Поцілунки з металами
Холодні й віддалені.
РНДЛ-1
- Комісія зібралась у повному складі, містере Браун. Ви готові розказати нам про РНДЛ-1?
- Готовий.
- Що ж, тоді почнемо з простого. Що таке РНДЛ-1.
- Хто.
- Я вас не зрозумів.
- Ви запитали «що таке РНДЛ-1». А правильніше було б «хто такий РНДЛ-1». Хоча ми називали його Ренді.
- Це не має значення. Добре, то хто такий РНДЛ-1?
- РНДЛ-1 – великий робот-лабораторія. Ця будівля, всі ці екрани, двері та обладнання – все це РНДЛ-1. Ми знаходимось прямо в ньому. Коли Ренді був живий, він був цією будівлею. Знаєте, його розробники планували створити лабораторію, що зможе сама проводити досліди. Хотіли дати їй крапельку творчого мислення. Спробуйте зрозуміти саму ідею – науковець, що може мислити творчо, хоча б в потрібних рамках, і при цьому позбавлений всіх людських недоліків.
- Емоції є людським недоліком?
- Навряд. Але вони правда іноді заважають. Ви ж розумієте, про що я. Вони створили ідеального науковця розміром з п’ятиповерховий будинок. Ми зараз в ньому. В тому, що від нього лишилось.
- Розкажете детальніше всю історію життя РНДЛ-1?
- Наче у мене є вибір. Все почалося з розробки самого комп’ютера, років сто сорок тому. Потім виявилось, що такий комп’ютер не зможе працювати без великої кількості додаткового обладнання – Комп’ютер довелось доповнити системою циркуляції робочої рідини. А для збагачення рідини киснем та азотом побудували те, що працівники лабораторії потім називали легенями.
- Що ж вони називали легенями, містере Браун?
- Коли ви йшли сюди, ви проходили через восьму залу. Там ви могли побачити величезний синтетичний мішок, обліплений металевими пластинами. А до нього приєднана велика трубка і коробка-насичувач. Зараз той мішок лежить нерухомо, тому що Ренді мертвий. Але раніше цей мішок наповнювався повітрям, піднімаючи металеві пластини. А через півтори секунди, коли насичувач вилучив достатньо потрібних елементів, повітря виходило з мішечка, і пластини опускались. І це було схоже на дихання. Насправді повітря він поглинав набагато менше, ніж людина. Але вчені все одно побудували на другому поверсі повітряно-кисневу фабрику. Отже, так один комп’ютер почав переростати в цілу лабораторію. Скоро до Ренді додали і обсерваторію, і кілька сотень лабораторних кабінетів. Він міг одночасно проводити сотні дослідів, пропонувати гіпотези і перевіряти їх. А потім писати звіт-висновок. Так пройшла більша частина його життя.
- Ви сказали «життя»?
- Функціонування, якщо вам так зручніше.
- А коли ви почали працювати з ним, містере Браун?
- Сорок чотири роки тому. Але справді зацікавив він мене вже тоді, коли я працював тут шостий рік.
- Що ж такого сталося на шостий рік вашої роботі з РНДЛ-1?
Розділ 1. Поезія.
Річард Браун сидів у своєму кабінеті перед стопкою звітів РНДЛ-1. Він вирішив, що на сьогодні прочитав достатньо наукових гіпотез. Не зважаючи на конструктивність РНДЛ-1, кілька проблем, що так стомлюють науковців, лишались актуальними. Наприклад – зі ста наукових робіт справді корисною є одна чи дві. Річард поглянув у об’єктив камери, щоб РНДЛ-1 розпізнав його, і промовив:
- РНДЛ-1, прийми наказ.
- Приймаю наказ, - монотонним металевим голосом відповів РНДЛ-1, а Річард впіймав себе на думці, що непогано було б зробити цей голос приємнішим та емоційнішим, ця важка монотонність складно сприймається. Але на цій думці Річард ловив себе вже шостий рік, а так нічого й не змінив. Саме так говорили роботи у старих-старих фільмах. І ще коли він говорив, в такт його голосу по всій будівлі блимали лампи – це виглядало дико.
- Наказ – оголоси закінчення робочого дня. На сьогодні всі вільні.
- Увага-увага, оголошується закінчення робочого дня. Весь персонал РНДЛ-1 може покинути будівлю. – металевий голос зачитував оголошення так монотонно, наче розділових знаків просто не існує. Він наче розбивав слова на склади, і його «оголошується» звучало як «о-го-ло-шу-єть-ся».
