У неділю в Сполучених Штатах відбулося нагородження «Міфопоетичною премією». Ця нагорода вручається з 1971 року у чотирьох номінаціях.
Нагородженням опікується Міфопоетичне товариство - міжнародна організація, що сприяє вивченню, обговоренню та отриманню насолоди від читання фантастичної та міфопоетичної літератури. Товариство робить це за допомогою книг та періодичних видань, щорічних конференцій, дискусійних груп, нагород тощо. Особливою увагою користується вивчення спадку Дж.Р.Р. Толкіна, К. С. Льюїса та Чарльз Вільямса, видатних членів неофіційного оксфордського літературного гуртка, відомого як «Інклінґи» (1930-1950).
На цю нагороду варто звернути увагу українцям як мінімум тому, що міфопоетика у визначенні Товариства перегукується із традиціями вітчизняної химерної прози, «поетичним кіно» та новітньому осмисленню міфології, вільному від радянських установок.
«Ми визначаємо це як літературу, яка створює нову та трансформаційну міфологію або включає та змінює існуючий міфологічний матеріал. Ключовим поняттям є трансформація: недостатньо лише статичного посилання на міфологічні елементи, вигадані або вже існуючі. Міфологічні елементи повинні мати достатнє значення у творі, щоб впливати на духовне, моральне та/або творче життя персонажів, і повинні відображати та підтримувати основні теми автора. Міфопоетичний твір, у найкращому випадку, також повинен надихнути читача на вивчення важливості міфології у його власному духовному, моральному та творчому розвитку.»
І перейдемо до власне лауреатів.
Номінація «Міфопоетична нагорода за літературу для дорослих»
Присуджується фентезійному роману, багатотомнику чи збірці оповідань для дорослих, що найкраще ілюструє дух творчості Інклінґів.
Теодора Ґосс «Білосніжка вивчає чаклунство»
Молода жінка полює на свою свавільну тінь у школі, де вона вперше вивчила магію. Інша стоїть перед випробуванням, до якого вона ніколи не готувался, адже крига захоплює світ. Завдання, що покладені на книжкового хлопчика, приводять його до доленосних зустрічей з ящірками, совами, тролями та свирепою саркастичною кішкою. Ведмеже весілля - привід для святкування, Веретено та Вежа у шипшиновій загорожі отримують можливість розповісти як все було, а кухарка дізнається, що загублена принцеса означає більше, ніж здається. Морська відьма розкриває, що вона сподівалась отримати, коли забрала голос русалки. Мудріша Білосніжка береться вигадувати собі нову казку.
У восьми оповіданнях та двадцяти трьох віршах лауреатка Всесвітньої фантастичної премії Теодора Ґосс переказує та переробляє казки Шарля Перро, братів Грімм, Ганса Крістіана Андерсена та Оскара Вайльда. Іноді болючі, іноді веселі, завжди ліричні твори, що зібрані у книжці «Білосніжка вивчає чаклунство», фукусують увагу на можливостях жінки у центрі цих позачасових наративів.
Нагорода «Міфопоетична нагорода за літературу для дітей та підлітків»
Відзначає книги для читачів віком до тринадцяти років, створених у традиції «Гобіта» або «Хронік Нарнії».
Ця історія про тринадцятирічну Мінь, яка походить з роду магічних лисиць. Щоб зберегти родину в безпеці, мати Мінь наполягає, аби ніхто з родини не використовував жодної магії лисиць, такої як Зачарування чи зміна форми. Вони повинні увесь час прикидатися звичайними людьми.
Мінь відчуває себе скутою побутовими правилами, обурюється через нескінченні домашні справаи, через двоюрідних братів, що кепкують з неї, через тіток, яким вона постійно не така. Найбільше їй хочеться полишити Дзіндзю, її занедбану, запилену і збіднілу планету. Вона рахує дні до часу, коли зможе піти за своїм старшим братом Дзюном у Космічні війська та побачити Тисячі Світів.
Коли приходить повідомлення про те, що Дзюн полишив свій пост, аби вирушити на пошуки Драконової Перлини, Мінь знає, що щось насправді не так. Дзюн ніколи не залишив би свій бойовий крейсер, навіть якщо на кону містичний об'єкт, що за чутками має величезну силу. Вона вирішує втекти, щоб знайти брата і очистити його ім’я.
У пошуках Мінь зустріне азартних гравців, піратів і мстивих привидів. Це передбачатиме обман, брехню та саботаж. Вона буде змушена використовувати магію лисць більше, ніж будь-коли раніше, і покладатися на всю свою кмітливість і хоробрість. Результат може бути не таким, на який вона сподівалася, але він перевершить її найсміливіші мрії.
Ця науково-фантастична пригода, що базується на корейській міфології, перенесе вас у світ далеко за межі вашої уяви.
Нагорода за дослідження творчості Інклінґів
Емі Амендт-Радюґе «“The Sweet and the Bitter”: Death and Dying in J.R.R. Tolkien’s The Lord of the Rings»
Нагорода за дослідження міфології та фентезі
Джеймс Ґіффорд «A Modernist Fantasy: Modernism, Anarchism, and the Radical Fantastic»