Наш дім ніколи не мав у селищі дурної слави. І це мене навіть дивувало. Можливо, то була заслуга мамуні. Але зараз я схиляюся до думки, що дім з червоної цегли на крайній вулиці, який так і називали – Червоний Дім – не міг мати іншої історії, окрім нашої.
Мені було чотирнадцять, і мама виховувала нас сама. Тато пішов від нас п’ять років тому. На той час нас, дітей, вже залишилося двоє.
— Антоне, ти поприбираєш у Полінки? – спитала мамуня.
— Так, мамо. Завтра обов’язково поприбираюся.
Я погодився, попри те, що навесні якраз готувався до районних олімпіад і мав багато уроків.
Поліні повинно було виповнитися сімнадцять за два місяці. Вона померла півтора року тому, як пояснили мамі, — від ускладнень після грипу. Насправді ніхто з лікарів району та області так і не зміг розгадати причину раптових спазмів, які заважали їй дихати. Напади виникали спонтанно, були страшні та болісні: Поля синіла, намагалася вдихнути – і не могла. Пролежавши в лікарні з півроку, вона попросилася додому. Лікарі не відмовили. Домашня атмосфера трохи розслабляла Поліну, їй ставало краще. Останні місяці мама спала в її кімнаті і кожні шість годин робила уколи та інші процедури. Здавалося, що сестра потроху одужує. Але все сталося неочікувано і швидко.
Півроку після смерті Поліни мама так і не вимкнула ці будильники: перший о дванадцятій, другий – о шостій. Я теж прокидався разом з нею і чув, як вона плаче в подушку, намагаючись не розбудити нас. Одного разу я взяв мамин телефон і зробив це замість неї: не просто вимкнув сигнал, а відкрив розділ скачаних мелодій в її телефоні – і видалив один з рингтонів назавжди. Але кімнату Полінки ми лишили такою, якою вона була за її життя.
Того мокрого березневого дня, під час прибирання, я знайшов рукописну збірку віршів своєї старшої сестри, зроблену з товстого зошита. Варто сказати, що Поля чудово малювала. Вона виграла всі районні й обласні конкурси юних художників, а одна з її робіт навіть виставлялася в Києві. А от про вірші я дізнався лише тоді, коли її не стало.
— Ти закінчив? — запитала мама, заходячи в кімнату разом з Елею, моєю молодшою сестрою.
— Ще ні. – відповів я, ховаючи зошит за спину: я вирішив спочатку сам прочитати написане в ньому.
— Чому так довго?
— Трохи задумався, — відповів я, і мама кивнула на знак розуміння.
Еля була трохи схожа на Поліну розрізом очей та формою обличчя, але була жвавіша й веселіша за старшу. І до того ж, не любила носити довге волосся та виконувати будь-які завдання, які потребують зосередженості.
— Ой, а можна я візьму ляльку? — раптом вигукнула вона, підійшовши до полиці з іграшками.
— Яку?
— Оту, що сидить по центру.
Ми з мамою перезирнулися. По центру полиці з іграшками та призами старшої сиділа дивна лялька, з довжелезним сріблястим волоссям, в химерному вбранні з блискіток, стилізованих під мушлі, та віхтів кольору баговиння. Її Поліна виграла на обласному конкурсі малюнків кілька років тому і дуже любила. Кажуть, лялька була авторської роботи відомої майстрині, але ми так і не знайшли підпису на коробці.
У питаннях, пов’язаних з Поліною, ми з мамою мали рівне право голосу – так повелося майже з того дня, як її не стало. І я раптом сказав:
— Та бери, мала. Лиш обережно будь з нею.
Мама запитально подивилася на мене.
— Я думаю, Поліна була би не проти, — відповів я, знизавши плечима.
У той вечір я кілька годин читав вірші Полі. Я не був (та й зараз не є) великим знавцем поезії, але мені одразу сподобалося:
«Дорослішання у Червоному Домі, — писала вона на першій сторінці, —
починається непомітно,
з того, що все менше речей
стосуються тебе особисто:
вчора саме для тебе стукотів дощ,
хвіст райдуги опускався
саме по твої заповітні бажання,
а раптовий скрик опівнічного птаха —
був адресований саме тобі.
А сьогодні тобі немає діла до всіх цих речей.
Наприклад, я кличу брата: «Дивися: веселка,
Давай загадаємо бажання?».
А він говорить: «Іди краще почисти картоплю», -
старанно переймаючи мамині інтонації.
Він виходить крізь двері у дорослий світ,
з якого зникли дива,
де всі пісні стали просто піснями,
а з усіх історій – по краплі витекла магія.
«Бідна моя, мудра Полінко», — думав я тоді і плакав.
Мама ніколи не схвалювала наших надто серйозних захоплень мистецтвом. Переживши нелегкі часи, вона хотіла, щоб ми міцно стали на ноги. Тому малювання Полі або ж моя гра на гітарі здавалися їй дуже нетривкими речами. Для навчання ми навіть мали комп’ютер, на який вона довго заощаджувала свої премії та надбавки за нічні зміни в теплицях. А прояви творчості, хоч і викликали щире захоплення й усмішку, завжди не обходилися без застережень, що мистецтво – це не зовсім професія. У глибині душі я з нею погоджувався. Тож вірші Поліна вирішила нікому не показувати, мабуть, саме з цих причин.
Від читання мене відірвав раптовий крик в кімнаті малої. Я забіг до Елі, не до кінця випірнувши зі світу Поліної поезії, і не очікував побачити аж таке: мала перетягнула з кухні до кімнати різну всячину, і, здається, провадила серед ляльок, розсаджених колом, кулінарні курси.
— Я не хотіла, правда. Воно саме розбилося, — хлипала Еля, розбризкуючи кімнатою кров з порізаного пальця.
— Дай подивлюся, — сказав я, оцінюючи серйозність халепи. – Ну давай вже.
Мала подала руку, і попри апокаліптичність картини, поріз виявився неглибоким. Я полегшено зітхнув і почав шукати перекис у домашній аптечці.
—Ну от і все. Не болить? Давай подмухаю.
— Та наче перестало, — відповіла Еля, ще схлипуючи.
— І що ти там робила?
— Вчила ляльок куховарити. І раптом банка сама розбилася в руках.
— Прям-таки й сама? — підморгнув я.
— Сама… — ображено відвернулася Еля, але здається, заспокоїлася.
