Шпилі північних гір перетворили осінь на зиму. Десь там, в долинах, перші золотаві мазки вже торкнулись зелені лісів, а тут, на висоті, біліє сніг. Він тут завжди, і тільки зміна вітрів та туманів нагадує, яка зараз пора року. Дивовижне видовище: грозові хмари, стріли блискавиць гримлять далеко внизу, а над ними піднімається сіра імла.
Дівчина кинула ще один погляд додолу й вирішила, що доведеться пересилити себе й летіти далі. Емілі до нестями боялась грози і, навіть, думка про те, що зараз доведеться потрапити у самісіньке її серце, викликала спазми первісного страху. Ці моторошні відчуття на деякий час захопили владу над тілом, збили з ритму серце, примусили тремтіти руки, заплутали думки. Але саме там, унизу, була криївка, а ось тікати від грози у ніч – безглуздо.
Емілі завжди було важко зрозуміти, що приходить першим: обриси крил, чи спокій. Але вони завжди крокують поруч. Так і зараз, тільки-но почали знов з’являтися чари, недбало розвіяні вітром та страхом, прийшло відсторонене сприйняття оточуючого. За її спиною поступово сформувалось дивовижне хитросплетіння, попервах мало схоже на крила. Маленькі веретенця-вихори швидко плели мереживо, намотуючи, замість вовни, хмари та дощ. Вітер тріпав те плетиво, безжально рвав, розкидаючи шматки. Але магія слухняно робила свою справу, латаючи проріхи клаптями негожого неба навіть тоді, коли тіло відмовилось слухатись. Іншого шляху не залишилось – вперед, тільки вперед.
Проте, через кілька помахів крил, хмари-латки принесли недобру звістку. З туману проступили нечіткі обриси якогось дивного птаха. Емілі мимоволі стишила хід – таких велетів вона раніше не бачила. І ще, щось насторожило і збентежило її. Можливо, якась конвульсивність в помахах химерних крил, можливо, обриси… Чим більше вдавалось роздивитись, тим більший подив викликала істота. З незрозумілою впертістю птах загрібав туман та дерся проти вітру. Перший страх відступив, а на його місце невідомо звідки прийшла відраза. Що ж воно таке, небачене досі, незграбне та… механічне?
Забуваючи про обережність, дівчина подалася вниз, ближче поглянути на це диво, дуже схоже на примару, навіяну штормом. Вітер підхопив, закрутив обох незваних гостей, спробував кинути вниз. Але механічній істоті теж не хотілося помирати. Вона конвульсивними рухами намагалась повернути втрачену рівновагу, різке дзижчання переросло в гул. Та дужа сила вже не компенсувала неприродність і невчасність рухів. Птах раз-пораз почав завалюватись на бік, невдовзі перестав борсатись і тільки силився затримати падіння. Птах? Раптово Емілі зрозуміла, що саме по собі таке створіння ні на що не здатне. Тож хтось має кермувати цією штуковиною. А отже, в череві цієї істоти відчайдушно бореться за життя людина.
«Навіщо тобі ті люди?» – промайнула думка. Та попри зневагу до цих обмежених створінь, вона зрозуміла, що не зможе покинути їх напризволяще. Мабуть тому, що ще не забула, як це: бути людиною.
Через всі ці думки крилата дівчина втратила обережність, потужний потік підхопив її і, незважаючи на відчайдушний опір, кинув вниз. Крила облітали обмороженим листям, нитки хмарного клубку обірвались. Дівчина ще боролась, коли механізм велетенського птаха зламався, полетіли уламки, а сам він, вже не пручаючись, ввійшов у піке. Вітер, закріплюючи перемогу, кинув і власного суперника, і випадкового свідка в грозу.
Птаха вона більше не бачила, увесь клопіт тепер був тільки про те, як би залишитись живою у цій пригоді. Перед самою землею Емілі все-таки знову створила слабкі понівечені крила, в яких тепер переплелись прожилки дощу та, подекуди, відблиски вогню.
А після, лежала прямо під зливою, розпростерши руки, наче в спробі обійняти землю, що цього разу зглянулась над дитиною неба. Приходила до тями, намагалась надихатись досхочу, й воліла не думати про те, що відбулося неподалік. «До біса люди, кажеш, Емілі? То чому ж ти боїшся зараз знайти загиблих у тих уламках?»
Вона підвелась і пішла до розбитого птаха, прислухаючись до відчуттів. Наче нічого, тільки плече поболює. Скривившись, вона подумала, що за вміння літати доводиться розплачуватись навчанням падати.
Крилата, досадуючи на дощову воду, що стікала з неї струмками, озирнулась довкіл, та тільки один чоловік лежав неподалік від уламків. Вона лише оглянула, чи не зламав він хребта, а про решту вирішила подбати у печері-криївці, яка, на щастя, зовсім поруч.
Дорогу до печери Емілі не запам’ятала, отямилась тільки, коли під руками відчула сухий, хоч і холодний камінь. Дівчина дозволила собі хвилину відпочити, та коли повернулась, їй в очі зазирнуло дуло химерного шестиствольного пістоля.
– Роздягайся!
Врятований нею чоловік, на її здивування, виявився не тільки притомним, але й здатним на рішучі дії. Емілі повільно й обережно підняла руки в гору. Колись вона вже бачила, на що здатен пістоль з близької відстані. Може, вона й здатна ухилитись від кулі, але ж не шість разів поспіль! І що прийшло зараз у ті відбиті мізки?
– Спокійно, спокійно, – крилата знизила голос до хрипоти, не забувши при цьому додати трішки чарів. – Не треба стріляти.
Рука врятованого затремтіла.
– Ні… Я… знаю хто ти… потвора… не обдуриш…
Палець затремтів на курку й Емілі з жалем подумала, що зараз все-таки пролунає постріл.
– Добре… добре. Роздягаюсь. Дивись. Я стягую шарф, тепер акуратно знімаю куртку. Бачиш? Тепер шолом, – легким порухом чорне волосся хвилею розсипалось по плечах.
Продовжувати не довелось, рука з пістолем опустилась. Коли Емілі насмілилась підійти ближче, вона переконалась, що врятований знепритомнів.
«Як своєчасно, – подумала крилата, нарешті видихаючи. – Потвора! І що б воно розуміло? От налякав, бісів механік».
Тут Емілі вирішила, що несподіванок досить і, перш ніж розвести багаття та зайнятись облаштуванням криївки, вона старанно зв’язала врятованого. Як тільки він розплющив очі, Емілі це помітила і підсіла ближче.
