«Мати моя Маро, дякую за день, що ти його мені дарувала. Дякую за усі напасті і безчинства, що ти їх наслала на люд безбожний. Хай множиться твоя слава і хай бояться тебе Дажбог із Сварогом, Макош із Рожаницями, Дана із Перуном, і всі світлі і темні духи во віки віків.»
Русана прочитала свою щонічну молитву до Мари, загасила свічку і лягла спати. Болотяний вогник турботливо повисів біля її набитої духмяними травами подушки, мигнув і виплив у сіни. А там, породжуючи довгі тіні своїм блідим сяянням, завис між в’язанок трав і квітів, від яких терпко пахло лугом, лісом, болотом і осінню.
Та не встигла дівчина заснути, як у двері із силою загупали, аж стіни задвиготіли у ветхій хатині. Русана схопилась, запалила свічку, вибігла в сіни і тривожним голосом звернулась до дверей:
- Хто там? Що вам потрібно?
- Відчини, відьмо, бо рознесу твою хижу на тріски. Допомога потрібна!..
Русана прожогом відчинила двері. Наче вихор, у сіни ввірвався високий багато вдягнутий воїн, тримаючи на руках закутаного у плащ чоловіка. Одним сильним змахом він скинув глечики, трави і інше домашнє начиння на земляну підлогу і обережно поклав свою ношу на лаву. А дівчина уже метушилася: витягувала із скрині чисте полотно, наливала у глиняну миску теплу воду із жбана,діставала з полиць пляшечки з густими темними мазями.
- Допоможи їй… - проговорив грубо гість, проте здивована Русана вловила у його словах благання. Їй?..
- Все, що зможу, зроблю, - м’яко відповіла і підійшла до лави. Зараз каптур упав з голови непритомної жінки і по лаві, звисаючи до підлоги, розметались білі кучері. А ще Русана із подивом побачила, що плащ на животі натужно випинався, і це свідчило про одне - жінка була вагітною. І було схоже,що вона народжувала. Не гоже чоловікові дивитись на таке, тому Русана виразно глянула у суворі очі гостя і наказала:
- Чекайте у сінях, пане.
Він неохоче підкорився, але в дверях зупинився і сказав голосом, що від нього аж мороз по шкірі пройшовся:
- Тільки спробуй, відьмо, нашкодити…
Вогник злісно блимнув, але Русана уже займалась своєю справою – роздягала гостю і приводила її в чуття міцною настоянкою чебрецю…
У ту ніч Русана прийняла новонародженого. Прийняла так, як велять обряди – з чистими, не обтяженими страхом і суєтою, думками, з’єднавши свою душу із душею новонародженого у потоці Всеєдиної Любові. То був хлопчик, малесенький, але такий гарний, такий пухкенький, як те світле дитя, що носить милосердна Лада у себе на голові. І коли дитинка випливла з материнського лона, наче човник із водяного виру, мимовільно Русана послала хвалу Роженицям і Мокоші за благополучні пологи. І Марі теж послала хвалу, бо вона дозволила цій дитині почати життя.
На ранок до убогої хатини на болотах приїхали воїни, челядь і запряжена кіньми добротна коляска. Мати з дитям були переправлені у коляску, а чоловік, що привіз породіллю і що був батьком дитини, зупинився перед Русаною.
- Дякую, що прийняла мого сина, - сказав.
- Хіба можна було інакше, князю? – озвалась дівчина.
- То ти мене упізнала? – усміхнувся князь, а потім несподівано спитав: – Тобі цікаво, чому я привіз княгиню до тебе народжувати?
- Упізнала, княже, по перстеню із вашою печаттю. А відповідь, я гадаю,знаю, - відповіла Русана. – Дуже рідко приходять до жриці Мари просити допомоги у пологах,бо остерігаються її темної суті. Але коли і приходять, то в особливих випадках – якщо волхви чи відуни, чи повитухи бачать, що прикликана душа дитини не може з легкістю прийти у світ Яви, що дитя може померти під час пологів. Тоді тільки жриця Мари – правительки Нави, де перебувають усі душі, - може відчинити ворота Нави і впустити душу в людський світ. Не хвилюйтеся, Княже, я зробила усе, як годиться, як і баба Ярина робила – ваш синок буде рости міцним і веселим. А для кращої певності в час ім’янаречення возведіть хвалу і Марі,крім інших Богів, бо вона випустила душу вашого сина із Потойбіччя. І ім’я йому дайте хороше, таке, що буде служити хлопчику оберегом, - Богодаром чи Добромиром назвіте його.
Русана розповідала із знанням справи. Але вона була ще геть молоденькою і раніше пологів сама не приймала, тому просто переповідала слова, що не раз чула з уст баби Ярини в такі хвилини.
- Стара Ярина добре тебе навчила, дівчино. Скільки ж тобі літ і як твоє ім’я?
- Звати мене Русана, - зніяковіла дівчина, - а літ мені п’ятнадцять.
- Спасибі, Русано, - вскакуючи у сідло, мовив князь. - Ярина за роботу бралась лише коли перед очима сяяли золоті червінці, чи коралове намисто, чи срібна чаша. Була вона жадібною до красивих речей. А що ти попросиш?
Баба і справді такою була – Русані нараз пропливло перед очима, як стара з палким поглядом перебирала між пальців дорогі намистинки чи роздивлялась, тицяючи під блідий вогник свічки, золоті сережки. Дівчина почервоніла і збентежено мовила:
- Баба робила так, а я не робитиму і жодну дяку не проситиму. Народження здорової дитинки – то мені радість. А ви, княже, маєте знати, що я іще не жриця Мари. Посвяти я не пройшла, тільки готуюсь до неї. То ж не звіть мене відьмою…
Князь усміхнувся у вуса, нависаючи над Русаною і слідкуючи за болотяним вогником, який удень зблід і більш нагадував прозору жменьку тополиного пуху. Зараз вогник, відчуваючи дівочу образу, носився довкола князя, мов настирлива оса, але вдіяти нічого особливого не міг, тільки іскрився злісно. Князь зняв з пальця срібного персня, того самого, що його роздивилась Русана, і простягнув його дівчині.