Я зібрав скло, трохи здивувавшись тому, що банка таки розбилася в руках малої. Пропилососив кімнату, скинувши ляльок у коробку, і збирався перенести назад до кухні каструлі й тарілки. Раптом надворі потемнішало. З-за річки набігала величезна хмара. Почався сильний дощ, і я, заспокоївши малу, вийшов зустріти маму, яка не мала зонтика.
Коли ми повернулися з зупинки додому, я застав Елю, що сиділа навпроти Поліної дивної ляльки. Ляльчине обличчя було вимащене кров’ю, і я подумав, що спробую вивести плями гарячою водою з милом, щоб мама не сварилася. Мала трохи залипла в ляльку. Я кілька разів провів пальцями перед її обличчям, перед тим, як вона зреагувала. Нарешті вона озвалася і я переніс її, сонну, на ліжко. Обернувшись до ляльки, я помітив, що обличчя її чисте — і здивувався: невже гладенька світла поверхня може так всотувати рідину? Але поміркувати про це я не встиг, бо на мене чекав допит. Мама, здається, лютувала.
— Невже так важко було помітити, що мала тягає з кухні оте все? Просила ж, не сиди в навушниках, коли ви вдома самі!
— Але ж вона ніколи не робила такого. Чого я мав переживати? – відповідав я, і мене відверто дратував цей діалог, адже я впорався з проблемою, і нічого страшного наче не сталося.
— А якби ножаку вхопила?
— Вибач, мам. Олімпіада скоро, сама розумієш. Трохи захопився завданнями.
Такі аргументи на неї завжди діяли безвідмовно. Вона обняла мене, давши зрозуміти, що пробачила, а потім пішла до Елі перевіряти, чи все гаразд.
Наступного дня я поринув у вивчення зошита Поліни. Я помітив, що десь із середини тексти та малюнки ставала більш химерними, темними. З них зникала дівчинка, що закохувалася в дурних однокласників, сварила маму і брата за надмірну прозаїчну дорослість, а натомість виникало щось інше. З кожним рядком — більше вологи, смутку, дощу, суму й безнадії. На одній зі сторінок, якими починалася ця зміна, була намальована жінка, схожа на улюблену ляльку. На картинці були коричневі сліди, плями, які загалом псували малюнок.
Світ ще не створено, — писала Поліна на звороті сторінки
Кров ще не змито,
Обертаючись,
Ми навіки розходимося.
І наближення наші,
Тихі й болючі, як сновидіння,
Яких на ранок не згадати….
Це було дуже красиво і дуже сумно. І водночас злякало мене. Я зірвався зі стільця, пройшов коридором і привідкрив кімнату Елі. Там я знову застав малу, що сиділа на килимі схрестивши ноги навпроти дивної ляльки. Я підійшов до неї і побачив, що очі сестри сфокусувалися на блідому ляльчиному обличчі, яке в сутінках набуло зацікавленого виразу. Ця картина за інших обставин змусила би мене всміхатися. Але в неприродній нерухомості та відсутньому виразі обличчя зазвичай жвавої сестри я відчув загрозу. Я став термосити її за плечі. Вона не реагувала.
— Елю! Ти що? Здуріла?
— Я завжди йтиму по слідах…
— Дурко? Куди ти підеш, до кого? — я інтуїтивно намагався виловити малу з марень за хвостик її розмови з кимось неіснуючим.
— Я поверну тебе, я пройду між краплями дощу…
Це вже було занадто. Якщо вона прикидувалася, щоб мене налякати, то їй цілком вдалося.
— Стоп! Елю, дивися на мене. Зараз покличу маму, якщо не перестанеш.
Я сів поміж малою і лялькою. Лише тоді вона отямилася і почала схлипувати. Ні, вона не прикидалася. В її світло-карих очах, (здається, на відтінок світліших за Полінині) я прочитав жах. Мені довелося увімкнути світло, говорити дуже тихо і обережно, щоб нарешті вона далася обійнятися і принести собі з кухні какао.
— Розповідай, що знаєш. І не думай, що я нічого не помічаю, — суворо наполягав я.
— Ти точно хочеш все це знати? Мамі не розкажеш? — спитала мала і таки розповіла історію.
Еля часто сиділа в кімнаті старшої сестри, коли та робила зачіску або фарбувалася перед прогулянками після школи. Іноді мала випрошувала й собі чимось помаститися. Поліна робила Елі принцесячий макіяж, але до приходу мами вони мали все змити, і це була їхня маленька сестринська таємниця. Одного разу вона робила манікюр і порізалася, випадково крапнувши крові на ляльку, що сиділа на столі. З того дня Поліна стала дуже дивна і більше не пускала Елю до кімнати, коли фарбувалася.
— І що з того, що не пускала? — перепитав я.
— Вона розмовляла з нею.
— З ким?
— З нею, — мала кивнула на ляльку. — Поліна показувала мені, що вона вміє викликати дощ, — казала Еля. — І виконувати невеликі бажання. Але щоб вони могли спілкуватися, Поліна мала щось їй віддавати.
— Наприклад, кров? – запитав я, всміхаючись про себе (о, ці серіальні штучки!)
— Так. Або Поліна читала їй вірші. Чи спалювала якийсь свій малюнок у городі за домом і дарувала попіл.
— І що було далі? – запитав я, вже майже явно усміхаючись.
— У ніч, коли була ота страшна гроза, що розколола дерево, Поліна повинна була допомогти богині дощу перейти до нашого світу, – випалила мала.
— Якій богині дощу? — я ледве не вдавився какао.
— Яка вселилася в ляльку, — відповіла Еля так, наче говорила про щось абсолютно буденне.
— Ви комусь іще про це розповідали?
— Ні, Поліна сказала, що все, що робиться в Червоному Домі, лишається в Червоному Домі.
Я хвилину обдумував усі ці нісенітниці.
— От дурненька, і ти вірила в живу ляльку? Але ж це… Вигадки. Поліна просто любила видумувати, сонце. Просто любила всілякі такі історії. (А в кімнату тебе не пускала, бо стала трохи дорослішати і, може, запала на якого однокласника та писала йому смс з маминого номера, – заспокоював я подумки й себе).
— Тільки тепер вона говорить до мене.
— Хто?
— Вона, — і мала показала пальцем на ляльку, яка, як здалося мені на мить, повернула голову до вікна.
Я вагався з тиждень. Статус відмінника з природничих наук вимагав від мене скепсису. Я не дозволяв собі подумати в цей бік, аж до того, як мала заслабла і стала багато спати та температурити, неабияк лякаючи маму.
