Темрява. З неї все почалося, і нею, зрештою, все і закінчиться. Якщо заплющити очі, можна уявити собі, що світла немає. Ніколи не було і ніколи не буде, увесь світ тоді обмежиться однією лишень темрявою. І лункими ударами молота, кожен з яких віддає різким болем у скронях. Та й він, цей пекельний звук, врешті, колись замовкне. Звук не може бути вічним. На відміну від тиші.
Якщо б мене хтось спитав у той момент, хто я такий, де знаходжуся, і для чого я з усієї сили мружуся, не пускаючи у мозок сліпуче світло настінних ламп, я не зміг би знайти вірної відповіді. Я просто знав, що так треба. Деколи цього знання вистачає.
А деколи все розставляє по місцях удар кувалдою в колінну чашечку.
- Сто чортів тобі в печінку, ти що робиш, прокляте стерво? – спитав я з максимальною ввічливістю, на яку тільки був спроможний у такій пікантній ситуації.
- Вибач, старий, промазав, - заспокоїв мене дзвінкий дитячий голос десь ліворуч. – Але якщо ти і далі стовбичитимеш посеред мого маршруту, я за себе не ручаюся.
- Не ручається він, - незадоволено пробурмотів я і нарешті зважився розплющити очі.
Картина, на жаль, ні на крапельку не змінилася. Я і далі стояв посеред величезного залу, мружачись від холодного світла настінних ламп. Під ногами виблискувала все та ж рифлена сталь, а стеля все так же ховалася у темряві високо над головою.
Не помінялися і дійові особи. Хлопчик років шести продовжував розмахувати велетенською, його зросту кувалдою, а я досі стискав у руках водолазну маску. Щоправда крапельок води там майже не залишилось, тут, очевидно, хороша вентиляція. Вода лишалась тільки на моїх ластах, які, загалом, не сильно контрастували з мокрими плавками і маскою, проте на фоні залу, в якому не було ні сліду водойми, виглядали дещо екстравагантно.
Маршрут, яким хлопець обходив кімнату, гамселячи по підлозі молотом, знову наблизив його до мене і я вирішив таки зійти з нагрітої точки.
- Слухай, - не витримав я, - я звісно не хочу тебе образити і все таке.
- Так? – зупинився хлопчик.
- Як би це м’якше виразити… З чого ти узагалі взяв, що треба бити кувалдою по підлозі?
Хлопчик подивився на мене з таким співчуттям, що мені і самому стало себе шкода.
- Ти в квести колись грався? – спитав він, обдумавши певний час моє запитання.
- Давно, - відповів я.
- Так от, ми зараз у кімнаті, вірно?
- Схоже на те, - невпевнено підтвердив я.
- У нас з собою з речей, - хлопчик критично оглянув мій костюм, - якщо не враховувати твоїх ластів і маски, тільки кувалда. Значить нам треба використовувати її. Знаєш такий квест – виберись із кімнати? Я таких сотні пройшов.
- Я теж, - спробував виправдатися я, - проте з чого ти взяв, що це саме квест, і що нам взагалі судилося звідси вибратися?
- У тебе є кращі варіанти? – спитав хлопчик.
Мені залишалося тільки промовчати. Кращих варіантів у мене і справді не було. Більше того, в мене їх не було взагалі. Деякий час я просто прогулювався кімнатою, спостерігаючи за діями хлопчика, а потім, зітхнувши, вирушив оглядати стіни. Якщо ми і справді у якомусь божевільному квесті – обстеження стін явно не завадить.
Певний час мої пошуки під акомпанемент ударів кувалди були безплідними, аж поки в одному з кутків я не побачив металеву пластинку з коротеньким написом: «Корабель «Мрія», кімната 14878». Я зупинився, немов вкопаний, раз за разом перечитуючи слова. Корабель «Мрія».
Раптом я згадав, звідки мені знайома ця назва. І не тільки це. Я згадав, чому я в ластах і масці, згадав, як мене звати, згадав, де вчуся і де працюю. Згадав навіть досить приємний початок цього злощасного дня, з морем, пальмами і чайками. Ні металевих стін, ні, тим більше, хлопчиків з кувалдами там не було. Та головне я згадав, звідки мені відоме дивне ім’я корабля.
- Я знаю, де ми, - з гордістю гукнув я, перекрикуючи удари молота.
- Так? – без інтересу поцікавився хлопчик. – І де ж?