- Візьми це не як плату, а як подяку. Я не зву тебе відьмою, дівчино, бо це було б неправдою. Ти теж маєш дещо почути. Коли волхв зазирнув у майбутнє мого сина, то побачив його долю. Побачив, що він буде славним юнаком і сміливим мужем, а потім мудрим князем на нашій землі. Однак волхв бачив, що усе це буде лише у випадку, коли дитя народиться благополучно, а майбутнє говорило, що княгиня буде народжувати важко і не народить. Та волхв узрів, як відвернути біду, і так мені сказав: «Ніхто не допоможе княгині, як тільки юна чародійка, що живе на Бузькиному болоті. Їдь до неї, коли почнуться перейми, не зволікаючи. Лише вона прийме твого сина із рук Мокоші, коли Мара почує її молитву і відкриє Браму Нави. » Тож коли настала призначена година, я, попри вагання, посадив княгиню на коня і привіз до тебе. А тепер бувай, Русано. Мені час їхати.
Князь потягнув за вуздечку, кивнув Русані і пустив коня вскач наздоганяти своїх людей. А збентежена дівчина ще якийсь час стояла і, не видячи того, захоплена своїми думками, спостерігала, як поволі брудна вода проступає у відбитках підків, що залишив на грузькому торф’янику князів кінь.
***
Що значить для людини її призначення, планида, як кажуть старі? Чи це дух, що Боги його відсилають на землю допомагати конкретній людині чи карати її? Чи це тоненька, наче павутинка, посріблена ниточка, що її тче сама Мокоша і вручає у руки богині Долі, аби та обв’язала цю ниточку довкола людського серця? Чи це невидимий таємничий напис на чолі, що його роблять діви життя Судениці у мить, коли людина приходить у світ людський?..
Від того дня, як прийняла на світ дитину, не знала Русана більше свого призначення. Дивні думки не давали їй спокою, тому і молитви до Мари стали у неї нечасті – вранці та перед сном. Мабуть, через те дуже настирними зробились і Марині улюбленці – погані духи. Буває, ляже спати дівчина, аж двері тихенько скрипнуть і непроглядний туман до ліжка потягнеться, сичить, стогне, збирається до купи чорною потворою, яка стане навкарачки і очима червоними лупає на Русану, на подушку лапи кладе. Та не боїться Русана.
- Іди геть, кикиморо. Іди в болото, - накаже і кине жменьку маку чи сушеного тирличу межи очі нахабі. Та й зникне.
Особливо клопітно з нечистю було взимку. У зовсім негожі дні, коли на дворі снігом замітало усі стежки, а вітер вив у димарі дужче від вовків, сиділа Русана у своїй хатині,нікуди не виходячи. Сумні пісні співала біля вікна, вишивала,робила настоянки від хворих суглобів чи ниючого попереку для сільських старців. А тут хтось як зарегоче моторошним хворим сміхом у сінях, як загупає у двері та стіни. Навія безчинствує. А іноді навідувалась і куга – стояла на козлиних ногах під вікном, пускаючи слину із гнилого рота, і шепотіла: «Задушу. Задушу…» Аж найсумирніші із злих духів, маленькі балакучі бабуськи марухи, заклякали від страху біля свого прядива чи з шумом ховались під піч. Набридло усе те Русані. І одного дня, коли не сніжило, пішла углиб болота до Капища Мари, щоб просити заступництва від духів і принести жертву. Єдине, що було цінне у неї, понесла – срібний князів перстень. Запаливши обрядові трави, виконавши хвалу Марі і танок жриці, Русана вкинула перстень у глибоку криницю з чорною водою, що не мала дна і споконвіку слугувала для жертвоприношень. Після цього у її хатині запанував спокій.
Відгула зима. Зазеленіло усе навкруги, укрилось духмяним квітотрав’ям. Прилетіли бузьки і чинно бродили по купинах. Жаби вчинили страшний гамір. А вночі солодко і дзвінко тьохкав соловейко. Гарно стало на болоті.
Малий княжич, думала Русана, уже, певно, вчиться спинатись на ніжки і робити перші кроки. Гарна то буде людина, чесна. У мить, коли дитина вийшла з материного лона у Русанині руки, вона побачила його долю. І запам’ятала її на все життя, бо може настати час, коли юний княжич покличе її порадитись.
З хвилюванням згадувала Русана про свій перший досвід прийняття пологів. Це дійство видавалось їй сповненим божественної сили, дивної неповторної краси. Особливо та мить, коли вона єднала свою душу із душею дитини, була дивовижною, бо тоді усі Боги – покровителі пологів постали перед нею у золотому світлі: Рожаниці – Лада і Леля; Мокоша, Судениці, а також боги Нави Мара і Велес, що дозволили душі покинути їхній світ.
Душа Русанина тягнулась до світла, до животворення, але ж баба Ярина учила її бути служителькою Мари, щоб у шістнадцять літ прийняти посвяту. А бути Мариною жрицею значило постійне спілкування з нечистю, життя на болоті, неподалік від Капища, і відречення від усього доброго, веселого, людського. А ще означало чути у себе за спиною не злісне, але й неприємне «відьма». Бо всі добре знають, що Темним Богам також треба посилати славбу, особливо у часи моровиці, неврожаю чи якого лиха, але кому приємно спілкуватись зі служителем Чорноти, що, можливо, сам і наслав нещастя на голови людські по волі Богів?
Тому оті слова волхва, що їх повів князь – «не відьма, а чародійка» не давали дівчині спокою. А що як її призначення геть інше, ніж казала баба Ярина? А що як її сили і уміння мають служити добру?Адже ніколи і ніхто не говорив їй про право вибору. Баба Ярина прийняла її, малу сироту, уже старою, бо відчула у Русані незвичні здібності – бачити те, чого не бачать інші, і робити те, чого інші не вміють, як нема на те волі Богів. Без особливої ласки і турботи ростила вона дівчинку, вчила молитвам до Мари, заклинанням, що прикликають і відгонять усіх Мариних слуг, показувала як робити мазі проти хвороб і приворотний трунок, вчила наводити пристріти. Рідко її пускала у село – хіба по харчі та одяг. Тому й росла Русана відлюдькуватою і єдиним її другом був болотяний вогник, що прив’язався з якогось дива до дівчини ще в далекому непам’ятному дитинстві.
Не маючи спокою від думок, вирішила юнка літом,ближче до осені, вирушити за порадою до Великого волхва Ведана, що жив у дубових хащах. Тільки він міг повісти про її призначення і вгамувати душевну тривогу.