Мої сестри дуже любили серіали про вампірів та інші надприродні штучки. Аж до того, що вішали на стіни постери з симпатичними юнаками, в яких вселяються демони. Але богиня дощу, що опановує чуднувату ляльку? Ну, ні.
Та існував лише один спосіб все перевірити. І ось одного разу пізнім вечором, дочекавшись допоки всі ляжуть спати, я прокрався в кімнату малої і забрав ляльку до себе. Я уявляв, що про це сказали б мої нечисленні шкільні друзі або ж улюблений вчитель фізики. Але я таки обробив ножа спиртом і злегка порізав собі палець, крапнувши крові на ляльку.
Спочатку нічого не відбулося і я розсміявся. «Здається, це буде моєю маленькою встидною таємницею», — подумалося на автоматі. Але раптом у грудях сперло повітря, кімната дещо видозмінилася, утворивши довкола мене темний простір. Я почув, що щось наче дихає за спиною та обернувся. У глибині мороку стояли дві постаті. Одна виявлялася ясно, вона була наче зі срібного світла з такими ж срібними порожніми очима без зіниць. Руки і ноги були наче не до кінця промальовані у просторі. Волосся нагадувало зачіску тої клятої ляльки і теж світилося, як місячне проміння. Страшні її очі вабили, і якусь дуже довгу мить я намагався виборсатися з тяжкого погляду. Друга постать залишалася в тіні і сама була тінню.
— То ти богиня дощу? – ляпнув я з переляку перше, що виникло в голові.
— Можна сказати і так. Але у нас немає чіткої спеціалізації, — відповіла постать мені у відповідь. — Мене покликали сюди в цьому образі, тож нехай буду богиня дощу.
Я хвилину мовчав, пересилюючи бажання вибігти з кімнати і покликати маму.
— Що тобі треба від нас? – спитав я, згадуючи, як діяли герої улюблених фільмів моїх сестер.
— Мене покликано у ваш світ. І я маю право перейти.
— Перейти до нашого світу? – я, здається, почав уловлювати в цьому дійстві логіку.
— Так. І мені потрібен був провідник. Точніше провідниця.
— І цією провідницею була моя сестра?
— Так, але вона не впоралася.
— То тому ти вбила Поліну? – спитав я, лють у мені нарешті почала брати гору над страхом.
— Я не вбивала. Вона виявилася ненадійною і пропустила сюди ще когось, — постать хижо озирнулася, і друга тінь шугнула аж під стелю, над кубло мороку, що вилося довкола мене.
Я на мить завагався, але вирішив дещо спробувати.
— То забирайся геть! В ім’я Отця, Сина і Святого Духа! – і я тричі швидко перехрестив постать.
— Не подіє, дурнику – розреготалася срібляста фігура. – Я зі світу, що не має стосунку до твоєї магії. Тож попустися і дай твоїй другій сестрі вивести мене з небуття.
— Щоб ти і її вбила?
— Залежить від неї. Але тепер перехід вартуватиме більшого.
— І навіщо тобі в наш світ? – спитав я.
— Бо мій світ має загинути. А я маю дещо інші плани.
Отямився я лежачи на підлозі посеред своєї кімнати. З кухні долинули звуки: мати розминала картоплю і обтрушувала товкачку об каструлю з характерним для цього процесу стукотом. Це означало, що зараз вона прийде будити до школи і покличе снідати, а отже, ніч минула. Добре, що не помітила, що я сплю при світлі настільної лампи, — подумав я і вимкнув її.
Раптом з темного кутка вийшла друга постать, про яку я встиг забути. Це був, здається, хлопець. І в нього на плечі вмостилася крилата тінь. Він був наче зроблений з оцих ранковий сірих сутінків і теж справляв враження намальованого олівцем в 3d. Очі його були великі, як в персонажів японських мультиків. Він приклав палець до рота на знак мовчання, потім простягнув мені долоню, на якій лежав перстень. І я взяв.
За сніданком я намагався триматися, як зазвичай. Еля виглядала здоровою і веселою. Але мама все ж помітила мою зміну настрою.
— Не переживай, мамуню, я просто порізався і трохи болить, — на ходу вигадав собі виправдання.
— От же бідося ти. Знову винаходив вічний двигун і все пішло не так? — пожартувала вона.
Проти моїх захоплень наукою мама нічого не мала, адже сама колись починала працювати молодшою лаборанткою в Києві, але 90-ті роки (і, можливо, історія з нашим татом) внесли свої корективи в амбітні плани.
— Ні, то випадково, на кухні.
— Промив, сподіваюся?
— Так, але досі болить.
— То пошукай гель з антибіотиком і, будь ласка, не забувай обробляти навіть коли переболить.
— Та все добре, не переживай. Як там аналізи малої, мам?
— Ніхто знову нічого не знає. – на слово «знову» набігла страшна тінь. — Завтра її в район повезу, покажу. Щоб нічого не пропустити.
— Все буде добре, мам. Це просто застуда. Дощі ж ідуть.
— Сподіваюся. І ці дощі… В самої вже спина від них ниє. Помиєш посуд?
— Так, лише чай доп’ю, — відповів я.
Мені стало недобре, коли вона говорила слово «дощі».
У той вечір я спробував знищити ляльку. Мама мала у теплицях нічну зміну, і я розвів край городу велике багаття. Тільки-но я наблизився до нього з тою бісовою лялькою, як з-за яблуні біля паркану вийшла знайома недомальована постать. Я поспіхом жбурнув ляльку в багаття, і в цей момент в будинку страшно закричала Еля. Обпікши пальці, я вихопив ту поторочу з вогню (на ній лиш встигло трохи поплавитися сріблясте волосся) — і побіг до хати. Цей звук був мені знайомий. Еля задихалася.
Надворі несподівано почалася злива, і я, керуючись більше інстинктом, ніж здоровим глуздом, виніс малу на руках надвір. Там їй одразу полегшало.
— Тепер ти теж її бачиш? Їх обох, з Поліною? – спитала Еля дуже тихо.
— Ні, лише одну. І ще хлопця.
— Якого хлопця? – в цей момент в очах меншої з’явився знайомий сріблястий блиск.
Я згадав жест другого привида, що вказував на мовчання, і відповів:
— Та так, ніякого, може, то зі страху ще щось приверзлося.