- Ти чув колись про корабель «Мрія»?
- Ага, щось читав у журналах. А що, він таки був створений?
Я застиг з відкритим ротом, а тоді ще кілька хвилин відкривав і закривав рота, немов риба, яку викинули на берег. Корабель «Мрія» був ідеєю-фікс мого наукового керівника, професора Зелінського, і якщо і писали про неї журнали, то хіба що десять років назад, коли хлопчика не було, як то кажуть, навіть у планах. Професор насмілився тоді на свою біду поділитися своїми напрацюваннями з широким загалом. Його роботу підняли на кпини усі провідні вчені світу, і з того часу Вадим Петрович став практично відлюдником, обмеживши коло спілкування кількома улюбленими учнями. В їх число випадково пощастило потрапити і мені.
Щоб зрозуміти, що являє собою ідея корабля «Мрія», потрібно знати самого професора Зелінського. Геніальний фізик, астроном, математик і навіть філософ, він був абсолютно бездарним практиком. Усі досліди, котрі він влаштовував для перевірки своїх гіпотез, закінчувалися однаково – повним провалом. Він ламав шалено дорогі прилади, розносив на друзки лабораторії, витрачав марно рідкісні реактиви, але результатів не добивався ніяких. Увесь світ захоплювався теоремами, гіпотезами і ідеями, висловленими у його працях, проте жодного, навіть найпримітивнішого винаходу у заслугах професора не числилося.
На цьому фоні корабель «Мрія» був викликом не просто науковій спільноті. Це був виклик самому способу мислення людини, самій науці, як такій, усім обмеженням, законам і правилам. Його побудова складалася з двох етапів. На першому він повинен бути змодельованим у свідомості автора. Кожна деталь, кожен штрих, кожна найменша дрібниця.
На другому ж етапі уся модель переноситься у світ матеріальний. Не частинами, не деталями, а уся й відразу. І якщо вона, ця модель, буде досконалою, вважав професор, із втіленням у життя не виникне жодних проблем.
Сама по собі філософська ідея, яка лежала в основі досліджень Вадима Петровича, не була ні новою, ні революційною. Ще Платон у своїх працях розповідав про «світ ідей» і «світ речей», на цій двоїстості побудовані усі релігії та більшість філософських вчень, проте застосування такого підходу в інженерній справі могло викликати лиш одну реакцію – щирий сміх. Професор образився, перервав усі контакти з науковою спільнотою і заглибився в теоретичні дослідження, відриваючись лишень для спілкування зі своїми учнями, в яких він бачив продовження праці після його смерті.
- То значить в нього вийшло?! - малий сидів на підлозі, підібгавши під себе ноги, не відпускаючи при тому з обіймів свого інструмента.
- Не знаю, - відмахнувся я, - може просто збіг? Може якийсь інший корабель назвали «Мрією»? Може ж таке бути?
- Ага, і чисто випадково на «якомусь іншому кораблі» занижена гравітація для обходу теорії відносності, металеві стіни без швів і лампи денного світла без стартерів, – повчальним тоном пробурчав малий.
- Занижена гра… От чорт! Як до мене раніше не дійшло? Це ж тому ти так спритно вправляєшся з удвічі важчим за тебе інструментом. І тому ти не проломив мені колінну чашечку, зацідивши по ній кувалдою. І шви, стартери… Я мав усе це і сам помітити, як же це я так?…
- Тобі на вигляд років шістнадцять, - оцінив мене малий, - отже, статеві гормони прориваються в кров і блокують мисленнєвий процес. На жаль, мене теж таке чекає. Добре хоч не надто скоро. Так ти знаєш, як нам звідси вибратися, чи ні?
- Я… не дуже… - пробурмотів я, - професор не дуже вдавався у деталі, ми більше працювали над ідеологічною складовою, самим принципом існування корабля.
- Ясно, - протягнув малий, тоді відвернувся і побрів у дальній кінець кімнати, продовжуючи стукати кувалдою по йому одному відомих точках на блискучій металевій підлозі.
Я знову зітхнув, зняв ласти, постелив їх на металеву підлогу і сів, прихилившись до стінки, спостерігаючи за потугами хлопчика, абсолютно впевненого у своїй розумовій перевазі. Може він, зрештою, і правий?
