Ще одна важлива премія Великої Британії була вручена місяць тому. 26 вересня у Бірмінгемі на FantasyCon, офіційному фестивалі Британського товариства фентезі.
Премія була започаткована 1971 року на честь нещодавно померлого Августа Дерлета, майстра горор-прози. Із розвитком премії додавалися нові номінації, у тому числі були розділена номінація «романи», коли стало зрозуміло, що горор та фентезі не варто представляти у рамках одного пулу текстів. На це рішення також вплинуло те, що кілька років поспіль фентезійні романи не могли пробитися на призові місця (хоча товариство й має у назві слово «фентезі»).
Для того, аби взяти участь у процесі номінування, необхідно бути членом Британського товариства фентезі. Ця опція доступна для будь-якого любителя фантастики, який може сплатити щорічний внесок (сума залежить від того, чи є ви громадянином Великої Британії, країни Європи або живете поза нею).
На першому етапі кожен може надіслати до трьох пропозицій у кожній номінації, ранжованих від першого до третього місця. Чотири твори, що набрали найбільшу кількість номінувань, проходять у другий тур. Товариство застерігає, що власні твори номінувати не можна.
У другому турі Журі з трьох чи п'яти читачів має можливість додати до кожної номінації до двох творів, після того проголошуються шорт-листи. Журі визначає переможця у кожній номінації, який проголошується під час FantasyCon.
Найкращий роман у жанрі горору (премія ім. Августа Дерлета)
Сильвія Морено-Гарсія «Мексиканська готика»
Silvia Moreno-Garcia «Mexican Gothic»
Отримавши листа від щойно одруженої двоюрідної сестри з шаленим проханням, щоб хтось врятував її від майбутньої загибелі, Ноемі Табоада відправляється до Гай-Плейс, далекого будинку в мексиканській сільській місцевості. Вона не впевнена, що знайде її, адже чоловік її двоюрідної сестри, гарний англієць, з яким Ноемі не знайома, і вона мало знає про регіон.
Ноемі - не найкраща рятівниця: вона гламурна дебютантка, а її шикарні сукні та ідеальна червона помада більше пасують коктейльним вечіркам, ніж аматорському розшуку. Але вона також жорстка і розумна, з незламною волею, і вона не боїться ані нового чоловіка своєї двоюрідної сестри, який одночасно грізний і привабливий; ані його батька, патріарха у роках, який, здається, захоплений Ноемі; і навіть не самого будинку, який починає вторгатися в сни Ноемі з видіннями крові та загибелі.
Її єдиним союзником у цій негостинній обителі є молодший син родини. Сором’язливий і м'який, він, здається, хоче допомогти Ноемі, але може й приховувати темні знання про минуле своєї сім’ї. Бо багато таємниць ховаються за стінами Гай-Плейс. Колись колосальне багатство родини та шахтарська імперія утримували їх від сторонніх очей, але, коли Ноемі копає глибше, вона розкриває історії про насильство та божевілля.
І Ноемі, зачарована жахливим, але спокусливим світом Гай-Плейс, незабаром виявляє, що нездатна полишити загадковий будинок.
Найкращий роман у жанрі фентезі (премія ім. Роберта Голдстока)
Алікс Е. Герроу «Відьми відтоді й навіки»
Alix E. Harrow «The Once and Future Witches»
У 1893 році не існує такого поняття, як відьми. Раніше, в дикій природі, у темні дні, ще до того як почалися спалення, вони існували, але наразі відьми — це лише охайні чари та дитячі вірші. Якщо сучасна жінка хоче собі влади, вона повинна знайти її у результатах з голосувальних урн.
Але коли сестри Іствуд - Джеймс Ялівець, Агнес Амарант та Беатріс Белладонна - приєднуються до суфражисток Нового Салему, вони починають шукати забуті слова та способи, які можуть перетворити жіночий рух у рух відьом. Їх переслідують тіні та хвороби, їх переслідують сили, які не дозволяють відьмам голосувати — і, можливо, навіть не дозволять жити. Сестри мають заглибитися в найдавнішу магію, створити нові союзи та зміцнити зв’язки між ними, якщо вони хочуть вижити.
Іще немає такого поняття - відьми. Але відьми - є.
Найкраща повість
Ф. Джелі Кларк «Круговий шаут»
P. Djèlí Clark «Ring Shout»
Темне фентезі з історичним підґрунтям, що надає надприродне пояснення пануванню Ку Клукс Клану, яке вже встигло отримати відзнакі «Локус» та «Неб'юла».
Д. В. Гріффіт - чаклун, а «Народження нації» - це закляття, що спирається на найтемніші думки та побажання серця Америки. Тепер, із ростом своєї влади та популярності, Клан має змогу встановити Пекло на Землі.
На щастя, у Маріз Будро є чарівний меч і голова, повна казок. Коли вона не займається бутлеґерством у Забороненій Джорджії, вона бореться з монстрами, яких зве «Ку Клукси». І вона до біса вправна в цьому полюванні. Але, щоб протистояти цьому постійному злу, вона повинна вирушити у подорож між світами, щоб зіткнутися з нічними кошмарами, зробленими з плоті і її власних демонів. Разом із чорноротим снайпером і Гарлемським Пеклобоєм, Маріз вирушає рятувати світ від ненависті, що невдовзі поглине його.
