Будь-який збіг із реальними людьми, вигаданими персонажами й подіями є навмисним і невипадковим. |
– Ти лише людина, – промовила русалка.
– Я знаю, – відповів я.
– Ти не нашого племені, – просичав відьмак, блимаючи червоними очима.
– Мені це відомо, – посміхнувся я.
– Тоді забирайся геть. Іди до своїх.
– Я вже вдома, – сказав я.
***
– Людино, зустрічай, чорт прийшов! – вигукнув мій друг Марк Самуїлович Райхер, з'являючись у дверях.
Я злегка сторопів – на Маркові красувалася біла футболка з написом на грудях: «Дякую тобі, Боже, що я не москаль». На голові – чорний капелюх. У руках – господарська сумка, в якій щось заклично дзенькнуло, коли Марк підняв руки.
– З глузду з'їхав? – поцікавився я, пропускаючи гостя й замикаючи двері.
– Повністю, – погодився Марк. – І вже давно. Єврей, що викладає українську літературу, мусить бути трохи божевільним.
– А це що? – помацав я футболку.
– Це? Сувенір зі Львова, – посміхнувся Марко. – Я ж їздив на екскурсію до того, як усе тут йо... К-хем. Навернулося.
– Марку! – розсміявся я. – При дітях ти теж так висловлювався?
– А що діти? Вони більше від мене знають. Особливо коли виростають. Уяви собі, гуляю Львовом – місто – ух! Краса! Люди привітні загалом. Тридцять років тут прожив, а до Львова ще не їздив. Спромігся. Підходить до мене один поц із такою футболкою й каже, давай, мовляв, дуй на свою історичну батьківщину. Придивляюся, а це не поц зовсім, а мій колишній учень Вася Сафронов, москаль по саме своє світле волосся. Що ж ти, кажу, такий йо... Ой, то ти не сам? – Марк спробував зазирнути вглиб квартири і перейшов на шепіт: – А він у відповідь – вибачте, Марку Самуїловичу, відразу не впізнав, і взагалі у нас тепер москалями називають не росіян, а тих, хто проти України. А хто ж йому сказав, що я проти? Це ж я йому, с..., любов до рідної землі прищеплював, а він так до десятого класу вірші Франка від шевченківських відрізнити не міг. Виходить, кепсько я вчив, вочевидь, коли не навчив бути людиною.
Від мого друга тхнуло спиртним. Я кинув погляд на настінний годинник – і коли він лише встиг? А головне, чим?
Марк дзенькнув сумкою об підлогу й підійшов до вікна на кухні. За запорошеним склом виблискувало сонце. По підвіконню життєрадісно проскакав злидень, прокричав, згадавши своє пернате минуле: «Цвіньк-цвіріньк» і стрибнув униз.
– Сашко, досі я вважав це місто своїм, розумієш?
– Розумію, – відповів я. – Дурниця це все, дрібниці. Забудь. Чого це тебе коротнуло? Зараз я тут чужий, а не ти. Ти ж тепер чорт. Міфічна реальність стирає різницю.
У дворі під занедбаним передвиборчим бігбордом з написом: «Україна – для титульної нації!» хлопчаки-чортенята ганяли м'яча. На бігборді з виглядом футбольного знавця сидів гайворон з надітим на дзьоба пенсне.
– Страшно мені, Олександре. Гірше, ніж в Афгані. І на душі хреново. Я-бо, може, й чужий. Але ти ж, як був людиною, так і залишився! Давай вип'ємо, га? Що нам лишилось, Лета чи Прана?
Марк урочисто дістав пляшку «Оковитої на бруньках».
– Природною-бо смертію – ніхто. Усі протиприродно й надто рано, – закінчив він перефразовану цитату з Висоцького.
– Ух ти! – здивувався я. – Де взяв?
– Раритет! Можна сказати, артефакт із часів минулої реальності.
– З якої нагоди?
– Сьогодні ж день десантника! – Марк зняв чорний капелюх, блиснувши лисиною, й насунув на голову потертий блакитний берет.
– А-а-а!
– Семене Семеновичу!
– Тоді додамо ще стародавніші археологічні знахідки! – Я поліз до тітчиного буфету і, рипнувши дверцятами, дістав три грановані склянки.
– Відчував же, що ти не сам! – вигукнув Марк.
Із глибини квартири вийшов серйозний капітан десантних і дуже озброєних військ Матвєєв.
– Здрастуйте, – привітав він нового гостя.
– Привіт. – Марк жартівливо вклонився, знімаючи берет і демонструючи маленькі ріжки, що стирчали на лисині. – Вип'ємо, десантуро!
По підлозі заcтукотів чортячий хвіст, що вивалився з-під пояса Райхера. Хвіст був із дбайливо причесаною китичкою й блакитним бантиком на кінці.
***
Це сталося місяць тому. Одного разу всі у місті прокинулися й виявили, що вони більше не люди. Місто накрило новою реальністю.
«Все через мене, дядьку Сашо, – прошепотів мені якось сусідський Олежик. – Я дуже-дуже сильно забажав опинитися в казці».
Нічого собі казочка!
Веселішу не вигадаєш.