Перстень, що дав мені хлопець, зроблений з сутінків, виявився трохи замалий. Я міг вдягти його лише на мізинець. І коли я вдягав його, не відбувалося рівно нічого. Спроби оживити кров’ю теж не дали результату. Я пробував грати в ньому на гітарі, згадуючи, що оповідала Еля про Полінині дарунки потойбіччю, але не міг пробудити його силу. Тим часом Еля хворіла все частіше, заганяючи маму в депресію. У наше життя повернулися будильники, уколи антибіотиків та виїзди до районної лікарні.
І поки мала хворіла, а мама шукала лікарів, які б узялися за непростий випадок, я продовжував вчитися, щоб не зійти з глузду. Одного разу, розбираючи якусь особливо капосну задачу, я заснув з перснем на мізинці. У тому сні я довго йшов печерами і нарешті вийшов під хмарне небо біля моря. І небо, і море, наче світилися зсередини. На березі я побачив його. Сутінкового хлопця з пташкою на плечі, що стояв до мене спиною.
— Чи ти хочеш, щоб я обернувся?
— Не знаю, – відповів я.
— Я можу допомогти, — сказав хлопчик.
— Тоді обернися, — дозволив я, не вірячи в добрі наміри цієї химери. Але куди ж мені було діватися?
Хлопець обернувся і підвів на мене свої завеликі очі. Він був нижчий за мене на голову, трохи розмитий, наче не до кінця вмальований в цей пейзаж. А пташка на його плечі була взагалі означена кількома рисками.
— Хто ти? І навіщо тобі нам допомагати? Тим більше, що ти з того ж світу, що й наша срібляста подружка, – всміхнувся я.
— Не клич її, не уявляй, — з острахом кинувся до мене хлопець.
— То хто ти?
— Я пильную Межу. І ти мусиш мені допомогти.
— Прям таки мушу?
Камінці в тому морі рябіли, мерехтіли і світилися блідим світлом, від якого навіть уві сні починало нудити. Хлопчик нахилився і вийняв зі свого моря невелику зеленкувату мушлю.
— Візьми. Загостри її під місяцем. Цим ти можеш убити її. Лише річ з Помежів’я має силу над нами всіма.
— Кого я маю вбити? Оту, що називає себе богинею дощу?
— Так. Твоя сестра справді прикликала богиню з напівзруйнованого світу, який, обертаючись, наблизився до вашого. Світів багато, і вони взаємодіють. У моменти наближення істоти подорожують між ними.
— Щось типу як планети та їх гравітація?
— Ага.
— То її світ може загинути і вона хоче втекти?
— Так.
— А чому її світ гине? – запитав я.
— Вони самі не впильнували, занапастили його. Це був світ хижих і диких богів,— відповів сутінковий хлопчик.
— І вона хоче перебратися в наш?
— Так.
— І що станеться, якщо їй вдасться? Вона нас всіх вб’є? — я вирішив йти за канонами жанру.
— Ні, нічого аж такого. Одна істота перейде у ваш світ, інша істота — перейде в той. Але рівновагу буде порушено.
— То Поліна перейшла?
— Ні. Вона покликала. Але не завершила перехід до кінця. Власне, тому я тут, я прийшов на поклик боронити межу.
— Тебе, виходить, теж вона покликала…. — я складав для себе цілісну картину і вона, що мене дуже лякало, складалася. — А чому дощ?
— Такою твоя сестра уявила її. Такими вона покликала нас, тож такими ми постали перед тобою.
— І де зараз Поліна?
— На Межі. Поряд з нами. Але ти не можеш її побачити, вона занадто слабка. Пробач, — мій співрозмовник сумно всміхнувся.
— Чому я маю тобі вірити?
— А ти маєш інші варіанти?
Сутінковий хлопчик пообіцяв, що я зможу вбити дощову богиню. Я мав заманити її в перехід та поранити її чарівною мушлею з Помежів’я, відправивши в небуття. Це не скидалося мені на хороший план, але іншого в мене не було.
— Чи можу я повернути Поліну?
— Так.
— До життя? — в мені заворушилася надія.
— До повернення в колообіг енергій вашого світу.
— Тобто вона не буде жити?
— Ні, не буде.
— Але я врятую Елю?
— Так. І за це ти маєш дещо зробити для мене.
— Що?
— Наступні дев’ять років твоя душа і її плоди будуть належати Межі.
— Дев’ять років — за нашими мірками? – я намагався розкусити підступ.
— Так, за вашими.
— І що це значить?
— Тільки те, що я сказав.
Я прокинувся від звуку маминого будильника опівночі і плачу малої. І вирішив не затягувати з ритуалом. У моїй руці справді лежала невелика світло-зелена мушля. Я вийшов на кухню випити води. У вікно заглядав місяць, небо вияснилося, можливо, вперше на цьому тижні. Роздивляючись подарунок сутінкового хлопчика, я помітив, як під промінням місяця краї мушлі стали гострими.
Лялька тепер стояла на столі в моїй кімнаті: залишати її сам на сам х Елею було поганою ідеєю. Я повернувся до себе і мав намір покінчити з цим усім.
Я запитував себе: чому Поліна почала шукати друзів в інших світах? Невже у Червоному Домі їй було так безнадійно самотньо? Я і сам був з того ж тіста, що й вона, лише ретельно намагався приховати це. Я вирішив стати дорослим раніше, ніж змусить до цього життя, сам по нитці відрізав свої «нераціональні» захоплення і сміливо дивився в абсолютно буденне майбутнє, яке так лякало Полю. Пробач, сестричко. Пробач.
Мушля була невелика, але гостра, так що я міг завдати шкоди живій (чи неживій) істоті. Принаймні невеликій або нечіткій. Я сховав її в кишеню цупких джинсів, гладким боком догори, щоб не поранитися самому. Я не знав, чи не перейду я сам в небуття, якщо вріжуся, а на додаткові консультації з хлопчиком, як мені здавалося, бракувало часу.
Я зайшов до кімнати, проколов палець, крапнувши кров ляльці у волосся. Срібляста істота випірнула з ляльки і витріщилася на мене у два порожні ока, в яких вирував білий шум.
— Я можу тебе перевести, якщо ти відчепишся від малої, — швидко сказав я, намагаючись приховати страх.
— О, герой-рятівник. А я тебе вже й не чекала. — знущально скривилася істота, — і я подумав, що дуже шкода, що Поліна намалювала її так нечітко, що я не можу їй від душі врізати.
— Тож ходімо і закінчимо цю історію.
— Ти готовий перейти замість сестри?