***
Настало свято Зільника – день, коли трави, коріння, квіти - тобто усяке зело - набирає особливої цілющої сили. До сходу сонця Русана, взявши хліба та солі для Матері-Землі, вирушила по рослини. Вона розпустила коси, чоло пов’язала плетеною з різноколірних мотузків стрічкою,на шию вдягла кольоровий гердан. Йшла босоніж по рясній росі, збиваючи її подолом білої сорочки, яку обшила червоними сваргами. За нею тихо плив вогник. Дівчина оминула дрібний перелісок і прямувала до тих місць, що їх називали Чорнобожі, бо там, казали, водиться не тільки гадюччя, а ще й усякі болотяні духи, що заводять людей у твань на погибель. Одначе там без міри росли і корисні дягель, зозулині слізки, красуня-калюжниця. Шлях її завів у місця неходжені, де хіба лосі та кабани витоптали стежини, але не людські ноги. На кілометри вдаль простягалось болотяне царство, видихаючи у небо важкі болотяні випари, а його рясно обступили різні кущі та верболіз. Хтозна що і хто водилось у тих заростях, проте Русані було нестрашно – вона звикла до болота.
Як велять обряди, Русана роздягнулась, поклала під кущик вовчих ягід сіль та хліб і з пошаною подякувала Землі за її дари. А потім стала обережно брати ці щирі дарунки: там листя нарве, тут – цвіту, там корінь викопає, тут пилку струсить… Рве, підкопує, а сама думками далеко. Тільки вогник болотяний знає де:
- От підемо ми з тобою, Вогнику, до Ведана, а він візьме та й спитає у мене «Чого прийшла? Хіба не знаєш своєї долі, свого богообрання Марі служити?» І що я відповім, Вогнику? Знаю, скажу йому, але боюсь цієї долі. І не хочу… Хочу людям служити, бути межі них, хочу, щоб від мене не ховались, як від почвари, хочу слухати, як дітки сміються, бо то музика світла і щира… А він послухає і мовить «Не опирайся виборові. Така є твоя доля.» Що я відповім? Що???
- Скажи, що Долю людині дають Боги і що в людини завжди є вибір що чинити, - раптом почула Русана неждану відповідь. – Принаймні мені так говорили.
- Ой, - стрепенулась, злякано озираючись. – Хто тут?
- Я, - відповіли їй, - Діян, сільський пастух.
З кущів вийшов юнак – чорнявий, з доброю усмішкою на вустах. Русана схопила із трави мокру від роси сорочку і прикрила своє голе тіло. Болотяний вогник турботливо кружляв навколо неї і обурливо блимав до хлопця.
- Що ти тут робиш у цих глухих місцях? – спитала Русана, ніяковіючи.
- Те що й ти – шукаю корисне зело. Та, власне, й не зело, а бузину. Хочу сопілку зробити - щоб грала добре, і щоб користь від неї була якнайбільша… А я чув про тебе. Ти – Русана, відьма з болота?Не бійся, якщо хочеш вдягнутись, я відвернуся.
- Я ще не відьма, - обурилась Русана і пішла за кущ одягатись. І вже звідти долинуло примирливе: – Нащо тобі сопілка, Діяне-пастуше, ти ще й музика?
- Музику люблю, та граю тільки собі на радість. А ще своїм бджолам – вони у мене вередливі: коли щасливий і граю їм веселу музику, то мед виходить солодкий, аж п’янкий, мов суриця. А коли мені сумно і музика невесела – то й мед густий, темний, наче вино, терпкий…
- То ти і пастух, і музика, і бджоляр… Може, ще щось умієш? – засміялась Русана, виходячи із кущів. Сонце уже зійшло і грало на її волоссі золотими переливами. Діян аж закляк, роздивляючись дівочу вроду.
- Умію… Глечики ліплю із глини, щоб мед в них тримати. Кажуть у селі, що хороші… - Діян помітив, що Русана дивиться на нього з посмішкою, збентеживсь і відвів погляд. А потім спитав, щоб не мовчати: – А ти, Русано, не боїшся сама тут блукати, у господі Водяниковій?
- Не боюсь, - засміялась щиро, - я ж виросла на болоті. З Водяником змалку знайома. Він не страшний – просто старий добрий дідусь, який любить перекидатись то на сома вусатого, то на коня дикого. А як стрінеться йому хто, що з річок збиткується, то він злим стає. Та ти маєш йому сподобатись, бо Водяник страшенно любить музику та веселощі.
- О-о-о, тоді я минатиму болото стороною. Краще вже бджолам грати, ніж духові болотному, - засміявся і Діян.
- А хочеш, я покажу, де росте хороша молода бузина, якраз для твоєї сопілки? – спитала раптом Русана.
- Покажи. А я прийду тобі на сопілці пограти. Хочеш? – озвався Діян.
Русана не відповіла, засоромилась. Зібрала у торбинку свої трави і попрямувала вздовж хащі, до місця, де, як вона знала, росте багато бузини. Слідом ішов Діян.
А наступного дня, коли Русана розвішувала на балці у сінях трави, почула на дворі приємну гру. Серце тьохнуло щасливо, закалатало, аж у грудях заболіло. Вибігла юнка на двір і побачила Діяна. Він сидів під калиновим кущем і грав на новій сопілці. А коли підняв погляд на Русану, щира радість горіла в його темних очах. Він підхопився і стрімко підійшов до дівчини, подаючи їй акуратне глиняне горня .
- А я приніс тобі меду. Солодкого, мов суриця…
***
Русана прокинулась, коли небо ще було усіяне зірками і Великий Віз тихо собі котив до горизонту, кидаючи долу камінчики серпневих зорепадів. Сьогодні вона мала йти до волхва Ведана, у дубовий ліс. Дорога до нього довга – день і половина ночі, якщо людським шляхом. Проте є й інший – через болото, цей наполовину коротший, але небезпечніший удвічі.
Не може вона сидіти вдома: восени відбудеться посвячення усіх обраниць Божих у жриці. Після Ярини одна вона має прийняти її місію, але ж душа не лежить. А волхв знає усе на світі, йом у сто чи й двісті років, бо, кажуть, волхв живе доти, доки не знайде на своє місце гідну заміну.
