокою, проте лікарняний мені було обіцяно.
Швидкоруч лагодив собі сніданок: нарізав батон, намастив скибки джемом й заварив зеленого чаю. Чекав поки він прохолоне. Втупився поглядом у свої гострі коліна, що випиналися з-під полів старенького халата, наче на них було написано відповіді на ті запитання, що турбували мене. Мусів визнати – чим ретельніше я шукаю відповіді, тим більше запитань виникає. У кімнаті задзвонив телефон.
- Романе, з вами усе гаразд? – поцікавилася Софія?
Я ще не вирішив чи казатиму Софіі про вчорашню пригоду, тому відповів:
- Так. Софіє, ще щось сталося?
- Я у батькові квартирі. Сусід сказав, що вчора приходила Вікторія, а після неї – ви.
- Вікторія?
Я підскочив, зачепив колінами стіл. Чашка перекинулася, гарячий чай пролився мені на ногу.
- А ви самі нічого не хочете мені розповісти? – поцікавилася Соня.
Мені здалося, що дівчина стурбована, або розгнівана. В усякому разі не така, як завжди. Тому я розгублено пробубнів у відповідь:
- Я? Ні…
- Чому ви не хочете розповісти мені правду? Ви вчора розмовляли з Вікторією. Я переконана у цьому. Сусід сказав, що спершу прийшла вона. А слідом – ви.
- Ні, не розмовляв. Соню, я застав у кабінеті повний безлад: розкидані папери, висунуті ящички. Зрозумів, що там щось шукали. Почав наводити лад, але мене вдарили по голові. Не знаю скільки часу пролежав з розбитою головою, коли опритомнів, то у квартирі нікого вже не було, - я вирішив Соні нічого не говорити про знайдений діамант, як і про те, що у мене є точнісінько такий самий.
- Отож, вона щось шукала у батьковому кабінеті, а коли почула, що хтось входить до квартири – сховалася. А потім вдарила вас по голові. Для чого їй це було потрібно?
- Не знаю, - обманув я, радіючи, що розмова телефонна, і мені не треба дивитися Софії в очі.
Дівчина не попрощалася. Кинула слухавку. Все! І я зрозумів, що вона мені не вірить. Соня, певно, одразу збагнула: аби розбити чоловікові голову, жінка на те мусить мати причину. І причина та знаходилася у кабінеті.
Минуло кілька місяців. Я простував вулицею Замковою. Попереду, кроків за чотири від мене, поважно йшли представники місцевої козацької старшини. Вони припаркували розкішні аеромобілі на платній стоянці, а тепер направлялися до церкви. На їхніх пихатих обличчях було викарбуване презирство до люду разом з яким вони мусіли відстояти службу. Ситі коти! Вони радо обрали б собі іншого Бога, аби тільки не стояти у одній церкві зі збіднілим народом, що боязко тиснувся попід стіни. От тільки Бог один. І для них, і для нас.
Того дня, хоч і гріх мені, так і не зумів сконцентруватися на службі. У голові роїлися думки, прищеплені Скаленком. З недавніх пір, а точніше з дня смерті професора, я все частіше думав про дорогу. Складалося таке враження, що усіх цих людей можна врятувати лише переходом у іншу реальність, бо сьогодення струхнявіло настільки, що вже не здатне стати бодай фундаментом для побудови іншого ладу.
Прикро стискалося серце, перестигала у жилах кров, коли бачив: штовхають діти старшини звичайних хлопчаків, які під насуненими на лоби шапками приховували люті погляди. Вони вже ненавиділи одне одного.
« В іншу реальність, в іншу реальність. Як знайти дорогу, про яку говорив Скаленко?» - подумки запитував сам у себе. Дуже шкодував, що як і всі, вважав розмови Євгена Максимовича хворобливою маячнею, що набула сенсу лише по його смерті. Якби ж вчасно дослухався. Розпитав.
Мені здалося, що наступив інший період життя. Напружений і неспокійний. Тепер терзали різні питання: про свої здобутки, про цілі, про сенс життя. Я стояв на початку довгого внутрішнього шляху, який починався сумнівами й ваганнями, а закінчитися мусів повним розумінням себе. У такий нелегкий період я хотів відчути, що мене розуміють. Хотілося, щоб поруч була жінка, котра допоможе мені подолати внутрішню кризу. Я вже давно припинив пошуки примарної жінки з помаранчевим діамантом, що вразила мене неповторністю й унікальністю у гірськолижному містечку. Спершу згадував її з тривогою, далі з сумом, а потім і зовсім забув.