Комп'ютер не вмикається, хоча електрострум часом є. А без Інтернету в програміста ломка починається. Мобільниками теж можна цвяхи забивати – покриття більше не існує. Тільки населення працювати однаково вже не хоче. Онде, весь під'їзд травою заріс просто поверх бетонних плит – ніхто скосити не намагається. Одна сусідка – русалка, блін, польова, гасає серед колосистої зелені. І ще щось менше – шур-шур-шур, шкряб-шкряб-шкряб. Так що намагаюся більше вдома сидіти – так спокійніше.
Сусід із п'ятого поверху – відьмак.
Кум Микола – упир.
Марк Райхер – чорт.
Лише я людиною залишився.
Й запаси спиртного скінчилися.
«Це все підступи інопланетян! – повідомив по секрету кум, вирячивши червоні очі. – Бачив, літаюча тарілка зеленими вогнями над містом блимала перед тим, як усе йо...?»
«Та що ж, – відповідаю, – у вас усіх словникового запасу не вистачає, щоб описати процес! Це називається Зоною зміненої реальності».
Вчені, які розумні терміни вигадують, у військовому таборі живуть, за колючим дротом. Відгородилися. І все місто також постами оточено – не вирватись. Бояться нас, як мій друг Марк у нинішньому своєму рогато-хвостатому стані ладану.
– Кажуть, що по всьому світу зони стародавніх міфів з'явилися, – сказав якось увечері злий і тверезий Райхер. – В індіанців кеацкоатлі літають, у греків – кентаври копитами стукотять, і сатири дівок крадуть, у японців – каппи плавають і ці, як їх... із носами... – Він зобразив, якої саме довжини має бути ніс. – А! Тенгу!
– Звідки відомості? – поцікавився я.
– Та так, чутки йдуть по всьому світу, – невизначено махнув хвостом мій друг, підняв очі вгору й раптом схопив мене за руку: – Не можу! Тримай!
– Що сталося?!
– Місяць! Не можу дивитися, розумієш! Украсти хочу!
– Ти ж літати не вмієш, – здивувався я.
– Хто сказав? Може, й умію. Не пробував іще тільки. Ти знаєш, я все більше відчуваю себе цією парнокопитною худобиною, а не людиною.
Потім Марк зізнався, що прив'язується до ліжка армійським ременем, щоб не полетіти уві сні.
«У всьому винні археологи! – заявив він. – Пам'ятаєш, як вони рилися поблизу міста? Ось і вирили якусь чортівню».
«Еге ж, – погодився я. – А в інших міфомісцях по світу також археологи постаралися?»
«Не подумав, – зізнався Марк. – Слухай, а, може, немає ніяких інших, крім нашого, га? То я вигадав просто?»
«Міг і вигадати», – погодився я.
Ні з ким не зв'яжешся, допомоги не попросиш. Мов у концентраційному таборі живемо – навколо типи з автоматами. Навіть журналістів не пускають. А поруч – відьмаки, чорти й русалки. Життя вдалося.
***
– Залоскотати намагається, – повідомив Марк, коли за капітаном зачинилися двері, й на сходовому майданчику почулися радісні вигуки польової русалки.
– А в тебе як виходить без проблем добиратися?
– Я їй не до вподоби, – зітхнув Марк. – Ет, ніякого особистого життя.
Він підняв порожню пляшку й примружився, зосереджуючи погляд на придонних краплях. Затим, без жодних емоцій, перехилив пляшку й підставив рота.
Гайворон перевірив час, кинувши погляд на міську вежу з годинником, піднявся й важко полетів у бік околиці. На дорогу вийшов вовкулака в жебрачому лахмітті й із фанерним плакатом у руках: «Ні втручанню армії. Свободу міфічному місту!» Художник перестарався в своїй розмашистості, й, щоби вмістити останнє «ту», приписав його худющими злиплими літерами.
– Все це добром не скінчиться – згадаєш мої слова, – сказав Марк, ставлячи пляшку на підвіконня. – Дограються до збройного зіткнення. У військових давно руки сверблять. О! Дивись, ще одна курка виповзла.
До мітингуючого вовкулаки приєдналася відьма з сусіднього будинку. Ось хто просто в точку поцілив. Я цю мегеру й до міфічної реальності нечистю вважав.
Через хвилину по траві випливла польова русалка.
– А чого до тебе цей козел приходив? – поцікавився Марк.
– Капітан? Та я сам точно не збагнув. Цікаво йому, певно, стало подивитися на останню людину в місті. Ми тут інтелектуальні розмови провадили.
– Усе встиг розбовкати? – запитав мій друг.
– Ні, – чесно зізнався я. – Позаяк сам нічого не знаю.
– Шкода, – погодився Марк.
Я був таким самим, як усі. Нічим не кращим і не гіршим. Працював, кохав, ходив на полювання. Вдавався в обжерливість, урешті-решт. Чому я залишився людиною, а вони всі – навіть горобці в цьому божевільному місті, втратили справжню подобу?
– Чому я чортом став? – запитав, ніби почувши мої думки, Марк. – За що? Що я й кому поганого зробив?