- Ну що, Вогнику, ходімо?- спитала Русана, беручи горіхову палицю, щоб опиратись на неї в дорозі. Вогник сяйнув ствердно.
Нелегка то робота – продиратись крізь болото лише при світлі зірок. Ще доки місця були знайомі, Русана йшла легко і швидко. Та ось вона минула Капище Марі і стежина закінчилась, як і та частина гниловоддя, що звалась Бузькиним Болотом. Тепер починався важкий шлях, неходжений, туманний. Єдине світло, що трохи полегшувало рух, то було жовтаве сяяння вогника - він плив низенько при землі. Під ногами булькотіло, час від часу Русана набирала у чоботи брудної жижі. Іноді з глибин Чорнобожого болота, яке залишалось скраю Русаниної дороги, долинали моторошні звуки – стогін очеретянка чи невгамовний сміх мавок, а-то й завивання вовкулаки, позаяк ходили чутки, що в глибині боліт є старий ліс – сховище перевертнів. Та дівчина намагалась не звертати на те уваги, щоб не злякатись і не повернути назад. Натомість вона думала про Діяна. Все літо юнак провів з Русаною, грав їй на сопілці, допомагав готувати дрова на зиму, приносив харчі. І помалу між ними спалахнуло кохання – велике і щире. Таке, що на всеньке життя…
Розцвіло. Йти стало легше. Кілька разів Русана провалювалась у твань по пояс, але знаходила коріння очерету чи осоки і видиралась на купину. Одного разу їй привиділось, ніби за нею крадеться якась чорнота, але то були лиш згустки сивого туману.
Пообіді Русана знайшла острівець, усіяний голубикою і недозрілою журавлиною. Цими ягодами і підкріпилась. А вже надвечір болото стало висихати. Усе частіше траплялись вільшаники і молодий березняк, галявини з пожовклим мохом та болотяними квітами. І нарешті болото вивело Русану до лісу. Спочатку в молоду діброву, яка помалу згустилась до кремезного пралісу. Серце повело Русану, вказуючи їй вірний шлях. Так вона вийшла на лісову дорогу. А з першою зорею дісталась до будинку Ведана. Це була проста дерев’яна хатина, що стояла в центрі кола, утвореного тисячолітніми дубами. Неймовірна сила наповнювала повітря у цьому місці. Русані здалось, ніби вона потрапила у кришталево-чистий вир енергії, який проник у кожну клітину тіла і наповнив її благодаттю і сокровенною мудрістю. Навіть вогник розгорівся яскравіше і світився так, як ніколи досі. Біля хати тепло і неспішно горіло вогнище і на ослінчику біля нього сидів сивочолий старець у білім вбранні. Здавалось, він грів старі ноги, однак дивився прямісінько на гостю, а потім заговорив:
- Я давно чекаю на тебе, Русано.
- Я прийшла, Батьку Ведане. Прийшла за порадою…
Від хвилювання її голос звучав глухо.
- Я знаю, - мовив волхв, - і ти почуєш усе, що маєш почути. Але спочатку зайди в дім. Тобі треба помитись і поїсти.
І справді. Русана подумала про свій вигляд зі сторони – брудна,у баговинні,а що голодна – то чітко на обличчі написано.Дівчина піднялась на ганок і замилувалось різьбою на вхідних дверях – кремезний дуб,Світове дерево, з Соколом-Родом на верхівці, що собою єднає два простори – землю і небозвід. У майстра, що це вирізав, золоті руки, подумала Русана.
В будинку порядкувала дівчина. Висока, худа, чорноволоса. Вона усміхнулась Русані, але усмішка та була, хоч і мила, проте відсторонена якась, холодна. Дівчина допомогла Русані помитись і переодягнутись,подала вечерю. І тільки після цього до світлиці увійшов волхв.
- Я знаю про твоє сум’яття, Русано, - почав Ведан, - і допоможу тобі розібратись у собі. Чи ти знаєш про свій рід?
- Ні, Батьку, не знаю, - сумно відповіла Русана, - пам’ятаю лише Ярину, а вона ніколи не розповідала мені про це.
- То слухай, бо нещаслива та людина, що не знає свого роду або відлучена від нього зумисно чи випадково. Батько твій Озар був добрим чоловіком, відомим різьбярем. Двері, що ти їх роздивлялась з такою радістю в очах, то його робота. Мати твоя Жедана була травницею, дуже світлою і красивою жінкою, твоя краса – то від неї. Рано покликали Боги душі твоїх батьків у Праву. І Ярина – далека кровна родичка – забрала тебе на виховання. Темна у неї була душа, користолюбна. У темряві ростила вона тебе, не давши ні любові, ні теплоти, не навчивши законам Відання Роду. Та Світлі Боги, бачачи це, завжди були твоїми незримими заступниками, тож і відчувала ти їхню присутність повсякчас. А ще відчувала душу матері рідної, яка завжди була поряд, бо не могла вона залишити без захисту сироту свою необласкану.
- Батьку, то як мені бути далі? - спитала схвильовано Русана, коли Ведан замовк.
- Від народження у тебе є призначення – допомагати людям, як це робила твоя ненька. Сама Лада – богиня материнства, краси і любові – вдихнула при народженні у твоє серце знання. Вона керувала твоїми руками, коли ти шукала цілющі трави і робила з них ліки, коли вишивала собі сорочки, коли приймала пологи чи садила квіти. Ось кому ти маєш служити і від чийого імені творити добробут. Підеш до жриць Лади – вони тебе усього навчать…
- А Мара? – не стримала Русана запитання, адже ж усе своє життя молилась цій богині.
- Усім Богам належить воздавати славбу, бо вони – подателі благодаті і заслужених покарань. Нема поганих богів чи негожих, є справедливі і великомудрі. У Мари буде вірна служниця, обраниця від народження. Ходи до нас, Поляно, - гукнув Ведан у сіни. До світлиці увійшла та чорнява дівчина, яка зустріла Русану. – Ось хто займе твоє місце. А тепер відпочинь, бо завтра тебе чекає довга дорога.
***
Ще вдосвіта, коли у хаті спали, піднялась Русана і рушила у зворотній путь. Щастя переповняло її, бо знати своє призначення у житті – то велике щастя. А Русана знала, і цю добру вістку поспішала принести любому Діяну. Болотом, як і вчора, поверталась додому. Легко їй ішлось, безтурботно.