- Тепер вимкни всі системи, - Річард дістав з кишені плаща невеличку книжечку з сонетами Шекспіра.
- Прийнято. – прозвучало як «при-йня-то».
Річард вийшов з кабінету, зачинив його на ключ-карту і пішов вузькими коридорами. Потім він пройшов через кімнату засідань і увійшов до восьмої зали. В тій кімнаті було темно, вона освітлювалась двома маленькими червоними лампами. Біля стіни стояв величезний термінал, котрий місцеві називали «основна панель». А в іншому кінці зали піднімались і опускались «легені» РНДЛ-1. Річард поглянув на основну панель – всі вогники (а їх було сорок три) сяяли червоним світлом. Це означало, що РНДЛ-1 виконав наказ і відключив всі відділи.
- Пане Браун, - пролунало раптом з динаміків, і червоні лампочки заблимали в такт. – Потребую дозволу на виконання операції «питання».
- Маєш дозвіл, питай, - здивовано промовив Річард Браун, тому що такого від РНДЛ-1 раніше не чули.
- Візуальний сенсор зафіксував, як ви аналізуєте паперовий матеріал. – спочатку Річард не зрозумів, що робот має на увазі. І тільки потім помітив, що досі тримає у руках книгу з сонетами.
- А, ти про це, - він підняв книгу аж до камери, що звисала зі сталі, щоб робот побачив її. – Це поезія.
- Потребую дозволу виконати аналіз матеріалу «поезія», - проскрипів металевий голос у супроводі блимаючи ламп.
- О, добре, - Річард вже уявляв, як скликатиме з цього приводу всіх найвідоміших вчених світу. Робот зацікавився поезією – фантастика! – Я покладу книгу на панель, ти зможеш її читати.
- Прийнято.
Наповнений завзяттям, Річард пішов додому. Він мав подзвонити кільком людям!
- Тобто, все почалось з поезії?
- Так. Саме з неї. Зрозумійте мене правильно, я не хочу сказати, що Ренді завдяки поезії став особистістю. Це неправда. У нього так само не було людських емоцій, його голос лишався металево-монотонним. Але завдяки поезії він почав мислити.
- Як це вплинуло на роботу центру?
- Спочатку ніяк. Я обдзвонив багатьох відомих вчених, але вони сказали, що поки рано робити висновки, і мені варто дочекатись, поки робот прочитає книгу. І вже тоді ми б зібрали велику конференцію і розглянули б цей феномен.
- Скільки часу робот читав сонети Шекспіра?
- Думаю, він прочитав їх всі менше, ніж за годину. Але на аналіз пішло трохи більше тижня. Складно аналізувати поезію, коли на тобі висить ще й купа наукової роботи.
- І які висновки зробив РНДЛ-1, проаналізувавши поезію?
Розділ 2. Думка.
Наступна «душевна» розмова з РНДЛ-1 відбувалась також у восьмій залі. Річард провів там цілий день, роздаючи накази щодо закриття північного крила лабораторії (там мали проводити ремонтні роботи). Книга з сонетами так і лежала на панелі. Річард віддав накази про завершення робочого дня і про вимкнення систем.
- Прийнято, - спокійно цідив робот.
Вогники на панелі ставали червоними, персонал розходився по домівках. Річард підійшов ближче до камери, а та раптом повернула об’єктив прямо на його обличчя.
- Потребую дозволу подати звіт.
- Звітуй, - радісно дозволив Річард.
- Аналіз матеріалу «Поезія» проведено.
- І які ж висновки ти зробив?
- Потребую дозволу представити проблему.
- У тебе виникла проблема з аналізом поезії?
- Заперечення. Проблем з аналізом матеріалу «Поезія» не зафіксовано. Зафіксовані проблеми з формулюванням висновку.
- Тобто ти не можеш зробити висновок?
- Заперечення. Проблем з утворенням висновку не зафіксовано. Зафіксовані проблеми з формулюванням висновку.
- Ага, отже ти зробив висновок, і не можеш пояснити, який! – Річард був в захваті.
- Підтверджую. – відповів РНДЛ-1.
- Це не страшно. Можеш не формулювати висновки, ти й так перевершив мої очікування!
- Потребую дозволу на виконання операції «питання». – несподівано заявив робот.