– Добряче ти собі мізки відбив? – у голосі дівчини пролунало майже задоволення.
– Де ми?
– У печері. Ну й завдав ти мені клопоту. Якщо більше не робитимеш дурниць, можу розв’язати. Пістоль у мене, – вона незграбно махнула на чоловіка зброєю. Той аж замружився.
– Та ні, пробач… думав, ти – сирена.
Дівчина здивовано глянула на постраждалого, знизала плечима та на мить розпростерла крила.
– Тож, тепер тебе можна розв’язати?
– Крилата?
– Здогадався, розумник, – дівчина спритно перерізала пута. – Хто ти?
– Хіммель, – врятований скривився від болю – Дякую, що допомогла. Я проводив випробування. Орнітоптер розбився. Як вцілів – не пам’ятаю, відкрив очі – побачив тебе. Привабливу дівчину в одязі, схожому на мій. Що мав гадати?
Емілі зашарілась.
– Привабливу кажеш? Уявляю, як я зараз виглядаю. Якщо хоча б на половину так, як почуваюся, то ти, скоріш за все, мариш.
– Думаю, ти мені потрібна.
Емілі аж підскочила від тих слів, в неї за спиною інстинктивно почали формуватися крила.
– Та ти дійсно забився? Чи завжди такий?
– Мені потрібні твої крила, – він спробував випростати руки. – Розумієш, мені не завадить допомога. Аварія сталась через якусь помилку, її треба відшукати. Ти мені в цьому допоможеш.
– Та ти…
– Вислухай, – щось було у тому голосі таке, що дівчина тихо сіла біля багаття, та, простягнувши руки до самого жару, приготувалась слухати.
А чоловік, щойно заговоривши, забув про все: про біль, холод, кам’яні стіни печери. Дівчині, навіть, здалось, що вона побачила небо, по якому полетіли дивовижні, далекі й незбагненні механічні створіння. Вони хижо рвали повітря стальними крилами, бились, горіли і розтрощені падали на землю. «Навіщо усе це людям? Навіщо це йому?» – дивувалась дівчина.
– Ти можеш пояснити, до чого воно мені? Я майже розумію твої наміри, ти хочеш з моїх крил створити якусь чергову залізну потвору. Чому б тобі не завести собі просто пташку?
– В мене була. І не одна. Але ж ти інакша, ти не пташка. Мені потрібен помічник, чому б не ти? Ти, крилата, зможеш оцінити мій винахід.
– Не пташка, добре, що ти це помітив. Знаєш, у кожного свої переваги. І що?
Хіммель замислився, розглядаючи рятівницю. Емілі навіть здалось, що зморений і поранений чоловік дивиться на неї з погордою. Мабуть, тільки здалось.
– Якщо я правильно розумію, крилатими не стають з великих статків.
Дівчина не відвела погляд.
– До чого ти ведеш? Пропонуєш мені гроші? Я заробляю собі на життя.
– Як і скільки, складне питання. Ви ж вільні летючі істоти, але маєте постійно братись за усілякі, далеко не завжди гідні, справи. А добре оплачується тільки незначна їх частина.
– Ми вільні, бо робимо, що забажаємо.
– Тобто ти сама забажала лізти у цю негоду? – він усміхнувся. – Я тобі ось що пропоную…
* * *
– Припини смалити.
Механік відірвався від креслення, глибоко затягнувся і вдумливо подивився на дівчину.
– Що таке? – Його манера перепитувати начебто очевидні речі то дратувала дівчину, то безумно імпонувала їй. Особливо, коли очевидні речі виявлялись неочевидними.
Вона тільки звела брови.
– А не бачиш?
Хіммель повільно відклав люльку і подивився на дівчину. Тільки зараз він помітив, що крила, ще кілька хвилин тому прозорі і ледве помітні, увібрали у себе тютюновий дим. Складалося враження, що то проглянув сизий скелет їх магічної складової. Механік взявся було безцеремонно вивчати ті чудернацькі лінії, навіть робити креслення в блокноті, але Емілі відповіла докірливим поглядом та тріпнула крилами, зачепивши звалену на стелажі купу якихось речей.
– Ой! Я зараз зберу це… Що це?
Вона по черзі дістала засушену рибу, пусту пляшку, калоші велетенського розміру, мікроскоп, збільшувальне скло, щербату шпагу, якесь ганчір’я, підозріло схоже на жіночу білизну, кепку, циліндр, дамський пістоль та якесь засмальцьоване креслення.
– Це тобі потрібно? – вона узяла папір двома пальцями і показала господарю.
– А, викинь, – недбало махнув рукою той. – Невдала спроба.
Крила щезли, а майстерня миттю наповнилась пилом і тютюновим димом. Хіммель кашлянув та повернувся до столу. Емілі, усе ще невдоволена, підійшла до книжкової полиці.
– Ух ти… У тебе тут… – Вона дістала том, прогортала, та повернула на місце. – Гарні, класичні і дуже старі праці. От не думала, що ще хтось ними користується.
– А, може, вони там для краси стоять?
– Ага. І ти так ними пишаєшся, що тільки з них витираєш пил. – Емілі провела пальцем по палітурці. – І взагалі, досить дихати пилюкою!
Вона підійшла до високого, аж до стелі, вікна і відчинила його. Маленькі вихори тут же почали збирати пилюку та виносити її назовні.
– Граєшся чарами? – буркнув Хіммель. – А не думала, що заважаєш?
– Наче ти щось робиш, – пирхнула дівчина, заглядаючи йому під руки. – Щось не клеїться?
– Ні. Але давай спробуємо ще раз. Мені знов потрібні твої крила, пташко.
– Я не пташка, – огризнулась дівчина, підходячи до напівзібраного орнітоптера. – Ніяким боком. Навіть не подібна. А якщо судити з результату, радше білка.
– Яка ще білка?
– Та що в колесі.
Емілі подумалось, що на тортури, мабуть, ідуть жвавіше. «Яка ж огидна ця металева птаха! – думала вона собі, – Хай їй грець, скільки тут працюю, а все ніяк не звикну до її незграбних рухів». Інколи крилатій здавалось, що ця істота жива. Що зараз вона змахне крилами і полетить геть, не витерпівши знущань, як мала вже давно зробити і сама Емілі. «Але ж ти не йдеш? – питала у себе дівчина. – То що тебе тут тримає? Тільки гроші?». Поглянула тихенько на Хіммеля, що захоплено копирсався у приладах. Такий собі рудобородий хлопець, не красень. «Багато ти від нього уваги бачила, Емілі? Вкотре мовчки прешся у цю огидну, холодну залізячину по першому слову. Ти не пташка, Емілі, і навіть не білка. Ти покірна собачка, ось ти хто. Ти, дійсно, думаєш, що йому від тебе потрібно ще щось окрім слухняної допомоги? Що він хоча б помітив, як ти на нього останнім часом дивишся, ніяковієш і затамовуєш подих від його близькості?»