Втім якось дуже повільно світало, наче Сонце забуло про те, що його чекають люди. Хвилювався Вогник, мерехтів тривожно, мов відчував щось недобре. Тиша настала довкола незвична, холодна і ляклива. Чорніші від ночі тіні заснували між очеретів, тихо шерехтячи заростями. Страх охопив серце Русани, наче рука із крижаних бурульок. І дівчина кинулась бігти. Вона бігла з усіх своїх сил, вдало минаючи трясовину. Оберіг стискала у одній руці, а в іншій горіхову палицю. Запекло у грудях від стрімкого і довгого бігу, втомились ноги. Спіткнулась Русана об якийсь корінь і впала знесилена у багно. Підвелась – і заклякла від жаху. У сірім світанні перед нею височіла велетенська жіноча постать. Уся в чорнім убранстві, з білим, мов сніг, волоссям, яке вінчав вінок із людських кісток, з чорними очима, в яких горіли червоні іскри. Тонкі багряні губи стиснуті міцно і суворо. Праву руку обвив дорідний вуж, ліву – зелена ящірка, на плечах гніздяться ворони і сови,а замість ніг з-під подолу вибивається коріння тисячі сухих дерев, оповите чорним хмелем, покрите чорним мохом.
- Мати моя Маро, відпусти мене, - прошепотіла Русана, - я віддано тобі служила, а тепер прошу звільнення.
- Не відпущу, зраднице! - почула вона крижану відповідь. - Не відпущу. Заберу з собою.
- Ні, - закричала Русана у відчаї, - Ні-і-і… Прошу…
- Хіба хто за тебе заступиться? Хоч одна світла душа?Коли б хто вступився, то я б відпустила. Та тут, на болоті, нема нікого – лише ми з тобою. Ха-ха-ха…
Знявся холодний вітер, вириваючи з корінням очерет та лепехи і мішаючи їх з болотом, злетіли, страшно каркаючи, ворони з плечей Чорної Богині у сіре небо. Прокинувся вуж і смарагдовим оком блиснув на дівчину. Та раптом Русана почула тихий, мов шепіт, голос, ніжний, з далеких дитячих спогадів:
- Я вступлюся! Відпусти…
Озирнулась дівчина і побачила, як її Вогник став рости і набирати тілесної форми. Вже за мить між Русаною і Марою, мов туманне золотаве прядиво, з’явилась жінка – вродлива і молода. Вона простягнула руки до Мари і повторила благально:
- Відпусти моє дитя до світла.
- Мамо!- зойкнула Русана.
Тінь незадоволення майнула обличчям Мари, та виголосила вона холодним голосом:
- Хай буде так!
І розчинилась у повітрі. Одразу розсіявся туман, що клубочився довкола, і виявилось, що сонце давно уже зійшло і весело грало на росі, на крилах бабок, в калюжах, що стояли у болотній драговині.
- Мамо, - знову прошепотіла Русана, радісно кидаючись до матері – марева, яке поволі тануло.
- Я так довго тебе супроводжувала, доню, так довго оберігала… Але тепер, я знаю, все буде добре, тож мені пора тебе покинути. Прощавай, рідненька…
І мати, усміхнувшись лагідно, стала прозорим золотим метеликом, що легко і стрімко полетів у небесну голубінь – все вище і вище, доки геть не зник з очей. Русана витерла сльози, підібрала свою палицю і поспішила додому, у обійми Діяна.
У обійми Лади.
Коментарів: 36 RSS
1R2D224-09-2012 21:50
Гарна казка, дуже старанно виписана. Місцями патетична надміру. У тексті помітні легкі сліди совкізму. "Привести в чуття"- не український вислів. Тут радше б сказати "привести до тями". Кострубато виглядає словосполучення "прийняття пологів". Треба щось пошукати милозвучніше, а то канцеляризмом попахує. Прошу автора не гніватись на зауваження, бо хочеться високої якості саме фантастичних текстів. І особливо на тлі тотальної безграмотності навіть у книжках. Чи не тому люди читають менше? Автору натхнення і наполегливості. Візуальна підкладка непогана. Видно, що базується на власному досвіді, але є й туманні місця.
2Зіркохід24-09-2012 21:52
Оповідання сподобалося, хоч моя концепція давньослов'янського язичництва різко відрізняється від запропонованоі Автором. Признавайтеся, звідки фактаж брали - Афанасьєв чи щось біль сучасне-компілятивне ?
Звичайно, перша частина трохи краща від другої, бо з появою на болоті пастуха виразно запахло Лукашем і трояндовою олією на меду . Ну і сама кінцівка не вельми вдала - посвячені божеству жриці приймали обітницю безшлюбності, так що до кого так спішила нероїня - не ясно.
Взагалі є багато (направду багато) питань до тексту й до мови, але не знаю, чи доречно їх тут наводити. Останнім часом автори так самовіддано кидаються захищати від мене свої тексти, що мимоволі виникає сумнів у доцільності моєї діяльності . Зазначу лише, що тим заувагам не вдалося зіпсувати доброго враження про твір, хоча, звісно, очі ріжуть добряче.
Загалом вийшло вельми міфопоетично й цікаво.
3engineer25-09-2012 10:23
а мені не сподобалося - як читаю, то аж просто вивертає
ніби і написано незле, є немало русизмів, та це можна поправити, але "сюжет"... - безмір невідповідностей, якби взялися виправляти, то зовсім інша казка би вийшла
прочитавши таку історію, сама Мара ридала би від розчулення, тому автор обов'язково знайде свого читача - оно вже є
4авторка25-09-2012 12:06
Доброго дня, друзі. Усім дякую за коменти.
R2D2, совкізмом не страждаю взагалі в силу свого віку - мене він зачепив хіба в дитинстві, і-то в такий період життя, коли читати тільки вчилась. А так - мультики і ще раз мультики (за вбогою ТБ=програмою). Про "привести в чуття", то Ви вірно підмітили. Спасибі.
"Прийняття пологів"- не канцеляризм, а найуживаніше словосполучення відносно цього дійства. Може, Ви мали на увазі лише те, що тут його варто було омилозвучити? Можна. Подумаю і спробую замінити у своїй компверсії.