Найкраще оповідання
Іда К'ю «Нескінченний чай у кафе Демара»
Ida Keogh «Infinite Tea in the Demara Café»
Оповідання, що увійшло до збірки «London Centric: Tales of Future London», укладеною Єном Вейтсом. «Нескінченний чай» оповідає про Генрі, чоловіка, що вже вийшов на пенсію. Він подорожує паралельними всесвітами, і виявляє, чого не вистачило в його житті - і в його чаї.
Войовничі Штучні Інтелекти, віртуальна реальність, доповнена реальність та альтернативна реальність; місто, де вбивці переслідують вулиці, де наркобарони керують тінями, і де великі верстви населення замикаються у часовому стазисі, проте все ще п'ють чай в кафе на розі, а минуле все ще резонує з майбутнім...
Тринадцять історій, які дивляться у майбутнє цього різноманітного багатогранного міста, які запрошують читача розглянути різні перспективи. Історії, які розповідають вам про можливе завтра і підказують, що може лежати за межами горизонту міста, постійного і мінливого.
Збірка
Шарлотта Бонд «Спостерігач у лісі»
Charlotte Bond «The Watcher in the Woods»
До збірки входять 6 оповідань у жанрі темної прози, більша частина яких є переосмисленням класичних казкових сюжетів у горор-декораціях.
«Спостерігач у лісі» є шістнадцятою збіркою у серії Black Shuck SHADOWS відавництва Black Shuck Books.
Антологія
Зельда Найт, Оґанечоуве Дональд Екпекі «Домініон: Антологія спекулятивної прози з Африки та африканської діаспори (Том перший)»
Zelda Knight, Oghenechovwe Donald Ekpeki «Dominion: An Anthology of Speculative Fiction from Africa and the African Diaspora (Volume One)»
Домініон — перша антологія спекулятивної фантастики та поезії африканців та африканської діаспори. Щоосені старий бог встає, щоб випробувати своїх підданих. Робот, колись домашній улюбленець старої жінки, а нині гірник, що працює на астероїді, стикається з екзистенційною кризою. Чарівник і його син подорожують у часі до країни Нґоні і намагаються змінити хід історії. Мертва дитина повертається, аби переслідувати свою скорботну матір,що призводить до жахливих наслідків. Кендейс, амбітна менеджерка середньої ланки, отримує проект, який змусить її протистояти етичним наслідкам попереднього проекту її компанії — монетизації людської пам’яті. Осупа, новонароджене село в доколоніальному Йорубаленді, що населене біженцями війни, відновлюється після сильної бурі - тоді юнака і дівчину вдарило блискавкою, що змусило трьох священиків пророкувати майбутнє вторгнення титанічного об’єкта з-за меж неба.
Фокусник об’єднується з незадоволеним державним службовцем, аби знайти свою зниклу паличку. Порушення табу під час торгівлі на чорному ринку ставить чоловіка віч-на-віч зі своїм померлим батьком — буквально. Смерть короля запускає вир подій, які захоплюють трікстера - неймовірну машину для вбивств і принцесу, погрожуючи перевернути їх постапокаліптичний світ. Африка втягнута в перетягування каната між двома ворогуючими Китаями, й Ібрагіма розривається між ударами своєї душі та болем навколишнього світу. Коли Богиня Помсти знаходить душі своїх вкрадених вірян, вона приїжджає в місто на Середньому Заході з жахливим минулим у пошуках найтемніших репарацій. У постапокаліптичному світі, спустошеному ядерною війною, ті, що вижили, збираються в Іфе-Ійоку, духовній столиці стародавньої імперії Ойо, де вони фантастично змінені своєю магією та силою.
Збірка складається з 14 повістей та оповідань.
Найкращий художник
Даніеле Серра
Daniele Serra
Даніеле Серра — італійський ілюстратор і художник коміксів. Джерелами впливу і натхнення для нього є дивна література і література жахів, твори Г.Ф. Лавкрафта і Вільяма Г. Годжсона, фільми Рідлі Скотта, японські фільми жахів і твори Клайва Баркера.
Даніеле Серра є зокрема автором обкладинки збірки «Eurasian Monsters», до якої увійшли оповідання Володимира Арєнєва, Євгена Ліра і Дарини Стремецької.
Премія найкращому дебютанту (ім. Сіднея Дж. Баундса)
Кетлін Дженінгс «Рознесені»
Kathleen Jennings «Flyaway»
У маленькому містечку в Західному Квінсленді стримана молода жінка отримує записку від одного зі своїх зниклих братів — записку, яка ставить під сумнів її спогади про їхнє зникнення та від’їзд її батька.
Чарівна історія, яка доводить, що готичні насолоди та дивовижні сімейні жахи можуть жити — і навіть процвітати — під палаючим сонцем, «Рознесені» знайомить читачів із Беттіною Скотт, чиї пошуки правди приводять до її життя історії про моторошних собак, зниклі школи, проклятих монстрів і зачаровані пляшки.