Я сидів так з півгодини, спостерігаючи за одноманітними ударами, аж поки на протилежній стінці не виникла синя пляма. За кілька секунд вона розширилася і перетворилася в подобу дверей, з яких у кімнату зайшов сивий чоловік, років під п’ятдесят. Вдягнений він був не настільки екстравагантно, як я. Білий халат видавав у ньому вченого, а затиснута у руках пробірка тільки довершувала картину.
- Ви не підкажете, де тут командний центр? – запитав він тоном неуважного туриста, який загубився у центрі міста.
- Звісно ж підкажу, - підстрибнув малий, - вам лишень треба пройти два квартали прямо, звернути направо, пройти один квартал, потім інший, потім повернути направо ще раз, пройти ще два квартали і нарешті по останньому повороті направо…
- …пройти ще два квартали, - радісно підхопив я.
- Вельми вдячний, - прогундосив чоловік і зробив було крок, проте різко зупинився, окинув нас оком і незадоволено пробурмотів. - Ви з мене знущаєтесь?
- Ага, - сонячно посміхнувся малий.
- А навіщо? - поцікавився гість.
- А просто так, - розсміявся малий і почав обережно обходити чоловіка, граючись своїм інструментом.
- Вибачте, будь ласка, мого друга, - посміхнувся я, - просто ми тут намагаємось хоча б вихід з кімнати знайти, а ви відразу про командний центр.
- А ви ще не ознайомились з буклетом? – здивовано спитав чоловік.
- З буклетом? – переглянулися ми з малим.
- Ага, - чоловік поліз у кишеню і дістав сірий папірець, на якому акуратним почерком було виведено:
Вітаю на кораблі «Мрія»!
На даний момент ми направляємось у галактику Північного Вовка (І-46478-АА) в рамках прокладення нового нейтринного шляху і подальшої колонізації планети. Прохання по можливості не заважати роботі механізмів. За докладнішою інформацією звертайтесь, будь ласка, в командний центр.
P.S. Код від дверей: «Сім-сім, відкрийся».
Ваш капітан Марко Сірий.
Я обдивився листівку з різних боків, проте більше ніяких знаків на ній не було.
- Нейтрино-переходи – це в обхід простору? – нудьгуючим тоном запитав малий.
- Ага, - відповів чоловік, - це новий спосіб передачі даних і матерії, що використовує складчасту структуру простору і нейтрино-простріли. Єдиною проблемою даного способу комунікації є те, що перед власне нейтрино-транспортуванням одну з половинок тунелю потрібно доставити на місце звичним способом, через простір. Цим, наскільки я розумію, і зайнятий зараз корабель, в якому нам пощастило опинитися.
- Зачекайте, - згадав раптом малий, - а галактика Північного Вовка це не та, що найдалі з усіх відомих?
- Ви досить обізнані, як на свій вік, - посміхнувся чоловік.
- Багато читаю, - відрізав малий.
- Так, вона, - вирішив пояснити я сам, - вона знаходиться настільки далеко, що світло, з моменту виникнення Всесвіту, ще не долетіло від неї до нас. Мені складно уявити, як вченим узагалі вдалося її ідентифікувати, проте останнім часом наука творить чудеса.
- Вона завжди їх творила, - розплився в посмішці чоловік.
- І подолати нездоланну проблему можливо лишень на рівні уявнісної логіки, вірно? – прямо запитав малий.
- Щось в цьому роді, я просто не володію повною мірою теоретичним матеріалом, щоб… - зам’явся раптом гість, і малий відразу його перебив.
- Квадратний корінь з двох мільйонів, двохсот чотирнадцяти тисяч ста сорока чотирьох! – раптом вигукнув малий.
- Що? – здивувався гість.
- І не кажи, що не почув!
- Я почув, - почав чомусь вибачатися гість, - проте я…
- Кажи! – майже закричав малий.
- Тисяча триста… Ні, тисяча чотириста сімдесят…
- Я так і знав, - похнюпився малий.
- Що знав? – спитав я.
- Йому вже більше сорока, на вигляд. Мозок уже почав запливати жировими клітинами. Сенсу нам з нього буде, як з козла молока.
- Проте в мене є досвід! – образився гість. – А ви… ви – сосунки! Ти – так взагалі у ластах тут ходиш! А ти – з кувалдою. І двері ви не могли навчитися відкривати. Який сенс з вами взагалі говорити?
- Спокійно, спокійно. Нам ще зараз посваритися бракувало. Скажіть, будь ласка, а оцей, Марко, ви його знаєте? – спробував я перевести тему.