Мені нема на що ображатись - Ваш відгук мене порадував. )
Зіркоходе, цікаво почути Вашу версію ДСЯ (особливо знаючи, що Ви фаховий ісорик - з "Імперії" пам'ятаю, десь в коментарях читала). Особисто мені категорично подобається органічність співжиття предків з Природою.
Зізнаюсь про фактаж - нізвідки не брала, сама вигадала. Можу нарватись на Ваше "негодованіє", але, окрім Дяченків (і декого типу Буличова та Єфремова), я взагалі не люблю і не читаю вітчизняної фентезі-фантастики, особливо сучасної, як-то "Волкодави" чи "Дозори"(може, участь у конкурсах фантастики змусить змінити ставлення).Тому про Афанасьєва мені не зрозуміло. А антураж створений згідно досліджень Войтовича, Плачинди, Лозко.
Про целібат слов'янського жрецтва даних ніде не зустрічала, оскільки це суперечило філософії життя предків, особливо враховуючи ставлення до жінки, як до подательки життя. Цей момент характерний для грецьких чи римських жерців, але не для слов'янських.
Стосовно питань до тексту, буде бажання, можете сміливо витрачати на це час. Буду відписуватись в міру знань. Стосовно мовних питань - це безнадійно, мабуть. Ніби стараюсь писати грамотно, а все-одно щось очі ріже.Я невиправна. Або... дуже повільно виправна...
Дякую, що оцінили мій твір.
engineer, Вам особлива подяка за те, що рука не здригнулась двічі натиснути на курок. Сподіваюсь, Вам уже краще.
Про "безмір невідповідностей" цікаво. Та тут у мене є відмовка (як і у всіх) - я ж не курсову пишу з міфології, а так, художній твір, довільне трактування легенд. Я теж думаю, що кожен автор може знайти свого читача.
5Зіркохід25-09-2012 12:33
Почуєте ще, якщо буде відповідна тема. Оповідання з цієї опери на цей конкурс я вже написати навряд чи встигну.
Я мав на увазі фактаж із міфології. Афанасьєв у ХІХ ст. написав трьохтомну працю "Поетичні погляди слоав'ян на природу", а вказані Вами автори матеріал із неї чемно
злизализапозичили й облагородили своїми світлими думками . Та це вже до них претензії.Аж ніяк. Жриць посвячували божеству всюди, і безшлюбність їх була однією з умов посвячення.
Ну то прошу . Тільки не треба дискусій, я подаю своє бачення, у Вас своє, а в результаті завжди переважує думка Автора .
високий багато вдягнутий – високий, багато вбраний
скинув глечики, трави і інше домашнє начиння – їх там не могло бути – на лавах сиділи й спали
на земляну підлогу – долівку
пляшечки з густими темними мазями – мазі зазвичай тримали в горщиках, до того ж у темному місці Пляшечки навряд чи були взагалі
мороз по шкірі пройшовся – продер
приводила її в чуття – до тями
Роженицям – Рожаницям
благополучні пологи – щасливі
запряжена кіньми добротна коляска – князь, воїни і… коляска в часи язичництва? Не існувало ще їх. До того ж де логіка – везти вагітну на коні (живолупство!!!), а породіллю – в екіпажі?
возведіть хвалу – знесіть
красивих речей – гарних речей, надібок
Бузькиному – Буськовому, Буслиному
торф’янику – торфовищі
безчинствує – бешкетує
козлиних – цапиних
чинно – поважно, статечно
Жаби вчинили – здійняли
На кілометри вдаль – так, до коляски додалися ще й кілометри з ХІХ століття.
бути межі них – межи ними
Що ти тут робиш у цих глухих місцях - Що ти тут робиш, у цих глухих місцях
бузину. Хочу сопілку зробити – а чому по бузину треба йти на болото – вона ж на городі ?
Бджоляр – бортник, бджолярства тоді не існувало
на балці – на сволоку
меду. Солодкого, мов суриця – некоректне порівняння, бо ж мед входить до складу суриці
до горизонту – обрію, горизонт слово неслов’янське і сюди не вписується
у дубовий ліс – краще в гай або в діброву
Після Ярини одна вона – лише вона
йом у – виправте
Нелегка то робота – продиратись крізь болото – можна собі уявити… ні, не можна, бо продираються через хащі
набирала у чоботи брудної жижі – маю сумнів, що в ті часи були чоботи, та ще й у жінок; жижа – краще рідота
Розцвіло – розвиднілося
вир енергії – тепер ще й енергія матеріалізувалася до кілометрів
вигляд зі сторони – збоку
красивою жінкою – вродливою
у зворотній путь – зворотний шлях
а в іншій – в другій
в чорнім убранстві – шатах
Хіба хто за тебе – хтось за тебе
6Chernidar25-09-2012 12:39
Доладно написане мусі-пусі.
Процитую Лема: "Сю-сю. Сю-сю по вік-віки" Це я про те, що міфопоетики тут дофіга, але фантастики не побачив.
Втім, в рамках даної теми цей твір як би не найкращий.
7engineer25-09-2012 13:17
в мене на роботі комп вмирає =(
8Зіркохід25-09-2012 13:20
Нехай звалище йому буде пером...
9Авторка мусівпусів25-09-2012 19:08
Чернідаре, "буду краткой":
1. почитала Ваш комент стосовно парових машин і зрозуміла, що Ви - не мій читач, а отже навряд чи будете мене хвалити і надалі. Безліч отих деталей, що Ви підмітили, для мене ні бум-бум.Тобто сувора чоловіча фантастика - мені поки що не кориться.А може, і не скориться ніколи.
2. і сюсі-пусі треба писати, бо є аудиторія, що по ним плаче. Наприклад, я, хоч і вкрай рідко.Тому Ваше "доладно" мене надихає не зупинятись на тому, що є.
3. От дійсно - є чоловіче читво, а є жіноче, і краще, коли кожен з нас знаходить своє.
Сприйміть усе з гумором. Дякую за відгук.
10Зіркохід25-09-2012 19:21
А ще є література, яка над цією класифікацією. Не реагуйте так серйозно на суб'єктивну критику, бо звідси один крок саме до чтива .
