Любомир був студентом другого курсу в столичній Академії. Таких як він у Вередії було сотні. Так уже заведено, що такі як він у віці шести років назавжди покидають свої домівки, своїх батьків, і віддають своє життя в ім'я... науки? Ні, точно не для науки. Мало хто досяг вершин у цій, так би мовити, сфері життя сучасного суспільства. Може, Церкви? Навряд чи. Церква рече: "Усі маги – богохульники." І вже добрих три століття, себто відколи Церква почала втручатися в життя магів... ні, не втручатися, а забирати життя магів, це звучить як незаперечна істина, аксіома.
Важко точно визначити заради чого такі як Любомир жертвують чверть століття свого й без того нелегкого життя. Однак це залишається фактом. Десять років – школа магії, потім ще десять – Академія, а по тому п'ять років "стриманості". А вже тоді, якщо Велика Рада, до якої входять професори Академії, духовенство Церкви та лицарі Ордену, визнає тебе придатним до існування, тебе випускають у суспільство, повертають до нормального життя. Хоча яке там може бути нормальне життя після двадцяти п'яти років вивчення згубних наслідків застосування магії та втовкмачування, що ти богохульник, апостат, виродок, помилка природи і таке інше.
Проте альтернатив не існує. Звісно є герої, яких у дитинстві не "здали". Але жити у лісі чи якійсь печері, там, де немає людей, постійно ховатися, чекати, що тебе спіймають і запроторять до в'язниці чи замкнуть у вежі, або й ще гірше – вб'ють, то не кожному до душі. Тікати нікуди. На заході – море, на півдні – пустеля, на півночі й сході – гори. Ізольована держава. Ізольований світ.
Хтозна чому, та Любомир уперто відмовлявся вірити в цю ізольованість. І, напевно, правильно робив.
* * *
– А, це ти... Заходь, – Андрій, друг і соратник Любомира в боротьбі проти всього світу, лежав на своєму ліжку, тримаючи в руках величезний фоліант "Історія Магії. Том III" авторства Теодора Сидунського. Любомир зайшов у "комірку", як поміж собою говорили студенти, й зачинив за собою двері.
Кімнати, в яких жили гризуни науки, й справді нагадували комірки. Розмір три на чотири кроки. Ліжко, шафа, стіл, стілець і щось схоже на крісло, проте значно менше за розмірами. Все зроблене із сосни. І все у всіх однаковісіньке.
Любко всівся у "крісло" навпроти свого друга.
– Що нового? – байдуже кинув останній.
– Та що... Все як завжди, – неохоче відповів Любко.
Андрій голосно ляснув "Історією Магії" і поклав її на стіл, завалений сувоями, книгами та канцелярським причандаллям. Поклав руки за голову і втупився у стелю.
За хвилину мовчання він нарешті невпевнено запитав:
– І що будеш робити?
Любко, голова якого весь час була похилена, підняв очі:
– Маю одну безглузду думку, – повів він. – Знаєш, я знову бачив той самий сон.
Андрій похитав головою. Любко продовжив:
– Якби вони просто спробували. Якби просто дали згоду. Якби вони дали мені спробувати...
– Тобі ніхто не повірить. А попики й слухати не захочуть. – перервав його Андрій.
– Я знаю, але мені нема чого втрачати.
Знову запала мовчанка. Почувся віддалений гуркіт. Нічого дивного, у гуртожитку Академії часто щось вибухало. З різних причин.
– Як ти це називаєш? Ко... кос... як? Я забув.
– Космос.
– І придумав же таке слово чудернацьке.
Любко знову похилив голову.
– Знаєш... от чесно... я – твій друг. Не казатиму найкращий. Який – це вже тобі вирішувати. Я хочу тобі допомогти, але що я можу? Я такий самий студентик як і ти, як і сотні у цій клятій Академії. Якщо потрібно склепати якесь закляття, чи що-небудь дістати, я з радістю допоможу! Але мені здається, ти й сам не знаєш, що тобі потрібно.
– Знаю. Мені потрібна мана. Багато мани. Або щось, що її замінить. Енергія, словом.
– Ну гаразд, тоді можеш мене убити, – відрізав Андрій.
– Невдалий жарт... – серйозно сказав Любко, дивлячись другові просто в очі.
Існує багато теорій, згідно з якими, вбивши людину, можна отримати величезну кількість енергії. Однак, звичайно ж, усі ці теорії заборонені Церквою, спростовані Академією та висміяні Орденом. Проте в історії відомі випадки, коли людське життя використовувалося як запас енергії. Байдуже з якою метою.
– Дякую тобі за підтримку, друже. Я все-таки спробую добитися аудієнції Ради і попросити допомоги, чи принаймні згоди.
– Марна це справа. Марна...
– Я знаю.
Любко встав і вийшов, не озираючись.
* * *
Ніч. Любко стоїть посеред галявини, що заросла високою зеленою травою. На небі жодної хмаринки. Міріади зірок яскраво сяють, вимальовуючи на небі тисячі зображень і фігур. Тепло. Любко дивиться в небо. Повний місяць освітлює все навколо синюватим сяйвом. Навколо хлопця з'являється якась сфера. Вона прозора, однак здається щільною й міцною. Якась невідома сила повільно підіймає Любомира в повітря. Він підіймається все вище й вище, вище і вище... Яке приємне почуття польоту!
Перед Любком з'явилася прекрасна панорама із дивовижних речей. Місяць став величезним. Величезною білою кам'яною кулею. Кулею, а не диском! Він глянув у інший бік і побачив палаючу кулю. Це напевно сонце! Любко озирнувся навколо. І побачив ще кілька невеликих куль, не схожих одна на одну. Мабуть це інші місяці. Тільки вони дуже далеко. А може й ні. Дивно. Юнак глянув в той бік, з якого напевно прилинув сюди. Вражаюче видовище! Надзвичайних розмірів куля блакитного кольору, із розкиданими де-не-де різнокольоровими плямами. Ні, не може бути. Це суперечить усьому, що є загальноприйнятним. Але це насправді так. Його осяйнуло.