Кілька разів випадково зустрічав Софію. Я постійно побоювався, що вона розпитуватиме про той вечір, коли у кабінеті професора мене вдарили по голові. Не хотів розповідати про помаранчевий діамант, який нарешті перестав носити з собою.
Софія виявилася мудрою дівчиною. Ніколи не поверталася до цієї теми, хоч їй, напевно, важко це давалося. Цікавилася моєю роботою, моїми думками. А думки - невеселі. Я поволі перетворювався на параноїка. На мене постійно щось тиснуло. І я вже не витримував. Доймали страхи. Страх перед майбутнім, якщо нічого не зміниться. Страх перед невідомістю, якщо щось почне змінюватися. Наша реальність здавалася мені ворожою, вона поглинала наші душі й змушувала боятися.
Відчував цікавість і підтримку з її боку. У той час мені було важливо з кимось спілкуватися. І я почав розуміти, що її почуття більше не обтяжують мене, а навпаки – підтримують і додають сил. Спершу тяжіла відсутність тих щирих почуттів з мого боку. Втім, дуже скоро помітив, що Софія почала хвилювати моє серце. Наші зустрічі тепер були не випадковими. Я запрошував її на побачення, а згодом зробив пропозицію.
Швидкісний дизель «Сімферополь – Кам’янець-Подільський» прибув на світанку. Ми поверталися з весільної подорожі. Попереду чекало довге подружнє життя, галасливі дітлахи, затишок і гармонія.
Софія увійшла в маршрутний аеробус, за нею - я з великою валізою.
Оповиті передсвітанковими сутінками, вулиці підморгували знизу переливами кольорових вогників. Ми сиділи поруч й згори вниз дивилися на місто. Подумав, що маю все, щоб почуватися щасливим. І навіщо шукати оту таємничу дорогу в іншу реальність? Може заплющувати очі на те, що не подобається? Як заплющують їх майже всі. Я постійно навантажував себе різними справами, емоціями і почуттями, щоб швидше забути слова померлого професора.
У квартирі чекав сюрприз: розкидані речі й розчинений сейф. Дивним видалося, що нічого не зникло. Нічого окрім помаранчевого діаманту. Але я приховав це від Софії. Вона ніколи не знала, що у моєму сейфі лежав кулон, то нехай не знає, що він зник.
Софія обожнювала театр. Через декілька днів я купив квитки. В антракті пішов до буфету, щоб випити склянку соку. Неподалік від мене стояла дама й добродій. Звернув на них увагу лише тому, що волосся у жінки було рудого кольору, а обличчя ховала густа вуаль. Звіддалік я слідкував за кожним її рухом. Рука у довгій мереживній рукавичці потяглася до шиї. Поки чоловік пив каву, незнайомка розстебнула ланцюжок й зняла кулон з помаранчевим діамантом. Далі обережно опустила його у кишеню добродія. Щось шепнула йому на вушко й відійшла.
Вона лунко зацокала підборами. З кожним звуком, давні й забуті хвилювання, повертали свої позиції, відтісняли примарне щастя з Софією, у яке я змусив себе повірити. В мені спалахнуло блискавичне просвітлення: я роблю те, що не гармоніює з моїм внутрішнім світом. Одружився на жінці, яку не кохаю. Прагну забути про дорогу в іншу реальність, хоч покликаний її знайти.
Біля дверей Вікторія оглянулася, побачила мене й вибігла.
По той бік вулиці, що тяглася до центру, розташувалися машини таксі. Вона вскочила у автівку, але я не хотів втратити її знову, тому сів у інше таксі. Ми виїхали на околицю Кам’янця-Подільського. Поблизу напівзруйнованої будівлі таксі, що їхало попереду, зупинилося. Жінка метнулася на територію занедбаної фабрики.
Збуджений передчуттям довгоочікуваної зустрічі, готовий до будь-яких пригод, розрахувавшись з водієм, я вискочив й помчав за Вікторією. Вона рвонула масивні залізні двері, озирнулася й увійшла до середини. Те ж саме зробив і я, але почув лише десь угорі стукіт підборів й відчув ванільний запах її парфумів, з яким бавилися протяги.
