Диваки завжди вирізняються з натовпу. Якщо ви бачили хоч одного дивака, то знаєте про що я. А диваків я бачив чимало. Але цей вирізнявся навіть поміж них усіх. Чи справа була у його погляді. Чи в чудернацько загнутому кашкетові. Чи в тому, що він серед білого дня йшов по Хрещатику і світив перехожим в обличчя ліхтариком. Ті не звертали на нього уваги. Що можна взяти з дивака? Та я зупинився перед ним і спитав:
- Що, шукаєте людину?
Він вимкнув ліхтаря і засміявся.
- Так! Саме Вас і шукаю!
- Чому саме мене?
- Бо ми з Вами тут єдині люди.
- А інші що, вже ні?
- А ви на них погляньте!
Перехожі не звертали на нас уваги. Просто проходили повз. Подумаєш, стоять два дивака посеред вулиці та базікають!
- І що з ними не так? Люди як люди.
Дивак посміхнувся.
- Вони не люди. Вони — програми. І вирізняє їх від нас в першу чергу те, що вони не відходять від того алгоритму, на який їх запрограмували.
- Ви забагато дивилися “Матрицю”!
- А чому тоді Ви єдиний, хто зреагував на мій ліхтарик?
Цим питанням він загнав мене в ступор. Я не знав, що відповісти.
- Може пройдемо до лавок? - запропонував дивак.
Ми відійшли у затінок каштанів.
- Ще стародавні римляни казали “Hominem quaero”. Мабуть вони вже тоді щось підозрювали. Є кілька версій походження цього виразу. Одні казали, що це пішло від Езопа. Що він ходив за вогнем до сусідів, і кинув цю фразу щоб відв’язатися від гульвіси, що до нього причепився. За іншою версією перший почав шукати людей Діоген. Він ходив по центру Афін зі світильником і казав перехожим, що серед них немає справжніх людей. Історики запевняють, що це було про мораль та людяність, але я впевнений, що Діоген щось підозрював. Обидві версії я зустрічав у цій книзі.
Він дістав з сумки “Словник давньоримських крилатих виразів”.
- Дивіться!
Він розгорнув книгу. Вона відкрилася на сторінці з визначенням “Hominem quaero” і там зазначалося, що перший таке сказав Езоп.
- І що? - спитав я.
- А те, що я час від часу відкриваю цю книгу і бачу, що одного разу перший мовив Езоп, а інший раз відкриваю цю саму книгу і бачу, що перший сказав Діоген. І це для мене як свідчення, що ми можемо перебувати у різних реальностях!
Я взяв подивитися книгу ближче. Нічого особливого. Книга як книга. В м’якій палітурці і трохи потерта. І на дотик матеріальна.
- І що Ви хочете цим... - почав було я, та дивака поруч вже не було.
Знову поглянув у книгу. На тій самій сторінці значилося, що вираз “Hominem quaero” пішов від Діогена. Що за чортівня! Я ж кілька секунд назад читав тут зовсім інше!
Я роззирнувся. Так само світило сонце. Так само йшли повз люди, що були у своїх думках. Чи може сонце вже світить інакше? Чи може люди вже інші? Все було ніби звичайне. І в той же час... було мовби враження, що тебе дурять. Наче все не те, що є насправді.
- Агов! - крикнув я. - Що це все означає!
Мені ніхто не відповів.
- Тут взагалі є люди!?
Всі проходили повз і не дивилися на мене.
- Навіть якщо нема, нащо кричати? - почув я жіночій голос позаду.
На лавці сиділа молода дівчина. Вона мені ніби когось нагадувала. Ніби я бачив її у снах.
- Ви мов промінь світла у пітьмі мого безумства, - сказав я їй. - Як Вас звати?
- Вікторія.
- Дякую, Вікусю. Погляньте на цю книгу. Мені її щойно дав один дивак.
Вона поглянула на ту саму сторінку.
- Ну, першим “Шукаю людину” сказав Демокріт. Що не так?
Я поглянув у те саме місце і прочитав, що Демокріт перший почав подорожувати світом у пошуках “справжньої людини”. Я впав у ступор. Я дивився на сторінку у книзі і помітив, як вона змінюється на моїх очах. Ще секунда — і на ній значилося, що крилата фраза пішла від Діогена. Я роззирнувся. Дівчини вже ніде не було.
Ще кілька хвилин я чекав і думав. Може реальність знову хитнеться в зворотній бік і я знову побачу того дивака. Але минула хвилина. Потім інша. І врешті мені набридло чекати.