– Можливо, мені також краще було перетворитися на чорта, ніж залишитися ізгоєм, – тихо сказав я. – Тут я чужий. І піти не можу. Та й не хочеться. Може, я лише зовні людина, а всередині – монстр якийсь? Змій підколодний.
– Усередині? – поцікавився Марк. – Прислухайся. Не сичить?
Я прислухався.
– Ні, жодних змін не спостерігається. Лише їсти кортить. Може я й не монстр, як гадаєш? Як тоді пояснити всім зміненим, що я свій?
На вулиці зібрався натовп демонстрантів і попрямував у бік армійського табору.
– Ні, вони цілком певно дограються, – пробуркотів Марк. – Уже тиждень мітингують. Нам лише української Чечні для повного щастя бракувало, с…
Він розчинив вікно й зі злістю жбурнув порожню пляшку в бік найближчого злидня.
***
Постріли пролунали увечері. Марк увалився до мене, тримаючись за скривавлену праву руку.
– Ти що?! – закричав я. – Тобі-бо воно навіщо було? Дай подивлюся.
– Навиліт пройшла, – крізь зуби просичав Марк. – Фігня – просто шматок м'яса з коренем. Дурень, тому й пішов! Ай, б..., що ти робиш?!
– Терпи. Промиваю.
– Та ж терплю я, не маленький. Я ж у Афгані... Обережніше! Ай, б... У Афгані!.. Та кінчай ти вже!
– Зараз-зараз... – Я відрізав бинт тупим кухонним ножем.
– Ідіоти! Сашко, вони барикади будують. Боже, які ідіоти! Їх же перестріляють як... як...
За вікном дорогою поважно йшла курка, тримаючи у крилі яйце. Вона зупинилася біля бігборда, поклала ношу в придорожній пил і шанобливо відійшла назад. Із бігборда чорною тінню злетів гайворон, критично оглянув яйце крізь пенсне й заперечно похитав головою. Курка засмучено попленталася назад.
– Я ж кажу – ідіоти, – тихо промовив Марк.
Вдалині лунали постріли. Щось гупнуло, шибки задрижали. Десь закричала жінка. По дорозі до місця військових дій двоє чортів повели попід пахви дебелого Вія, в якому невиразно вгадувалася технічка найближчої школи Марія Потапівна Нечуйголова.
– Сашко, – дивлячись кудись крізь мене, сказав Марк.
– Що?
– А якщо це тест? Випробування кожної країни, га? Я тут подумав...
– Марку, іди ляж на диван, ти ж поранений. Чи що треба робити? В підвал бігти? У сховище? Барикадуватися? Ти ж у нас військовий, мусиш знати, як чинити.
– Тест, Сашко. На живучість, на терпимість, урешті-решт.
Пов'язка на руці Райхера просякла кров'ю.
– Хтось мусить залишатися людиною, Сашко. Казка завжди має свої закони.
– Про що ти кажеш?! – закричав я.
Автоматні черги застукотіли зовсім поряд.
– Ти ні до чого, Сашко. Але ти – людина. Єдиний, хто не змінився. Ти не винен, що вибір припав на тебе.
– Та який, на хрін, вибір?!
– Мені шкода тебе, Сашко. В казці мусить бути головний герой. І він майже завжди – людина. Все решта – тло, декорації. Й головний вибір – за тобою. Ти мусиш вирішувати за всіх.
***
– Навіщо ти тут, людино? – запитав вовкулака.
– Тому що це мій дім, – відповів я.
– Тоді, що тобі треба для щастя, людино? – поцікавилася відьма.
– Просто жити, – посміхнувся я. – Тут. І бути щасливим.
***
– То що я, по-твоєму, маю зробити, Марку? – запитав я. – Що від мене залежить? Хто й чого від мене чекає?
– Якби я знав! Бог. Природа. Наша земля, врешті-решт. У казках герої завжди знаходили щось, що полегшувало їм життя. І друзі в них були зі спецможливостями.
Марк зняв капелюха й почухав маківку між рогами.
– Ну, один лисий дідько в мене вже є, – посміхнувся я. – Що я маю шукати?
– Яйце, Олександре. Універсальний дарувальник щастя в українських казках. Яйце-райце. Майже як Золота Куля в «Пікніку на узбіччі». «Щастя для всіх, задарма, й нехай ніхто не піде скривдженим». Ти мене зрозумів? – Він схопив мою долоню й до хрускоту стиснув пальці.
– Де шукати?
– В місті точно немає. Так, хто ж його дарував героєві? Орел, еге ж! Героєві подарував яйце казковий Орел. Хоча, пригадується, там ще й Змій був.
– Одноголовий? – поцікавився я.
Марк кивнув.
– Ну, тоді це інша річ – не страшно, – усміхнувся я.
Руки тремтіли, й тіло проймали дрижаки. Так недовго й гіпертиреоз заробити разом з ішемічною хворобою. Цікаво, в казках герої на серце не слабують?
Біля входу в будинок почулися вигуки.
– Рушниця де? – кинув Марк.
– Яка?
– Та твоя, йолопе! Ти ж мисливець!
– Я лише по птиці, того... Зараз...
Кроки на сходах. Чомусь украй загострився слух.