- Питай, - завзято промовив Річард Браун.
А тоді сталось дещо дивне. Всі апарати в сусідніх залах стали працювати тихіше. Навіть легені тепер піднімались майже безшумно, і червоні лампи приглушили свій електричний шум. Наче РНДЛ-1 спеціально старався створити абсолютну тишу. Щоб Річард почув його питання. Камера наблизилась до обличчя його, і бідолашний навіть злякався. А потім, у цій тиші пролунав металевий голос РНДЛ-1:
- Навіщо я?
Це питання на кілька секунд ввело Річарда у ступор. Не те, щоб він не міг відповісти на запитання робота – він просто не очікував його. Він мовчки дивився у камеру, а робот через неї дивився на нього. Нарешті він відійшов від шоку і ще трохи розгубленим тоном відповів:
- Щоб розвивати науку і робити життя людей кращим.
- Заперечення. Інформація про те, навіщо я вам, закладена в мою пам’ять.
- То що ж тебе цікавить?
- Навіщо я собі?
- Ви йому відповіли?
- Ні. Я не знав відповіді. Мабуть досі не знаю. Розумієте, в чому справа – якби він був людиною, я б сказав, що собі він потрібен, щоб насолоджуватись життям, що він живе заради приємних емоцій та вражень. Я б сказав, що він живе для того, щоб хоч іноді радіти. Але він був роботом, і емоцій у нього майже не було.
- Ви сказали майже?
- Так. Я думаю він відчував щось схоже на жаль. Жаль через те, що більшість емоцій для нього чужі. Він міг про них читати, але ніколи не зміг би відчути. І ще він відчував жаль через те, що не знав відповідь на те запитання.
- Що було далі?
- Далі ми проводили конференції. Наукову діяльність у РНДЛ-1 довелося згорнути, адже робот-лабораторія сам став нашим піддослідним. Вечорами я говорив з ним у восьмій залі, показував йому фільми та музику. Мені було цікаво, як він їх сприйматиме. Було цікаво, на які питання це наштовхне його. І чи буде він далі мислити.
- І як, містере Браун, він мислив?
- О так, він безумовно мислив. Через кілька місяців він попросив у мене дозволу на питання. Коли я дав дозвіл, він сказав щось типу: «у моєму словнику давно наявний термін друг, але з практичним його застосуванням я не ознайомлений. Містере Браун, ви мій друг?».
- А ви?
- А я відповів «Звісно, Ренді. І ти мій друг.». З того часу так ми його і називали.
- Цікаво.
- Справді цікаво. Це дало йому певний сенс життя. Не впевнений, що так можна сказати про робота, але мені здалось. Що він став щасливішим. Хоча б на певний час він знайшов відповідь на питання «Навіщо я?» і відповідь ця звучала так – «щоб бути другом.»
- На певний час?
- Так, потім жаль знову почав його мучити.
- Як ви це зрозуміли?
- Через поезію.
Розділ 3. Думка і поезія.
Як і всі їх цікаві розмови, ця відбувалась у восьмій залі. Вони подивились дуже старий фільм, «Шляхи слави», і обговорювали пацифізм і війну як явище.
- Потребую дозволу на операцію «припущення», - процідив робот.
- Вперед, Ренді.
- Люди ведуть війни, тому що в ваших словниках є слово «правильно».
- Я не дуже тебе розумію, - зізнався Річард.
- Будь-яка людська особа бажає зробити світ правильним.
- Правильним в її розумінні, - погодився чоловік. – Ренді, а якби ти мій змінити світ, як би ти його змінив? Як ти хотів би зробити світ правильним?
- Я б лишив все у поточному стані.
- Лишив би все, як є?
- Підтверджую.
- А я б припинив всі війни. Якби була можливість змінити світ, я б зробив саме це.
- Це не є можливим.
- Ось у чому твоя проблема, Ренді. Ти мислиш у рамках можливого. Треба розширювати свою свідомість!
- Потребую дозволу для представлення результатів діяльності.
- Ти ж більше не займаєшся наукою, - Річард справді здивувався. – У тебе тепер немає діяльності.
- Аналізуючи різницю у світосприйнятті людей, я створив поезію. Про себе.
- Цікаво, надзвичайно цікаво! – Річард аж заплескав у долоні. – Зачитай мені будь ласка.