Вдома все було як зазвичай. Мати на кухні поралася з вечерею. Батько дивився телевізор. Молодший брат грався у “Світ танків”. Я сів на своєму ліжку і взяв книгу, що дісталася від дивака. Переді мною була таємниця. І я мав її осягнути. Але ще не до кінця розумів, що я мав робити далі з цим знанням. Я став гортати сторінки книги зі сподіванням, що вона дасть мені ключ до всього.
“Rem tene, verba sequentur.” Пізнай суть, а слова знайдуться. Ця фраза мене зачепила. Яку суть я мав зрозуміти? Наш світ не реальний? А що тоді реальне?
Всі вже лягли спати, а продовжував гортати словник.
“Somnium custodit mentis.” Сон оберігає розум. А що якщо з допомогою сну система укріплює нас у поточній реальності? Може якщо не спати, я побачу, чим все це є насправді? Спати мені не хотілося і я зробив собі кави. Але вона тільки спричинила сонливість. Щоб не заснути я продовжив вивчати книгу. Слова і літери плили перед моїм поглядом і зникали без сліду. І раптом я побачив фразу, якої ще секунду назад не було на сторінці.
“Fugit autem sublatis mundi.” Видалення править світом. Що це значить? Тут же раніше було “сон оберігає розум”! І...
Все мерехтіло і розпливалося. Я задихався. І раптом я зрозумів, що знаходжуся у коконі. Все моє тіло було у дротах і трубках. Я смикнув рукою і боляче вдарився о щось тверде.
- Ось! Він тут!
- Добре! Ми знайшли його!
Зверху засяяв яскравий вогник, що пройшов по колу і в коконі виник отвір. Через отвір всередину промайнуло кілька маніпуляторів, що звільнили мене від дротів. Коли став вільний, я виліз назовні.
Так мабуть почувався Нео, коли прокинувся. Тож я не скажу нічого нового. Навколо, куди тільки сягав погляд, височіли башти з тисячами коконів. Поруч з моїм коконом я побачив своїх визволителів. Я очікував, що це будуть люди, але це були роботи-андроїди. В руках вони тримали зброю.
- Швидше! Тут не можна довго знаходитися! Все пояснимо потім, - промовив один з них.
Мені довелося бігти за ними. Поруч нас чекав вертоліт. Ми застрибнули в нього і полетіли.
- Що ж, в тебе мабуть купа питань, але основне ти зрозумів, - сказав головний андроїд. - Світ, у якому ти жив — не реальний. І навіть не факт, що реальний навіть цей.
- Але навіщо все це!
- Всі кремнієві комп’ютери надто ненадійні. Тому основна частина різних систем існує тільки у нейромережах. Людському мозку не потрібні сни. Саме тому вдень він живе, а вночі виступає сервером для системи.
- Це для мене надто складно.
- Це ще не все. Справа в тому, що різні люди підключені до різних кластерів. І між різними кластерами йде війна. І саме тому ми тебе звільнили. Ти маєш приєднатися до нашого кластеру і допомогти нам здолати інші системи.
- Чому саме я? Чому ви не можете звільнити всіх?
- Ти ще безліч разів будеш опинятися у різних реальностях. Тому звільняти є сенс лише тих, хто може відрізнити дійсність від ілюзії.
Раптом пролунав вибух. Наш гвинтокрил гойднуло і ми стали падати.
В очі вдарило яскраве світло. Я закліпав і побачив лікарняну палату. Я знову у реальності.
- Де я? - спитав я.
- В поточний момент ви знаходитеся у Києві на Кирилівській сто три, - відповів чоловік у білому халаті.
- Чому я тут?
- Сьогодні з Вами трапився кататонічний ступор. Вас було дуже складно вивести з фантазій.
- І зараз Ви думаєте, що я повірю в це?
- А у що Ви хотіли б повірити?
- Я справді б повірив, що мене визволили з “матриці”, але знову повернули до кокону. А психічна лікарня — це для дурнів.
Чоловік у білому халаті засміявся.
- Психічна лікарня — це справді для дурнів. Але Ви не переживайте. Ми Вас вилікуємо!
Я не оцінив жарту.
- Ви не зможете мене зламати. Я вже бачив іншу реальність.
- Юначе, і Ви думаєте, що наш світ не існує?
- Все що зараз відбувається, перебуває виключно в моїй голові.
- Це називається соліпсизм. Що тоді інші люди?
- Вони лише програми.
- Навіть я?
- Тим-паче Ви.
- Юначе, я зараз Вам скажу одну річ, яка переверне все Ваше уявлення. Це так просто у складні часи втікати від реальності. І все просто і безпечно. А коли нести відповідальність за цей конкретний момент... То вибачаюся, дайте мені інший світ. Але я Вас заспокою. Є тільки та реальність, в якій Ви народилися.