Я піднявся на другий поверх. Підбори знову цокотіли над головою. На однім подихові подолав ще один ярус східців. Прислухався. З четвертого полинув звук, наче розчинилися двері на іржавих завісах. Видихнувши, я зробив останній ривок.
Хоч будівля частково стояла без даху й місяць освітлював коридор останнього поверху, проте я не міг зорієнтуватися, бо був тут уперше. Раптом з-під одних з дверей випорснуло яскраве світло. Я біг з протилежного кінця коридору, прислухаючись до монотонного звуку, що вихоплювався з-за тих самих дверей. Звук гучнів. І раптом якоюсь силою винесло двері. А далі зникло світло.
Якийсь час я розгублено стояв біля стіни, бо розумів: Вікторії там уже немає. Згодом приборкав шалені віддихи і вже спокійно ввійшов до кімнати, над якою ще не встиг проломитися дах. Місячне світло проникало лише крізь вікно. У напівтемряві я побачив ламповий комп’ютер й грубі дроти, що з’єднували крісло з процесором.
Я втратив її. Проте знайшов себе. На мене чекала нелегка розмова з Софією і довгі пошуки дороги в іншу реальність.
- Вікторіє! Вікторіє! – чоловік від’єднував дроти від рук рудоволосої жінки.
- Привіт, - опритомнівши, прошепотіла вона.
- Що з реальністю №3? – поцікавився Костянтин.
- Для життя не придатна. Вони самі шукають дорогу у іншу реальність, - жінка витягла з кишені помаранчевий діамант й протягнула його чоловікові, - на цьому накопичувачі аналіз й роздуми професора Скаленка про реальність №3. Пробач, другий накопичувач залишився там. Я підкинула його одному ученому, але мені довелося терміново тікати. Не хотіла, щоб мене викрили. Накажеш повернутися й забрати?
- Ні. Не будемо гаяти час. Кілька днів перепочинеш й закинемо тебе у вимір №4. Треба терміново шукати придатну для життя реальність.
Коментарів: 12 RSS
1L.L.03-02-2014 20:14
От всі ви, чоловіки, такі! Знаєте, що у вас закохана дівчина, яку ви не кохаєте - і сприймаєте це, як бозна яке лихо! так боїтесь її почуття! Хоча що поганого в тому, що вас кохають? ну значить ви хоч трохи того гідні.
Зате потім виявляється, що це дуже вигідно, коли дівчина кохає - є на кого скинути свої тягарі! А потім, як вигоду отримаєте, вважаєте свої почуття примарними, а стосунки з дівчиною - помилкою. А хто ж, як не вона, була поруч, коли вам було важко? Така от чорна невдячність!
Втім, чого ще від вас чекати, коли ви тільки й вмієте, що закохуватись у загадкових жінок та поринати в філософії про інші реальності, а зовсім нездатні вирішити проблему, яка у вас просто під носом. От скажімо: діти з різних соціальних шарів у церкві б'ються. Вас тільки й вистачить, що мовчки обуритись та відчути прикрість, що не можете сконцентруватись на службі. Ні заступитись за біднішого, ні хоча б спробувати примирити їх - нічого!
Знаєте, я не проти, щоб більшість із вас емігрувала кудись у іншу реальність.
Ну, лірично-філософський відступ закінчено, а тепер по суті.
От і перші політичні мотиви на конкурсі! Але, як на мене, політична ситуація в країні - заслабка мотивація для пошуку інших реальностей.
2Нурсултан Тюлякбаєв04-02-2014 09:44
Грін Грей в таких випадках співає: "Эммигрант увидел мир"
Нє, у вас тут, по ходу, одна лірика. З філософією варто б трохи більше напружитись.
Не подумайте, я не відстоюю гендерного статусу. Ви безумовно праві - чоловіки, ясна річ, - казли. Як кажуть, голий чоловік у профіль це "Ні то-ні сьо і сбоку бантік".Просто я за вас переживаю. Адже високоморальна особистість, по ідеї, не повинна камуфлюватися за рахунок ганьблення інших людей (тим паче такої багаточисельної, поділеної за статевою ознакою, мультинаціональної соцгрупи, як чоловіки).
3Док04-02-2014 11:18
LL, Нурсултане, ви, теє, спокійніше, конкурс тільки розпочинається, а вже така напруга.
Щодо оповідання.