– Це наш світ! Це наш світ! – вигукнув Любомир. Вигукнув і зрозумів, що прокинувся.
Він знову бачив той сон.
* * *
Перше, що викликало в людей недовіру й підозру до Ронзо, це той факт, що він був гномом. У всій Вередії можна було надибати максимум з десяток представників цієї раси. Друге, що змушувало насторожитися під час спілкування з цією неординарною особистістю, це той факт, що він був алхіміком. Уявіть, гном і алхімік. Та ще й не де-небудь, а в аптеці при самій Академії! А науковці, як відомо, не дуже добре ставляться до нелюдів. Тим не менш, Ронзо був хорошим приятелем Любка і, якщо можна так висловитися, його розрадою в цьому недалекому світі. Йому можна розповісти будь-що, а він лиш покиває головою, погладить свої довгі синьо-чорні вуса, і пояснить причини, передумови й наслідки того, про що ти йому розповідаєш.
– І коли ти бачиш Анадор, себто наш світ, ти прокидаєшся, так? – багатозначно перепитав гном у Любка.
– Так.
Ронзо єхидно посміхнувся.
– А знаєш, цей твій сон мені набагато більше подобається, ніж оті всі дурнуваті теорії вбогих фанатиків та незграбних архімагів! То, розумієш, нас зліпили з глини чорні ворони, то такий собі бог наклав і створив землю, то їх там була ціла купа, богів. А оце зараз вже, бачте, ми земляний млинець, який плаває в нескінченному океані! Твої літаючі кульки, як на мене, набагато ймовірніші та й реалістичніші.
Юнак посміхнувся. Чого ще можна було чекати від цього типа?
– Я гадаю те, що ти бачив, треба якось назвати.
– Навіщо? Це все одно нічого не дасть.
– Чому ж? Можна розвинути теорію і стати ще одним дурним архімагом. Тобто я хотів сказати, мудрим архімагом.
– Ну гаразд, і що ти пропонуєш?
– Ммм... Як тобі... Космос! Це з дворфійської. Означає безмежність.
– Нехай буде космос, – сказав Любко після короткої мовчанки.
Обличчя Ронзо знову скривилося в єхидній посмішці злодія, який надумав пограбування ювелірної крамниці.
* * *
– Ну що ж, юний друже. Ми тебе вислухаємо. Але не можемо нічого пообіцяти наперед. Тож прошу, кажи із чим ти прийшов до Великої Ради, – формально звернувся до юнака Іван з Вередії – лицар Ордену Праведного Меча, тобто ще одна маріонетка в руках Церкви.
У залі, де приймали таких як Любко, на його превеликий подив було аж три представника Великої Ради. Юнаку чомусь уявлялася величезна зала із височенною стелею і п'ятдесят сивобородих дядьків у різних вбраннях, але однаковими гримасами, які сиділи колом і уважно слухали кожне твоє слово. Так чи інакше молодий маг помилявся. Насправді все виявилося набагато прозаїчнішим.
Ліворуч сидів старуватий архімаг, професор кафедри низькорівневої магії у Академії. Любко чудово його знав. Це був один із небагатьох професорів, які більш-менш лояльно ставилися до студентів, ба навіть заохочували їх до розвитку своїх здібностей. А звали цього сивобородого академіка Магобор Спалах. Дивне прізвисько і ще дивніше ім'я, проте всі вже звикли до чудернацьких власних назв, якими послугували дивакуваті маги.
Праворуч вмостився, заклавши ногу на ногу і схрестивши руки на грудях, вищезгаданий лицар. До речі, у повному бойовому обладунку, окрім хіба що шолома.
Посередині ж поважно зайняв місце отець Собіслав у червоній розцяцькованій рясі. Подейкують, що насправді він був не простим священником, а інквізитором, який відшукував і знешкоджував магів-відступників та інших противників Церкви. Таких як Любомир.
– Ваша премудросте, – звернувся маг до членів Ради, – я отримую чудову освіту, навчаючись у Академії. Я постійно тренуюся контролювати свої сили. І все те, що я роблю в процесі навчання й тренування, спонукає мене до самостійного вивчення секретів науки, – Любко довго підбирав слова для промови, адже будь-яке криве слово в бік Академії, Ордену, чи, не доведи боги, Церкви може стати фатальним. – Досліджуючи історію, геологію, географію, геомагію, астрологію та інші подібні науки, я склав теорію, яка частково пояснює будову нашого Всесвіту. Я впевнений, що усі високошановані присутні вже ознайомлені з основними положеннями моєї теорії щодо існування простору поза межами Анадору – Космосу, – юнак зробив коротку паузу. – Однак я не хотів би відволікати шановних архімагів та професорів Академії базуючись лише на власних здогадах. Тому я попросив аудієнції у високоповажної Ради, аби звернутися по допомогу.
– Зупинись, сину, – перебив Любка інквізитор. – Розтлумач значення свого вислову "склав теорію, яка частково пояснює будову нашого Всесвіту". Це означає, що ти заперечуєш загальноприйняте вчення про наш світ? – обличчя отця Собіслава здавалося спокійним, та в його очах палав праведний гнів.
На мить хлопець розгубився. Він знав чого можна чекати, навіть підготував кілька розумних відповідей на подібні запитання. Проте погляд священника його спантеличив.
Його врятував Магобор.
– Святий отцю, навіщо ж так кидатися на хлопця? Усі маги створюють власні теорії, які пояснюють яке-небудь явище. Це нормально і навіть чудово. Це рух науково-магічного прогресу! А для студента другого курсу це взагалі досягнення! Юначе, – звернувся професор до Любка, – ти сказав, що прийшов просити допомоги. Якої саме?
– Розумієте, – продовжив заспокоєний юнак, – для перевірки моєї теорії мені потрібно багато енергії. Моєї власної мани буде надто мало.
– Ти правильно зробив, що звернувся до нас, – сказав Спалах. – однак ти так і не сказав яким чином маєш її перевірити.