Запала мовчанка.
- І довго ви збираєтеся мене тут тримати? - спитав я.
Психіатр посміхнувся.
- Ви вже не в ступорі і здатні сприймати дійсність. Тому можете вимітатися хоч зараз. Не думайте про нас як про карателів. Ми в першу чергу допомагаємо людям.
Після повернення з лікарні життя повернулося у звичайне русло. Тільки батьки стали приділяти мені більше уваги і слідкувати, щоб я приймав пігулки. І я вже й забув про дивака та його книгу. До того ж, словник той я так і не знайшов. Наче й не було ані його, ані башт з коконами. А потім мені знову приснилася та дівчина. Та сама, що зникла в мене просто перед очима.
- Я не вірю у цю дійсність, - прошепотів я.
- А у що б ти повірив? - спитав голос.
- Я повірив би, що я відомий письменник і поруч зі мною дівчина моєї мрії. На менше я розмінюватися не буду.
- Як забажаєш.
Світло. Мене розбудило яскраве сонячне світло, що линуло крізь вікно. Все ще в дрімоті після сну я з подивом роззирнувся. Я лежав на розкішному ліжку і поруч спала та сама красуня. Інтер’єр спальні наводив на думку, що тут живе людина при грошах. Нічого зайвого. Все блищало і сяяло. І як я тут опинився?
- Доброго ранку, - привітала мене красуня.
- Доброго. Тільки хто ти!
- Любий, це не смішно. Я звісно розумію, що в тебе бувають глюки, але це вже набридає.
- Що ще за глюки?
- Ну, ти письменник. Іноді ти так поринаєш у свої сюжети, що звичайна реальність перестає для тебе існувати.
- Звичайна реальність?
- А ти думаєш, що той сюжет, де ти невдаха і відмикаєшся від “матриці”, реальніше?
Я здивовано на неї поглянув.
- Нічого, - вона всміхнулася своєю чарівною посмішкою. - До твоїх дивацтв можна звикнути. До того ж, я знаю, як повернути тебе до реальності.
Вона взяла мою руку собі до грудей і потягнула в ліжко. Секс. Такий пристрасний і реальний. Дотик. Такий теплий та ніжний. Дихання. Таке нестримне та гаряче. І в той же час, мені чогось не вистачало. Цілунки. Такі люблячі й несамовиті. Вони мали щось пробудити в мені. Але моє серце залишалося холодним.
Дівчина зупинилася.
- Що не так? - спитала вона.
- Вибач. Мені потрібна людина.
- А я що, вже не людина?
- Ти — програма.
- Тоді ти теж програма. Ми з тобою як дві планки пам’яті. Яку б дійсність в нас не записували, ми лишалися вірні одне одному. Ми завжди шукали себе і ось знайшли.
- Вибач. Я шукаю людину.
- Та пішов ти!
Вона відсахнулася і вилетіла з кімнати. Я вдягнувся. Мій погляд впав на поличку з книжками. На одній було моє ім’я. Я взяв подивитися ближче. І впізнав один зі своїх рукописів, що мені не вдалося прилаштувати в жодне видавництво. Та ось ця книга тут. Реальна. Я вернув її на полицю і пішов геть з квартири.
На вулиці була гарна погода. Яскраво світило сонечко. Дув вітерець. Я вдихав свіже повітря на повні груди і відчував, як наповнююся енергією. Я помилувався краєвидом і рушив швидким кроком.
Дорогою в підземному переході я купив звичайний ліхтарик. А тоді вийшов на Хрещатик і став світити в перехожих.
- Що, шукаєте людину? - спитала в мене одна дівчина. Звичайна на вигляд. Зовсім не знайома. Але щось в ній було.
Я вимкнув ліхтарик і посміхнувся.
- Так. Саме Вас і шукаю.
Коментарів: 8 RSS
1Сторонній16-10-2017 00:55
Хм, а непогано. Ідея не нова, але мішанина з класичних штампів тут слугує скоріше фоном.
Втім, почуття конфлікту розмите - з таким потенціалом автор зміг би зробити і набагато краще.
Ну і було б цікавіше, якби імена "шукачів людини" не називались - а так виходить надто відкрите посилання на них.
В будь-якому разі, не шкодую, що прочитав. Успіхів
2Еларо19-10-2017 23:14
Непогано написано. В плані стилістики, звичайно. А от щодо сюжету маю низку (суб’єктивних) зауважень.