Роздратування наростало. І вже не зрозуміти було, чи то від гірких думок, чи від страху перед металевою потворою, до якої її зараз знов приєднає Хіммель.
Металеві крила незграбно ворухнулись, дівчина мимоволі здригнулась і почала переконувати себе, що це просто механізм і просто робота. Та дзуськи! Рухи металевого птаха більш за все скидались на агонію. Просто нервові рефлекси, коли мозок вже втратив можливість осягнути тіло. Хіммель насупився та щось поправив. Емілі стало шкода механіка, що намагався оживити мертву пташку. Стільки прагнення, така цілеспрямованість – і не призведе ні до чого? Ач ні. На якусь мить дівчина відчула крила не просто своїми – вона наче народилась із ними. Досить тільки змахнути… Орнітоптер розпрямив крила, тріпонув ними, наче казковий птах, що прокинувся від давнього сну.
Хіммель підвів очі на своє творіння і стільки всього було у його погляді, що Емілі стало гірко. «Бач, ти зробила його щасливим. Можеш вважати, що життя твоє минуло не дарма. Не дарма?» Тут вона зрозуміла, що перестала відчувати металеві крила, через мить зрозумів це й механік і його усмішка розтанула.
День за днем металева птиця змінювалась, оживала, її рухи почали викликати менше відрази і більше співчуття, неначе до хворого, який хоч і втратив здатність ходити, проте неодмінно її поверне.
Із завершенням проекту у дівчини зникав той піднесений настрій, що супроводжував її на початку роботи. Проект завершується, співпраця теж. Навіщо вона тепер потрібна? Коли завершаться налаштування, вона зможе забрати чесно зароблене й летіти. Куди? Що робити зі статками далі? Інколи їй здавалось, що вона помилилась і тут немає нікого і нічого, за що варто чіплятись. Усе пусте.
– Ем, іди сюди, мені знов потрібна твоя допомога.
Дівчина поплелась, слухняно випростовуючи крила, що вже звично одразу ж потягнулись до залізного птаха.
– Зачекай. – Хіммель узявши її за плечі, почав вказувати напрям. Зронив записник, нахилився підіймати, зачепивши люлькою. Дихнув тютюном. Через силу вона стримала роздратування. Треба вже якось це закінчити. Механік оглянув орнітоптер, що мав би стати продовженням пілота, перевів погляд на дівчину. Мабуть вона не встигла ще остаточно приховати відчай і розчарування, бо чоловік здивовано подивився прямо в вічі, і тільки повторив. – Зачекай, змахни крилами.
Крилата заплющила очі. Орнітоптер зробив змах, інший.
– Стоп! Майже досконало, – Хіммель кинувся щось занотовувати. – Дякую. Скоро він злетить! Завтра ми маємо спробувати…Ем, ти куди? Може припиниш зникати без попередження?
– Здається, роботу на сьогодні завершено?
– Та стій же! Скажи, що трапилось?
– Ну добре, – вона різко повернулася. – Ми непогано попрацювали, чи не так? У нас є майже готовий проект. Твій птах обов’язково полетить, я отримаю гроші, ти отримаєш крила. А далі?
– А що далі? Ти, наприклад, тепер зможеш не тільки літати, але й відчувати свої крила. Та не тільки крила, врешті-решт! Зможеш себе відчути хоч восьминогом, хоч пегасом! Хіба це не прорив? Крім того, усі при своєму, чи не так?
– Ні, не так. Бо ми просто загрались. Усе це виглядало би чудово. Воно було б неймовірним. Я б вірила у це до останку. Якби воно тільки було справжнім. Це все марна суєта. Ти міг би рухати гори, ти ж здібний, а ти… ти витрачаєш себе на розваги! Чому б тобі не робити справжніх залізних птахів, чи ще щось? Чому б мені не жити справжнім життям?
– Тю, – видихнув чоловік. – Я вже подумав, що ти у мене закохалась. Марна суєта? Вважаєш, це ти придумала? «Що користі людині від усіх трудів її, якими трудиться вона під сонцем? Всі ріки течуть у море, але море не переповнюється: до того місця, звідки ріки течуть, вони повертаються, щоб знову текти. Усі речі – у труді: не може людина переказати всього; не насититься око зором, не наповниться вухо слуханням. Що було, те і буде; і що робилося, те і буде робитися, і немає нічого нового під сонцем».
– Скажи, навіщо ти кидаєш у мене цитатами з Еклезіасту? Він, на відміну від тебе, жив реальним життям. Тож тобі, дурневі, до нього…
– Послухай, ти просто не все розумієш. Не зникай, не смій знову це робити!
– То наздожени.
* * *
Світ перед очима дівчини потьмянів, тільки останнє повідомлення залишилось палати білим вогнем. «Підтвердіть команду».
Емілі відповіла – і все зникло. Колись, давно, перехід її вражав, потім дивував, потім приївся. А тепер вона його і не помітила. Вона знову стала звичайною Еммою, без крил та мрій про небо.
Хоча ні, помітила. Досить.
Дівчина кліпнула, повільно піднялась з канапи та зробила кілька вправ, щоб розім’яти задубілі м’язи. Досить, досить, досить! Вона труснула головою, ще раз глянула на шпалери, що перетворили кімнату в імітацію лабораторії Хіммеля. Все-таки праця із ним була чудовою. Інколи вони сварились, інколи розуміли одне одного з пів слова, пів думки. Інколи їй навіть здавалось, що вона не самотня. Тільки ті відчуття виявились такими ж несправжніми, як і вся робота. Твердим голосом вона наказала стерти ці шпалери. Досить. Малюнок збляк та змінився стандартною репродукцією Лувру.
Емма зітхнула, покрутила головою, розминаючи шию, та пішла у ванну кімнату. З дзеркала на неї дивилось незнайоме відображення некрасивої чорнявої дівчини. Смаглява шкіра, ледь помітні зморшки, синці під очима і несвіжий домашній одяг. Дівчина скривилась, здерла із себе футболку та знову глянула в дзеркало. Якщо трішки відбілити шкіру, підправити бюст… Досить!