Ніби й написано гарно, і текстових ляпів не так багато (є трохи повторюваності, загублені коми). Але - не зачепило.
В чому причина? Враховуючи класичну структуру оповідання, у вступній частині повинен прописуватися конфлікт. Читаючи, зрозумів, що конфлікт полягає у наступному: герой закохався у таємничу незнайомку, а та зникла, залишивши на згадку лише таємничу прикрасу.
Як вивляється потім, герой все оповідання у пошуку. Але шукає він не лише незнайомку (розв"язування конфлікту), а й шлях у паралельний світ. То це вже інший конфлікт?
Пошуки якісь невпевнені. По суті, ГГ пливе за течією, якийсь він... ніякий. Йому не хочеться співчувати. Це, звісно, особиста думка, але, для прикладу, у зауваженні LL є суттєвий момент: ГГ грається з почуттями дівчини, лише щоб заспокоїтись самому. І таким "герой" залишається до кінця твору. Так, йому тепер кортить в іншу реальність, а що він для цього зробив? Обнишпорив кабінет учителя?
Є в оповіданні кілька протиречивих моментів: якщо Вікторія вже вміє мандрувати паралельними світами, для чого питає про це ГГ, збуджуючи справедливу підозру?
ГГ - спеціаліст з етики. Логічно міркуючи - його учитель теж. І як вони шукали механізми мандрівок у паралельні світи? Вони ж не фізики, не технарі?
Та й взагалі: варто, мабуть, не шукати ідеальний світ (герої наївні, якщо вважають, що такі існують), а пробувати змінити свій власний.
Видно, що у автора є хороший потенціал для художньої літератури, але, у даному випадку, у творі необхідно ретельно розставити акценти.
Успіху на конкурсі!
4Автор04-02-2014 11:43
Пошуки дороги в іншу реальність спеціаліст з етики проводить на філософському рівці. Якщо кожен буде самоудосконалюватися, то й реальність стане іншою. Дорогою мусить стати самоудосконалення. Принаймні так вважав покійний професор.До чого тут фізики?
Наводжу цитату з тверджень професора
Тобто, якщо кожен почне з себе й удосконалить себе зміниться і реальність.
5Док04-02-2014 11:52
Дійсно, авторе, тут я був неправий, вибачте.
Тільки, виходить, поганий у професора учень, бо виразних кроків до самоудосконалення я у нього не помітив?
6Аноним04-02-2014 12:03
Так, він ще не знайшов дороги, але ж і сам професор її не встиг знайти. Проте все попереду, бо:
Він зрозумв, що негідно вчинив з дівчиною, а також усвідомив, що пошуки (самоудосконалення) будуть довгим.
Автор не прагнув, щоб ГГ до кінця оповідання абсолютно змінився, автор прагнув, щоб ГГ усвідомив помилки. Автор не прихильник того, коли негативного героя, до кінця оповідання роблять ідеальним. Або навпаки.
Дякую, що прочитали.
7Фантом04-02-2014 23:42
Вітаю, авторе!
Питання до світу: навіщо створювати новий світ, коли для оповідання він не дає абсолютно нічого? Події могли відбуватися і в нашій реальності, і, гадаю, було б цікавіше.
Далі. Зовсім не зрозуміло, хто така Вікторія (до речі, у вас вона двічі чомусь стала Віленою) і Костянтин. Чому вони шукають придатну для життя реальність? Що трапилося з їхньою власною реальністю? І чому світ №3 непридатний для життя? Вами він зображений цілком собі придатним (в ньому ж люди живуть, кохають, радіють, навчаються і т.д.). Які тоді критерії "придатності" у Вікторії?
Назагал, питань дуже і дуже багато, на які б хотілося почути відповіді. Нажаль, бажання лишається бажанням.
За формою подачі оповідання від першої особи, то ГГ просто не міг знати, куди зникла Вікторія, про що і з ким вона потім балакала. Себто, за такого фіналу подачу треба було робити від третьої особи.
Сам перебіг подій якийсь млявенький. Оповідання - претензія на детектив, але гостроти сюжету немає. Тут би додати саспенсу, можливо трохи містики, але це так - НМД.
І щодо реалізації: просто купа зайвих уточнень. Дуже заважають при читанні.
Успіхів та наснаги!