Можливо, то лише мені так здалось, але якийсь він… невиразний чи що? Ні, зав’язка зрозуміла, з розв’язкою все теж ясно, а от кульмінація згубилась десь. Але справа навіть не в ній (частково). Найслабше, як на мене, місце оповідання — проблематика, звідси — й мотивація головного героя.
Спочатку його поривання дізнатись, що за таємниця криється в книзі, виглядають органічно. Але після «пробудження» в «реальній реальності» й наступного повернення до «нереальної» герой уявляється й справді несповна розуму. Фінал, хоч інтригує, але не піддається логіці. Навіщо він пішов шукати «людину», коли до того сам виразив своє бажання?
Цитую: «Я повірив би, що я відомий письменник і поруч зі мною дівчина моєї мрії. На менше я розмінюватися не буду».
Він отримує те, чого забажав, спокійнісінько відмовляється від колишнього життя. І лише тоді, коли всі його «нехитрі» мрії, котрі криються, пробачте, у відомості, заможності та коханці-фотомоделі, стають реальністю, йде купувати того ліхтаря. Навіщо?!
Взагалі, головний герой якийсь «кволенький» в моральному плані. Своєрідний «герой нашого часу». Він так зверхньо спілкується з іншими (звісно, вони ж лише програми — нащо церемонитись!), з такою легкістю «міняє» реальності, що, чесно кажучи, взагалі дивуюсь, як то він може претендувати на роль «обраного», «одного з небагатьох». Врешті-решт, своєю манерою поведінки й повною відсутністю ЛЮДСЬКИХ емоцій він сам нагадує картонну модельку. Ба, навіть в таких модельках більше життя, ніж в такому персонажі.
І (як «вишенька на мафіні») — дівчина, котра виринає наприкінці. Бо ж головний герой кинув декілька хвилин назад «програму» (котру сам забажав!), лише для того, щоб посвітити ліхтарем в обличчя «тій єдиній» «справжній людині». Звісно, це популярний штамп (схоже на те, що то — та сама Вікторія з початку), і я, здається, допетрала цей прикол з «петлею» (або ні), але, Господи, саме ця дівчина стала «останньою краплею».
Саме противне, що написано доладно, такий приємний легкий стиль, але головний герой все псує, особисто в мене не викликаючи нічого, крім роздратування.
Звісно, усе зазначене вище, — моя особиста суб’єктивна думка.
Хочеться побажати Вам наснаги, шановний Авторе.
P.S.: І до чого тут Демокріт?
3Автор20-10-2017 17:17
Вибачаюся. Ідея почалася з назви. Через це вийшов такий дивакуватий герой, який в моральному плані далекий і мені також. Я сам би лишився в матриці, але кого то хвилює?
Цілком можливо. Все ж не хотілося розтягувати і плодити штампи. Але те, що герой та кульмінація не розкриті, це проблема, визнаю.
Позначення для додаткового зсуву реальності. Сам Демокріт може людей і не шукав, але хто знає...
Дякую.
4George24-10-2017 00:40
автор почав з латинської цитати, чим мені також доводиться грішити...
Написано класно. Нагадало Дж.Лондона, як там у "Поклику предків" -
Бек не читав газет, і тому не знав що насувається біда - і біда не тільки на нього, а й на всіх собак із міцними м"язами та з теплою та довгою шерстю...
Все чітко і стисло.
Ідея непогана, а років із двадцять тому - це було б навіть супер-пупер.
Авторе,а уявимо що ваш твір переміг.
Чи хтось захоче його перечитати ?
Сорі, за негречність - але пороху тут не вигадали.
Це поки що другий твір який читаю...а що як далі ...
5murrrchik24-10-2017 09:59
Гарно написано. Сюжет плавний, дуже підійшов би для короткометражки.
6Joker25-10-2017 13:16
Cтилістично добре, але нема за що зачепитись в творі. Як на мене фінал був би кращий, якби була більша незрозумілість(от взагалі не зрозуміло, що там відбувалось) а так, ну зациклення сюжету наскільки штампований прийом...
7А.Я.26-10-2017 02:53
непогано, зовсім непогано. читається легко, справна рівновага описів/дій, зберігається інтрига. я не проти читати ще щось від такого автора. тільки б менше посилань на феномени з популярної культури, та й варто вичитувати на предмет русизмів.
той момент, коли ліричний герой прокинувся в коконі – це варто було детальніше описати. вставити замість цього посилання на персонажа з "Матриці" – це ледачо і несерйозно. поза тим твір цілком гідний.
8Спостерігач26-10-2017 16:07
Якби не конкурс то і не читав би. Текст рівний, але сірий. Немає ніякого бажання дізнаватись щож там далі сталося з героєм. Плюс не люблю я соціальну прозу, ввідаю перевагу фантастиці.