– Я збираюся поєднати формулу двох заклинань першого рівня і посилити змішане закляття у кілька сотень разів. Але для цього, зрозуміло, потрібно дуже багато енергії.
Магобор задоволено посміхався. Напевно він пишався своїм учнем. Подейкують, що раніше він і сам висловлював незадоволення існуючим ладом, однак відкрив щось, що змусило Церкву поступитися і майже одразу дати молодому випускнику Академії ступінь архімага.
Лицар, не звиклий до наукового стилю мовлення, втупився в Любка поглядом хижака, готового до стрибка.
Нарешті святий отець Собіслав, очі котрого налилися кров'ю, заговорив, ледь стримуючи тремтіння голосу.
– Ми детально вивчили твої припущення і наша відповідь "Ні", – складалося враження, що інквізитор хоче зробити в Любомирі дірку. – Ми відмовляємо тобі в допомозі. Понад те, ми забороняємо тобі подальші дослідження даної теми, а також позбавляємо права будь-якої наукової діяльності протягом наступних трьох років. Чи маєш ти якісь заперечення чи запитання, магу?
Любко знав, що так буде. Знав із самого початку. Вже тоді, коли йому вперше приснився цей сон. Вже тоді, коли намагався описати побачене, коли хотів обґрунтувати все науково. І тоді, коли розмовляв із Андрієм, і з Ронзо. І коли вручив копію теорії Магобору. І коли стояв у черзі, щоб просити аудієнції Ради. І коли стояв тут і просив допомоги. Знав. Проте жаринка надії остаточно погасла лише зараз. Святий отець, намісник Великого Жерця, посередник між богами й людьми, винищувач відступників, приборкувач невірних, інквізитор Собіслав знищив надію Любомира на справедливість.
– Ні, ваша премудросте, – спокійно відповів обеззброєний юнак.
– Ти можеш бути вільним, – наказовим тоном звернувся Іван з Вередії до юного мага.
Любко швидко вийшов із зали і жодного разу не озирнувся.
* * *
– Ну що ж, друже... Треба сказати у тебе проблеми. Дуже серйозні проблеми, – ще ніколи Любко не бачив Ронзо таким зосередженим. – Найближчим часом за тобою пильно стежитимуть. Можливо, виженуть з Академії. А може щось новеньке придумають. Собіслав це тобі не сільський попик, а отой Іван, як мені відомо, не одного молодого мага... ґхм... приборкав.
– Ти хочеш сказати мене можуть...
– Можуть, ще й як можуть, – різко перебив юнака гном. – Одначе гадаю є вихід. Вихід, мій юний чародію, є завжди. Навіть якщо тебе з'їсть вовк...
– То виходів є аж два. Знаю, Ронзо, знаю. Кажи що ти пропонуєш, бо я вже подумки складаю план втечі з Академії, а може навіть і з міста. – Любко хвилювався. І правильно робив.
– Я пропоную провести твій екксперимент.
– Що-що? – Любко перепитав не тому, що не дочув, а тому що не повірив у те, що почув.
– Ти знаєш формулу того змішаного закляття?
– Ну, так... Заклинання левітації і герметичної сфери. Такої, яку використовують для дихання під водою. Вони обидва досить прості, тому поєднати їх не проблема. Але...
– Чудово. Ти знаєш, що саме тобі потрібно для цього?
– Для самих заклять не потрібно нічого особливого, але ж мені треба їх підсилити у кілька десятків разів!
– Я знаю.
На мить Ронзо замовк.
– Слухай, Любку, ти чув про кристалізовану ману.
– Та байки це все. Мана – не матеріальна субстанція. Вона не може ні кристалізуватися ні випаруватись ні будь-що схоже, – юнак знав, що каже. Все-таки він учився в Академії.
Ронзо лише посміхнувся.
– Бачиш, мислиш ти абсолютно правильно, – він виліз на високий стілець, дотягнувся до круглої склянки з дивною каламутною рідиною і сьорбнув. – Років двісті тому, коли маги й мандрівники мали ще сяку-таку свободу, гільдія магів якогось великого тоді міста послала експедицію на північ, у гори. Сьогодні усім відомо, що у горах є багато печер, але, як нас вчить Академія, вони дуже небезпечні і наповнені усілякими страшидлами. Так-от, оте все про небезпеки – брехня й казочки. Та експедиція, вибач, але імен і назв місць уже не пригадаю, знайшла в одній із печер дивовижну річ. Надтверді кристали ідеально-правильної форми, напівпрозорі, світло-блакитного кольору, які ще й світяться в темряві. Що воно таке тоді ніхто не знав, та й зараз толком невідомо, але, зрозуміло, що повертаючись додому гільдія набрала багато цих кристалів, – Ронзо зупинився і зробив ще ковток моторошного напою.
– Я чув про ці кристали. Але, по-перше, це було дві сотні років тому, а по-друге, ці кристали можна використати лише в якості ламп.
Ронзо мовчав.
– Не люблю, коли ти так посміхаєшся, – обурився Любко. – Невже ці кристали мають якийсь стосунок до мене й моїх проблем.
– Поки що ні. Але ж дослухай, – гном зістрибнув зі стільця і став ходити туди сюди перед магом. – Ці кристали були розіслані у різні міста для досліджень. Довгий час так ніхто й не дізнався як і для чого їх використовувати. Проте не так давно, років двадцять-тридцять тому, молодий маг на ім'я Магобор зумів за допомогою простенького закляття пробудити силу цього кристала, за що, до речі, і отримав ступінь архімага, тепер уже п'ятого рівня, – Ронзо замовк і завмер на кілька секунд, спостерігаючи реакцію Любка.
– Спалах! – вигукнув Любко.
– А ти кмітливий, – алхімік щиро посміхнувся.
Він допив дивну рідину і поніс склянку до столу заваленого колбами, мензурками та іншим посудом із різноманітним вмістом.
– Один кристалик розміром із мій вказівний палець, – продовжив гном, – містить у собі стільки енергії, скільки потрібно для, скажімо, знищення головної вежі Академії. Гадаю нам цілком вистачить приблизно такого кришталика.