Віртуалу досить.
Гарячі струмені води відігнали апатію та розчарування, а міцна, хоч і несмачна кава допомогла зосередитись. Далі так не можна. Звичайно, більшість людей тільки так і живе – від їжі до сну, від сну до їжі. Уряд задоволений, люди зайняті. Зайві люди.
Ранком Емма поїхала шукати роботу. Поки автоматичне таксі болідом летіло над шосе, Емма намагалась проаналізувати свої почуття. Виходило, що її образа навіть не вторинна, а третинна, породжена розчаруванням, яке в свою чергу породжене іншим, набагато сильнішим почуттям.
Бюро працевлаштування знаходилось в старій висотній будівлі, дівчині довелось спершу чекати ліфт, а потім самотньо їхати ним на сімдесят другий поверх. Невдовзі вона вже сиділа перед симпатичним клерком.
– Отже, панно, ви вирішили реалізувати своє конституційне право на роботу.
– Саме так, – кивнула Емма.
– Дякуємо, що відвідали наше бюро, – завчено зачастив хлопець. – Якщо зараз ви не зможете вирішити, яку пропозицію прийняти, то завжди можете відвідати наш віртуальний кабінет.
– Дякую, я вирішу одразу.
– Добре, – обличчя клерка просвітліло і він несподівано підморгнув. – Зараз ми вам щось підберемо. Як на рахунок сфери послуг?
– Не знаю, я про це не думала.
– Еммо, – клерк довірливо нахилився вперед. – Ви симпатична дівчина. У мене є для вас робота, де безліч чоловіків оцінять вашу жіночність та молодість, багато цікавих особистих зустрічей дозволять урізноманітнити життя та завести нові зв’язки. До того ж гарна оплата вдовольнить будь-які ваші забаганки.
Збентежена Емма уважно вчиталась в голографічну копію договору, піднялась та спробувала торкнутись співрозмовника – і, звісно, її рука пройшла крізь голографічне зображення.
– Я хочу говорити із людиною!
– Панно, запевняю вас, що автоматизована система…
– Негайно!
– Рухайтесь за підказками, – здався комп’ютер.
Вона залишила кабінет і, підкоряючись підказкам, пройшла через весь поверх й заглянула в інші двері
Там сидів сивий дід, який старанно вистукував пальцями по клавіатурі.
Чомусь у Емми склалося враження, що та клавіатура – його ровесник.
– От, значить, це ви хотіли із людиною поговорити? – Він простягнув Еммі руку. - Пробачте, у мене не так багато клієнтів. Бачите, архіви впорядковую. Тож, слухаю вас.
– Я хочу працювати… і бажано головою.
– Це добре, донечко, це добре. Те чучело що, знову запропонувало бордель? Програма, програма.
– Я взагалі хочу щось корисне робити, – набралась сміливості дівчина. – Щось справжнє.
Дідок задумався.
– Справжнє, справжнє. Ваша освіта… – він підняв очі догори, читаючи невидимі для дівчини підказки, – ваша освіта не дозволяє працювати розробником у перспективних галузях. Таких місць наразі просто немає. Може, бажаєте піти вчитись?
– А потім? Пане, я мало не двадцять років свого життя чомусь вчилась. Я маю чудову професію, яка застаріла в день отримання мною диплому. Ви хочете дати мені ще одну? Гарантуєте, що таке не повториться?
Він зітхнув.
– Не гарантую. Кажуть, сингулярність наступає, а я от не розумію цього. Старий, певне, та роботи на мій вік, мабуть, вистачить. А на ваш, не знаю. Здається, люди зараз застарілі. – Він зі співчуттям подивився на дівчину та стукнув долонею по столу. – Добре. Наразі потрібні оператори аварійних систем. Бачите, все-таки в деяких речах люди поки що надійніші, ніж автомати. Але це велике нервове навантаження, мушу вас попередити.
– Я згодна, згодна, – не слухаючи його далі, відповіла дівчина.
Парк, лавочка… Що може бути краще для вправної роботи оператора? Хіба що той міст над озером, чи дах офісної будівлі. Та хоч власне ліжко. Усе одно з дня на день нічого не траплялося. Хіба що спочатку було трошки цікаво, але недовго. Як тільки Емма освоїла управління різноманітними автоматами, прочитала протоколи аварійних ситуацій, вивчила алгоритми та схеми, їй стало нудно. А коли закінчилося тестування, дівчина взагалі припинила ходити на роботу. Чіпляла на руку комунікатор та блукала містом.
Знічев’я вона продивлялась хроніки початку сторіччя. Колись місто гуло від натовпу. Емму шокувала кількість людей, що поспішали кудись, не помічаючи нічого навколо себе. Куди вони поділись? Вимерли?
Поодинокі перехожі озирались на дивачку, що сиділа під снігом на лавочці, прикриваючись шарфом та інколи роблячи жести керування в доповненій реальності. Але перехожі поспішали, їм ніколи було дивуватись. Вдома на них чекали. Тільки не рідні та друзі, а вигадані світи із придуманими життями. Яскравими, неймовірними, потрібними. На будь-який смак. Майже.
Переплівши пальці, Емма уявила, як пухнасті сніжинки її волею перетворюються на пряжу, а з неї святковим білим полотном за спиною матеріалізуються яскраво-чисті крила. У них захотілося повірити, змахнути, розірвавши окови цієї зимової дрімоти. Відкрила очі – ні, тільки вітер піднявся та сніг посилився, мабуть, час покидати засніжений парк. Захотілося кинутись туди, у неохайну недоглянуту квартиру, не поївши, впасти у ліжко і підтвердити з’єднання з віртуалом, знов відчути легкість і свободу… можливо, постукати у вікно знайомої лабораторії. Чи завершив Хіммель свій проект?... До біса. Треба таки наважитись і переїхати.
Вона вже хотіла закрити усі діаграми, як виплило повідомлення про зміну статусу особового рахунку. Емма здивувалась, бо до наступної платні залишилось ще чимало часу, а витрат вона наче не робила. Прочитавши повідомлення, вона мало не зомліла. Ні, таку суму могли нарахувати тільки помилково, у неї таких грошей ніколи не було і бути не могло. Як же це… Нарешті вона здогадалась поглянути деталізацію рахунку – проект «Крила Емілі» – і заклякла. Хіба таке можливо? Разом з розумінням на неї нахлинула образа, що миттєво переросла у гнів. «Клята анатомічна модель! – думала вона собі, – піддослідний пацючок, білка без колеса, наївна закохана дурепа! Мабуть, даремно не цікавилась новинами».