8Нурсултан Тюлякбаєв05-02-2014 09:04
Читаю твір удруге. Але не тому, що захотілося, а тому що не мав часу ретельно розібрати під час першого читання.
Пробачте, авторе, але твір мені зовсім не сподобався із багатьох причин: незграбний сюжет, повний суперечностей виклад, відверта невичитаність. От останнє, коли твір вкрай невичитаний, завжди найбільше кидається в око і нараз псує враження від оповідання, НМСД.
По собі знаю, що Капітан Очевидність чомусь не бажає сидіти поруч письменника в час творення. Натомість залюбки сідає поруч читача. Тож те, що Фантом назвав зайвими уточненнями, спробую виокремити в загальному масиві зауваг. Отож:
— зайве «було»: «Від Кам’янця-Подільського до гірськолижного містечка «Товтри» було трохи більше десяти кілометрів» (відстань між населеними пунктами змінилася? Тоді навіщо «було»?);
— «Увагу привернув невеличкий котедж. Він не був схожий на господарське приміщення» — Враховуючи, що котедж — це невеликий одноквартирний житловий будинок, то він не повинен бути подвійно «невеличким» й не має бути схожим на будь-що, окрім одноквартирного житлового будинку;
— «Знаменитість, — пояснила покоївка» — не зовсім доладне оформлення прямої мови, зважаючи на те, що словом «знаменитість» покоївка й так пояснила. Нащо ж дублювання? Хоча, тут можна не зважати, адже навіть у відомих творах часто можна зустріти подібні конструкції. Ну, а про «знаменитість» «знаменитості» — далі;
— «Раптом світло у ВІКНАХ згасло. Я втратив цікавість до того, що відбувалося за ВІКНОМ. Дивитися в освітлені ВІКНА значно цікавіше, аніж у темні.» — окрім потрійних ВІКОН можемо спостерігати за появою Кепа в останньому реченні;
— «Розріз довгої шкіряної спідниці оголював стрункі ноги в чорних панчохах й оксамитові підв’язки такого ж зеленого кольору, як і корсет». Що ж, якщо попри мої припущення це писав чоловік, то жіночої критики щодо цього моменту йому має дістатися удосталь. Приблизно так, гадаю, мали виглядати «інтердівчатка» з «інтуристів», а не знаменитості з цілим статком на шиї. Тим паче такий гардероб не личить образові «містичної» панни. Бо ще трохи і всі її «таємниці» стануть явними. Хоча, і тут можна не зважати. Знаменитості усього світу інколи теж демонструють відвертий несмак в одязі, так же?;
— «Я сидів за столиком, битий лихоманкою, наче температура тіла у мене була за сорок». — НМСД такі порівняння — перебір. Ну, розумію, якби ГГ щойно вибрався зі смертельного двобою із вовкулаками чи якби раптом пізнав вселенську істину. Та якби хоча б голяка пробігся по тих засніжених схилах. А так виходить якась невмотивована хворобливість. Якщо ж це така грандіозна ейфорія від вигляду нікому не знайомої знаменитості (!), то чому у розмові з нею ГГ лишається холоднокровним мачо? Та й взагалі, його трясе від вигляду дівчини, зате від нокаутуючого удару в тім’ячко — так ото: повалявся трохи і здивовано знизав плечима. Також слід знову звернути погляд до Капітана Очевидності, котрий категорично заявляє, що при лихоманці й так кидає в жар, без уточнень про те, що температура піднялася. «Без сумніву, я відчував запал разом з іншими...» — ні, у Кепа іще лишилися сумніви після того побиття лихоманкою;
«— Вікторія!
