Я написав геніальний роман. Що робити далі?

Я написав геніальний роман. Що робити далі?

Четвер, 19 грудня 2013 г.
Рубрика: Блоги -> Як працювати з видавцями
Мітки:
Проглядів: 1710
Підписатися на комментарі по RSS

Під час зустрічі в книжковому магазині "Буклет" (м. Запоріжжя) вкотре піднялося питання про співпрацю автора і видавництва. Особливо про "перший контакт", коли автор вперше відправляє свій (безперечно геніальний) рукопис у видавництво, а у відповідь - гнітюча тиша™. І ми вкотре повторюємо прості істини про оформлення листа, формати видавництва, синопсис та інше.

Саме після зустрічі в Запоріжжі, я вирішив трохи систематизувати та записати свої думки щодо першого контакту автора-дебютанта та видавництва.

Варто зауважити, що описане базується в основному на досвіді спілкування та співпраці з російськими видавцями і авторами (плюс, звичайно, на здоровому глузді). Тобто вимоги і методи роботи українських видавців можуть дещо відрізнятися.

Зауваження та полеміка - вітаються.

 

Я написав геніальний роман. Що робити далі?

 

 

Отже, роман дописаний, тричі перечитаний, двічі перероблений та розставлені всі коми. Всі бета-рідери, знайомі, рідні та навіть кіт не мають до чого прискіпатися. Час робити з простого вордівського файлу книжку.

Перше, що необхідно зробити, це обрати собі видавництво. Ознайомтесь з редакційною політикою обраного видавництва. Переконайтесь, що ваш текст відповідає профілю видавництва. Наприклад, не потрібно гумористичну фентезі надсилати видавництву Эксмо чи багатотомну сагу відправляти в СнежКомМ. Кожне видавництво має свій профіль та свої серії. На сайті видавництва завжди можна знайти «жанрові» (тут «жанр» слід розуміти, як комерційне поняття) вимоги та обмеження до рукопису. Наведу кілька прикладів:

http://skomm.ru/avtoram вимоги видавництва СнежКомМ;

http://eksmo.ru/contacts/author/ видавництво Ексмо;

http://www.armada.ru/sotr.htm видавництво Армада.

 

Видавництво обрано і можна надсилати рукопис. Електронний лист до видавництва має складатися з трьох основних частин: власне лист та два вкладення (аттача) – синопсис та рукопис. Синопсис і рукопис у вигляді файлів документу (якщо обсяг рукопису перевищує 2 мегабайти, можете архівувати рукопис, архів бажано створити у форматі zip-файлу, в жодному випадку не використовуйте SFX-архіви, програмні файли видалятимуться без розгляду – а раптом там вірус). Розглянемо ці частини докладніше.

Лист до видавництва

Майте на увазі, на редакційну пошту щодня надходить кілька десятків рукописів і це не враховуючи спам (оскільки, адреси редакційних мейлів знаходяться у відкритому доступі). Зробіть так, щоб ваш лист помітили і не зарахували у «спам».

В полі «From» має бути вказано ім’я під яким бажаєте публікуватися (а не усілякі там «Я геній!», «Кавайна няша», «Вбивця кілобайтів»). А краще, створіть собі окрему електронну поштову скриньку для спілкування з редакціями, дайте ім’я цій скриньці у форматі ім’я-прізвище (наприклад, ivan.petrenko@mail-service.com).

У листі, в першу чергу, привітайтесь. Вкажіть своє ім’я (або псевдо під яким бажаєте публікуватися), назву роману, комерційний жанр та можливу приналежність до серії видавництва, обсяг роману (обсяг вказується виключно у авторських листах, один прозовий авторський лист це 40 000 знаків, враховуючи пробіли, обсяг вказуйте з точністю до першого знаку після коми), напишіть коротку (три-чотири абзаци) авторську анотацію до роману. Вкрай бажано вказати свої контакти: електрону пошту (краще продублювати у тілі листа), поштову адресу (можна завести і абонентську скриньку), актуальний номер мобільного телефону.

Лист відправляйте не використовуючи «стилей», зображень та усіляких прикрас. Лише текст. Пам’ятайте, ваш лист не мають прийняти за спам.

Перше вкладення (рукопис)

Рукопис слід надсилати у форматі MS Office Word 97-2003 (тобто, .doc) або RichText Format (.rtf). Не надсилайте у форматі MS Office Word 2007 (.docx) або OpenDocument Text (.odt). Такі вкладення навіть не відкриватимуть. Якщо в рукописі використовуються таблиці, малюнки або якісь елементи інфографіки – використовуйте виключно MS Office Word 97-2003 (.doc), документ у форматі RichText Format в такому випадку буде занадто великих розмірів і може бути проігнорований поштовим сервісом видавництва. Тож, за інших рівних, краще використовувати формат MS Office Word 97-2003.