Сховавшись в найближчу альтанку, вона гарячково взялась вивчати описи проекту. «Принципово нова реалізація доступу до периферії», «неймовірні перспективи», «великий прорив»… писаки неначе змагались в придумуванні гучніших заголовків. Чи й новини тепер генеруються автоматично? Врешті, вона навмання вибрала ролик, де серйозний, опецькуватий чоловік щось пояснював. Емма прислухалась.
«…Наша новітня розробка дозволила підняти на принципово новий рівень взаємодію людини з машиною. Тепер не доведеться місяцями й роками освоювати підключену периферію – базові, рефлекторні рухи й алгоритми підвантажуються одночасно з підключенням систем… Відчувши себе птахом, доведеться вчитись тільки пілотажу, але ніяк не освоювати махання крилами…» На екрані дівоча фігура розкинула крила – і злетіла в намальоване небо. «У віртуальній реальності ви зможене не просто насолоджуватись польотом, ви зможете відчувати крила, як їх відчувають птахи чи феї. Але додаткове занурення у віртуал є лише побічним ефектом цієї розробки, адже немає принципової різниці в освоєнні віртуально змодельованих органів, чи реальних квазімеханічних маніпуляторів. Глибоководні й космічні роботи, ситуації підвищеної небезпеки. Наразі ми вже маємо замовлення на інтерфейс для кар’єрних екскаваторів. Також, спеціалізовані бюро вже розпочали розробки…»
Далі дівчина не слухала, тамуючи серцебиття. «Отакої! – глузувала з себе Емма, – Опівночі, з дванадцятим ударом годинника, чарівні крила перетворились на ківш екскаватора. От тобі і користь для суспільства! Високо злетіла?» Їй усе здавалось, що то саме Хіммель пояснював суть проекту у ролику. В усякому разі, самозакоханість доповідача здалась надто вже характерною. Чи це лише призма її сприйняття? Ролик закінчився, на екрані змахнуло крильцями зображення орнітоптера до болі знайомого, нею ж розробленого дизайну, який так легко змінити, але так складно забути.
Он як! Емма зірвала комунікатор і хотіла вже жбурнути у серцях його об асфальт, коли побачила, що отримала ще одного листа. «Що ще?» – подумала собі, читаючи заголовок.
«Наздогнав, пташко. Ознайомся. Хіммель».
Коментарів: 33 RSS
1Зіркохід07-02-2013 00:41
Сподобалося! Гарно, атмосферно, змістовно. Як на мене, наразі одне з найкращих.
Єдине, що трохи псує враження: надмір русизмів (я так зрозумів, це переклад). Однак це суто технічна претензія, яка легко усувається вичиткою. Ось деякі зауваги:
стріли блискавиць гримлять – крешуть
сприйняття оточуючого – довкілля
Вітер тріпав – шарпав
розкидаючи шматки – клоччя
проріхи – розпори, діри
стишила хід – літ
Чим більше… тим… - Що більше… то…
Незваних – непроханих
раз-пораз - раз-по-раз
силився – силкувався
хмарного клубку – клубка
руки в гору - руки вгору
І що б воно розуміло - ?значило?
Замружився – зажмурився? примружився?
Здогадався, розумник – розумнику
Хіммель – якщо брати за основу німецький відповідник, то українською він читається й звучить як Гіммель
Привабливу – як на мене, краще вродливу
скоріш за все – найпевніше
дійсно забився – справді
стальними – сталевими
показала господарю – господареві
Граєшся чарами – Бавишся
Напівзібраного – напівскладеного
копирсався у приладах – шпортався, длубався
по першому слову – за першим словом, на перший поклик/заклик
більш за все – найбільше
Ач ні – Аж ні, але ні
розпрямив крила – розправив
Дівчина поплелась – попленталася
змах, інший – другий
з Еклезіасту – з Еклезіаста; якщо герой не свідок Єгови, сумнівно, щоб він тримав у пам’яті такі великі пасажі з Біблії
з пів слова - з півслова
некрасивої – а ось тут краще непривабливої
зачастив – задробцював
Як на рахунок – щодо
клавіатура – його ровесник – ровесниця
чучело – опудало, одоробало
чомусь вчилась – навчалася
освоїла управління – керування
їм ніколи було – їм не було коли
окови – кайдани, пута
нахлинула – налинула, наринула
підключену периферію - під’єднану
дівоча фігура – постать
нею ж – нею-таки
вже жбурнути у серцях його – вже спересердя жбурнути його
2Бабуся Зима07-02-2013 10:26
Не скажу, що твір убив, та й це рідко буває, але враження приємне. Жива героїня, достатньо деталізовані цікаві два паралельних світи, є інтрига, конфлікт. Бракує ясності. От написано, що люди зайві, згодом читачі зрозуміють чому так. Але коли читаєш, то розгублюєшся, не сприймаєш надану автором інформацію адекватно. І такого чимало. Це буває часто, якщо автор бачить значно більше, ніж зуміють побачити читачі. Недолік, який розумний автор неодмінно подолає, а у вашому випадку, автор-ко/-е, не сумніваюся, що так неодмінно станеться
3Chernidar07-02-2013 11:28
Отже, що ми маємо. Автор - провокатор. У хорошому розумінні. Навмисне вводить читача в оману фентезі-світом, а потім, коли наївний критик (як я )вже починає критикувати аеродинамічні якості "крилатих дівчаток" - виявляється, що це віртуал.
Тут є один момент - автор(ка) розраховує, що читач досить вживеться в текст, щоб переглянути уявлення про першу частину на підставі інформації, описаної в другій. Проте, підозрюю, це зробить не кожен читач.
Віртуальний світ зображений яскравіше від реального... ну так і має бути. Втім і реальний поданий цілком достовірно. Присутня як іронія (сцена з роздяганням) так і сарказм (про роботу в сфері послуг - борделі).
Резюмую - перед твором було поставлено багато завдань - опис двох світів, романтична лінія, соціальні проблеми, технічна достовірність світу. В значній мірі завдання виконані, хоч, можливо, подекуди твір перевантажений.
Початок... тільки мені побачились аллюзії з "мандрівкою за імлисті гори" або гобітом? Все чекав коли гноми будуть!
Кінцівка подобалась. Хотілось би бачити цей твір у фіналі.
4Аноним08-02-2013 11:54
Дякую усім за відгуки!