- Як вам сказати, - зашарівся раптом чоловік. – Марко Сірий – це я.
- Що?! – майже хором закричали ми з малим.
- Ну, тобто не я, а мій псевдонім. Ми не могли видавати статті під власними прізвищами, ореол насмішок над професором поширювався і на нас. Тому свої праці ми публікували під іменами вигаданих аспірантів неіснуючого інституту. Ніхто не перевіряв.
- Ви теж працювали з професором, - здивувався я. – Як дивно, я вас чомусь не пам’ятаю…– почав було я.
- А почерк, почерк, яким вона написана, - знову перебив мене малий. Це ж просто копія рукописного тексту. Почерк ваш?
- Мій, - опустив голову чоловік. – Але я цього не писав.
- Ви не пам’ятаєте, як це писали, - виправив його малий, - це різні речі.
- Давайте підсумуємо, що у нас є, – заговорив я. - Ми – на кораблі, завданням якого є транспортувати половинку нейтринного моста чорт знає куди. Точніше, навіть не знає, не думаю, що у сферу інтересів земного Люцифера входить планета на околиці Всесвіту. І ми, як не дивно, його пасажири.
- Що характерно – проти своєї волі, – набурмосився малий.
- Ну це ще не факт, - заперечив чоловік, - ми могли і дати згоду, проте потім про це забути.
- А могли і запроторити сюди інших, а потім так само забути, ні? – майже прокричав малий.
- Не знаю, - опустив голову чоловік. – Може і так. І що це б міняло?
- Нічого, - підсумував я. – Давайте шукати командний центр.
- Сім-сім відкрийся! – закричав малий, підбігаючи до стіни. – Сім-сім, відкрийся! – повторив зліше, - Відкрийся, чортів Сім-сім, щоб тебе…
- Дивно, - пробурмотів чоловік, - мене воно слухає.
І справді, після фрази, промовленої ним, на стіні засиніла маленька точка, що за кілька секунд переросла у портал.
- Дивно, чого там, - крізь зуби просичав малий. - Двері його слухаються, листівка тільки в нього, та ще й від його імені. Здається мені, що дехто з нами грається.
- Я нічим не можу довести вам протилежне, - розвів руками чоловік. – Давайте знайдемо командний центр, можливо там будуть відповіді на ваші питання. Я піду першим, буду відкривати двері. Ви з братом – відразу за мною, щоб встигнути до їх закриття.
- З братом? – здивувався я, оглядаючись на малого.
У того і справді виявилися такі ж блакитні очі, схожий кирпатий ніс і таке ж як у мене неслухняне світле волосся. Невже у мене і справді є брат, про якого я ніколи не здогадувався? На фоні всього, що тут відбувається, це відкриття навіть не здалося мені дивним. Брат, значить, брат, що тут поганого? Задумавшись, я навіть і не помітив, як ми опинилися у іншій кімнаті. Від попередньої її відрізняв хіба що інший узор сталевих плит на підлозі і, звісно ж, масивний дерев’яний стіл у центрі.
- Цікаво, - прошепотів чоловік, - мій робочий стіл.
- У мене теж такий був, - заспокоїв його я. – У певний час ці столи були дуже модні – штучна деревина, псевдоантикварні різьблення, купа шухлядок і відділень.
- І таємне відділення внизу, - додав обізнаним тоном малий.
- Ага, - погодився чоловік, - я теж його знайшов десь у твоєму віці. Доста цікава забавка.
- Як ви думаєте, - поцікавився я, - це командний центр?
- Не думаю, - пробурмотів чоловік, і ми рушили далі.
Наступні кімнати мало відрізнялися від попередніх – все ті ж настінні лампи, рифлена підлога, маленькі таблички у кутку, номери на яких не утворювали жодної системи. Тільки у одній із кімнат ми знайшли живу людину – старезний дід лежав у ліжку, окутаний дротами і капельницями. Він важко дихав і деколи дриґав пальцями на ногах, більше ми від нього нічого не добилися, тож пішли далі. По дорозі ми знаходили копії буклету, ми залишали їх лежати там далі в надії на те, що інші пасажири зможуть скористатися цими «надзвичайно корисними» порадами.
Ціль нашої мандрівки постала перед нами несподівано – у наступній кімнаті під стелею висів транспарант, на якому червоною фарбою було виведено: «Командний центр вітає гостей!!!». Крім цього дивного привітання у кімнаті стояло лише крісло-качалка, повернуте до протилежної стіни. Над кріслом виднівся білий чепчик.