Не використовуйте макросів у документі вашого рукопису. Документ з макросом просто не відкриють, оскільки такий документ може містити вірус.

У видавництво слід надсилати повну версію рукопису. Не уривки, не «рекламний» фрагмент, не першу главу. Тільки повний текст рукопису. Якщо боїтесь, що видавець вкраде текст рукопису, то можете відіслати самі собі рекомендованою кореспонденцією роздруківку рукопису і не відкривати цю посилку, можна також прошити роздруківку рукопису і завірити текст у нотаріуса. Але випадки плагіату з боку видавництва досить рідкісне явище – жодні теоретичні прибутки від тексту молодого автора не окуплять потенційну судову справу.

Далі: ім’я файлу з рукописом. В імені файлу повинно бути: прізвище та ім’я автора (або, за бажанням, псевдо), назва роману. Кирилицею, не треба паплюжити текст транслітом. Тобто, хороший приклад:

Іван Петренко_Галактичне цунамі.doc

Поганий приклад (так не слід надсилати):

____Роман-ВЕРСІЯ від 2 квітня (edit).doc

Справа в тому, що текст буде оброблятися окремо від вашого листа. І ніхто не буде шукати до чого «прив’язати» безіменний файл. Пам’ятайте, у видавництво надходить кілька десятків рукописів за день.

В тексті рукопису на першій сторінці необхідно продублювати ім’я автора, назву роману та авторську анотацію (анотацію краще дати курсивом, щоб не зливалась з текстом роману). Після анотації зробіть «Розрив сторінки» і вже з нової сторінки почати текст роману. Також, бажано (але не обов’язково) прописати назву роману та ім’я автора у нижньому колонтитулі.

Оформлення рукопису

Це дуже прості моменти, але чомусь завжди потрібно звертати на них увагу та проговорювати.

Отже, весь рукопис вкрай бажано витримати одним шрифтом (особисто я, рекомендую Times New Roman), одним кеглем (рекомендую: 14) без використання стилів, центрування «за шириною», однакові міжрядкові інтервали (рекомендую: 1,5 інтервали), в абзацах перший рядок з відступу (рекомендую: 1,25 см, в жодному випадку не «відбивайте» абзац пробілами), не використовуйте «переносів» (це вже буде справа верстальника), не використовуйте «колір тексту» та «колір виділення тексту», мінімально використовуйте нестандартні типографські знаки («смайліки», надрядкові символи, знаки математичних формул тощо). Бажано не вставляти об’єкти в документ (наприклад, WordArt), не слід використовувати «нетекстові» об’єкти (музика, відео, анімація тощо) та об’єкти сторонніх виробників програмного забезпечення.

Особливу увагу слід звернути на діалоги. «Риски» діалогів часто автоматично замінюються на «Маркований перелік» і, як наслідок, «повзе» все форматування. Слідкуйте за цим.

Слідкуйте за подвійними пробілами, пробілами на початку та в кінці (після крапки) абзаців. Не забувайте, ці пробіли лише нарощують обсяг вашого тексту. Боріться з ними.

Сам текст рукопису має бути оформлений на аркуші формату А4 (210 на 297 мм) з книжковою (портрет) орієнтацією, мати поля (за ДСТУ 3008-95 – «береги»): правий не менше 10 мм, лівий, верхній і нижній не менше 20 мм (лівий бажано 30 мм).

Взагалі, рекомендується роздрукувати перші три-чотири сторінки тексту рукопису и просто подивитися – чи рівномірно заповнено аркуш, чи немає «шорсткостей», чи красивий текст.

Ну, і не про оформлення. Текст має «чіпляти» з самого початку (наприклад, за порадою Андрія Валентинова, зламайте головному героєві ногу, а краще – дві). Якщо «рідеру» не сподобаються перші десять-п’ятнадцять сторінок, то далі він читати не буде. У нього в черзі ще багато роботи. Пам’ятайте про кілька десятків рукописів на день.

Не потрібні авторські відступи і пояснення, які не планується внести у текст книжки. Не треба виносок на кшталт «а тут я зробив алюзію на Станіслава Лема – зверніть увагу!»

 

Вкладення друге (синопсис)

Обов’язковим елементом заявки рукопису є синопсис. Нагадаю, що Літературне об’єднання «Зоряна фортеця» спільно з Юрієм Івановим (видавництво «Шико») та Ніною Цюрупою проводило відкритий семінар-практикум з написання синопсисів під час Єврокону-2013 у Києві. 