— Роман! Викладач Вищої Етики.» — нагадало сцену із відомого кіно: «зам начальника главка». Але це, скоріше за все, НМСД, адже я так просто не відрекомендовуюся і все;
— Гаразд, якщо ГГ примрілося крізь дим, що очі панни світяться хтивістю, то звідки він взяв, що її зіниці — крутійські, адже сам уже пару разів зауважив, що не бачив їх крізь вуаль?;
— «Вона злегка нахилилася вперед, щоб я краще розгледів декольте, наче вже побаченого було мало. Спокушала мене». — тут уже авторові вирішувати: або це знову бешкети Кепа, або дівчина злегка нахилилися із будь-яких інших причин, крім спокушання, наприклад нюхнути одну із квіток на столі;
— Вікторію-Вілену вже й без мене зауважили;
— «Вона допивала чорний чай зі смаком ванілі» — як плюс до незграбного вбрання, це остаточно вбило моє враження від Вікторії. Саме зі смаком ванілі? Ароматизатор, як у кабаку, чи екстракт, як у посередньому ресторані? Вона ж каменюку носить на шиї (пробачте, іще одна ознака «аристократичного» смаку), то що не може дозволити собі пити чай із власне ваніллю? Я розумію, що у чистому вигляді ваніль додають лише в «Кока-колу», але, гадаю, такою бормотухою, як чай із будь-яким смаком, вишукану панну поїти ніззя;
— «Я побоювався говорити про це з малознайомою людиною. Навіть якщо вона жінка» — тут я не зовсім зрозумів. Навіть, якщо вона жінка? Тобто малознайомим жінкам — більше довіри, ніж малознайомим чоловікам?;
— «Мій піднесений настрій псувався. Приїхав у гірськолижне містечко, щоб відпочити й розслабитися». — то його піднесений настрій насправді був викликаний не потенційними амурними стосунками із красапєтою, а приїздом у гірськолижне містечко? Так він приїхав же ж, мінімум, вчора. І чого автор розжовував про ті залицяння, коли все щастя замикалось довкола відпустки?!;
Тепер я припиняю повторне читання, адже бачу, що виконую невдячну роботу — замість автора вичитую оповідання. Тож наступні неоковирності не коментую. Хіба, із того, що запам’яталося, — 2 яскравих моменти:
1) Софійка і ГГ обговорюють таємничу панну, далі одне одного перепитують прямим текстом, чи знають про неї хоч щось і обидва віднєкуються. Врешті в тому ж діалозі ГГ називає невідому «Вікторією», а Софія не лише не звертає на це уваги, а й сама відповідає саме про Вікторію. Іще й у підсумку ГГ міркує, що та таємнича панна — точно Вікторія. Комедія? — Ні, серйозне оповідання з претензією не лише на детектив, а й на якісь паралелі із політичною ситуацією. Хоча, знову ж таки, останніми подіями тут й не пахне — старшина і гетьман знущались над Україною рівно стільки, скільки я себе пам’ятаю;
2) Софія згодом стає Сонею, певно, аби не повторятися. Гадаю, це недоречно. Але зручно: беремо персонажа на ім’я, скажімо, Сергій і, аби не повторятися, кличемо його: Сєра, Сєрий, Серьожа, Сергійко, Сєрж. Може, й виправдано, а чого б і ні!
Що ж, авторе, успіхів! Без тіні сарказму зазначу, що на конкурсі буває всяке і не здивуюся, якщо цей твір пройде до фіналу.
9Няша Л.05-02-2014 16:46
Мені кінцівка не сподобалась. Вона тут або зайва або тема твору не розкрита.
Нащо професору розказувати всім про інші виміри, в нього що клепки взагалі немає і він не знає що з нього будуть глузувати?
10Автор06-02-2014 12:49
Ви помиляєтеся.Це у нашому світі котеджі - одноквартирні будиночки. У змальованому світі, де переважають шестигранні хмарочоси й аеромобілі, котеджі можуть бути іншими.
Костюм сценічний. Він може бути різного ступеню відвертості.
Герой не стверджує, що зіниці крутійські. Так він лише думаю. А ось і речення з тексту, яке ви так перекрутили
Він лише думав, уявляв, фантазував.
Не варто плутати аристократичні смаки, що побутують у нашому світі з смаками, що побутують у змальованому мною світі.
Тепер я припиняю пояснення,адже бачу, що ваш вишуканий смак і так постраждав від мого оповідання.
Мені дуже шкода Вас: ну навіщо двічі читати те, що так категорично не подобається? Навіщо гвалтувати себе самого?
11Нурсултан Тюлякбаєв06-02-2014 13:28
Ясно, все правильно.
12Естелла11-03-2014 18:32
На мій погляд, зовнішній вигляд та поведінка героїв не відповідають їхньому заявленому статусу. Під час читання мене не покидала атмосфера вульгарності. І не можна все виправдовувати реаліями змальованого світу, адже читачі все-таки з цього світу і треба подумати про те, як саме вони будуть сприймати цей тест. Принципові відмінності в реаліях мають бути додатково пояснені та обґрунтовані, але це вже завдання не для формату оповідання.