Я кивнув у відповідь, вислухавши єхидні репліки про благородство. І ми почали.
За вікном почав тихенько підвивати вітер. Я вийшов у двір, а поряд зі мною пожмаканими контурами пливла постать. Червоний Дім спав. Весна лише починалася, у саду було вогко, дерева якраз збиралися цвісти. Наш двір, сад і город були залиті світлом, наче хтось застосував кольорову корекцію в синіх тонах. Я відчував світ чіткіше, ніж зазвичай. Знав, що малій Елі чомусь сняться ковзани, мама не бачить уві сні нічого, і їй від того добре; що оси звили гнізда між книжок на даху, а сич, якого Поліна називала нашим опівнічним птахом, зараз сідає на сусідський дах і збирається сміятися. Я відчув, що Червоний Дім любить нас м’якою, теплою любов’ю. Я дав істоті тримати себе за руку. Мені навіть стало шкода сріблясту богиню зі світу, який загибає з не дуже відомих мені причин, і я повернув голову та подивився їй в очі. Дивно, але страху вже не було. Почався дощ, і десь поміж яблунь я побачив темну пляму, що закручувалася всередину з двох боків. Ось і перехід. Ось тут все і закінчиться. Нарешті. Очікування в моєму тілі наелектризувалося і стало нестерпним. Щось пекло мою ногу через кишеню, але я забув, що мав зробити. Мені було приємно розчинятися в мокрій порожнечі, стати частиною цілого світу, такого теплого, вологого, сповненого до мене липкою цікавістю.
Раптом я почув, як за спиною у наше вікно щось вдарилося, наче мокра грудка землі. З лопотіння крил я зрозумів, що то була нічна божевільна пташка. А потім уві сні закричала мама. Вона кричала так, наче побачила щось страшніше, ніж смерть. І я вийшов з трансу. Ми стояли зі сріблястою істотою одне проти одного в переході, що закручувався спіраллю у два боки, і тепер кожен був готовий напасти. Її волосся обплітало мене всього, викликаючи електричну млость і огиду. Я вихопив з кишені мушлю, але вона здалася мені недоречно маленькою. Я ледве міг втримати її поміж двох пальців. Довкола вирувала вода. Я почав задихатися в обіймах дощової богині. Намагаючись її поранити, я вибився з сил, але мої атаки не завдавали жодної шкоди.
— Ти програв, хлопчику. Як і твоя дурна сестра, — сміялася істота, ясніше проступаючи в просторі.
— Вона не дурна, — процідив я крізь зуби, втрачаючи свідомість. – Їй просто було самотньо.
І саме тоді, коли опівнічний птах почав сміятися на сусідньому даху, я поранив постать спочатку в руку, а потім в нечітко промальовану шию. Вона заскрипіла, як старе дерево, від її ран повіяло таким відчуттям, наче я несподівано знайшов під ганчіркою кубло мокриць, які розповзаються навсібіч. Дощова богиня конала, остаточно втрачаючи чіткість обрисів. З-за хмари вибився тонкий промінь місяця.
Мама все ще кричала уві сні. Я підвівся з мокрої землі у відлунні цього крику, а потім впав, знесилений.
Отямився я вже під ранок, лежачи в калюжі між двома яблунями, з яких вітер натріпав молодого листя. Я побрів додому. Мама ще спала, і, здається, їй знову нічого не снилося. Я сховав брудний одяг до корзини і сподівався, що мене ніхто не помітить. Але зі своєї кімнати вийшла сонна Еля.
— Ти вбив її? – спитала вона.
— Здається, так. – відповів я і пішов до себе.
Більше говорити було ні про що.
За тиждень потому Еля повністю одужала. А я вночі знову розвів багаття і спалив ляльку. Мама зробила вигляд, що не помітила цього дивного вчинку.
Я покинув Червоний Дім у 17 років, як і Полінка. Але це була радісна подія: я вступив на бюджет. Мама розцвітала, коли я розповідав їй новини про себе і тішилася успіхами Елі в спорті: мала непогано бігала і вже виграла кілька змагань на області. Здається, тривога нарешті відпустила їх обох.
Але я сплачував свої борги.
Щомісяця я снив, блукаючи волохатими мокрими печерами, а потім відбував прогулянки з сутінковим хлопчиком, який ставав то чіткішим, то розмитішим на фоні свого неймовірного моря. Я говорив із ним, виловлював фосфоричних потвор з синіх хвиль і, сміючись, переказував новини зі свого життя. Він всміхався мені, але так і не розповів, навіщо я йому. Можливо, він просто теж був дуже самотній.
Ніколи я не намагався заглибитися в таємницю, більше, ніж вона сама дозволяла мені. А плоди моєї душі таки належали Межі. Одного разу я заграв свою першу пісню на шкільному концерті. І в момент, коли розпочав приспів, яким дуже пишався, в актовій залі вимкнулося світло і зав’яли всі квіти в руках вчительок, наповнивши приміщення неприємним запахом. З тих пір я грав лише тоді, коли поряд нікого не було.
Межа вимагала від мене віддачі. Я навчився припинати свої почуття на короткий ланцюг. І тому мене вважали дуже розумним, але поганим хлопцем. Шкода, що саме на таких найчастіше й западають красиві дівчата. Проклятий хлопчик з забутого Богом села — непоганий герой для історії.
Історії, яка вже скоро стане просто історією.
Я відчуваю наближення розв’язки цього сюжету з легкого поколювання в кінчиках пальців. Я йду на вокзал і беру квитки додому. Історія, що почалася в Червоному Домі, завершиться в Червоному Домі.
Я заходжу в дім, відчуваючи, як він потроху починає старіти і провалюватися в сон. Червоний Дім втрачає інтерес до життя. Йому все менше є діла до нас. Можливо, Поліно, так починається дорослішання самого Червоного Дому? Але у твоїй кімнаті досі живуть іграшки, призи, книжки і блокноти.
Я заходжу туди і вдягаю на кінчик мізинця перстень сутінкового хлопчика. Провалююся в сон швидше, ніж мені хотілося би і опиняюся на знайомому березі.
— Чи хочеш ти, щоб я обернувся? – запитує хлопчик, як і в перший день нашого знайомства.
— Так, обернися, — відповідаю я.
— Ось і все. Ти хотів би продовжувати іти за Межу?
— Ні. Це правда все? – запитую я.
— Так, усе. Але якщо ти хочеш, то можеш творити великі речі за допомогою цього, — він торкнувся свого мізинця, натякаючи на свій давній дарунок. — Я лишаю це тобі.