– На балкон, мерщій! – скомандував Марк.
Ми вискочили на балкон, зарослий виноградом. «Так і не встиг засклити після смерті тітки», – майнула думка. З шумом розчахнулися вибиті вхідні двері.
– Злазь! Хутко!
Третій поверх же! Я озирнувся й перехрестився на ікону, що висіла на стіні. Далі руки діяли самі – я схопився за виноградну лозу. Витримає? Витримала! Марк зістрибнув слідом.
– Стояти! – вояка, що залишився біля входу в будинок, звів автомат.
Марк схопив за дуло, рвонув угору, перехопив зброю другою рукою і вдарив прикладом в обличчя супротивника. Кров бризнула з переламаного носа, й десантник упав на спину. Марк підняв калаш і дав коротку чергу по вікнах моєї квартири. Посипалися уламки скла.
– Ти чого?! – заволав я. – Може...
– Не може! – відрізав Марк. – Тікаймо!
Ми пірнули в арку між будинками. Під каблуком хруснули скельця пенсне. Біля стіни борсався, залишаючи скривавлене пір'я, підстрелений гайворон.
– Стій, не можу більше, – простогнав я. – Серце.
– Можеш, трясця твоїй матері. Це ж ти в нас герой, а я лише чорт. Цей Матвєєв не даремно, с..., приходив. Теж яйце шукає. А ти єдиний, хто до нього може вивести. Це влада, чуєш. Вседозволеність. Усе, що забажаєш. Хитрий, сволота – свого не пропустить.
– Звідки знаєш?
– Знаю! Я ж дідько лисий. Лише тепер це зрозумів. Може, не так уже й погано бути чортом серед нечисті, що скажеш?
– Куди... Уф... Куди ми біжимо?
– За місто. Качуру пам'ятаєш?
– Так.
– Його хата в межах резервації.
Качура був нашим старим знайомим, місцевим єгерем. На кого він зараз перетворився, цей передчасно постарілий, неохайно вдягнений чолов’яга з вічно тремтячими руками пияка?
***
Качура став паном Коцьким. Здоровецький гладкий котяра в гумових чоботях і пошарпаному дитячому костюмі вийшов нам назустріч із лісового будиночка і з переляком дивився на калаш у руках Марка.
Райхер стояв у розірваній сорочці і з пов'язкою на руці – достоту місцевий Рембо. Хвіст, як і раніше з блакитним бантиком, нервово ворушив старе листя.
– Качура? – запитав я.
Кіт кивнув.
– Потрібна допомога, – додав Марк.
Кіт махнув лапою, запрошуючи всередину. В темній кімнаті виявилося несподівано прибрано й охайно. По кутах більше не громадилися порожні пляшки. На столі в дерев'яній рамці красувалася світлина рудої Лисиці.
– Дружина? – кивнув Марк.
Пан Коцький несподівано почервонів крізь густе хутро й опустив очі.
– Ти розмовляти взагалі вмієш? – Марк обережно виглянув з віконця.
– Няв! Тобто, можу, так, звісно. Я розмовляю! – заторохтів Качура. – Незабаром дружина з ягодами повернеться, ми чайок заваримо. Завжди раді... Гостям.
– Зараз військові з'являться – зрадієш, – прокоментував Марк, нагнувся й приклав долоню до підлоги. – Вже близько. Де Орел, в якого є яйце-райце?
– Ви привели військових? – Коцький розгубився.
– Де Орел? Ну? – коротко кинув Марк, зупинивши дуло автомата на рівні грудей Кота.
Коцький позадкував і наштовхнувся на стіл. Портрет Лисиці зі стукотом перекинувся.
– Він... Він відлетів, – пробелькотів Кот.
– Але обіцяв повернутися. Куди?!
– Орел не дочекався героя, – з пафосом повідомив Коцький. – Він відлетів у Вирій.
– Не зрозумів, – здивувався я.
Пан Коцький урочисто підняв лапу вгору:
– Туди, куди відлітають на зиму птахи.
– Це не в Лапландію, – пояснив Марк. – Це місцевий казковий небесний острів. Типа раю.
– Помер, чи що? – вигукнув я.
– Ні, за власним бажанням відлетів, – похитав головою Кіт. – Батьківщина їхня тамтешня.
– Летять перелітнії птахи, – проспівав Марк. – Де підйом на Вирій? Ти ж розумний, Котяро. – Він присів навпочіпки, ставши одного зросту з паном Коцьким. – Ти ж усе тут знати повинен.
Кіт витріщив очі й розпушив вуса.
– Дубом можна піднятися, – сказав він. – Пам'ятаєте, де ми востаннє заживали після полювання? Він тепер до неба доріс.
– Пам'ятаєш? – підняв на мене очі Марк.
Я кивнув.
– То чого ти чекаєш?! Бігом! Котяро, пірнай у льох.
– А ти? – затримався я біля дверей.
Марк недобро посміхнувся.
– Я тут залишуся. Колоди товсті – непогане місце для оборони.
– Ти... Марку, не верзи дурниць.
– Я в льох, еге ж? – несміливо нявкнув Кіт. – А як же дружина?
