Треба аналізувати текст не на рівні «сподобалось — не сподобалось», а значно глибше, намагатися бути об’єктивною, надавати перевагу певному твору, бо він справді має великий потенціал і водночас із жалем розуміти, що є ще принаймні один — два рукописи, які хоч поступаються переможцю, але варто ще над ними попрацювати – й будуть чудовими й вартими друку. І дуже сподіватися, що автори, хай і ображені на те, що обрали не їх, не відмовляться від думки писати й удосконалювати свої роботи й надалі.
Якби така різниця була, то я б не писала. Ні, не просто не писала фантастику, не писала б взагалі. Бо тоді б, певно, повинна була б взяти на озброєння всі прилеглі до «серйозної літератури» поняття: від «література має… (навчати людей, робити їх кращими, підіймати важливі проблеми суспільства, розвивати духовність і далі за переліком того, що повинна робити література й взагалі мистецтво)» й до «що хотіла сказати авторка цим твором?».
А якби я сідала за комп’ютер чи витягала улюбленого нотатника й ручку з думкою: а чого навчить читачів сюжет, який щойно спав на думку? – то я б опинялася в позиції багатоніжки. Тої самої, яку спитали, як вона може ходити з такою великою кількістю ніг, вона замислилась – і так і не наважилась зробити хоч один крок. Я розповідаю історію, яку мені дуже важливо розповісти. Дуже часто використовую при цьому інструменти, які характерні для фантастики, бо мені подобаються можливості, які дарує письменнику (й читачу) прийом фантастичного припущення. І можу лише сподіватися, що той, хто ці історії прочитає, буде в ту мить на одній зі мною хвилі, тож побачить у написаному саме те, що я туди вкладала. Та водночас варто пам’ятати, що це – дуже бажана, але не обов’язкова умова. Бо кожен, хто читає книгу, ненадовго, але стає співавтором письменника, пропускаючи образи й сюжетні перипетії крізь власний досвід, систему цінностей, врешті, крізь настрій, із яким він чи вона ту книгу відкрили.
Думаю, що поділ на «елітарну» й «масову» літературу випливає через певну інертність літературознавства. Хоча тут йдеться швидше не про літературознавчі дослідження: зараз з’являється чимало наукових статей у серйозних виданнях і навіть дисертацій, присвячених різним аспектам творчості сучасних авторів детективів, фантастичних і пригодницьких, жіночих романів тощо. А от на уроках у школі й в аудиторіях університетів ще інколи можна почути про Літературу з великої літери та про те, що не варто витрачати час на «другосортне розважальне чтиво».
Хоча, заганяючи значну частину літературного процесу в «резервацію» та ставлячись до неї зі зневагою, люди збіднюють свій читацький досвід і не можуть осягнути розвиток літературного процесу у всій його повноті й різноманітності.
Для мене ж основним критерієм є якість твору. Врешті, всі автори розповідають про кохання й зраду, життя й смерть, підступність і самопожертву, самотність і прагнення до щастя… А вже які при цьому вибудовують декорації – то цікаве питання, але не першочергове.
Як життя у промисловому місті впливає на творчість?
Думаю, що тут має вплив не життя в абстрактному промисловому місті. а саме в Запоріжжі. Зараз не буду казати про досить серйозні екологічні проблеми. Тут винні люди, цілком конкретні, а не місто. Але саме місто – дивовижне. І я радію, що воно – моє.