11Авторка25-09-2012 19:25
Зіркоходе, дякую за пророблену роботу. Як і просили, ніяких дискусій, хоча деякі зауваги мають вигляд суперечливих.Наприклад, про живолупство - вагітну на коні. Ось Вам приклад із мого досвіду. Коли народжувала першу дитину, мені у пологову залу акушерка принесла великого гумового м'яча (фітбол) і порадила "Стрибай!" - мовляв, так пологи закінчаться швидше. Ця ідея взагалі зараз популярна в світі. А їзда на коні хіба не схожана того ж фітбола? В певній мірі схожа.
Ну то таке...
За Афанасьєва спасибі. Треба просвітитись.
12Авторка25-09-2012 19:39
В моєму розумінні жіноче - це не рожеві жіночі романи, а щось на кшталт "Планети вигнання" У.ле Гуїн, якій іноді закидають надмірну фемінізацію своєї фантастики. Та я, наче, й не надто обурююсь на критику, я її вітаю. Просто розумію, що жінці з пером чоловічій аудиторії важче догодити.
Наприклад, Зіркоходе, які Вам подобаються письменниці-фантастки? І якої статі Ваш улюблений письменник?
13Зіркохід25-09-2012 20:04
Подобаються . Особливо Валентина Журавльова та Одьга Ларіонова. А мій улюблений письменниК статі чоловічої. Так історично склалося .
14Chernidar26-09-2012 09:29
ну, думаю більшість старфортівців розуміла, що я не ваш читач ще читаючи ваш твір
. А щодо парових машин - тут так історично склалось, що всюди де вони є авторство приписується мені, то ж я мужу там віписуватись. А тут я постарався відділити суб'єктивні враження від об'єктивних.
в теорії ви праві. А на практиці, завдяки системі голосування написавши навіть дуже непоганий, але "жанровий" твір ви відсікаєте від себе половину аудиторії - і половину голосів. Тому, на жаль, за жанровість треба платити. Проте, беручи до уваги специфіку теми, пророкую цьому твору вихід у фінал - "дівчачі" оповідання тут традиційно котируються, та й тема сприяє.
жіночої. Баджолд, цикл "Барраяр" Хоч запитання й не мені адресоване. Ле Гуїн теж до улюблених належить. Зі співвідчизників - Олександра Руда
15Авторка26-09-2012 10:58
Ну от і добре, що література вища усякого гендерного домінування.
А оце пророцтво
хоч і тішить, проте звучить неоднозначно, адже на ЗФ, наче, переважає чоловіча компанія? Це я проглянула імена з останніх конкурсів, далеко не ходила...16Chernidar26-09-2012 11:32
хто таке сказав? Подивіться останніх призерів - щонайменше одна "собачка" завжди присутня серед них. А як правило - дві а то й усі три
17Фантом03-10-2012 15:57
Ага, погоджуся із попередніми дописувачами - ладно написана казочка. Але якось передбачувано. І фінал. Ну що це таке: як хтось заступиться - відпущу, а ні - заберу. Заступилися? Ну добре, тоді пішла я. Гарного вам вечора
Нехай би вже вона тоді мати із собою забрала в обмін на русану, а то ні те, ні се...
Успіхів.
18Авторка04-10-2012 10:05
Впевнена. Коли людина закінчить свій земний (явний) шлях, її тіло вмирає та переходить до Нави, а її душа піднімається до божественного світу Прави на Луки Сварожі (в Рай), і там, з волі Сзарога, отримує нове тіло, щоб знову повернутися до життя (в Яву).
Ну от якось так, Фантоме, як уже є. Без зайвого (і теж передбачуваного) драматизму, як і належить бути добрій казці. Хай усі будуть щасливі!
Спасибі за коментар. Успіхів навзаєм.
19Чорноока Зося05-10-2012 15:33
Сподобалося Ваше оповідання. Чисте таке, світле... Буде цікаво дізнатися ім'я автора.
Драматизму мені особисто не вистачило, але тут він і не потрібен.
Успіхів!
20Авторка06-10-2012 12:44
Чорноока Зосе, дякую щиро.
Не можу позбутися думки, що Ви його уже чули, а може, то я Вас з іншою людиною спутала...
Цікаво, я Ваше ім'я дізнаюсь у кінці?
Успіхів навзаєм!
21Чорноока Зося08-10-2012 14:48
Як карта ляже. ;)
22авторка08-10-2012 15:25
Як карта ляже.
23Пан Мышиус09-10-2012 16:35
Автор, вы неплохо пишите, но почему не продумываете сюжет, зачем оставляете столько незавершенных веток рассказа? Ружье, висящее на стене в начале пьесы, должно выстрелить. Князь и его ребенок - незавершено, ребенок не сыграл, кольцо - ну принесла в жертву, на сюжет не сыграло, точно так же можно было принести в жертву что-то другое. Познакомилась с музыкантом - обрыв в сюжете, только в последней фразе узнаем, что к нему пошла.
То есть, написано неплохо но весь рассказ состоит из мозаичных фрагментов с незавершенными сюжетами.
24авторка09-10-2012 16:58
Бо вчусь.
Навпаки я його продумала, але по-іншому, ніж бачите Ви. От з'явився князь, з'явився перстень - значить вони будуть дійовими особами, вирішуєте Ви на початку... А я пішла іншим шляхом.
Я побачила все так: читачу являється князь із своїм чадом і перснем, отже вони мають випливти десь далі у оповіданні і то буде передбачувано та тривіально. Тому я викинула князя із сюжету: він зробив свою роль, коли розбурхав у Русані тривогу стосовно майбутнього. До того ж дівчина була бідною і не мала цінних речей для жертвоприношення, окрім князевого персня. Тож ніби-то князь виконав свою місію.
Те ж і з хлопцем. Він з'явився для того, щоб перед читачем вималювалась загальна перспектива подальшої Русаниної долі, але центром твору я залишила Русану. А не князя чи музику.
Русана - рушниця, яка мала вистрілити.
Мене й саму, пане Мишиусе, бісять незавершені сюжети, а тут ось взяла і написала отаке...
25Чорноока Зося09-10-2012 17:04
Вибачте, що втручаюся.
Авторе, а Ви не пробували просто піти за персонажами замість продумування? Спробуйте. Цікавий і корисний досвід.
26Авторка09-10-2012 17:14
Втручайтеся на здоров'я.