– Не боїсь, Котяро, – сказав Марк. – Будете ви жити довго і щасливо й помрете з рудою в один день. Біжи, Сашко, не змушуй мене повторювати двічі. Їх багато. А я всього лише міф, якому тепер ніхто не скаже забиратися на історичну батьківщину. Це мій світ, Олександре.
Він ледь не виштовхнув мене у двері.
І я побіг.
Коли хата зникла за деревами, ззаду почулися глухі одиночні автоматні постріли.
***
Дуб виріс від часів нашого останнього полювання. Згадалася фотографія. Петро Антонович – директор сусідньої з моїм будинком школи стоїть у центрі з грізним (а, головне, дороженним) Бенеллі у руках. Сутулий усміхнений бородань (як же його звали? Здається, Микола) прилаштувався праворуч. Я красуюся з лівого боку, спершись долонею об шорстку кору дуба. Десь скраю світлини визирає Качура. Марка на знімку не видно – він фотографував.
Ким ви стали тепер? Один перетворився на упиря, другий – не знаю. Третій – на гладкого Кота. Марк став чортом.
А я – зрадником, який покинув друга.
Боягузливим героєм.
Виродком, який мусить вирішувати за всіх.
Теж мені – вибрали Котигорошка.
Я знайду це кляте яйце, Марку. Знайду для тебе, щоб усе було не дарма.
Задерши голову, я дивився на зелену крону, що зникала серед хмар.
«Щастя для всіх, задарма, й нехай ніхто не піде скривдженим», – так ти казав словами рудого Шухарта, Марку? Добре, якщо у високості відшукається перша половина твого звучного прізвища, а якщо лише друга?
Поплювавши на руки, я вчепився в міцну кору й притиснувся до Дуба всім тілом. Там, усередині, нуртували живі соки й, здавалося, що десь у глибині могутнього дерева стукає серце. Я підтягнувся і вхопився за наступну заглибину у корі. Програмісти, особливо котрі герої, народ живучий.
***
Хмари лагідно торкалися ніг. Утоми не відчувалося, ніби це не я щойно підіймався нескінченним Дубом. Напевно, мені допомогло саме дерево, давши сили давно не тренованому тілу. Ось тільки сорочка порвана й залита кров'ю від подряпин.
Як мовиться, до весілля заживе.
Весь світ під ногами. А попереду височіють туманними замками гори.
– Прийшов усе-таки, герою, – пролунав позаду скрипом заржавілої пружини голос.
– Прийшов. – Я повільно обернувся.
Він виповзав із печери. Колись разом з мамою мені подобалося рахувати вагони потягів, що проїжджали повз залізничну станцію. Змій, що вибирався з лігва, викликав такий самий ефект – його кортіло порахувати.
– Образливо, коли тобі приготована роль статиста, – сказав Змій. – Ти пригодницькі фільми дивився?
Я розгублено кивнув.
– Ненавиджу статистів-акторів, які біжать назустріч головному героєві з однією метою – красиво й ефектно померти. Вони не йдуть битися й перемагати, випади їхніх шпаг свідомо спрямовані повз мужнього супротивника, і в їхніх поглядах немає віри в перемогу. Статисти знають, що приречені на провал.
Змій, нарешті, повністю вибрався з печери. Його очі горіли зеленим полум'ям. Із пащі стікали смарагдові краплі.
– Я був людиною, як і ти, коли все змінилося. Тієї ночі я вперше літав над містом.
– До речі, тебе прийняли за НЛО, – сказав я.
Як же боротися з цією звірюкою?
– І вже тоді я зрозумів, яку роль приписано мені виконати. Тільки я не статист! – Змій раптом став дибки. Я задер голову. – Й ніколи ним не буду! Ти прийшов за цим? – У його лапі зблиснуло золоте Яйце. – То спробуй його відібрати, гаденя!
Я позадкував.
– Помилився з визначенням, Змію. Здається, плазуном є саме ти.
Головне що? Щоб голос не тремтів. Із подивом я виявив, що можу в цій ситуації спокійно розмовляти. Рука раптом натрапила на руків’я меча, що стирчало просто з хмари. Хто мені допоміг? Вирій? Земля?
Хто?
– Я не герой, Змію, я просто прийшов за Яйцем.
Його погляд змінився.
Меч виявився важким, і я перехопив його обома руками. В молодості я років зо п'ять грав у «Мортал комбат». Як там говорилося – «фініш хім»?
– Фініш хім! – сказав я Змієві.
– Що? – здивувався він.
***
Гарячі краплі крові повільно падали вниз. Проклятий статист неабияк мене пошарпав, перш ніж здохнути. Я тепер теж помру? Добре, що вже завбачливо дістався до раю.
Яйце-райце, що виблискувало на долоні, здавалося теплим і живим. Одне бажання? Най-най? Що таке щастя для всіх і кожного?
Чомусь згадалися слова капітана Матвєєва, про які я не розповів Маркові: «Ви ніколи не станете своїм серед оцих, розумієте? Ви їм не потрібні. Якщо доведеться ухвалювати рішення – думайте правильно. Ми в боргу не залишимося».
