Оригінал за адресою http://gulia-mulia.livejournal.com/971.html
У житті мені доводилося відвідувати кілька літературних об’єднань. Спілкування велося «вживу», але чогось суттєвого ні у сенсі майстерності, ні у сенсі творчого зростання ті зустрічі мені не приносили. Зазвичай це було таке собі почергове читання текстів, під час якого автора слухали, позіхаючи, очікуючи своєї черги виступити.
А в одному випадку (гурток у Спілці Письменників під керівництвом Валерія Іллі, 1998 рік) керівник відразу заявив, що він – глухий, подарував усім свою збірку й зачитував звідтіля свої, без сумніву, геніальні твори і сам же їх розбирав. Молодому автору така практика навряд чи допоможе.
Конструктивом і позитивом у сенсі навчання літературної «кухні», засвоєння корисних прийомів, став для мене курс «Основи літературної творчості», прочитаний у Києво-Могилянській Академії тодішнім її ректором Сергієм Іванюком. Дещо з того курсу у власному моєму сприйнятті й поданні, а також своє – авторське – пропоную тут кожному, кому захочеться трохи повправлятися в літписанні.
Вправи можна виконувати у будь-якій послідовності у зручному для вас режимі. Я пропоную виконувати по вправі на тиждень.
Вправа №1 «Курочка ряба»
Ця казка – справжнісінький детектив. Завдання полягає в тому, щоб описати цю ситуацію з точки зору усіх задіяних персонажів: Діда, Баби, Яйця і Мишки. Доклавши фантазію, на основі даного сюжету майструються чудові романи. Так само не варто забувати й про інші «найпростіші» казки. Скажімо, увесь Джеймс Бонд – це казка про Колобка.
Курс Іванюка передбачав групову роботу. Отож кожен зачитував уголос те, що в нього вийшло. Згадую, писала «від Яйця» - драматично-романтично. Героїня загинула. Але у більшості були хепі-енди. Тобто, базова структура дає невичерпну можливість варіантів для втілення.
Вправа №2 «Утрьох на пиво»
Так само, як і перша вправа, допомагає автору «розмовляти різними голосами», окрім того, розвиває вправність діалогу. Добре, якщо підбереться компанія з трьох осіб. Ситуацію беру, наприклад, таку – суботня посиденька на лавочці з пивом. Для вправи потрібен магнітофон чи диктофон.
Автор і двоє його друзів почергово і якомога докладніше розказують пережитий спільно епізод. Усе пише диктофон. Диктофон ховаємо подалі й записуємо історію по пам’яті, роблячи її об’ємнішою за рахунок різних точок зору. Потім вмикаємо диктофон і, все що треба, коригуємо, надаючи «живості» мовленню.
Ця вправа так само дієва у випадку «тихо сам з собою». Розказуємо на диктофон історію, записуємо, прослуховуємо, правимо текст, додаючи «живості».
Подібну гру з нами проводив у межах курсу Іванюка письменник Богдан Жолдак. Тоді наші хлопці чомусь «закосили» (не виключено, пішли на пиво). У аудиторії парилося від травневої спеки лише з десяток панянок-третьокурсниць. Отож, Богданові Жолдаку захотілося погратися з нами в таку гру: кожна розповідала справді сокровенну історію під включений диктофон, який письменник забрав із собою. За тиждень усі відправили йому на мейл по оповідці, а він уже у своєму стилі змайстрував повістину під назвою «Помаранчевий вітер» (коїлося це в 1999 році, до революції було ще далеко). Обіцяв десь опублікувати, але не вийшло.
Вправа №3 «Концентрат»
Це – моя вигадка. Допоможе автору оволодіти структурою тексту.
Пишемо оповідання на одну строрінку, намагаючись вмістити в нього усі необхідні структурні елементи: експозицію, зав’язку, розвиток подій, кульмінацію, розв’язку, постпозицію.
Показую, знову ж таки, на ключовому сюжеті – казці.