– Вистачить. І тоді я справді переконаюсь у існуванні Космосу.
– Напевно. Однак залишається одна малесенька проблемка, – Ронзо зробив інтригуючу паузу. – Запас кристалів Вередійської Академії знаходиться у сховищі під пильним наглядом і захищений усілякими захисними закляттями.
Вогонь в очах Любка зник так само швидко, як і з'явився.
– Не хвилюйся, я про це подбаю, – сказав гном, і в одній із колб щось моторошно забулькало.
* * *
Любко страшенно хвилювався. Ще б пак! Від результату його дій залежить його майбутнє.
Закляття невидимості, якого його колись навчив Ронзо, виявилося дуже ефективним. Три пости вартових, повз які пройшов юнак, спускаючись у бік сховища, абсолютно не помітили його. Принаймні так здавалося. Однак окрім неуважних охоронців сховище було обладнане різноманітними магічними штуками. Перед входом до кімнати, де знаходились величезні круглі сталеві двері до сховища, були суцільні ґрати. Пройти через них можна тільки магічно, використовуючи спеціальне закляття, яке підходить саме для цих ґрат. У самій кімнаті був лише стіл, а за ним бойовий маг бозна якого рівня. Він виконував охоронну та реєстраційну функцію. Усе, що потрапляло до сховища чи витягувалось звідти записувалося у книгу. Сам охоронець-маг був також нафарширований захисними закляттями, тому ні про який бій мови бути не могло. А щоб відчинити двері до сховища потрібно стільки всього, що це неможливо зробити, навіть якщо ти студент Академії.
Зважаючи на всі ці маленькі перешкоди Любко вирішив просто робити те, що йому сказав Ронзо.
Просто перед ґратами, між двома вартовими Любко зняв закляття невидимості.
– Якого дідька?! – приголомшений зміною звичайного стану речей охоронець у паніці позадкував.
Інший виявився більш хоробрим і, не довго думаючи, витягнув меча й замахнувся ним на Любка. Маг, детально виконуючи інструкції Ронзо, плеснув у долоні підсиливши звук коротким простим закляттям. Вартового оглушило, він кинув меча й схопився за голову.
Десь півхвилини юнак бурмотів складне закляття, яке дозволяло пройти крізь ґрати, при цьому він махав руками у строго визначеній послідовності. Це закляття він дізнався у гнома. Де той його взяв, Любко не питав.
Спостерігаючи цю картину перший охоронець розвернувся і швидко побіг у напрямку виходу. Але не дійшов він до сходів, як послизнувся, упав і знепритомнів. Перед сходами маг завчасно вилив дивну слизьку масу, яку дав йому алхімік.
Глибоко вдихнувши, з надією, що він жодного разу не помилився, Любко зробив крок просто через ґрати. Відчувши в тілі дивне тепло від заклинання, юнак зрозумів, що все гаразд, і пройшов через ґрати повністю.
– Оце так! – почув Любко знайомий голос з боку стола. – А ти молодець, синку! Молодець!
Магобор Спалах, архімаг п'ятого рівня, підійшов до юнака і простягнув йому руку. Любко інстинктивно її потис, ніяк не в змозі повірити в побачене.
Раптом двері сховища повільно відчинилися. Зсередини. Величезний круглий грубий сталевий диск закотився в стіну. Звідти виліз Ронзо, тримаючи в руках невеликий блакитний кристалик.
– Привіт, друже, – весело кинув він. – Давай забиратися звідси, бо зараз тут стільки людей позбігається.
Магобор тим часом щось пробурмотів перед стіною, легенько вдарив по ній своїм посохом і в стіні з’явився портал із блакитною, як кристал, плавучою поверхнею.
Ронзо швидко стрибнув у портал. Любко невпевнено запитав:
– А ви?
– Я? – перепитав архімаг. – Мені не можна, я на посту, – і посміхнувся.
Любко ступив у портал і відчув легке тремтіння.
* * *
Ніч. Любко стоїть посеред галявини, що заросла високою зеленою травою. На небі жодної хмаринки. Міріади зірок яскраво сяють, вимальовуючи на небі тисячі зображень і фігур. Тепло. Любко дивиться в небо. І це не сон.
– Довго отак стоятимеш? Я розумію, тобі зараз добре, та в нас насправді дуже обмаль часу, – промовив алхімік, порпаючись у своїй шкіряній сумці.
– Так-так... – напівшепотом відповів Любко після короткої паузи.
Ронзо тим часом готував місце для експерименту. Посередині було намальоване коло із магічним знаком Повітря всередині. По-суті, це був "недомальований" трикутник. Однак сила цього знаку перевірена поколіннями. Малюнок був висипаний білим порошком, що є сумішшю звичайного попелу із невеликою кількістю висушеного й розтертого тутешнього епіфіту – світлолиста. Блакитний кристалик, заради якого довелося лізти в академічне сховище вертикально стояв посередині кола.
– Ти готовий? – гном виглядав трішки стурбованим.
– Так, – упевнено відповів юнак.
– Ну тоді вперед! Я спостерігатиму.
Любко глибоко вдихнув.
– Мало не забув, – Ронзо витяг із кишені малесенький флакончик із абсолютно прозорим вмістом, – випий оце.
– Що це?
– Зараз це неважливо. Це зілля тобі допоможе... просто допоможе.
– Гаразд, – погодився хлопець і одним ковтком випив вміст флакончика.
Любко став перед колом, звів руки до неба й став вигукувати закляття, роблячи паузу після кожного слова.
– Лото! – повітря навколо стало електризуватися, – Румкоре! – з цим словом він різко обома руками махнув у бік кришталика.
Спалах білого світла на мить осліпив юнака й гнома, котрий стояв поруч, проте жоден з них навіть не кліпнув.
Кришталик повільно піднявся над землею. Блакитне сяйво, яке постійно пробивалося крізь прозорі грані кристала, сильно посилилося і освітило всю галявину.
– Аітрас! – крикнув маг, і повіяло теплим вітром. – Акро! – здавалося, що повітря стало вологим, – Ксепарете мен!