Свідомість повільно розчинялася в хмарній білизні. Перед очима виникали картини минулого: «Ти не нашого племені. Забирайся геть. Іди до своїх». Невже капітан має рацію? Наша суть, люди ми, чорти чи вовкулаки, ніколи не змінюється, і світ поділяється на «своїх» та «чужих»?
Я лежав на м'якій, немов перина, хмарі. Місто виднілося далеко внизу. Там убивали одне одного люди й казкові істоти.
А я все ніяк не міг вибрати.
***
Мені б так хотілося, щоб у минулому було зовсім по-іншому.
– Здрастуй, людино, – зраділа б русалка.
– Вітаю, гомо сапієнс, – посміхнувся б відьмак.
– Здоров, брате, – обняв би мене лисий чорт із бантиком на хвості.
Я б ішов залитою сонцем вулицею, і всі – чужі й свої, люди і нелюди, посміхалися б і привітно махали руками.
І я тоді посміхався б їм у відповідь.
Коментарів: 36 RSS
1Док26-09-2012 10:28
Чудовий фентезійній твір. Написано гарною мовою. Фінал відкритий і дає можливість читачеві самому пофантазувати, чим все закінчилося.
"Кеацкоатлі" - кетцалькоатлі чи кецалькоатлі. Втім, це дрібниця.
Авторові - успіхів!
2Зіркохід26-09-2012 18:45
Вадиме, я й сам так думав . Поки не поліз у Гугл. Тобто - є й такий варіант.
3R2D226-09-2012 23:06
Класна річ. От тільки чогось бракує в кінці. Хоча проблема людського хамства і справді здається непідйомною. Авторові оптимізму.
4Автор27-09-2012 20:52
Дякую. А, скажіть, чому така мовчазна змова - майже не коментуєте? Хочеться відгуки почитати.
5марко27-09-2012 21:23
так. Написано доладно. Як на театральній сцені автор розігрує своєрідну театральну постановку, де люди грають ролі міфологічних істот. З плюсів привертає увагу стиль і такі собі кінематогравічні шматочки, ніби уривочки із життя ГГ. Читати цікаво, але, на мій погляд, забагато "Пікніка...",твір, до речі, нагадав одразу про два твори братів, другий "Понеділок..." І це в мінус... Такі враження
Успіхів
6Автор27-09-2012 21:45
Дякую, Марко. Артефакт, що виконує бажання - то, звісно, аналоги з Золотою Кулею - див. епіграф до тексту. Автор навмисне проводить паралелі. Але Яйце-райце саме такий артефакт і є, що виконує заповітні бажання. Якщо людину довго штовхати - душа зачерствіє, і ти не зможешь вже відкрти її всім. Що зможе забажати така душа? А от які аналоги з "Понеділком" - то вже для автора загадка. Якщо по стилю - то автор тільки радий.
7марко27-09-2012 21:52
так, лише за стилемТут розумієте, яка штука... Якщо яйце такий артефакт, то навіщо проводити паралелі? Мені здається, що це абсолютно самодостатній образ. Я не маю нічого проти "Пікніка (цей твір один із моїх улюблених, а творчість братів для мене взірець), просто коли автор виходить на рівень алюзій і цитат в такому сенсі він програє! (це звісно лише моя думка)"Пікнік" - шедевральна штука...Чому б не залишити читачу самому не додумати те саме?
8Автор27-09-2012 22:04
Мої герої не темні, не живуть в ізоляції. Якщо ми з вами згадаємо "Пікніка" у ситуації, що склалася у оповіданні, то чому герої мають виглядати йолопами? Гадаю, що їм на думку спаде те ж саме, що і нам з вами, і хтось згадає відомий твір. Я не знахожу у цьому нічого поганого. Адже у моєму оповіданні ставляться дещо інші моральні питання.
9Автор27-09-2012 22:08
Коли герой "чужий серед своїх", коли він чує тільки образи, то чи зможе він відкрити душу й побажати "для всіх"? Я не знаю.
Дякую. Все - буду далі мовчати. Будь ласка - коментуйте.
10марко27-09-2012 22:12
поганого нічого немає. Це точно. Я мав на увазі, що згадування відомого культового твору (неодноразово) не є випадковим,але чим? Спробою краще вимальовувати образ? Побудувати діалог із цим відомим твором? Із чимось не погодитися? Достоевський не згадується ж, правильно..
Ну, я висловився, можливо я занадто рефлексую, але, ну, така натура, перепрошую..
11Фантом03-10-2012 19:21
Гарна оповідка, мені сподобалася. Є гарна ідея, є сюжет, живі герої. Що ще треба? І написано доладно.
Успіхів.
12Автор03-10-2012 19:26
Дякую, Фантоме. "Що ще треба?" - правити та убирати провали у сюжеті, чим автор зараз і займається.
13Чорноока Зося05-10-2012 15:46
Зацікавила структура твору, але знову понасмикано з різних міфологій...
Непогана ідея, але якось не зачепило...
14Автор05-10-2012 15:49
Дякую, Зосю, а можливо сказати, якщо не важко, з якіх "різних" міфологій що понасмикано?
15Чорноока Зося05-10-2012 16:00
Авторе, Ви самі не знаєте, звідки що брали? ;) Я про "зони стародавніх міфів".