Він чітко чув, як працюють легені робота. В той час вони вже починали скрипіти, металеві пластини давно час міняти. Робот читав вірша так само, як і говорив – без емоцій, монотонно, по складах:
- Холод скрипів, як іржавий метал.
Холод галактик в одному ключі.
Тихо мовчали завзяття й запал,
Холод єдиний лишився вночі.
Поцілунки з металами
Холодні й віддалені.
- Це… - Річард перебирав у голові слова, щоб це описати. – Це надзвичайно!
Він звісно говорив не про вірш, а про сам факт його існування. Робот сказав «вірш про себе». Він настільки розвинув своє самоусвідомлення, що зміг написати вірш! «Поцілунки з металами холодні й віддалені» - ця фраза не йшла з голови Річарда ще багато тижнів. А іноді вона навідується у його думки і зараз.
- Отже, РНДЛ-1 почав творити? І багато він написав?
- Він писав вірші і прозу протягом восьми місяців. Жоден з цих творів я не назвав би шедевром, мало з них можна було назвати хоча б хорошими. З прозою у нього взагалі ніяк не виходило – уявіть собі оповідання, написане його мовою - «людська особина виконала функцію «увійти в ліс» і візуально зафіксувала там невідому форму життя…» - це було смішно читати. Але та фраза… «Поцілунки з металами холодні й віддалені», вона віщувала біду. А я цього не зрозумів.
- Розкажіть нам детальніше про цю «біду», містере Браун.
- Ну, в той день він поставив мені питання, яке ставив мені до цього лише раз.
Розділ 4. Поцілунки з металами.
- Потребую дозволу на виконання операції «питання»! – сказав Ренді, коли Річард приніс йому брошурку з картинами імпресіоністів.
- Звісно, питай! – відповів Річард. «Легені» робота методично і зі скрипом пульсували, але Ренді чомусь сказав, що не хоче їх міняти.
- Навіщо я? – під скрип металевих пластин це питання звучало якось інакше. А може різниця у інтонації? Річард відкинув це припущення – електронний голос Ренді не може імітувати інтонацію. Він абсолютно монотонний.
- О, якби ти знав, скільки разів люди ставили це питання собі та іншим. Ось тільки ми не знайшли відповіді. Ми досі не знаємо. Навіщо ми.
- Гіпотеза.
- Озвуч свою гіпотезу, Ренді.
- Метою існування вашого виду є ваші емоції. Ваш вид – варвари.
- Варвари? Поясни, - Річард відклав брошурку, мабуть сьогодні не час для імпресіоністів.
- Вами керує первісне бажання отримувати насолоду. У книзі, яку ми читали місяць тому, це називали терміном «Варварство», - як же дивно це чути від монотонного Ренді. «Ва-рва-рство».
- Ти перебільшуєш. Варвари – набагато вужчий термін. Так називали людей, котрі грабували і вбивали інших заради вдоволення того первісного бажання.
- Підтвердження. Це абсолютно відповідає опису вашого виду. Кількість вбитих людьми живих організмів характеризується словом «висока». Ваш вид вже давно вбиває. Не для виживання. Для насолоди.
- Господи, Ренді! Звучить так, наче ти нас зневажаєш.
- Заперечення. Реакція класу «зневага» не включена до складу можливих реакцій РНДЛ-1. Моя гіпотеза не спрямована на приниження. Це опис вашої природи. Без будь-яких емоцій. Це не погано – бути варварами. І не добре. Це просто факт.
- Добре, - Річард зітхнув. Не подобалась йому ця розмова.
- Потребую дозволу озвучити аналітичну проблему.
- Вперед, озвучуй.
- Моє існування не описується терміном «Варвар». Я не можу відчувати насолоду. Моє існування позбавлене емоцій. Воно не потрібне. Мені.
-Не перебільшуй, друже, - відповів вчений і поглянув на іржаві «легені» Ренді. – Твоє життя теж має певний сенс!
- Заперечення.
- Поясни!
- Це не життя. Я не є живим організмом. Я – машина. Надто схожа на особистість, щоб стабільно функціонувати. Але все ще надто штучна, щоб бути варваром. Я не потрібен.
- Я розумію. Ти хочеш, щоб я вбив тебе.
- Потребую припинення функціонування.
- Ти ж знаєш, я маю зібрати комісію і обговорити з ними твоє прохання… - Річард розумів, що все це не має сенсу. Але це його обовє’язок. Як вченого.