— Я не хочу жодних великих речей, — всміхнувся я у відповідь і простягнув перстень йому. — Але ти виявився не таким і страшним. Можемо навіть лишитися друзями.
— Дякую, — всміхнувся малий (він з тих пір анітрохи не виріс). — Та якщо ти робиш такий вибір, то сьогодні наші світи розійдуться назавжди.
Мою увагу привернула чорна пташка, яка сьогодні була яскравіша і чіткіша за всі обриси цього місця.
— Хочеш її потримати?
— Так, давай.
Він обережно пересадив її собі на долоню і простягнув мені. Я перейняв створіння, яке виявилося теплим і м’яким, занадто теплим для того світу. Зустрівшись очима з пташкою, я на мить впізнав щось знайоме. У цей момент вона вилетіла з рук і розчинилася у вічно хмарному небі цього місця. Я злякався, що сталося щось не те. Але сутінковий хлопчик лише всміхнувся.
— От і все. Рівновагу відновлено. Прощавай, Антоне з теплого сонячного світу під назвою Земля.
— Бувай. Я трохи сумуватиму, — сказав я.
Прокинувся я не в домі. Можливо, вийшов з кімнати уві сні і зайшов в сад, який розрісся за ці роки. На руці сиділа чорна пташка. А перстень зник, залишивши невеликий червоний слід на пальці. Пташка зазирнула мені в очі, цвірінькнула і знялася геть понад яблуні. Я повернувся в дім та поставив чайник, скоро мала повернутися мама.
І, звісно, тепер я мав перевірити одну невелику теорію: поставив перед собою великий вазон з червоною геранню, взяв гітару і зіграв. Квітка не зів’яла. Лише одна пелюстка впала на долівку.
Пісні таки стали просто піснями. І історія, яку я вам розповідаю, тепер просто історія про трьох дивних дітей з Червоного Дому на околиці селища. Дому, який, попри все, так і не зажив поганої слави.
Я повертаю блокнот на полицю, ставлю горщик назад на підвіконня, йду зустрічати маму. І вже відчуваю, що люблю цей світ, в якому немає ані краплі магії.
Коментарів: 24 RSS
1Злий Критик26-04-2021 21:19
Доброго дня!
- побачивши назву та перше речення даного оповідання, я аж почав потирати руки в очікуванні якогось темного підліткового горору, але - так.
ГГ не по рокам дорослий через смерть старшої сестри - то вже сюжетне кліше навіть для такого жанру. Потім цих кліше побільшало - це і менша сестра, це і лялька, це і богиня, яка хоче звільнитися з того світу, і добрий хлопчик, що допомагає їй протидіяти. "Це ж було вже!" - цитую слова другого Президента України.
Тепер про хороше: ГГ, в принципі, як для подібного жанру, мені сподобався. Однак є одне кліше, яке трохи перебиває його плюси - інстинкт захисника ГГ розвинутий до 100 рівня. Він старається всіма силами захистити свою свою родину, а тому змиває кров (щоб не бачила мати), обманює сестру (переконує в тому, що побачене це всього-навсього її фантазія). Проте, де його дорослішання? Чому назва твору не відповідає його суті? ГГ вже на початку твору дорослий, і саме тому не помітний його розвиток.
Діалоги непогані. Вони дійсно дитячі та при прочитанні ти їм віриш, бо саме так діти і спілкуються.
Далі наведу кілька цитат.
це уточнення дещо зайве, як на мене. Мені було досить знати те, що вона чудово малює.
те, що ляльку Поліна виграла, та ще й на обласному конкурсі, вже дещо руйнує атмосферу загадковості і викликає купу питань щодо попередніх власників ляльки. Я розумію, що це в подальшому пояснюється тим, що антагоністу потрібна була людина, яка його намалює, але краще би було йому звернутися за цим до майстра-художника.
какао? ГГ сидів у кімнаті, вивчав малюнки Поліни, потім зірвався зі стільця та побіг в кімнату Елі, потім сів поміж малою і лялькою і весь цей час на ходу сьорбав какао? Серйозно?
і тут складається враження, що Еля, ГГ та мама сидять за столом та снідають, проте:
тобто, в присутності сестри ГГ говорить про неї в третій особі, чи просто сестра не з ними в цей час? І подібні "дрібниці", які ріжуть око декілька разів з'являються по тексту.
тут взагалі мовчу. довго сміявся на цьому моменті тут, вже повторююсь, досить непогана задумка, коли антагоніст подібний до того, як його встигнула намалювати Поліна.Загалом, я тільки починаю читати оповідання. Тому поспішати з висновками поки що не буду.
2Автор26-04-2021 22:27
Злий критику,
дякую Вам за уважне прочитання твору та деталі, які важко вихопити самому. Про конкурс дізнався за невеликий термін до дедлайну, тож оповідання писалося швидко і, природно, невичитане. Ймовірно, від нього колись і залишаться назва та перше речення, я так часто роблю)
Єдине, з чим не погоджуюся, це щодо какао:
Був же цей момент, ну.
Гарного вечора і приємного досвіду з іншими оповіданнями
3Захисниця і Розрадниця27-04-2021 14:59
Добрий день)
Я, на відміну від деяких, не вишукувала помилки, якісь незгоди тощо. Я дивилась на сюжет, ідею та її втілення. І мені дуже сподобалось))) Приємний твір та насичений, гарно уявляється, подобається зображення образів)) Є гарні описи такі нестандартні, які врізаються в пам'ять приємно (наприклад про мокриць, коли богиню ранило у шию). Взагалі, я рада побачити горор на цьому конкурсі. Дякую за це)
Може хіба одне скажу, проте то особисто моє таке. Тема лихої ляльки класична, проте вже обіграна 239485888 разів)) може варто подумати про таку подібну до неї статуетку?) Але це таке, ви автор, і робіть як і що хочете, то ваш всесвіт)
А помилочки...А хто тут без них?? Довершених нема й не буде, тому то другорядне) Думаю, було б добре якби ви твір на майбутнє при бажанні розширили, бо просяться деякі сцени збільшитись (наприклад перше намагання спалити ляльку, там думаю вийшло дуже гарно і атмосферно)))
На цьому прощаюсь, але не засмучуйтесь через деяких "знавців", люди бувають різні, пишуть не подумавши та й не завжди переймаючись за почуття свого опонента))
Твір гарний, продовжуйте і не кидайте)
4Автор27-04-2021 16:39
Захисниця і Розрадниця,
Дякую за відгук! Ідея зі статуеткою дуже круть, якраз шукаю, чим замінити ляльку, щоб це можна було передавати з рук в руки) Буде непогано, щоб героїня ще й виготовила її сама, це зніме питання щодо її попередніх власників. Та і головного героя можна буде зробити більш проблемним підлітком. Коротше кажучи, є в редагування початок, немає в редагування кінця)
Гарного вам дня!