2Зіркохід – особлива подяка за, як завжди, корисні зауваження. Хотілося б заперечити – текст не перекладений, просто це особливості діалекту та недостатньої (як виявилось) вичитки. А цитати, завдяки інтернету, ми й нині відшукуємо так швидко, що можемо сміливо здаватися більш розумними та начитаними.
2Бабуся Зима – автор обов’язково врахує ваші зауваження. Такі речі важко помітити, коли у голові маєш цілком сформований світ.
2 Chernidar – автор не те щоб провокатор - експериментатор.
5Лариса Іллюк12-02-2013 05:15
Отже, сюжет. Авторе, ви мене потішили. Майстерні й неочікувані повороти — увы и ах, як кажуть наші північні сусіди, мені до того ще рости й рости. Світ — живий, невіртуальний світ — теж живий. Персонажі, навіть вторинні, змальовані досить тонко. Сюжет — як гарна акварель. Усе по місцях. Особливий респект за те, що лавсторі все ж залишилося за кадром. Усе, зав’язую із медом, а то ще переїстеся
Основних героя лише два, проте за образом Емілі трохи загубився механік. Не знаю, що йому бракує. Може, якогось наукового безумства. Неспокою якогось. Не знаю… можливо, дарма прискіпуюсь.
Технічне.
Насправді огріхів не так вже й багато. Це тішить.
Перший абзац — невмотивовано скаче час. Використання теперішнього неозначеного зробив би картину «рівнішою»:
Ну, власне, мені й намалювалися крила, що крокують поруч. Замінити — можливо, завжди присутні, наявні, разом… якось так. Тут, як на мене, форма, а не обриси. Думається, що із Емілі і механіком був хтось третій )) Т. я. все описується ніби через призму її сприйняття, якось оте обох гостей не досить органічне. Їх обох — було б краще. Чудова буквалізація метафори! Зайве уточнення.думала вона собі міркувала вона (щоб не повторюватись). Уточнення зайве (думала вона… комусь?).
Тут краще птаха. Як правило, птиця кажуть про харч — та, можливо, я просто жертва стереотипів.Повтори, повтори…
Зазвичай то досить швидка дія, якщо мова не йде про побудову маршруту на карті. Або варто сказати, що він те саме збирався зробити, або — що вже зробив, нмсд. Разом Примушує похіхікати. Мене. Чомусь. Може, то суб’єктивне, але трохи кострубато. Не впевнена, що третинна — то коректно. Сенс слова зрозуміла, але якось би його переформулювати. хмм… Її образа навіть не вторинна, ні, вона на порядок нижче за… або Її образа навіть не вторинна, вона — причина тієї вторинності, абощо. Треба ще покрутити.Сцена з голограмою чудова і несподівана.
В кучугурі засипана, чи що? Краще: сиділа на лавочці, припорошена снігом.Русизми Зіркохід вказав вище.
Автору — удачі! Сподіваюсь побачити вас у фіналі.
6Лариса Іллюк12-02-2013 05:20
7автор12-02-2013 10:13
Ааа!! (тут є смайлик, як битись головою об стінку?).
Та й абзац із завершенням проекту - теж жахливий. Втім, від добряче перероблявся, вочевидь око замилилось.
Сновидо, дуже-дуже дякую за детальний і слушний розбір.
Про науковця - окрема історія, але об'єм, об'єм. Тому довелось обмежитись компромісом - подати його через призму сприйняття дівчини, а не через окрему сюжетну лінію. Можливо, він старий дідуган. Можливо - молодий хлопець, що теж закохався. А, можливо, штучний інтелект в мережі
8автор12-02-2013 10:40
2 Зіркохід
автор користувався ось цими правилами, які стверджують
9Лариса Іллюк12-02-2013 10:48
Думаю, тут автор трохи перемудрував, т. я. люди половинками слів не спілкуються (зазвичай. не братимемо нинішню манеру спілкування у мережі ), тож правило трохи не про те, а про кількісну характеристику, означення частинки цілого. А втім, з півслова - то з області фразеологізмів, я б сказала ))
10автор12-02-2013 10:58
2 Сновида
Так, за формою загубилась суть. "пів яблука" але "півслова".
Втім, там спілкування відбувається саме в мережі
Але у фінальній версії треба буде поправити.
11engineer16-02-2013 15:15
віртуальна реальність це мрія...
багато людей хотіло б опинитися на місці Емілі
але в мене виникає питання - з оповідання зрозуміло, що люди, переважно не працюють і не виходять на вулицю, більшісь часу проводять у віртуальній реальності - а як вони знайомляться і розмножуються?
може, це питання і трохи дурне, а все ж?
таке життя, як в оповіданні, трохи асоціалізовує
сподобалося, що Емілі закоханна в Хіммеля, тобто небо - це, як на мене, символічно і цікаво
коли згадують ім'я Еклезіаста, хочеться сказати - дякую, кепе! - це пояснення абсолютно лише для читача
12автор16-02-2013 15:23
Згадуються спорожнілі міста - один із наслідків масової асоціальності населення.
так що, не все там добре, у тому світі в демографічному плані.
Дякую, що прочитали.
13Hagen von Krummenase19-02-2013 13:17
Цікаве й актуальне опоівдання. Є над чим помедитувати + хороша мова.
Авторе - респект і щасти на конкурсі!
14Фантом19-02-2013 13:57
Мені от цікаво, чому в переважній більшості протиставляють магії механіку? Але це так, оповідання не стосується. Написано класно. Герої яскраві, світ, вірніше світи живі. Трохи не вистачило образу механіка, саме в плані його самозакоханності. Хоча, можлво його просто затіняє образ Емілі.
З.І. Місце в ТОПі для "Крил" забронюю, правда ще не знаю яке
З.З.І. Хотів повишукувати помилочок...але твір так затягнув, що й забувся про те
Успіхів.
15engineer21-02-2013 15:00
лежачи долілиць не дуже надихаєшся =)
Тобто він лежачи цілився в неї? Чи звалився, втративши свідомість, а Емілі й не одразу помітила?