- Вибачте, будь ласка, - тихо сказав наш провідник.
- О, гості, гості, - почулося з качалки.
Тоді крісло повернулося, і ми виявили в ньому старого дідуся у піжамі і білому чепчику. У руках в нього димілася люлька, а на одному з перил виднілася стопочка знайомих нам буклетів.
- То це ви їх пишете? – здивувався я.
- Написав. Я їх написав. Хоча, насправді, звісно ж не я.
- Починається, - схопився за голову малий.
- З таким самим успіхом, - продовжував дідусь, - можна сказати, що написали це ви.
- В сенсі він? - показав я пальцем на нашого провідника.
- Та хоч він, хоч ви, хоч хлопчик, все це не має ніякого значення, розумієте?
- Ні, - признався я, - не розуміємо.
- Давайте так, - почав малий. - Ви – той божевільний професор?
- Та який я професор? – забідкався старий, - Який з мене професор, я питаю? Я інженер, технар звичайний. От Зелінський – він був справжнім професором, хрестоматійним. Весь корабель насправді – його творіння. А я… Я лишень втілив у життя його задум, всього лиш простий виконавець.
- Ви були учнем Вадима Петровича?
- О так, без скромності скажу навіть кращим учнем. Ніхто з моїх колег не зміг зробити того, що я.
- Тобто ви таки створили корабель? Чого ж він водив нас за носа, розповідаючи про чисто теоретичні викладки і справу далекого майбутнього? – здивувався я.
- О, так ви ще не знаєте? – засміявся старий. – Вони не знають, як дотепно. Хоча, це досить логічно.
- Чого не знаємо? – не витримав малий. – Чого ти нас мучиш, бридкий старигане?
- О так, - замилувався старий, - пам’ятаю ці нотки. Як же це давно було…
- Давно було що? – не зрозумів я.
- Ех, а я був кращої думки про вас. Точніше не про вас. Точніше про себе. Добре. У мене тут є дзеркало, подивіться, будь ласка.
- Ви хочете сказати, що ви теж наш брат? – недовірливо спитав я.
- Добре, ще одна підказка, який зараз рік? – почав злитися старий.
- Дві тисячі триста дев’яносто п’ятий! – випалив малий.
- Чотириста четвертий, - прошепотів я.
- Чотириста тридцять сьомий, - ошелешено сказав чоловік.
- І як ви думаєте, який насправді? – розплився у посмішці старий.
- Не знаю, - признався я, - а ви знаєте?
- Ні, - похитав він головою, - я теж не знаю. Але думаю, за п’ятисотий точно.
- Так що ж сталося? – майже хором закричали ми.
- Коли я створював корабель, коли витягав його з своєї свідомості у реальність, я потягнув разом з ним і себе самого. Спочатку я думав, що справа лише у пам’яті, проте, як виявилося пізніше, я зачепив саму свою суть, чотиривимірну особу разом з проекцією на кожен момент часу. Ми всі, я в тому числі, – просто певна мить нашого життя. І я, при цьому, проекція на час вже після конструювання корабля, хоча є і пізніші копії.
- І чому ж тоді двері нас не слухаються? – скептично запитав малий.
- Очевидно, механізм налаштований на дорослу модифікацію мого голосу після зламу. Я не думав, що треба передбачати наявність на кораблі мене-дитини. А після етапу творення щось міняти було вже пізно…
- А звідки листівки, командний центр?
- Листівки я надрукував, коли зрозумів, що по кораблю тиняється купа моїх копій, при тому деякі з них зникають, потім знову з’являються. Я боявся, що вони якось зашкодять місії корабля. Тому і розповсюдив листівки по усіх кімнатах. І сидів тут протягом усієї подорожі, пояснюючи ситуацію своїм проекціям.
- Тобто подорож вже закінчена? – не зрозумів малий.
- Перша – так. Про інші не знаю, вони вже сталися після мого моменту проекції. Старіших копій практично немає – це значить, що невдовзі після подорожі…
- Ти помер… - зрозумів я, не маючи сили вжити ці слова в першій особі.
- Угу, ми «помер».
- А коли помремо ми самі, тобто проекції? – тихо спитав малий.