Навколо Любка поступово нізвідки, неначе хтось повільно малював її, з'явилася сфера. Цілком прозора. Однак здавалося, немов вона створена із найміцнішого кришталю. А кристалик всередині кола з кожним словом сяяв усе яскравіше.
– Аітрас! – знову вигукнув юнак. Ронзо тим часом відійшов від нього кроків на десять. – Допаре мен підґеа внеке! – закінчив закляття Любко.
Повільно, немов з якимсь острахом, могутня сила підіймала мага над землею. У прозорій сфері він летів до неба, все більше набираючи швидкість, аж поки не зник з поля зору. Коли це сталося, на місці, де був кристалик, не залишилося нічого.
– Сталося! – задоволено вигукнув Ронзо, весело посміхнувся сам до себе, і безслідно зник, наче його там і не було. Зник – у прямому сенсі цього слова.
* * *
Любко все ще не міг намилуватися красою побаченого. Найпрекраснішим йому здавався Анадор – світ, у якому він жив. Юнак не знав скільки часу минуло відколи він прочитав останні слова закляття. Тут втратилося почуття часу. Здавалося, що він може вічно отак дивитися на свій світ, милуватися ним.
– Ну як екскурсія?
Хтозна чому, та Любко зовсім не здивувався, почувши тонкий гномівський голос у себе за спиною.
– Прекрасно, – відповів він, і обернувся обличчям до Ронзо.
Якийсь час вони мовчки дивилися один одному в очі. Тоді юнак запитав:
– То хто ти такий?
– Важко сказати, – швидко відповів алхімік, якщо його можна так назвати. – Чесно кажучи я й сам не можу точно сказати хто я. Бач, мене послали наглядати за особами, які штовхнуть світ до подальшого розвитку. Ти – один із них.
Любко мовчав.
– А знаєш, насправді Космос безмежний. Зірки, які ти бачиш з Анадору – це світила, такі як наше Сонце. А навколо кожної з них обертаються різні світи. Не на всіх є життя, не у всіх є магія, та й істоти там живуть найрізноманітніші. Ти можеш собі це уявити? Агов, Любку, ти мене чуєш?
– Чую, – юнак здавався засмученим. – Тільки ніяк не можу зрозуміти...
– Питай, – невимушено кинув Ронзо. – Питай зараз, бо невідомо чи ми колись ще зустрінемося.
– Чому, якщо у Космосі є стільки світів, у королівстві ніхто нічого ніколи не чув навіть про інші народи, не те що світи? Чому ми вимушені підкорятися Церкві, Ордену? Чому окрім мене жоден маг ніколи не спробував піднятися до небес?
– Ти запитуєш таке, що я й сам дуже прагну знати. Однак можу сказати лише, що так задумано. Це рух. Вічний рух. Іноді рух по колу. Але з цього руху складається життя, існування всього навколо. Один мій смертний друг якось сказав: "Важливий не результат, а процес." Щоправда це стосувалось дещо іншого, але й сюди підходить.
На деякий час запала тиша. Любко ще раз озирнувся навколо, глянув на місяць, на сонце.
– Гадаю, тобі вже час, – нагадав гном.
– Останнє запитання, – сказав юнак до Ронзо. Той запитально глянув на Любка. – Що мені тепер робити?
– Ну це просто, – усміхнувся алхімік, – повідай людям про Космос.
Коментарів: 28 RSS
1Аноним10-09-2011 17:37
Авторе, навчіться ставити побільше розділових знаків. Пунктуація разить в очі.
"Таких, як він, у Вередії було сотні.
Важко точно визначити, заради чого такі, як Любомир, жертвують чверть століття свого й без того нелегкого життя.
Звісно, є герої, яких у дитинстві не "здали".
Я - такий самий студентик як і ти, як і сотні у цій клятій Академії.
Він глянув у інший бік - і побачив палаючу кулю.
Мабуть, це інші місяці.
Надзвичайних розмірів куля блакитного кольору (тут не треба) із розкиданими де-не-де різнокольоровими плямами.
Перше, що викликало в людей недовіру й підозру до Ронзо, - це той факт, що він був гномом.
Уявіть: гном і алхімік.
Йому можна розповісти будь-що, а він лиш покиває головою, погладить свої довгі синьо-чорні вуса (тут не треба) і пояснить причини, передумови й наслідки того, про що ти йому розповідаєш."
словом, і ще багато... Може, то не так вже і важливо, проте привертає увагу, особливо на фоні інших конкурсних творів.
за змістом, взагалі-то, непогано)
2Автор10-09-2011 17:44
Дякую за виправлення.
Візьму до уваги
3Фантом14-09-2011 18:42
Ваш твір справив непогане враження на мене. Непоганий стиль, цілісний сюжет. Щоправда чогось дуже нового я для себе не знайшов. Радше так: добротно написане фентезі, все за канонами жанра. Нагадало Dragon Age, але то так, пусте. Можливо треба трохи більше пояснити, ким же все таки виявився Ронзо? Ну і Андрій... Мені здається, він мав би теж зіграти якусь роль в долі ГГ, принаймні таке моє бачення твору. Загалом, непогано.
Бажаю успіхів. Щиро.
4Автор14-09-2011 21:15
Фантом, радий, що вам сподобалось.
Щодо Dragon Age, то, напевно, маєте рацію. Я одразу й не звернув уваги
Щодо Ронзо, то я умисне не деталізував хто він.
А Андрій... просто так сталося.
Дякую за побажання.
5Лариса Іллюк19-09-2011 22:43
Добра робота. Сподобалося. Я чекала фентезійного сюжету в темі космосу - це цікаво. На мою думку, автор чудово впорався із завданням. Звичайно, є огріхи граматичні, але то все поправне.
Вболіватиму за Вас! Удачі!
6Chernidar20-09-2011 18:50
по ходу читання: автор зловживає короткими рубленими фразами.
приклад
навіщо тут два речення?