Якщо навіть натякаєте на поєднання міфологічних полів, то треба тримати цілісність простору. Плюс непросто вписати сучасність в міфологію, що тут було потрібно робити дуже обережно.
Хоча, певно, я забагато хочу від конкурсного оповідання...
16Автор05-10-2012 17:49
Описана конкретна зона українськіх міфів, мені здається, з українськіх казок та міфології. Або ви, Зосю, знайшли щось чежерідне?
А в чому та обережність повинна проявлятись і у чому нецілісність простору?
17Чорноока Зося08-10-2012 15:00
Забудьте, авторе, і не переймайтеся.
Я справді забагато хочу від самосудного конкурсу. Схоже, що більшість тут не тільки не пише на глибинних структурних рівнях, але їх і не вичитує.
Кожному своє...
18Автор08-10-2012 15:15
Мені здається, Зосю, що Ви дещо завуальовано пробуєте підколоти деякіх авторів. Розумію. Але Ваші підколки породжують нові питання.
Вибачте, що я так прямо (Я старий солдат, і не знаю слов любві (с)), но що ви мали на увазі про "глибинні структурні рівні, які не вичитує тут більшість"? Зовсім не зрозуміло. Я от читаю і ні бум-бум, як то кажуть. Просвятіть, будь ласка. Давайте препаруємо оповідання на рахунок глибинних рівнів.
Дякую.
19Чорноока Зося08-10-2012 15:26
Авторе, не шукайте у темній кімнаті чорну кішку, якої там нема.
Я вже написала вище: не переймайтеся.
І вчіть "матчасть" з теорії літератури. ;)
А препарування тільки за гроші. )))
20Автор08-10-2012 15:37
Дякую за пораду, Зосю. Повеселили мене від душі. Пішов вчити мат.частину. За гроші? Тобто ви пропонуєте, що ви мені заплатите, щоб препарувати моє овідання? Я вам що - простітутка? Ні, не продаюся, тільки по любові.
Хоча берете гроші ви, вибачте, відразу не зрозумів.
21Чорноока Зося08-10-2012 15:48
Авторе, їй богу, у вас немає почуття гумору! )))
Це стосується й коментаря під іншим вашим оповіданням.
22Violin11-10-2012 08:06
Міфопоетики вистачає, проблеми, які викриває автор, дуже актуальні, хоча й подані в метафоричному плані. Одним словом, твір вартий уваги.
23Олена11-10-2012 19:16
То це лише мені воно нагадує "Нам здесь жить" Олді, а не "Пикник на обочине"? Воно наче й сподобалося, написано незле... Не знаю, що робити.
24engineer12-10-2012 12:32
а мені сподобалося - динамічно, цікаво, місцями весело, пригодницько, безмір магічних істот
з недоліків хіба що повтори, але це таке - не важливо
успіхів, авторе!
25Автор12-10-2012 12:39
Дякую. Оповідання вже переписано, і стало незрівнянно кращим, ніж цей варіант, але - що маємо на конкурсі - те маємо.
26Ал14-10-2012 13:59
Хтось на майстер-класі наслухався про золоту кулю?))
Стосовно ж оповідання, це чомусь той самий випадок, коли і написано гарно, і сюжет є, і ідея, і ніби цікаво, але оповідання, як таке, не складається. Можливо, з цього б вийшла повість. Якби кожного героя розкрити детальніше. Можливо, з цього б вийшла мініатюра, якщо зменшити кількість героїв і зосередитися на одній події.
Рівень, звісно, вищий, за більшість творів тут, але все одно, як повноцінне оповідання чомусь не сприймається. Вибачте :(
27Автор14-10-2012 14:01
Звісно ж вибачаю. Дякую за відгук.
28Лариса Іллюк16-10-2012 16:41
Цікавий твір. Автор тонко подає деталі, котрі характеризують і допомагають уявити таких яскравих персонажів
З претензій, власне, вторинність. Така собі зона навпаки. Згадки про "Пікнік...", знову ж таки. Хоча, дякуючи метаморфозам, мені перш за все пригадався Фармер (назву, наразі, забула - замішане на грецькій міфології). Правда, я не зовсім зрозуміла, яка від того міста була загроза, що аж почалася заварушка, проте військові - вони такі ;)
Кінцівка неоднозначна, примушує замислитись. Це, безперечно, плюс.
Автору наснаги.
29Автор16-10-2012 16:50
Дякую, Сновидо. Оповідання вже переписано, й у новій версіі дані відповіді на поставлені вами, і не тільки, запитання. Але тут, нажаль, привести їх не можу, тому оцінюємо те, що є. З цікавістю послухаю вашу думку після конкурсу про нову версію данного оповідання.
З повагою, автор.
30Coren19-10-2012 21:10
Сподобалася загальна ідея, коли пересічна людина раптом стає представником вимираючого виду. Зараз ця тема мене дуже хвилює, тому, попри масу штампів, я поставив це оповідання в своєму топі на третє місце.