- А от це - навряд. Ми не старіємо і не вмираємо, час не може бути вагомим для того, хто від нього не залежний. Часом корабель трясе і проекції обнуляються, витирається вся набута тут, на кораблі, пам'ять, процес пошуків починається спочатку. Ті проекції, що в курсі, що і до чого, знову починають пояснювати ситуацію тим, які не в курсі. І так до нескінченності.
- Доки не загине корабель, - спробував виправити його малий.
- Він ідеальний, що з ним може статися? – пхикнув старий.
Ми ще довго сиділи прямо на підлозі, осмислюючи наше теперішнє положення. Ділилися спогадами і дивувалися своїм майбутнім. Я не знаю, скільки часу це тривало, час – досить умовна сутність для часових проекцій, може він і не йшов узагалі...
А тоді, несподівано, корабель хитнуло в сторону, транспарант нахилився, крісло-качалка перевернулося, настінні лампи почали темніти, тоді на мить нас осліпив яскравий спалах, і нарешті потім навколо встановилася темрява.
Темрява, з якої все почалося і якою, зрештою, все і закінчиться. Якщо закінчиться взагалі.
Коментарів: 22 RSS
1Аноним08-09-2011 17:27
Оповідання сподобалося, навіть дуже і дуже. Читається легко, композиція цілісна.
Недолік бачу тільки один, стосовно змісту. Зазвичай наштовхуюся на "помилки" з точки зору фізики, але цього разу - з точки зору біології. Мозок не може запливати жиром (в буквальному розумінні; принаймні тут так сприймається), адже основою його нервових клітин і є жир ))
2Chernidar08-09-2011 23:09
це як?
кінець дуже-дуже розчарував. на жаль. до того було класно.
3Фантом13-09-2011 19:11
Цікава ідея, сподобалося. Принаймні немає чорних дірок, та космічних баталій, що дуже і дуже добре
4Лариса Іллюк19-09-2011 16:37
Цікаво, сподобалося. Коли з'явився третій персонаж, пригадався фільм про суперкуб. У сенсі, що всі вони були одним чоловіком. Загалом, дуже і дуже незле написано.
5Gulia-Mulia21-09-2011 06:03
Зауваження з серії "Вірю-не вірю". Поясніть, будь ласка, авторе, як відбувається перехід від сфери ідеального - уявного образу корабля до матеріальної сфери. Адже оповідання в стилі НФ, цікавим би було для мене пояснення процесу саме в цьому стилі. А чи корабель як нав"язлива ідея просто проникає у свідомість ГГ? І все оповідання - потік свідомості?
6Аноним21-09-2011 12:09
Ні, не потік свідомості.
Технічні деталі в даному випадку не є важливими, вони служать лишень фоном.
Якщо ви все ж хочете ознайомитися з даними концепціями глибше, можу порадити вам перелистати Платона, Канта або Гегеля. На ваш вибір .
7Gulia-Mulia21-09-2011 16:03
Тих шановних панів мною листано-перелистано... Й з точки зорук філософії перехід ідеї в фізичний світ є немождивим. Хіба лише у людському сприйнятті, тому й говорила про потік свідомості як єдино можливий варіант. (Дивіться Кантову теорію про єдність трансцендентальної апперцепції) Перехід ідеї в форму й матерію можливий лише з т.з. релігії у випадку світотворення
8автор21-09-2011 17:32
Розумні слова це безумовно круто)
Давайте продовжимо список: еманація, Плотін (не Платон, ні), Маймон, і, нарешті, сарказм.
Зупинятися детальніше на жодному не бачу сенсу, Гугл допоможе.
На рахунок переходу інформації, як узагальнення ідеї, в матерію - неоднозначні відповіді наводить навіть шанована вами (на противагу т.з. релігії) наука, досліджуючи такий же т.з. Великий Вибух.
А перехід ідеї у форму нейронних імпульсів, а потім у форму нулів і одиничок, а потім у форму чорних літер на сірому фоні і так далі, може яскраво ілюструвати ваш коментар.
9Gulia-Mulia21-09-2011 18:28
Я тут не хотіла "розумничати". Просто я - фахівець у філософії, геть нічого не тямлю, скажімо у фізиці чи вищій математиці. Ви мені порадили "пролистати" авторів, яких я дуже добре знаю, присвятивши вивченню їхніх праць не один рік. В філософії теорія пізнання - це точна наука, з якої беруть витоки теоретична фізика й психологія. Тут немає нічого "на авось".