гм. реакція інквізитора дивна і видається немотивованою. ІМХО варто надати його виступу трохи більше загадковості.
... на половині прочитаного: є такий фільм, де фермер будує в хліву ракету. щось нагадує, правда?
До речі, хлопець мав би мріяти про подолання моря. пустелі і гір, а не космосу. Хоча сни начебто непогана мотивація, але якщо їх поява не буде розкрита - буде недобре.
ага, сни мотивовані. чудово.
закінчив.
претензія по змісту:
"прогресор" виглядає дивним і дуже банальним. і ГГ, що виріс у світі недовіри відразу йому вірить. Я б зробив так, що Ронзо зазнав аварії на цій планеті, в магії не розбирається і шукає, щоб хтось розібрався як піднятись на орбіту. того й підштовхує прогрес.
далі.
атмосфера оповідання просто таки вимагає введення якогось астролога, дослідження зірок ітд. А от подробниць світу забагато, вони розсіюють увагу.
технічні зауваження.
мова - фрази надто рублені. характери героїв не дуже простежуються, вони якісь картонні.
можна попрацювати над іменами: вони не несуть якоїсь функції, а цілком можуть нести.
резюме: цілком канонічне фентезі. "родзинка" б не завадила. не найгірший твір
7Автор20-09-2011 19:22
Chernidar, як на мене, у вашому коментарі забагато "ІМХО".
Так треба.
Перше ІМХО. На Ваш погляд, не вмотивована.
Як на мене, фермер, що будує ракету відрізняється від юнака, що 11 років вивчав магію і збирається провести магічний експеримент.
Друге ІМХО.
Ви читач - Ви судите.
Третє ІМХО.
Четверте ІМХО. А щодо подробиць, те саме - Ви читач - Ви судите.
"Не найгірший" - враховуючи, що це мій дебют, мене така оцінка цілком задовільняє.
Дякую, що приділили увагу моєму твору.
8Chernidar20-09-2011 20:53
тут за означенням всі - ІМХО, ви можете від них відбиватись, чи розбиратись... Якщо твір сподвиг на велику рецензію - це вже добре, бо до ніякого твору й рецензії ніякі.
9Автор20-09-2011 21:46
Цілком і повністю погоджуюсь!
Я не намагаюсь відбиватись. Навпаки! Я радий, що мене критикують. А інакше як мені вдосконалюватись?
Єдине щодо ваших ІМХО: я вважаю, що некоректно писати авторам на конкурсі "а от я написав би ось так", "а отут я зробив би оце". Навіщо це робити?
10місте Ігрик26-09-2011 19:49
якось двояко... і нби не сподобався.., і ніби десь в середині я знайшов щось цікаве... Ну надто багато декорацій з фентезі, може через те, що я не любю фентезі..
Однак, так і не зрозуміло чи ГГ стане новим Коперніком-Галілеєм...
Прикро, ідея у автора справді непогана, головне оригінально
11John Smith27-09-2011 10:19
Чудово. Кандидат у топ.
Дозволю собі не погодитися з думкою шановного Chernidar'а з приводу рублених речень - вони тут доречні. Можливо, автор трохи ними зловживає, але зовсім трохи. Одне-два об'єднати - й такий ефект зникне. Втім, справа, звісно, хазяйська.
От з комами справді біда.
Не русизм, але щось на кшталт нього: кілька сотень. Краще сказати кількасот.
Але і тут "в якості"... хай йому чорт!
12Chernidar27-09-2011 10:27
зате чорних дір нема!
13Автор28-09-2011 16:01
Аааа! Фейл!
І як я не помітив?!
Дякую, що вказали на помилку.
14Михайло Зіпунов29-09-2011 12:17
"Таких як він у Вередії було сотні. Так уже заведено, що такі як він ", "Важко точно визначити заради чого такі як Любомир", "У залі, де приймали таких як Любко"
"Любомир зайшов у "комірку", як поміж собою говорили студенти, й зачинив за собою двері." - зайве уточнення.
" а він лиш покиває головою, погладить свої довгі синьо-чорні вуса, і пояснить причини, передумови й наслідки того, про що ти йому розповідаєш." - зайві уточнення
"низькорівневої магії у Академії" - в
"Але для цього, зрозуміло, потрібно дуже багато енергії." "Лицар, не звиклий до наукового стилю мовлення, втупився в Любка поглядом хижака, готового до стрибка." - дуже багато енергії - це науковий стиль мовлення?
"приснився" - наснився
"екксперимент"
"Від результату його дій залежить його майбутнє"
"сховище було обладнане різноманітними магічними штуками." - магічні штуки це мабуть також науковий стиль? Для нас із вами магія - це щось невідоме, і справді - магічні штуки. Але для героя, який живе в магічному світі, більше того вивчає магію, називати то все "магічними штуками" - неправильно.
"простягнув йому руку" - зайве уточнення
Зосереджусь лише на очевидній логічній невідповідності.
Навіщо був потрібен експеримент? І навіщо Ронзо допомагав його провести?
Тобто, що змінилось в результаті цього експерименту?
Адже теорія главгера щодо світобудови не набула об"єктивного підтвердження. Ну, так, для себе він отримав певні докази. Але будь-яка інша людина цього світу легко поставить під сумнів ці докази, бо як раніше були лише тільки слова Любомира з приводу теорії, так і тепер будуть лише самі слова Любомира про експеримент. Будь-хто спитає - а чи справді Любомир побачив це, або то всьо лише його вигадка. Та й взагалі - чи був той експеримент, чи може Любомир використав кристал задля іншої мети?
Та й взагалі - хто тепер стане того Любомира слухати? З огляду на відомі нам закони цього світу, після того як він поцупив кристал, та провів прямо заборонений експеримент - він поставив себе поза законом.
Фактично Ронзо посилає Любомира на смерть.
Можливо саме це і було метою "гнома" - слідкувати за сміливцями, які прагнуть невідомого і вчасно підставляти їх аби законсервувати розвиток цієї планети?
Друге, що псує сприйняття - поверхове знання автором свого світу.
