Павло Дима - психолог та психотерапевт, який полюбляє створювати фентезійні історії. «Бенедьо Птах, козак Куць і неслухняна лісова царівна» - п'ятий його роман українською, і перший що здобув відзнаку: «Молоду Коронацію слова - 2020».
Ми трохи розпитали Павла про його твір.
Бенедьо Птах – мрійник, що любить ліс – змушений полишити рідний хутір, аби здобути Силу, перемогти перевертнів, стати характерником і згодом захистити свого вчителя, козака Куця, від непереможного Майстра Смерті.
Яким був шлях до цього видання?
Я тричі подавався на «Коронацію» безрезультатно, тож кожен наступний роман намагався написати у більш «продаваємій» манері (чіткіше сюжет, менше рефлексії, лаконічні описи, більше проблем для головного героя, потужніший фінал, виразніші сцени).
Текст вийшов динамічним, яскравим, у нього органічним чином увійшли українські казки (які чумаки розповідають маленькому сироті), прислів'я, приказки, народна лайка. Роман став живим, демонстрував яскраві характери персонажів (відьом, мавок, козаків, чумаків тощо).
Я вірив у його перемогу, бо він був цілісним і дуже цікавим.
Разом із дружиною майже рік чекали результатів, дуже хвилювалися. Я думав: «Якщо ЦЕЙ роман не виграє конкурс, то вже не зрозуміло, ЩО потрібно комісії». Оголошення результатів посунули на 10 днів, попрохали надіслати фото.
Хвилювання підсилилось ще сильніше, ми не могли спати.
На он-лайн церемонії виголосили назву мого роману. Овва! Я виграв, нарешті, мій талант визнано, значна новина.
Я чекав місяць – ніяких новин. Зателефонував координатору «Коронації», він повідомив, що конкурс допомагає просувати роман, інформує зацікавлених видавців, порекомендував надсилати роман видавцям самостійно, з приміткою «Переможець конкурсу».
Я розіслав.
Зреагувала тільки «Ліра», пізніше видавець пояснив, що зараз криза книжкового бізнесу: магазини не продають, видавництва анулюють уже підписані контракти з авторами.
Раніше найбільші видавництва одразу б запропонували співпрацю переможцю «Коронації», та зараз ситуація погіршилася.
Сьогодні роман пройшов усі вичитки, верстку.
Я знайшов у мережі світлини людей, що схожі на моїх персонажів. Скориставшись ними, художниця намалювали ескізи, а далі створила соковиту обкладинку і малюнки.
Шлях до видання вийшов непростим. Простіше видати роман, що відповідає канонічним законам жанру, тож є сенс слідкувати, що видають ключові гравці ринку.
Після стількох спроб, чи є в тебе якісь поради?
1. Слідкуйте за новинами видавництв, аби бути в курсі, що зараз друкують. Наприклад, КСД пише на сайті, твори яких жанрів вони приймають на розгляд (наприклад, жіночі романи, детективи, містику), а які ні;
2. Перед тим, як писати роман, продумайте ключові віхи сюжету та напишіть логлайн і синопсис, хоч би подумки. Видавець читає синопсис, аби зрозуміти – чи є там чітка проблема/перемога/боротьба тощо. Чіткий, зрозумілий синопсис підвищує шанси продажі тексту;
3. Продумавши сюжет/героїв/проблематику спробуйте визначитись стосовно жанру (міський роман, психологічний, жіночій, пригодницький, детективний тощо). Посильте характерні риси, не змішуйте жанри зайве, аби роман чітко позиціонувався, був конкурентним, вирізнявся поміж інших чіпляючою особливістю;
4. Стосовно самого тексту: зменшуйте рефлексію, збільшуйте кількість подій, дій, загадок, ворогів, проблем головного героя. Не жалійте головного героя. Він має вискакувати з одних проблем в інші. Це триматиме читача біля книжки. Це банальна порада, але її реалізувати непросто;
5. Якщо ви хочете поділитися з читачем неземною мудрістю/глибиною ідею/переживаннями (а хто не хоче?), якісно замаскуйте їх під динамікою проблем героя, його пригодами, пошуками (одвічні цікаві теми: секс, смерть, гроші, влада, загадки, інтриги, боротьба). Читач вам пробачить і навіть подякує.
6. Аналізуйте закордонні бестселери. Вчиться у найкращих, але будуйте своє. Читайте книжки зі сценарної майстерності, наприклад „Врятувати кота” Снайдера тощо.
Хай Вам щастить!
Роман можна придбати на сайті видавництва «Ліра-К» і в книжкових магазинах.