Т.з. - скорочення від "точка зору", а не "так званий". Тут треба було не полінуватися й написати повністю, щоб виключити непорозуміння.
10автор21-09-2011 18:44
Якщо на те пішло, я порадив не "пролистати", а "перелистати", себто перечитати, оновити в пам'яті твори даних авторів.
У творі заявлений спосіб, що ґрунтується на їх працях, у яких вони, здебільшого, не заморочувалися зв'язком з світом реальним. Тобто "давайте означимо ідеальне, а до реального всі ці аперцепції якось приліпимо потім, коли буде вільний час".
Вибачаюся за недостатньо явне, як виявилося, розкриття даної лінії.
11Gulia-Mulia21-09-2011 19:11
На які такі праці ви посилаєтеся? З одних ваших висловлювань випливає, що ви з хоч якимись із них добре знайомі, але інші ваші судження виказують повне невігластво... Прошу вибачення, без аперцепцій ніяк! Платон перший, а за ним і Кант говорять про "світ ідей" - світ ідеального та про "світ речей", про те що "є" і те, що "має бути"... Але, ок, не будемо заглиблюватися в лекцію з теорії пізнання для першокурсників...
Корабель "Мрія" якось там у вас "вичаклувався", ви стверджуєте, що У ПРИНЦИПІ - це можливо. Значить можливо уявити собі шматок хліба й він опиниться в світі фізичному? Уявити людину й вона з"явиться? уявити планету? Уявити світ і стати Творцем?
12автор21-09-2011 22:23
Ок, самі напросилися
Уявимо собі два кубічних метра простору. У одному з них, нехай, знаходиться шматок граніту. Сидять собі на лавочці протони, косо дивляться на електрони, що прогулюються навколо, і злісно кричать вслід нейтрино, які стрімголов пролітають повз, навіть не привітавшись. У іншому кубику – порожнеча. Абсолютна, безумовна порожнеча. Матерії немає. Зовсім немає. Абсолютно немає. Яка різниця між цими двома кубиками?
Як яка різниця, спитаєте ви, адже у одному з них щось є, а у іншому – нема! І це все, що можна з цього приводу сказати. Можна поставити дослід, вдаритися головою до граніту, а потім до порожнечі. Можна спробувати провести крізь два куби струм, або магнітне поле. Результати будуть різні. Проте сказати напевне, яка саме властивість робить один кубічний міліметр простору «наповненим», а інший – порожнім, ми достоту сказати не можемо. Це як у комп’ютері – обмежившись теорією даних, як таких, дати визначення нулю чи одиничці у комірці пам’яті абсолютно неможливо. Аналогічно і ми, що ми маємо крім закону збереження маси, який, на секундочку, діє не при всіх умовах і не в усіх випадках?
Вау, ось був шматок хліба, була планета, була людина, був світ! І тут бац – немає! Залишилася лишень енергія. А що таке енергія? Ой, це щось пов’язане з рухом і перетворенням… Вона, кажуть, зберігається таки завжди. Відповідно, можливі і зворотні переходи: енергія – маса. А чи може інформація бути енергією? Чи може ідея виконувати роботу? Стоп… Це було нечесно, я знаю, ми ж почали про філософію, а не про фізику, чи не так?
Так от, поняття «еманації», як перехід ідей зі світу ідей у світ матеріальний ввели ще неоплатоністи. Відповідно усі класичні філософи це поняття теж розглядали. Це раз.
По-друге, ви не дочитали до кінця мого списку міток, а саме до слова «сарказм». Починалося все з того, що філософи завжди багато говорять, будують кіпи теорій і законів, проте про втілення їх у життя вони навіть не задумуються. Про непізнаване писати легко, один чорт перевірити не можна ніяк. Інша справа інженери – фізики, психологи, біологи. Лиш вони здатні перетворити мутні філософські тексти у щось реальне, потрібне і корисне.