На експозицію – абзац (Герой Iванко – карі очі, чорні брови)
На зав’язку – 2 абзаци (Напав Змій на царство, Іванко вирішує йти Змія бороти)
Розвиток подій – викував собі булаву, познайомився з побратимами й знайшов таки Змія.
Битва зі Змієм – кульмінація
Розв’язка – взяв царівну за дружину – пишне весілля
Постпозиція – «Жили вони довго й щасливо» або «І я там був мед-пиво пив...»
Усе має вміститися в сторіночку, а там ви собі розгорнете хоч на тритомничок.
Вправа №4 «Я-герой»
Одне із завдань автора – викликати симпатію до героя. Особисто для мене найлегше писати «Я-героя», тому й приклад відповідний. Уявіть, що ви – герой вашого роману. Опишіть себе як героя роману. Тепер на три абзаци подайте опис себе як героя вустами власної мами (подруги, дружини, доньки), використовуючи їхній лексикон – жіночий погляд «зблизька». Тоді – три абзаци з точки зору батька, брата, друга, чоловіка – чоловічий погляд «зблизька». Погляд «зблизька» сповнений, зазвичай, симпатії.
Візьмімо тоді по 1-2 абзаци «погляд здалеку», чоловічий і жіночий. Випадковий перехожий, дядько в тролейбусі, сусідка. Це погляд – нейтральний або ситуативно забарвлений якоюсь емоцією.
Можна взяти й негативно забарвлені погляди «різного ступеня близькості» для надання герою об’ємності.
Якщо це не «Я-герой» усе одно надзвичайно корисно зібрати на Главгера таке собі «досьє» зі свідчень різних за ступенем близькості персонажів майбутнього роману.
Вправа №5 «Синонімічні доріжки»
Повиписуйте собі з синонімічних словників доріжки синонімів на такі найуживаніші слова як «дивитися», «говорити», «ходити». Вживайте їх, варіюючи, відповідно до бажаного відтінку значення. Далі вам захочеться більше таких «доріжок».
Сподіваюся, комусь стане в пригоді.
Коментарів: 12 RSS
1Sergiy Torenko23-03-2011 10:33
Вправа "Концентрація" нагадала мені одного з улюблених мейнстрімовських письменників (чому він не фантаст для мене загадка до цих пір) Михайла Веллера. Було у нього таке оповіданнячко "Гуру" (у мережі знайти досить легко, наприклад, http://lib.ru/WELLER/teacher.txt до ознайомлення текст рекомендовано). Так ось буквально пару цитат (мовою оригіналу):
Це, звичайно, не керівництво до дії, але ознайомитися рекомендую.
Ну і, як ви зрозуміли, обговорення вітається
2Шибальба23-03-2011 12:21
Кльово
3Фантом23-03-2011 12:34
О, дякую. Таким початківцям, як я, стане у пригоді
4Аноним23-03-2011 13:54
Даремне марнування часу: згодиться хіба що тим, хто щойно-щойно почав, і йому нічого робити!!!
5унь23-03-2011 14:20
просто дитячий садок якийсь
no comments.......................
6Сергій Мисько23-03-2011 14:33
Sergey Torenko
Нє, ну,як одна із методик - понятно... Но у каждогоє свій тіпа рицепт сотворєнія одного і того же блюда - цикавого тексту...
Автор Пачамачі
7унь23-03-2011 19:08
невелике уточнення: напад сміху в мене викликала стаття... а не поради Sergey Torenko.
8Sergiy Torenko23-03-2011 19:13
Я жодних порад не давав. Я не критик і, нажаль, не письменник. Я лише цитував художній (!), але досить непоганий і в утилітарному використанні твір.
Веллер один з небагатьох сучасних ювелірів-мініатюрників живого слова. Його короткі оповідання - зразок!
9унь23-03-2011 21:04
ви дали пораду ознайомитися з текстом... я про рекомендацію.
10Sergiy Torenko23-03-2011 21:42
Тоді - будь ласка
11Олег Сілін24-03-2011 12:44
То ви, мабуть, гасконець?
12унь24-03-2011 13:58
агент ноль-ноль семь