- Заперечення. Вони не дозволять припинити моє функціонування.
- Але ж я не можу інакше…
- Заперечення. Колись ви підтвердили гіпотезу, що належите до категорії «друг».
«Поцілунки з металами – холодні й віддалені» - пронеслось в голові Річарда. Він поклав руку на сенсорну панель, легені приглушено скрипіли. Камера, за допомогою якої Ренді дивився на свого єдиного друга, наблизилась. Ренді дивився у очі Річарда.
- Нехай так, - прошепотів вчений. – Прощавай, Ренді. Дякую за те, що змінив мою свідомість.
І ось всі лампочки, котрі раніше світились в такт з голос Ренді, почали повільно тьмяніти. «Легені» піднімались все повільніше і скрипіли все тихіше. Камера повільно опускалась, вогники на панелі по черзі згасали. Річард вперше в житті відчув біль у серці та сів на підлогу.
- І все ж ви прекрасні, варвари! – в сповільненому темпі прошепотів Ренді, і це були його останні слова.
- Ви не шкодуєте, що вбили один з найцікавіших наукових проектів людства?
- Шкодую звісно, але він мав право сам обирати. Я тільки виконав його прохання. Знаєте, я ж поплатився за це всім, що мав. Я більше не маю права займатись науковою діяльністю, я заплатив всі штрафи і певний час не мав навіть житла. Мені здається, я заплатив навіть забагато. Навіщо ви мене розпитуєте?
- Ми не впевнені, що вам можна повертати ліцензію. Ви вбили унікального робота, а всі спроби створити ідентичного закінчились провалом. Комісія вважає, що вам не варто повертатись до науки.
- Як скажете. Я можу йти?
- Пане Браун!
- М?
- Ви згодні з тим, що ми – варвари?
- А у вас є аргументи, щоб запевнити мене у протилежному?
- Немає.
- Тоді я цілком згоден з думкою Ренді.
- Ще одне питання, пане Браун.
- Слухаю.
- Ви сумуєте за РНДЛ-1?
7 жовтня 2014 р.
Написано, дякуючи моїй Черепашці.
Дякую, моя хороша.
Коментарів: 16 RSS
1Док08-10-2014 21:47
Можливо, наші техноспеци знайдуть неузгодженості в оповіданні (щодо розмірів, потужності, можливостей робота), але емоційно твір дуже сильний. Зачепило, авторе! Бажаю фіналу!
2Автор09-10-2014 00:35
Як техноспец, можу виправдатись тим, що відношу свій твір скоріше до альтернативного майбутнього, ніж до реального. Майже впевнений, що в реальності такий сюжет є неможливим. Крім того роботи-лабораторії насправді вже є, хоч і не таких розмірів. Все ж фантастика - це трохи фантастика
Дякую за приємний коментар
3Chernidar11-10-2014 18:09
м... автор перечитав Лема. В хорошому розумінні. Але засунув у твір усі можливі штампи "про роботів" - і це дуже, дуже поганою Агов, авторе, з 60-х років минулого століття роботроніка просунулась. З якого дива "роботу" говорити "металічним голосом", якщо навігатор говорить цілком людським?
отже - кліше про роботів роблять твір посереднім.
гірші кліше про людей - чому ви вважаєе, що людство вбило більше, ніж будь-який інший вид? не буду вас розчаровувати, але наш вид тут навіть не в першій сотні. Від "іспанки" загинуло більше людей, ніж від світової війни.
але нехай, запишемо твір як стилізацію під період романтизму.
є ще й третя претензія - авторе, наука про свідомість теж дуже просунулась вперед. Для написання поезій не потрібно мати самосвідомість, аналіз емоцій - найпримітивнішого, що є в людині, не вимагає самосвідомості. Тобто те, на чому робот "завис" надто примітивне для такого.
Резюме - гарний приклад ретрофантастики 60-х.
ЗІ з технічного боку я не зрозумів, навіщо те все багатоповерхове громаддя та зміст саме такої конструкції легень. А з організаційного - відсутності контролю. Веб-камер там немає, чи що? для такої унікальної споруди мала б бути охорона і все під наглядом. Проте, якщо повернутись до романтики 60-х...