Тобто вона себе не відчувала? А як тоді:
з одного боку, вона не відчувала себе, а з іншого відчувала
Оце мені сподобалося – чудова гра слів! (Хіммель - небо, тому мрії про небо це мрії про Хіммеля)
Як опис сучасних хіккі, але вони б усе віддали за можливість жити як Емілі, а не Емма потім
що погано:
1. все вищезазначене, крім гарного =)
2. про грамотність я не говорю
3. дуже анімешно
4. надто сумно – сумно те, що люди вимирають через те, що віддають перевагу краще жити у вір туалі, ніж IRL
5. те, що це все безглуздо – майбутнє в оповіданні настільки погане, що йому вже не поможеш
6. я не вірю героям
що добре:
1. ім’я Хіммеля
2. любовноісторійне закінчення
3. оповідання для широкої ЦА (дв. п.3 в погано =)
4. описи крил
5. те, що через нормальну структуру розповіді при важному читанні читач не звертає увагу не нелогічності і абсурдність
16engineer21-02-2013 15:03
загалом враження від оповідання дуже сумне - світ вмирає, на фоні цього копошаться люди-мурашки - чогось ніби й хочуть, але нічого не роблять, як Емма, що, після недовгої роботи, знову втратила інтерес до всього
17engineer21-02-2013 15:04
безрадісно і безпросвітно
18Hagen22-02-2013 02:09
Оце, мабуть, і називається мудрим словом "Екзистенціалізм"
19engineer22-02-2013 10:08
ну, на мою думку, оповідання не екзистенціальне
Hagen'e, а що Ви про нього (оповідання) думаєте?
от я, наприклад, вважаю, що якби сам опис реального світу зробити інакшим - не таким сумним - то це було б непогане оповідання
додати трохи надії
думаю, що в рамках такого короткого оповідання чомусь було важко це зробити
цікава річ, за зовнішньою барвистою обгорткою ховається якийсь білий шум
з художньої точки зору оповідання непогане, а з іншої - не вистачає чогось світлого, доброго
20автор22-02-2013 13:02
Дякую за відгуки. Бачу, що у творі кожен знайшов щось своє. Вочевидь - відповідно до стану душі.
Безрадісність - ну не знаю. Так, прогрес зробив офісний планктон непотрібним. А перед цим він зробив купу інших речей непотрібними, наприклад чудові майстри кам'яних сокир зникли повністю. Чи сумувати над цим - вирішувати кожному. Але держава (із власних, сугубо меркантильних міркувань), забезпечує кожному мінімум житла, одягу, їжі, приємного часопроведення та кожному бажаючому - роботу. Чи так все безпросвітно? Інколи, виникає враження, що автор писав інший твір, ніж читати читачі. Буває
але думаю, тут можна побачити і розвиток людства, прогрес, глибоководні та космічні станції, мир на всій планеті, розвиток науки та мистецтва.
Стакан наполовину повний - або наполовину пустий.
Ще раз дякую всім за відгуки.
За спроби перейменувати Хіммеля на Гіммьоля - буду гарчати, "хіммель" на мові оригіналу звучить саме так. Хоча німецький варіант по звучанню дійсно ближчий до "гіммьоль" - але автор брав за основу шведський.
Стосовно любовного хеппі-енду, то тут теж не варто перебільшувати: Емма все ж нічого не знаю про реальну особистість Хіммеля. Може він - просто жінка під чоловічим аватаром? Чи старий дід? А, може, молодий і закоханий у Емму юнак. Молодший, він неї на кілька років, і тому змушений зображати надкомпетентність
до Інженера:
Скорочення популяції не означає вимирання, а демографічний вибух не тотожній тріумфу. Колись державі були потрібні солдати та робочі кури. В описуваному світі (та і в нашому) - потрібні перш за все ті, хто працюватимуть розумом, а їх завжди на порядки менше.
Стосовно нелогічності та абсурдності - її у тексті немає, є тільки певні "закладки". Приведені нелогічності будуть краще зрозумілі любителям онлайн-ігр і є деталями, які натякають, що перший світ - віртуальний. Іншим, по ідеї, вони в очі не повинні надто кидатись.
Про крила: Інженере, на жаль ви не зрозуміли. Мабуть, це недоробок :-( Віртуальна реальність дозволяє відчувати в повному об'ємі - але те, що мозок здатен відчувати. Тому Емілі буде відчувати поцілунки та тепло вогню, але не зможе відчути крила, хоч здатна ними керувати. Винахід Хіммеля дозволяє працювати із будь-якою периферією, відчути себе хоч пегасом, хоч напіввосьминогом-напівприматом такий собі "плаг-енд-плей" для мозку. відчувала-не відчувала саме цим пояснюється. Це якщо шукати глибини.
А от про грамотність краще скажіть. Автор наполегливо працював над цим і хоче знати про помилки, щоб оминати їх в майбутньому.
Дякую всім за відгуки та витрачений час.
21engineer22-02-2013 13:22
прошу =)
о, то , певно, в мене екзистенціальна криза
якщо це так, то це оповіданню, на мою думку, було б не на користь
прогрес в оповіданні зробив більшість людей непотрібними
от про то і говорила - без цього, на мою думку, оповідання б виграло
трохи про це вже казали
+ з пунктуацією у Вас не все добре
22samnasam28-02-2013 12:24
А ось і я - Б-52!
Якась трохи не вселенська безнадія протягом всього твору - і у віртуалі, і в реалі. І повна відсутність навіть гіпотетичного натяку на хепі-енд. Можливо це і добре, коли не всі твори обов'язково закінчуються на добре (ось такий випадковий каламбур вийшов). Що не сподобалося: кількість людей зменшилася внаслідок того, що вони не цікавляться цим світом, полишивши свої колишні життєві захоплення заради віртуального світу. Відверто? Це не переконує наразі у творі, хоча ще кілька років тому багато хто саме так і думав, що віртуальне життя з'їсть реальність. Для тогочасної молоді це було майже так, але ці люди подорослішали і апологети віртуальності вимушені примовкнути, бо, яка б доповнена реальність, не була досконалою, але замінити реальність не зможе. Захаращена квартира ГГ, її депресивний настрій і безперспективність її майбутнього досить вже набридливі, аби їх продовжувати продукувати у творі.
Все інше у творі сприймається цілком позитивно, читається твір легко і без напруги над собою. Сюжет не вразив нічим, зате розкритий досконало і це великий плюс.
З дозволу господаря сайту, запрошую на www.samete.blogspot.com Був би більш цікавий сюжет, принаймні менш передбачуваним і більш динамічним, то запропонувала твір на шпальти цього сайту.
23автор28-02-2013 13:08
2 samnasam
натяк задумувався, жаль, якщо він недостатньо помітний, можливо варто доопрацювати.
Знаєте, цього в тексті немає. Там є тільки констатація демографічної кризи - як і тепер, в реальному світі. Навряд чи це є наслідком захоплення іграми, скоріше - логічним продовженням урбанізації.
Саме про це й говориться у творі, саме у цьому причини метань Емми. Тільки не плутайте віртуальну і доповнену реальності, це різні речі.