А що Вам теж здалось, що твір мозаїчний? Тут саме через страх написати тривіальність я повела героїв, а не вони мене. В попередніх конкурсах я весь час наривалась на гнівне тапкокидання через ніби-то штамповість ідей, бо ходила за своїми героями...
27Чорноока Зося09-10-2012 17:28
Так. Але це зрозуміло, зважаючи на те, що конкурсний об'єм значно менший від потрібного для такої історії.
Не зважайте на тапкокидів. Головне, щоб Ви були впевнені у правильності обраного шляху, тоді і текст буде вибудовуватися відповідно. Чути внутрішній голос, як на мене, набагато важливіше, ніж "думка більшості", "фахівців" чи просто "коментаторів". А техніка - те, що набувається поступово.
28Споглядач09-10-2012 17:48
Про "внутрішній голос" цікаво написано отуточки: http://samlib.ru/h/hishnaja_p/000wolshebnaja_skola.shtml
А про "тапкокидів" тут: http://samlib.ru/h/hishnaja_p/legenda_o_volkah.shtml
Правда, російською...
29Чорноока Зося09-10-2012 18:00
Споглядач
За ці посилання Вас зараз затопчуть. Чи Ви думаєте, що цього хтось із присутніх ще не читав? Дехто, може, друге і напам'ять вивчив.
Ну то успіхів...
30Авторка09-10-2012 19:53
Я не читала, Споглядач прийшов за правильною адресою. Дякую, Споглядаче, подивлюсь.
31Бурлака10-10-2012 00:09
Гарне оповідання. Мені сподобалось, тільки от лише є два зауваження. Ну, це на мій смак. По-перше, "Ха-ха-ха": більше нагадує сміх негідника з голлівудських фільмів. А по-друге, право вибору, про яке казав Діян. Наскільки я зрозумів, у Русани його й не було: просто одне призначення було фальшивим - навіяним (служниця Мари), а інше - справжнім (служниця Лади), яке в кінці й спрацювало. Чи може шановна авторка так і задумувала???
Авторці удачі.
32Авторка10-10-2012 11:20
Добридень, Бурлако.
Дякую за приємні слова і за побажання.
Про "ха-ха". Мабуть, ним я підкреслила, що Мара - зла богиня, бездушна і холодна. Дійсно, типова негідниця.
Про право вибору. Чесно сказати, не замислювалась над тим, що написала - так,спонтанний текст. Але, дивіться, можна пояснити: Діян же не знав достеменно усю історію, а тільки почув клапоть Русаниних думок і вагань. Тож він порадив їй вірити у право вибору. І може, тим самим теж надихнув на переосмислення свого призначення і остаточну подорож до Волхва.
І Вам удачі навзаєм!
33Бурлака11-10-2012 22:58
Шановна Авторко,
Згоден з вами щодо Діяна. Проте те, що згадується в творі, але якимось чином не пояснюється (прямо чи опосередковано), сприймається читачем як лакуна і недолік. Чесно кажучи, сам часто попадав на таку вудочку.
34Лариса Іллюк12-10-2012 00:51
В мене такевідчуття, що автор писати вміє і вміє незле. Проте, погоджуся із Паном Мишиусом, сюжет необтяжений цілісністю. Ті речі, які не працюють на сюжет - для чого вони? Для чого в тексті рушниця, яка не стріляє?
Власне, є й інші зауваги. Поїздка верхи для вагітної навіть приблизно не схожа на стрибання на спеціальному м'ячику в родзалі, вже повірте. Кажу, як людина, що робила і те, і інше.
Є в діалогах репліки, зроблені виключно для пояснень читачу. Вони виглядають затягнуто і неприродньо. Наприклад, князь запитує:
А Русана не відповідає по суті (їй нецікаво, певно), а натомість починає довго і нудно пояснювати, чому ж до неї їдуть - не князю, бо ж у нього є свої причини, а читачу. Те ж саме відноситься до затягнутої репліки про перстень (де читач, зрештою, дізнається про причини, що спонукали князя везти дружину на болото - оті, що не цікавили Русану трохи вище). Спробуйте почитати діалог в голос - як діалог, без ремарок і слів автора, і ви мене зрозумієте.
Ну, власне, я все чекала й чекала якогось розвитку впродовж оповіді, але так і не дочекалася. У мене таке враження, що кульмінація випадково сталася напочатку, а всі інші події минулися повз, як щось мляве й незначне. Тому вони мене й не зачепили.
Зрештою, якщо авторка захоче поставити сюжет із голови на ноги, додасть інтриги, попрацює над невимушенністю діалогів і внутрішньою логікою, може вийти непогана річ.
Наснаги!
35Авторка12-10-2012 10:19
Бурлако, я подумаю, як тут вчинити і що змінити. Послухаюсь Вашої поради. Дякую щиро!
36Авторка12-10-2012 10:58
Сновидо, сюжет такий, який є - легкий і неперевантажений, для свого читача. Якщо на стіні висить кілька рушниць, то не всі вони можуть бути бойовими.
Я теж робила і те і інше. У мене зустрічне питання: чому Ви прирівнюєте жінку сучасного світу до жінки минулого? Як Ви ставитесь до того, що в давнину існував такий метод прискорити пологи, як змусити вагітну покататись верхи? Звісно, насьогодні він у списку заборонених, бо цивілізація не допускає такого морального шоку, але колись таке практикували часто. Ну ще доплюсуєм, що князь насильно повіз дружину всупереч її незгоді, наприклад, бо повір у слова Волхва...
Чому ж Русана не відповідає по суті? Вона каже, що здогадується про причину і пояснює свій здогад.
Наступне зауваження про перстень мені теж не дуже зрозуміле У оповіданні нема затягнутих діалогів - усі короткі. Якби Ви мене критикували за обмаль активних дій і "забагато Русани у творі" я б погодилась, а так щось не виходить. Тому й перевертати з ніг на голову чи навпаки я теж не буду, бо оповідання вже написане і мені подобається у такому вигляді (правда, це дуже нечасте явище, коли твір подобається самому собі?)
Не ображайтесь, що не всі зауваги сприймаю. Мабуть, у кожного своє світобачення. Звісно, твір писався під умови конкурсу і знаків не вистачило, щоб усе розжувати і вкласти до рота розжованим, але, як могла, я максимально змалювала. А рушниці, що невистрілили, то мій варіант йодзю
Наснаги навзаєм.