Хух. До речі сам факт нашої суперечки, має наслідком перехід енергії з внутрішньої енергії вуглеводів у механічну енергію пальців у електричну конденсаторів на сервері, відповідно ідея спричинила перетікання енергії з одного місця у інше. При бажанні можна спричинити перетікання цієї енергії у масу… Все. Тепер точно все
13марко21-09-2011 22:54
гадаю було б краще, якби було інше пояснення виникнення корабля. Солідарний із Gulia-Mulia. Твір на основі ідеалізму сам став абсолютно ідеальним, абстрактним. Це якась трансцендентна фантастика.Образ вченого суперечливий - великий вчений, а поганий практик. А як же емпірічне підтвердження теорії? Мова йде про неправдоподібність такого наукового пізнання і діяльності. Нічого не досліджував, не винаходив і- раптом бац, і змінив спосіб мислення (до речі у чому? це звичнйи спосіб - спочатку уявляти, а потім переносити назовні), тому і не викликає довіри така історія. Немає реалізму.
Але це моя суб'єктивна думка
14Gulia-Mulia21-09-2011 23:38
Це ще хто напросився
Пропоную іще один цікавий дослід: візьмемо за аксіому, що душа - нематеріальна. Для досліду нам знадобляться два ідентичні за фізичними параметрами людських тіла, але одне - живе, з душею і свідомістю, а інше - ні. Пропустимо через них струм, нагріємо, намочимо, просушимо... Реакції будуть різними, що характерно.
Але яку б кількість струму через живу людину ми б не пропускали, навряд чи вона еманує зі своєї потужної свідомості хоч крихту матерії.
15автор21-09-2011 23:48
якщо тіла будуть ідентичними за своїми фізичними параметрами - реакції будуть теж ідентичними за означенням, тому що фізичними параметрами прийнято називати сукупність реакцій на спостереження
а якщо ви почнете бити живу людину струмом, вона може, наприклад, вибити вам зуб, що спричинить транспортування частини внутрішньої енергії м'язів у кінетичну енергію падіння, і, унаслідок концепції еквівалентності маси і енергії, зробить можливим перетворення її частини у масу за рахунок термоядерних (протилежних до радіоактивності) реакцій у одному-двох атомах. От вам і додаткова крихта маси, і, як наслідок, матерії
16Gulia-Mulia21-09-2011 23:56
17Пан Мишиус01-10-2011 12:18
Занимательно-занимательно... Ничего так.
Но! Автор, видимо, фанат фильмов "Куб" и "Гиперкуб", или как там они назывались. Ибо безумная картинка - один к одному. А свои временные копии еще Йон Тихий находил на корабле. Ну это ладно. За топ не скажу - почитаю остальное. Если и попадете, то не на высокое место.
Но - занимательно.
18Анонім03-10-2011 10:21
дубово написано, початок з тою кувалдою (кайлом) незрозумілий, багато русизмів… калька з рос. «в нього вийшло», «чисто випадково», «вибачте мого друга». До того ж божевільний професор Зелінський – то вже десь було в якомусь занюханому Голлівуді… я не пойняв, про що цей текст, звиняйте...
19Тролік04-10-2011 10:13
"лампи денного світла без стартерів" - люди, 21 століття надворі, прийшла ера надяскравих світлодіодів!
"Це ж тому ти так спритно вправляєшся з удвічі важчим за тебе інструментом. І тому ти не проломив мені колінну чашечку, зацідивши по ній кувалдою." - а куди поділася кінетична енергія? якби він торохнув молотом по колінній чашечці, суглоб довелося б збирати по шматочках, і все це діло скріпляти металевими скобами.
"Білий халат видавав у ньому вченого, а затиснута у руках пробірка тільки довершувала картину." - пробірка, як маркер професійної приналежності, дуже кумедно виглядає.
20Пан Мишиус04-10-2011 12:33
Мне мало что можно добавить к предыдущему своему комментарию. Долго думал брать, не брать в топ в первом туре. Потом места просто не хватило. Отправил, и мучался, что не взял. Оно вроде и глупое, и одновременно, что-то в рассказе есть неплохое, абстрактное. Занимательное.
Но, блин, гиперкуб оно, конечно, очень напоминает. Но что-то есть. Но в финале куча рассказов получше, наверное, надо еще почитать остальное, желаю автору места повыше и издания в журнале.
И тема, я считаю, есть, так что для меня рассказ с прошествием времени шансы для себя оставляет.
21Док05-10-2011 10:11
Мені оповідання сподобалося. А уникнути елементів схожості з тим, що вже існує, зараз дуже тяжко (це особиста думка, можете не погоджуватися). Так що "Мрія", хоч і з боями, але витіснила з другого місця в моєму топі одного з претендентів.
22містер Ігрик06-10-2011 00:10
початок - взагалі смакота, такий сюрреалізм...
хороший твір, мені дуже сподобався!