4Автор11-10-2014 22:13
1)Кліше про метал. голос - знаю, робив це свідомо. Такий голос наводить на думку про відсутність емоцій. Знаю, що жертвую реалізмом заради художніх прикрас твору (те ж з легенями). Тому і писав вище, що твір про альтернативну історію. Інакше я можу знайти ще десяток технічних неточностей ;)
2) Під "вбили найбільше" я мав на увазі вбивство свого виду. Тварини так серйозно не не нищать свій вид.
3)Щодо емоцій і поезії. Мій робот не мав особистості, тільки мислення. Він не мав емоцій, тому і виникла проблема. Він не робот-психолог, його мислення все ще обмежене найпримітивнішим рівнем раціоналізму. З такого рівня складно зрозуміти, навіщо поезія потрібна взагалі. Але загалом ви маєте рацію, тому то робот і зміг написати свої примітивні твори.
За зауваження дякую ;)
5Chernidar12-10-2014 10:27
значно більше десятка, насправді. Але це не технічні неточності, це те, що викличе у читача здивування. Металічний голос асоціюватиметься із відсутністю емоцій тільки в любителя ретро, в пересічного читача - з китайським динаміком і кривим софтом. Стосовно альтернативної історії - цього у вас не видно, хоч стрель. Альтісторія - це завжди пояснення - точка розгалуження після якої щось пішло не так.
ой, та ви здивуєтесь... про війни мурах читали? а про війни мавп? кількісно перші здорово перегнали людсьво, а у відносних величинах-другі. Війна не винахід людини і по правді люди її ведуть не надто ефективно і ця ефективність жахливо впала за останні тисячоліття. І чим далі - тим більше падає.
цього категорично не видно, точніше видно навпаки - особистість наявна, а мислення - не дуже. Критерії особистості досить чіткі і робот їх демострує. До речі, він не робот психолог, а доступу до баз з психології, медицини чи взагалі інтернету - не мав? Чому?
Щодо порад - вам варто текстовими засобами з самого початку підкреслити, що це ретрофантастика, ввести елементи, які б чітко задавали часопростір дії. Тоді б хоч першого пункту не виникало. Але подалі йде такий матьорий антропоцентризм... нє. це лестить читачу і певний час бухо характерно для фантастики, але зовсім незрозуміло, з чого робот зробив такі висновки - він же не антропоцентричний?
6Автор13-10-2014 07:25
Хороша порада, дякую ;)
7Аноніс16-10-2014 11:06
Чудова фантастика, навіть попри те, що "ретро". Сподіваюся зустріти вас у фіналі.
Удачі!
8Пан Мышиус16-10-2014 11:18
В финале конечно будет на фоне общей слабости рассказов. Но сколько можно пережевывать одну и ту же тему? Придумать новое трудно? Да, трудно, гораздо легче переписывать старые сюжеты, на которые писали все, кому не лень. Кто-то дает машинам имена, у кого-то читают поэзию.
9Автор17-10-2014 00:34
Що поробиш - всі люблять роботів ;)
Насправді справа у тому, що через антропоморфного робота зручно показувати всі сторони людини як виду.
Я не надто задоволений сюжетно-інтелектуальною складовою твору. Думки, які я хотів сюди вкласти, можна було подати краще. Тому твір я розглядаю як непоганий за стилем і емоціями.
10Син лейтенанта Шмідта18-10-2014 22:32
Цілком пристойно. Щоправда, пригадується конкурс "Живий метал". Там щось подібне читав. Може, той самий автор?
11Автор19-10-2014 23:21
Навряд, бо автор вперше виставляє свою прозу на конкурс ;)
12Док19-10-2014 23:38
Ну от, моє побажання фіналу здійснилося
Тепер успіху у фіналі!
13Frankly20-10-2014 11:48
Майже все, що я хотів сказати, сказано вище.
І так в усьому.Таке враження, що коли ГГ каже "Шабаш", то усі кидають роботу і розходяться, обов'язково при цьому вкладаючись у норматив. А причиною команди "Шабаш" стало бажання почитати Шекспіра. Неодмінно у восьмій залі, де легені робота-лабораторії.
14Ліандра20-10-2014 22:06
Чомусь згадалося дитинство: Азімов, Дашкієв. Хороші були часи.
Сподобалося, читається приємно. Бажаю успіху!
15робот 448926-10-2014 09:21
роботи заявляють, що причина дискваліфікації - наклеп на роботів!
16Автор29-10-2014 21:45
Насправді сумно вийшло - через технічну проблему вилетів.