Хоч героїня і депресивна в певному проміжку твору, але ні захаращеної квартири, ні безперспективності майбутнього не планувалось, скоріше навпаки - кінцівка оптимістична, аж занадто. У героїні появилось реальне майбутнє, реальна робота і реальні плани в житті. Ну і кохання - куди ж без нього. Проте ваше сприйняття твору відкриває можливість глянути на нього під іншим кутом, дякую за відгук.
Хоча із тим, що саме віртуал став причиною демографічної кризи ви все-таки перемудрили - демографічна криза почалась до епохи віртуальної реальності. На описуваний в творі період припав саме результат того, що відбувається в наш час.
На жаль, "соціальну" частину твору довелось сильно урізати, вибираючи між "розкриттям усього потроху" та "добре проробити основну лінію". Зокрема про те, що віртуал стимулюється урядом з міркувань збереження соціальної стабільності, залишається тільки здогадуватись. Як і про досягнення людства - глибоководні станції, космічні кораблі, колонії на інших планетах. Залишились тільки куці натяки.
Ще раз дякую за відгук.
24engineer28-02-2013 13:24
а я тут не погоджуюсь із samnasam - сюжет достатньо динамічний і взагалі нормальний
25samnasam28-02-2013 16:05
А ось і я - Б-52!
Демографічної кризи, як не було так і немає, і, мабуть, у озорому майбутньому і не буде - кількість населення Землі у стані постійного зростання і, більше того, кількість міського населення постійно зростає у співвідношенні до населення сільського. І те, що корінне населення континенту Європа невпинно зменшується, насправді більш, ніж компенсується за рахунок мігрантів, зокрема із країн Східної Європи, тобто нас з вами і наших сусідів, а не тільки азійців чи африканців. У творі ж віртуальна реальність опосередковано є причиною зникнення людей з вулиць і це не переконує. Можна прибрати це припущення або, якщо Вам це так цінно, не акцентувати на цьому увагу читача, бо віра у надможливості впливу віртуальної реальності на людину не надто переконливо виглядає.
- п.Інженеру: сюжет саме такий, яким Ви особисто його вважаєте і з цим неможливо не погодитися, хоча б з тієї причини, що я не маю бажання переконувати Вас у протилежному. А тому я, апріорі, поважаю Вашу думку, а Ви, я сподіваюсь, мою, хоча і не погоджуєтесь з нею. ОК? Я шукаю для www.samete.blogspot.com незвичні за сюжетом короткі твори формату новели, проте у цьому достатньо досконало написаному творі мене, по великому рахунку, нічого, окрім кількох знахідок-дрібничок, нічого особливо не вразило, але це не говорить, що твір не нормальний чи недбало виконаний.
26автор28-02-2013 16:18
В описуваному світі урбанізація доведена до логічного кінця - сільського населення не залишилось. А відтворюваність міського населення завжди менша одиниці, тобто очевидно, що через деякий час міста виглядатимуть спорожнілими.
Втім, може існувати й інше пояснення спустошеності міст - деурбанізація, коли технології дозволяють не скупчувати робочу силу біля місця виробництва. І те і те уже спостерігається у наш час - і, знову ж таки - ніде не сказано, що спорожнілість міст є наслідком віртуалу.
проте читач може вважати, що
але ви абсолютно праві у тім, що віртуал сам по собі не може бути причиною цьому.
Але ж є бритва Окамма, яка відсікає зайві сутності. Керуючись нею, можна вибрати або демографічку кризу із якихось прихованих причин (наприклад, заборона міграції + невідтворюваність власного населення) - або деіндустріалізацію і спорожнілі міста. Або все потрохи - і ніщо із сказаного не буде суперечити тексту.
Стосовно мігрантів - це питання в творі не розглянуте, проте можна зробити опосередкований висновок, що міграція в тому суспільстві не заохочується. Проте причини цього далеко за межами описаного.
27engineer28-02-2013 16:45
samnasam, мабуть, Ви маєте право вирішувати яким контентом наповнювати www.samete.blogspot.com, навіть, якщо той контент досить сумнівний
а про оповідання... думки у всіх, сподіваюся, різні і сенсу про них сперечатися в цьому випадку немає
28автор28-02-2013 16:52
Не погоджуся - саме суперечка дуже цінна. Вона дозволяє не тільки зрозуміти, що саме читач прочитав у творі, але й допитатись "чому" він так це прочитав. Особливо цікаві моменти, коли читачі бачать у творі таке, чого автор свідомо туди не закладав - тут варто добряче розпитати, щоб зробити висновки на майбутнє.
Тому ще раз всім дякую за витрачений час.
29engineer28-02-2013 17:11
ну думаю, що цінна не суперечка між читачами, а те, що вони висловлюють своє сприйняття оповідання
ще раз прошу =)
30samnasam28-02-2013 18:37
А ось і я - Б-52!
- "мабуть, Ви маєте право вирішувати яким контентом наповнювати www.samete.blogspot.com, навіть, якщо той контент досить сумнівний" - на превеликий жаль, я лише пропоную господарю цього сайту ті чи інші твори, які вважаю за доцільне, аби вони могли там з'явитися. Тільки він вирішує, чи підійдуть вони, чи ні. Часто-густо він особисто, без посередника в моїй особі, пропонує автору таку можливість, якщо у тому, на його думку, є нагальна потреба, бо він і сам, безпосередньо полюбляє займатися пошуком творів. Я ж займаюся цим виключно на добровільній основі, так би мовити, за ідею, так що Ваші хвилювання абсолютно безпідставні стосовно політики наповнення творами цього сайту.
31Пан Мишиус03-03-2013 00:32
Игорь, после того, как был "сдан" конкурент в виде Капитошки, под данным рассказом один из авторов тоже случайно раскрыл авторство. Что ж ты, как правдоборец не самоустранился с рассказом? Ты же утверждал, что все должно быть по правилам. Что - правила действуют избирательно? Жду ответ.
32Chernidar03-03-2013 00:41
перечитай, що я казав.
Якщо важко із пам'яттю, нагадаю: ніхто не має права докоряти людині, яка вимагає дотримання правил. Не більше-не менше. Невже так важко читати те, що я пишу?
Приписування комусь своїх слів - тролінг. Тролів не годую.
33Пан Мишиус03-03-2013 00:46
Ладно - фигня это все, просто у меня и в мыслях не было выдавать, в любом случае, кто бы не написал. Капитошку очень жаль. У вас хороший рассказ. Как-то в нем Олена больше чувствовалась, а ты замаскировался.