Не обв"язково автор має описувати всі дрібнички. Але знати їх він зобов"язаний. В цьому творі занадто багато дуже поверхневих суджень про світ, які нормальні для нас, але абсолютно фальшиво виглядають, коли йдеться про людину, яка у тому світі живе.
Це, наприклад, якби я розповідав своєму знайомому: "Дістаюсь я роботи різними штуками на колесах. В приміщенні де я працюю, стоїть така штука - екран а перед ним дошка з кнопочками, я ті кнопочки натискаю своїми пальцями і на екрані з"являються буковки." Таке моє пояснення було б доречним для людини, яка ніколи не бачила і не знає що воно таке - громадський транспорт та комп.
Але ж Любомир у вас спілкується з людьми які живуть в цьому світі. Отже, речі мають бути для них конкретними, звичними. Якщо він студент, вивчає науку, то й у заявці на експеримент має бути якесь наукове обгрунтування і конкретні вимоги, а не "дуже багато енергії".
Все це справляє враження, що герої не стільки спілкуються один з одним, скільки - з читачем. Це виглядає штучно.
Ну і - чистити. Багато зайвих уточнень.
Успіхів!
15Автор29-09-2011 16:53
Zipa, страшенно цікава думка! Читав ваш коментар мало не з захопленням.
Хочу пояснити дещо з вашого коментаря. не сприйміть, будь ласка, все нижчеописане як виправдання.
Я навмисне кілька разів підряд написав "такі як він" з метою підкреслити цей вислів. Погоджусь, може, вийшло невдало, але це вже інше питання.
На мою думку, усі ці уточнення - не зайві.
Не забуваймо, що це - фентезі. Тут не можна сказати, скажімо 355,5 гігаджоулів енергії, чи, наприклад, 5 кілограмів мани. Очевидно, що наука у світі фентезі й наука у sci-fi-світі відрізняються.
Власне, я не розумію ваших зауважень. Вислів "науковий стиль" стосувався лише виступу Любка перед Радою. Слова автора ж написані для читачів і звертається автор також до читачів. Розповідь ведеться від третьої особи, а не від першої.
Навіть не думав, що моє оповідання може сприйнятися ТАКИМ чином. Можливо, у вашій уяві історія про любка закінчиться саме так, як ви написали, проте мій задум дещо відрізняється. Та й, сподіваюсь, у більшості читачів теж.
Я перепрошую. Як ви залізли мені в голову і перевірили чи добре я знаю власноруч створений світ? У творі я показав лише те, що хотів показати.
Будь ласка, прочитайте оповідання уважно. Підкреслюю: слова АВТОРА звернені до ЧИТАЧІВ. Можливо, я щось пропустив, але здається, персонажі поміж собою не розповідають про "пальці і буковки на екрані".
Щодо наукового обґрунтування заявки: я не хотів обтяжувати читача законами існування мого вигаданого світу. А у творі вказано, що члени Ради давно вже ознайомилися з обґрунтованою теорією на папері, тому Любко й не "зачитував" її. Та й в оповіданні не це головне.
Дякую щиро за вашу думку. Дуже шкода, що ви саме так оцінили моє оповідання.
16Михайло Зіпунов29-09-2011 19:29
Авторе, сподіваюсь без образ?
Все що я написав - аж ніяк не істина в останній інстанції. Просто є певні розповсюджені помилки.
Наприклад, зайві уточнення.
Ось у вас речення: " а він лиш покиває головою, погладить свої довгі синьо-чорні вуса, і пояснить причини, передумови й наслідки того, про що ти йому розповідаєш."
Покивав головою - чим ще він міг покивати? Рукою? Ногою? Книжкою? Чарівною паличкою? Ні. Тільки головою. Отже навіщо уточнювати?
погладить свої довгі синьо-чорні вуса - чиї ще вуса він міг погладити? Любомира?
Уточнення потрібні, коли є можливість подвійного тлумачення. В цьому конкретному випадку жодних інших тлумачень бути не може.
Добре б були в Любомира вуса. І коли одна людина погладжує вуса іншій в цьому світі мало би якесь соціальне чи інтимне значення. О, тоді - погладив свої вуса, а не вуса Любомира і то вже додаткова інформація. Тоді уточнення просто необхідне!
ти йому розповідаєш - тут менш критично. Можна припустити, що таким чином автор хотів досягти певної мети. Якщо це дійсно так - ок. Але, майте на увазі, займенники в принципі дуже сильно засмічують текст. Ми їх вживаємо не особливо замислюючись, і коли пишеш, зупинятись на кожному реченні, як правило не варто. Можна загубити думку. Але після написання дуже рекомендовано перечитувати і холоднокровно позбуватись різного сміття.
Добре, я можу помилятись. Тоді цікаво було б дізнатись задля чого вони застосовані?
17Автор30-09-2011 09:22
Без образ
Ну а щодо уточнень, можливо, ви маєте рацію. Візьму це до уваги, якщо раптом ще щось писатиму.
18Олег Сілін30-09-2011 20:54
Авторе, повірте Зіпі про уточнення. Вас будь-який редактор чи на будь-якому семінарі в них тицнуть.
Головною вадою вашого твору, на мій погляд, стала його внутрішня недостовірність. От дивіться, де виникає це відчуття.
Тікати нікуди. На заході – море, на півдні – пустеля, на півночі й сході – гори. Ізольована держава. Ізольований світ.
Перше, що викликало в людей недовіру й підозру до Ронзо, це той факт, що він був гномом. У всій Вередії можна було надибати максимум з десяток представників цієї раси.
Друга фраза несе підґрунтя, що десять гномів є у Вередії, а десь ще мешкає більша популяція. Але це вступає в протиріччя із фразою про ізольований світ. Тобто, або Вередія не ізольована, або щось не так.
Доречі, в ізольованих спільнотах доволі швидко відбувається деградація через шлюби із родичами.
– І коли ти бачиш Анадор, себто наш світ, ти прокидаєшся, так?