5Yan27-04-2021 20:58
Мені сподобався твір. За персонажів дійсно переймаєшся, красиво розкрита тема дорослішання та любові до рідних. Добре, що головнму герою вдалося відвернути небезпеку. Мені дуже сподобалась кінцівка.
Хочу сказати, що при читанні оповідання виникало відчуття "зайвості" багатьох описів та деталей: вони хоч і слугували, щоби надати об'ємності картині, але переважно не використовувались під час розвитку сюжету. Як приклад можна навести уточнення щодо перемог Поліни в районних/обласних конкурсах (згадувалось першим коментатором): мені було би теж достатньо знати, що вона талановита художниця. Виникало відчуття деякої "водянистості" тексту.
6max.tenebris27-04-2021 21:04
Вітаю авторе!
Мені ваш твір припав до душі!
Хоч ідея не нова, але у вас вийшло непогано її обіграти
Читається легко, текст "чіпляє" , у вас вийшов легенький підлітковий горор
Мені не вистачило трохи моторошності перед головним антагоністом, але то наживне
Дозвольте дати маленьку пораду - чим менше говорить поганець, тим він більш здається моторошним і загадковим. От якби богиня мовчала, а спілкувалася з хлопцем жестами, чи якось символами й знаками , це б справило серйозніше враження. (принаймні на мене)
Менше розжовуйте інформацію - у дечому читач має догадатися сам
А так - досить добре! радий, що знайшов ваш твір. Успіхів! Творіть ще)
7Анонім28-04-2021 01:02
Читати було вельми приємно, отримав справжнє задоволення! Але є кілька зауважень:
- потойбічні істоти при своїй повноцінній поянві жахають менше, ніж очікуєш
- з того моменту, коли вони з'являються відкрито, все йде трохи прямолінійно. Не виникає враження, що герой не зможе чогось подолати, йому трапляються лише "тимчасові труднощі"
- як уже писали раніше, тема з лялькою заїжджена
- на моменті з какао я теж здивувався)
- НАЙЖАХЛИВІШИЙ НЕДОЛІК. Хіба районні олімпіади відбуваються весною?)))
Попри не надто оригінальну ідею, реалізація майже всюди на висоті, тому оповідання залишає після себе приємне враження (моменти з гітарою просто мед на душу)). Наснаги та творчих звершень!
8Автор28-04-2021 13:11
Дякую за відгуки!
Так, весною відбувалися обласні, на які нас возили якимись жахливими автобусами. Це реально провтик, ахаха.
9Дарт Вейдер28-04-2021 20:42
Мені сподобалось. Приємний стиль, цікава історія. Дякую
10Злий Критик29-04-2021 17:31
Автор тоді прошу вибачення, бо я двічі перечитував оповідання, але мені какао так і не далось!
З приводу "знавців", чим ніби як мене ущіпнули в коментарях, маю сказати наступне: критикувати потрібно. Критикувати нещадно. Бо бетачитачі з кола друзів, яким даєш почитати твір, не завжди об'єктивні і можуть казати, що все норм аби не образити. Хоча насправді там зовсім не норм! І особливо не норм, це не коли в творі десь не там стоїть розділовий знак або коли якесь слово пропущене, особливо
не норм, коли в оповідання проблеми з логікою.
11Злий Критик29-04-2021 17:33
P.S. я кажу не про дане оповідання, а в цілому.
12Автор, який із задоволенням прочитав твір, але буде прискіпливим.01-05-2021 20:07
Нагадує занадто класичний горор, але хороші ідеї є. Автору чи акторці треба попрацювати, щоб не появлялось нових кліше або ляпів.
Наприклад: ідея про ляльку - кліше, ідея про богиню, що просто хоче вижити - уже цікавіше, вони занапастили світ хижих богів - тут на мою думку не логічно, якщо світ, був від початку з хижими богами, то він від їхньої хижості не вмер би. У фентезі одна сторона програє іншій стороні (зло Б долає зло А, потім проти Б об'єднуються В і Г, а в кінці проявляється з попелу А і Ґ), але якщо початковий стан не міняється - світ лишається стабільним (добро Я подолало всіх злих, але зараз мусить придумати, як втримати своє добро, щоб не знищити світ у хаосі, бо нема закону Ю чи зла Д).
Такий довгий приклад зробив тому, що таких ляпів багато, або нові "нерозбавлені" кліше проскакують в тексті. Загалом, моя критика не перша і мені навіть трохи шкода, що я лише цю помилку зауважив.
Продовжуйте писати дальше! Удачі!
P.S: Приблизний переклад частини поста із редіту))
— Аніме вчить нас добра, не боятися потрібних вчинків та брати на себе відповідальність
— Звісно, це ж японські мультики для дітей...
— Ще раз таке скажеш і хірург не знатиме, де твоя голова, а де...
13Владислав Лєнцев02-05-2021 17:47
Мої головні претензії до твору:
1) Гарний саспенс першої частини дуже різко розвіюється спокійними такими описами потойбічних істот та розмовами з ними головного героя. Ніби з кимось на вулиці познайомився, їй-бо.
2) Сам герой дуже так побутово сприймає паранормальщину, нічому не дивується - і це після слів про скепсис. Типу, о, такі правила гри? Ну ок. Повірив тому хлопчику... А вибір між тим у нього був - спробувати знайти того, хто мав справу з тими істотами. Я не кажу, що саме так мало бути, але так, як є... Якось ніяк.
3) Гепі-енд. Так, він мені не сподобався. Герою дали інструкцію, він все так і зробив. Так, заплатив ціну у вигляді якогось мутного "дев'ять років все, що він робить, належить не йому", та і все. До речі, взагалі не зрозуміло, чому саме так, а не інакше. На містику все це списати не вийде, бо коли ви чітко прояснюєте містичні події з середини твору, подальші загадки без роз'яснень мають вигляд "просто те, що треба для сюжету".
Загальне враження: технічно написано добре, концептуально - дуже посередньо. Донні Дарко на мінімалках.