Якщо коротко. Синопсис – це короткий (бажано до 4000-5000 знаків) виклад роману. Формат файлу з синопсисом, як і з рукописом, має бути MS Office Word 97-2003 (.doc) або RichText Format (.rtf), назва повинна містити ім’я автора, назву роману, слово «синопсис». Приклад:

Іван Петренко_Галактичне цунамі (синопсис).doc

В тексті синопсису потрібно продублювати ім’я автора та назву роману. За бажанням можна винести ім’я автора та назву роману у нижній колонтитул.

Не слід плутати синопсис з анотацією, в ньому не повинно бути жодних недомовок, натяків, «захоплювачок» (рос. завлекалочка). Функції синопсису не рекламні, а виключно технічні. Знову таки, вимоги до оформлення синопсису у кожного видавництва свої. Поцікавтесь у видавця який формат синопсису буде для нього найкращим.

Зазвичай синопсис повинен містити:

1. Назву твору та ім’я автора.

2. Обсяг твору (виключно в авторських листах, округлення до першого знаку після коми).

3. Комерційний «жанр» (наукова фантастика, фентезі, гумористичне фентезі, космоопера, містика тощо).

4. Сформульовану основну ідею твору (тобто, «Про що твір?»).

5. Не обов’язково, але бажано: перелік та характер фантастичних припущень.

6. Характеристики «локації» (яке умовно «століття», держава, якщо дія відбувається на Землі або на якій планеті відбувається дія).

7. Характеристики головних героїв (два-три речення «карткою»).

8. Задачу головного героя (головних героїв)  та метод її вирішення (так, синопсис має відкрити фінал, редактор не буде відразу читати увесь рукопис).

Вимоги до оформлення синопсису ті ж самі, що й до рукопису: єдиний шрифт та розмір (рекомендую: Times New Roman, 14), центрування за шириною, єдині міжрядкові інтервали, абзаци з відступом, «береги» (рекомендую: лівий – 30 мм, всі інші – 20 мм). Знову таки, роздрукуйте синопсис і подивіться «щоб було красиво».

 

Я вже відіслав… А скоро?

Строк роботи видавництва з рукописом зазвичай становить від одного до трьох місяців. Видавництво зв’язується з автором лише у тому випадку, коли рукопис приймається до друку. Не забувайте: рукописи не рецензуються і не повертаються.

Але завжди можна зв’язатися з видавництвом і поцікавитися долею свого рукопису. Зазвичай, якесь певне рішення приймається протягом двох тижнів. Тобто, через два тижні після відсилання рукопису, можна зателефонувати (контакти завжди є на сайті видавництва) у профільний відділ видавництва і ввічливо поцікавитися на якій стадії обробки перебуває рукопис. При цьому необхідно назвати своє ім’я (яке було вказано у листі), назву роману та дату відсилки електронного листа. Не забувайте, у видавництво надходить кілька десятків рукописів на день.

Варіанти відповіді на ваш запит:

1. Не отримували. Це означає, що ви могли помилитися з електронною адресою видавництва, лист міг потрапити до спаму або у вашому листі не розпізнали рукопис. В такому випадку варто переконатися в тому що все правильно оформлено і продублювати свій рукопис.

2. Відхилено. Не наш формат. Тут два варіанти: або, дійсно, надіслали текст у видавництво (чи серію) не за профілем, або синопсис невірно розкриває «комерційний жанр». Також можливі варіанти з завеликим або замалим обсягом твору, в такому випадку уважніше читайте вимоги до рукопису на сайті видавництва.

3. Передано «рідеру». Дуже добре, у вашого тексту з’явились певні шанси. Через місяць можна зателефонувати знову і поцікавитися подальшою долею тексту.

Якщо комусь цікаво, то про роботу такого рідера можна почитати в доповіді Юліани Лебединської на фестивалі Сузір’я Аю-Даг-2011 «Сповідь рецензента» (українська версія: в рубриці Літпроцес http://starfort.in.ua/page/amerika-spovid).

 

Творчих успіхів!

Завантажити статтю можна за посиланням: http://starfort.in.ua/uploads/ja-napisav-genialnij-roman.doc

]]>twitter.com facebook.com vkontakte.ru odnoklassniki.ru google.com/buzz friendfeed.com ya.ru mail.ru myspace.com rutvit.ru pikabu.ru liveinternet.ru livejournal.com blogger.com google.com yandex.ru memori.ru]]>
]]>bobrdobr.rugoogle.rumemori.rumister-wong.rumoemesto.runews2.ruzakladki.yandex.ru]]>