Ще одна фраза, яка б'є по достовірності. Вередія - ізольований світ. Анадор - щось більше за Вередію, тобто, окрім Вередії є ще щось... і що, кораблів нема і пролетіти над пустелею за допомогою магії неможливо.
До того ж ця фраза - пояснення для читача. Герої між собою не мають так розмовляти. Уявіть, що ваш товариш вас питає: – І коли ти бачиш Україну, себто нашу державу, ти прокидаєшся, так? - смішно виглядає.
Детальніше про це див. Літпроцес - Каганов "Як достовірно описувати неможливе" - розділ 5.
Дворфійська, мана - з термінологією біда, бо вона ну дуже вже запозичена.
19Автор01-10-2011 08:03
skaerman, дякую. Слушні зауваження...
Обов`язково почитаю Каганова.
20Аноним01-10-2011 15:37
сподобалося оповідання своєю безпосередністю...
автор кулепупа
21Автор01-10-2011 20:18
Радий, що комусь-таки сподобалося
Я перепрошую, зранку не мав часу дати розгорнуту відповідь на коментар пана skaerman'а. Уважно прочитавши ще раз ваш коментар, мені здалося, що ви щось неправильно зрозуміли в оповіданні. Хоча це не змінює ваших рацій щодо моїх помилок... Отже по-порядку:
Все, затямив: пунктуація і зайві уточнення - те над чим мені потрібно попрацювати.
Маленька примітка: Вередія - місто, в якому відбуваються події, а також столиця держави, назва якої, між іншим, не згадується. Анадор - світ, планета.
Правильно, у Вередії мешкає десяток гномів, а у інших містах більше або менше.
Ееее... якось над цим не замислювався.
Трішки поясню, що я мав на увазі коли писав про ізольованість. Анадор - планета, себто в ньому існують різні держави й різні спільноти. Щодо кораблів і польотів над пустелею: у творі не згадується ні про те, ні про інше, тобто не заперечується ні існування кораблів, ні можливості польотів, проте у фінальній розмові Любко запитує, чому так ніхто й не полетів у космос до нього, адже це виявилось не так важко. Відповідь я залишив на здогад читачеві.
Якщо вже прозоро, то скажу - ізольованість штучна. Принаймні, я так задумав спочатку. Згадайте розповідь Ронзо про сині кришталики "Так-от, оте все про небезпеки – брехня й казочки.". Те саме стосується пустелі й кораблів.
Оце fail, згоден...
От-тут я з вами не погоджуюсь. Фентезі існує вже досить давно, щоб у ньому з'явилася певна стала термінологія. Мана, гном, ельф - для фентезі це те саме, що для sci-fi - робот, бластер і гіперпростір. Я вважаю, що придумувати нові назви для вже створених образів предметів/істот - неправильно. Одна справа якби я придумав яку-небудь нову расу чи нову "штуку", тоді я мав би право назвати його по-новому. Однак якщо в моїй уяві Ронзо - гном, то я хочу, щоб в уяві читача він теж був саме гномом. Те саме з маною - усім відомо, що таке мана. Принаймні тим, хто читав фентезі чи грав у фентезі. Навіщо винаходити велосипед?
Дякую за ваш коментар і за увагу, яку ви приділили моєму твору.
22Олег Сілін02-10-2011 01:31
Вередія сприйнялася як назва держави, бо на початку першої міні-частини звучить цей топонім, а в її кінці - ізольована держава, ізольований світ.
Сама ж ізоляція вдало рефренує із керівною роллю Церкви, тож думки про штучність з'являються.
Все інше уявив саме так, як ви описали.
Щодо фентезі-термінології. Розумієте, тут існує доволі примарна межа, і чітко розподілити "от сюди ходи, а сюди - не ходи" майже неможливо. Однак перш за все фентезі оперує фольклорними персонажами і пов'язаними із ними термінами, на базі яких розробили геймерську термінологію. Тож моє міркування (не порада) - краще використовувати саме фольклорні посилання. Гном - добре, дворф - поганий переклад "Героїв меча й магії". Магічна сила - добре (бо за повір'ями існують слабкі й сильні чаклуни), бали мани - все ті ж "Герої".
23John Smith02-10-2011 08:02
А хіба гном та дворф - це не дві різні раси?
24Автор02-10-2011 11:44
Ну, по-перше - не лише в героях використовуються слова мана і дворф. Слово дворф (англ. dwarf, староангл. dweorg, староскандинав. dvergr і ще багато варіантів) з'явилося не в іграх. Дворф - це, перш за все, істота з германської міфології, що живе в горах та під землею.
Чому ж саме "дворф"? Я вважаю, що такі слова краще писати (перекладати) так, як вони звучать, тому дворф, а не дварф.
Те саме з маною - я не вживав у тексті виразу "очки мани" чи "бали мани", а просто "мана". Ось одне з енциклопедичних визначень:
У корінних жителів тихоокеанських островів мана - це безособова сила, що перебуває в людях, тваринах, неживих предметах.
Тобто магічну силу можна сміливо назвати маною.
Взагалі у кожному творі та й у кожній грі по-своєму.
У моєму світі гноми і дворфи - різні раси. Навіть дуже. Ронзо просто згадав дворфійську мову, яка, до речі, серед цього ізольованого суспільства не дуже поширена.
25Sergiy Torenko02-10-2011 11:57
А у германців хіба не "цверг"?
Ось що каже Сапковський в своєму Бестіарії на слово Краснолюд (пер. Вайсброт):
26Автор02-10-2011 12:12
Я ж написав:
Так, у Сапковського - це краснолюд.
У мене - дворф. Ну можна звичайно придумати якийсь український неологізм, написати не дворф, а цверґ, або "позичити" слово у Сапковського, а чи варто? Не знаю.
27Sergiy Torenko02-10-2011 12:14
Не змушую писати як у Сапковського
Автор зі словом "дворф" посилався на німців. У німців не "дворф", а "цверг" от і все.
28Автор02-10-2011 12:22
Германці - це не лише німці. А крім того, я просто вказав звідки взялося слово дворф. Я його не придумав.
Але нехай, так, краще мені було написати цверґ.