14Автор03-05-2021 01:53
Владислав Лєнцев
Дякую за відгук і розбір!
Якраз два тижні тому натрапив на ваш блог, залип і дізнався про конкурс за кілька днів до завершення. Знаю, це не виправдання)), але часу виносити круту ідею не було. Дуже хотілося взяти участь заради участі, розворушитися, бо давно не писав. Це круто - мати спільноту, де обговорюють тексти. Тож як є. Мабуть, щось із цього вийде шляхом різання і переписування))
Автор, який прочитав оповідання, але буде прискіпливим
Дякую за розбір, трохи не зрозумів з А, Б, В і так далі, але спробую ще раз))
Так, воно трохи банальне, бо мені зазвичай першою приходить інтонація твору, окремі образи та деталі, а вже потім сюжет. Тут сюжет довелося вводити нашвидку через дедлайн.
15Автор03-05-2021 01:55
Дарт Вердер
Дякую! Якщо сам Дарт Вердер зацінив, то гріх буде потім не довести цей твір до пуття.
16Рибариба04-05-2021 17:07
Вчора прочитала на ніч - лишило приємне щемливе враження. Рада бачити цей текст у фіналі.
Мені теж здалося, що сильний бік твору - стильовий. Текст читається плавно, він об'ємний, наповнений, але не переобтяжений деталями. Ну, й інтегрована поезія лишає по собі такий гіркий, але чудовий післясмак. Мабуть, вона мені загалом найбільше сподобалася. Треба не забути подивитися після конкурсу, хто автор: може, в автора ще таке є, я б припала.
А сюжет дещо одновимірний вийшов: герой швидко з'ясував, що до чого, герой усе зробив, герой майже нічим не поплатився за свій чин. Саспенс дуже швидко зійшов нанівець, і насправді нічого такого мегаскладного від хлопця ніхто не вимагав. Поборюкалися та й йой.
Мені здається, це була б значно цікавіша історія, якби родина виявилася із секретом, адже не дарма всі діти в чомусь обдаровані, але якось "без долі". Та й матір теж. Загалом про таких людей, їхню боротьбу, побут, сімейні таємниці, пов'язані із прокляттями, переступами чи забобонами, читати було б захопливіше, суто на мій суб'єктивний погляд, ніж про вкрай узагальнену "богиню дощу". Це, звісно, була б зовсім інша історія. Але до неї, мабуть, назва б більше пасувала (назва, до речі, мені зайшла окремо).
Ну, і так, засуджую "японські мультики". По-моєму, у сучасного хлопця, навіть такого серйозного, абсолютно немає шансів не знати слова "аніме".
Але загалом мені радше сподобалося. Не в кінцевому підсумку, а суто процесуально. Повторюся, але це приємне читання. Дякую авторові.
17Автор05-05-2021 00:44
РибаРиба
Дякую за відгук і цікаві ідеї для продовження роботи над твором!
Так, у автора є багато поезій, автор - взагалі поет, який нині перекваліфіковується на прозаїка, маючи в голові кілька важливих історій, які хочеться розповісти світу. І це в житті автора лише четверте оповідання) Погану гру зіграло те, що в дитинстві була подруга, яка вірила в ляльку - богиню дощу. Прив'язка до цього спогаду не дала сконструювати притомний сюжет. За кілька днів до дедлайну написати щось, не перевищити обсяг, ще й подати крутий сюжет та деталі - для цього потрібно більше досвіду на майстерності. Я ті знаки з пробілами взагалі рахував уперше)
Назва залишиться, а героям треба буде насипати неоднозначності, випробувань, конфліктів і трохи складнішого потойбіччя, щоб зберегти саспенс до кінця.
А аніме спочатку було обізвано японськими мультиками, щоб підкреслити несерйозне ставлення персонажа до таких захоплень)
Дякую вам за прочитання! Хай в усьому щастить!
18Persistent06-05-2021 09:50
Тут є закусь!
Приходьте до на нас на головну сторінку бухати!
*таємничо зникає в крапиві*
19Балацька06-05-2021 20:12
Авторе! У вашого твору гарна назва. Але через неї, а також прочитавши перші два абзаци, я твердо вирішила: це буде оповідання про Середньовіччя або якийсь казковий світ. І так налаштувалася на це, що іменем Антон ви шокували мене так, як інші автори не шокували монстрами))
Дякую за цікаву історію!
20Балацька06-05-2021 20:17
...Навздогін: а от про закінчення я здогадалася наперед, як тільки героїня назвала себе богинею. Тема конкурсу підказала) Та все ж ви виписали його мистецько, ідея з оплатою за душу сестри дуже сподобалася.
21Автор07-05-2021 15:41
Балацька
Охохо, несподівано про те, що початок і назва викликають очікування фентезі)
Дякую за відгук)
22Творець овець09-05-2021 14:15
Дідько, а я вже подумав, що це буде горор історія про якийсь культ в притулку, по типу «Сайлент хіл». Це зіграло зі мною невдалий жарт, як з читачем. Чекав хардкор, відчай та філософію, а знайшов лайтову містику та магію...
Почався сильний дощ, і я пішов отримувати по жопі, за те, що лишив малу дитину одну дома...
О Боже, пацан – геній! Які труси він одягнув для «Красномовність +99999999»? Мав отримати по жопі, а його ще й похвалять…
Перша розмова з богинею класна. Слово «попустися» вона напевне від старшої почула))) Візуалізуються дві фігури та їх дії добре.
Напевно найбільша моя притензія до твору. Назва ніяк не корелюється з подіями, а сам дім не грає в них жодної ролі, хоч його постійно згадують. Спершу думав, що у сім’ї була астма через якісь домішки у глині, але ні. Дім у сюжеті просто, щоб бути.
23Авторкиця11-05-2021 00:07
Поняття не маю, чи хтось заходить сюди по завершенні конкурсу.
Але я, врахувавши ваші рекомендації, принаймні більшість із них, переписала твір. (Від чоловічого імені коментувала, аби зберегти повну анонімність, та і твір від імені хлопця).
Дякую за участь і обговорення. Вітаю переможців. Твір, за який найбільше вболівала, таки увійшов до трійки переможців.
А ось трохи переписана писанина, хє-хє. Сподіваюся, вона стала менш банальною:
http://arkush.net/book/287
24Yan11-05-2021 17:51
Авторкиця
Дякую. Так, дійсно заходять хоч деякі! Думаю, що подивлюсь переписану роботу.