31Олег Сілін30-10-2012 08:16
А знаєш який, н.м.д., найбільший недолік цього оповідання? Його проблематика зовсім не потребує міфологічних істот, бо це оповідання про ксенофобію. На місті чортів і русалок могли бути голівудські люди Х, кроманьонці й еректуси, чорні, жовті та червоні, мусульмани та синтоїсти - нічого б не змінилося.
До того ж, кожна міфоістота - то не просто візуальний образ, а й певні характеристики, певне сприйняття світу. Воно в тебе проявлене лише в одній прохідній сцені, де Марк-чорт вагається чи не поцупити йому Місяць. Конфлікт зав'язується саме на іншості істот, а розв'язується всупереч іншості.
Про білого серед негрів в ПАР часів апартеїду, мабуть, навіть цікавіше було б.
32Пан Мишиус30-10-2012 13:39
Согласен. Но, знаешь, очень про многие рассказы можно сказать подобное. Мол, если ваших инопланетян заменить на индейцев, получится покорение Нового света. (Это я не только про Аватар).
Рассказ переписан полностью, и в журнале, если ничего не изменится, выйдет новая версия с полностью новой концовкой, где как раз конфликт розв'язується.
Да и, когда писал рассказ, не думал даже, что в финал выйду, просто под эффектом первых ура-пафосных текстов. В этой версии куча недостатков. Но, если бы писать ее снова, боюсь, именно такое и написал бы. Пускай даже с недостатками.
Мне - нет. Мне интереснее придуманный город под названием "Мифгород".
Спасибо.
33Капітошка30-10-2012 20:24
Конкурс закінчився, тому, швидше за все, мій коментар буде недоречний, але хочу дещо сказати про Ваше оповідання.
" Це сталося місяць тому. Одного разу всі у місті прокинулися й виявили, що вони більше не люди..." Ви вже вказали коли відбулася подія - це сталося місяць тому. Навіщо наступне речення починати з фрази "Одного разу..."
Бентежить мене опис Ваших героїв.
Сусід з п"ятого поверху - відьмак.
Марк Райхер - чорт.
Кум Микола - упир.
Ви перерахували своїх персонажів, а не зообразили їх. Варто було кожному з них додати індивідуальності. Описуючи персонажів, використовуєте лише два елементистворення образу - портрет(слабенько) і мову( діалоги віртуозні, проте їх забагато). Можливо варто додати їм якихось кумедних звичок. Певна річ, не мені вирішувати, але було б краще, якби оповідка велася від особи автора, а не від першої особи, бо важко у такому разі розкрити інших героїв. Або мусіли б ширше подати оцінювання головним героєм інших персонажів.
Далі. Де реакція героїв на такі перетворення? Тільки уявіть - Ви заснули, а вранці прокинулися вже з хвостом. Що відчуєте? Коловорот думок буде рвати мозок.
Було б незле, якби кожен з героїв пригадав свої хибні вчинки й подумав, що його покарано. Бо прокинувшись кожен з них ще не знає, що інші теж уже не люди. А у Вас " По підлозі застукотів чортячий хвіст, що вивалився з-під пояса Райхера". Наче, помітивши хвоста, герой відреагував на це так ніби помітив, що у нього нежить. Можна розписати, як сильно ці не люди, хочуть знову стати людьми.
У оповіданні чудово прописана розмова з змієм, але я б хотіла краще прочитати про бій з змієм. Бо у Вас тільки те, що було після бою:" Гарячі краплі повільно падали вниз. Проклятий статист неабияк пошарпав мене, перш ніж здохнути".
Якщо Ви вже оповідання переробили, то усі мої поради не актуальні. Можете на нгих не зважати, бо я не фахівець.
З повагою, Олеся.
34Пан Мишиус30-10-2012 21:51
Райхер описан, он даже живее главного героя получился. Остальные - просто фон. Конечно, мастера могут изобразить буквально одним-двумя предложениями, но мне, видимо, еще не хватило таланта. Но! Тогда была бы другая крайность - переизбыток персонажей, среди которых читатель просто потерялся бы - проверено. А так - просто фон.
В новой версии написано так
Согласен насчет того, что много. Особенно много болтают в экстремальных ситуациях. Частично исправил в новой версии.
Я и так пложу часто слишком много персонажей. Не думаю, что следуют делать эти мелькнувшие тени персонажами в коротком рассказе.Ну, это действительно ваше личное, у меня, например, если повествование но от первого лица, то не то часто получается. Наверное, так лучше в текст вживаюсь.
Так месяц назад произошло. Все уже постепенно привыкают.
Вот тут не согласен. Не нужен тут бой, даже не могу сказать, почему.
Кстати, разговор со Змеем переработан и стал намного лучше - потом посмотрите.
Обращать внимание буду, еще и как - на то и выставляю, чтобы услышать читателей.
Спасибо.
Вы на мастер-классе участвуете? Вот там и разнесете рассказ в пух и прах. И, кстати, что у вас за официоз на форуме - Вы с большой буквы? Перестаньте.
35Пан Мишиус30-10-2012 21:53
Хотел написать "если повествование не от первого лица".
36Капітошка30-10-2012 22:29
Розносити в пух і прах нікого небуду. Вперше довелося судити твори інших авторів.
І даруйте за одруківки. Не надто вправно друкую. Раніше писала від руки.