Двері ліфта вже почали зачинятися, та Марк все ще поквапом тиснув на кнопку першого поверху. Світло в підйомній кабіні блимнуло, і хлопець почув:
– Заждіть! Притримайте!
Кілька секунд Марк вагався, а потім тихо вилаявся і просунув долоню у двері, що вже майже зачинилися. Стулки роз'їхалися в різні боки, і перед кабіною ліфта з'явився старигань. На вигляд він мав років шістдесят, чи ба трохи більше. Він був одягнений в чорний піджак, застібнутий на два гудзики, білу сорочку з коротким комірцем, чорні штани, чорні туфлі. У нього була в'яла, обвисла, вкрита зморшками шкіра та глибокі, схожі на суху випалену сонцем землю, носогубні складки.
– Ви заходите? – невдоволено вигукнув Марк, – Я поспішаю.
– Звісно, поспішаєте, – з усмішкою відповів незнайомець. Ця усмішка була швидше штучною, аніж дружньою.
Марк не міг цього не помітити: того, як рухався цей старий. Він зробив три кроки, щоб зайти у кабіну. І здавалося, що кожен крок дається йому напрочуд важко. Немов повітря, крізь яке він пропихується, густе. Як хмара. Чи кисіль. Можливо, це були наслідки старості чи якоїсь хвороби. Але навіть так це виглядало вкрай дивно. Немов старий пробирався крізь нетрі. Крізь густі хащі, допомагаючи собі руками, якими він ніби відштовхувався від простору.
Одним рухом старигань розвернувся і нахилився до панелі виклику, щоб вибрати потрібний йому поверх. Він нахилився так сильно, що мав би й впасти. Але не впав.
– Перший! – поспіхом сказав Марк. Для себе ж старий обрав поверх номер два.
Двері безшумно зімкнулися і вони поїхали.
Чотири поверхи в кабіні ліфта панувала мовчанка. Марк нервово відстукував ногою, а старий невідривно стежив за електронним табло, що відраховувало цифри в зворотному напрямі. Аж рапотом ліфт смикнувся, і вони обидва мало не попадали на підлогу. На секунду – менше, на якусь її частину – ліфт і зовсім зупинився. У кабіні погасли усі вогники, та незабаром знову загорілися. Ліфт продовжував спускатися. Та швидкість його руху почала згасати.
– Що це було? – запитав Марк, та попутник мовчав.
Ліфт помітно сповільнювався. Почулось скреготіння. І вони відчували, як вібрують стінки кабіни. Потім повторився поштовх. І ліфт остаточно зупинився.
Марк втратив рівновагу, але вчасно простягнув руки вперед і уперся в стіни кабіни. А старий нахилився вперед і ось тут точно мав гепнутись. Але втримався, навіть не торкаючись стін. Немов тримався за самісіньке повітря.
Старий голосно і, здавалося, навіть вдоволено гмикнув.
– Дуже, дуже поганий день, щоб застрягати у ліфті, – сказав Марк. Потім глипнув на попутника: на обличчі старого застигла механічна посмішка, – З вами усе гаразд?
– Так.
– А чого ви посміхаєтеся? Вам подобається усе це, чи як? – уїдливо зауважив хлопець.
– Дежавю, – коротко відказав попутник.
– Чудово. А я, вибачте, не в гуморі. Сьогодні у мене немає часу, аби стирчати тут, – ліфт заскрипів, похитнувся і завмер, – мабуть, треба стояти на одному місці і не рухатися. Ліфт нахилився, відчуваєте? Чи мені здається? Аби тільки не впав.
– Не хвилюйтеся. Сьогодні він не впаде, – відказав старий.
– Кнопка диспетчера, – сказав Марк і зробив обережний крок, аби натиснути її, – Ау? Ау! Мене чутно? – пауза, – Мене хтось чує? Відгукніться! Ми застрягли у ліфті. Агов! Тут хтось є? – пауза – Здається, мене не чують. Хай йому, як же це невчасно. Дуже, дуже невчасно.
Старий мовчки дивився на хлопця.
– Агов! Мене хтось чує? – Марк продовжував тиснути на кнопку виклику диспетчера, – Ми тут застрягли! Чуєте? Ми застрягли у довбаному ліфті! Звільніть нас! Будь ласка! Агов! Тут хтось взагалі є? Мене хтось чує?
У відповідь – німота.
– А щоб вам усім заклало!
Хлопець голосно ковтнув слину, та почав гепати долонею по ліфтовій кабіні.
– Агов! Ей! Еге-гей! Мене хтось чує? Ми застрягли в ліфті! Агей! Є хоч хтось? Допоможіть нам! Викличте когось!
Марк гамселив двері та голосно ковтав слину, аж доки не оживився переговорний пристрій. Пролунав голос диспетчера, жінки, на задньому тлі якого чувся електричний білий шум.
– Ми вас чуємо. Стався якийсь збій, та усе гаразд. Незабаром черговий ліфтер запустить ліфт. Не хвилюйтесь і не панікуйте.
– Скільки нам чекати?
– Хвилин двадцять. Може, півгодини.
– Півгодини? Та ви знущаєтеся з мене! У мене немає півгодини!
– Так, півгодини. Чекайте, будь ласка. Та вибачте за незручності.
Диспетчер від'єднався.
– Я не маю півгодини! Агов! Агов!
Марк спробував відкрити двері руками. Та результатом усіх його зусилль була вузька, заледве сантиметрова щілина. Хлопець гупнув по дверях долонею та дістав телефон.
– Клята бляшанка. Тут не ловить зв'язок.
Він безуспішно спробував зробити виклик, і глянув на старого.
– А у вас?
– А у мене немає телефону.
– Мг… – невдоволено промимрив хлопець, – Зрозуміло.
Марк підняв очі на стелю, поклав руки на потилицю, трохи покрутився навколо своєї осі, вперся спиною у металеву стіну і, повільно зісковзуючи донизу, сів на підлогу. Він глитнув повітря і голосно зітхнув. Його злостила власна безпомічність.
Запала тиша. На п'ять чи, може, десять хвилин. Марк сидів, не звертаючи уваги на старого. Та тільки поглядав на годинник кожні двадцять секунд, хоч вже й перестав стежити за часом.
– Та щоб вас усіх…
Марк скочив на ноги і почав стукотіти по стінах. Потім затиснув кнопку диспетчера:
– Агов! Ви щось робите? Скажіть мені, скільки ще часу нам тут сидіти? Ви мене взагалі чуєте? Агов, там!
Відповіді він не отримав. Ще трохи постояв біля дверей та глипнув на стариганя, який увесь цей час пильно стежив за ним.
– Ви тут працюєте? – Марк нервово звернувся до свого попутника. Він хотів, щоб це було правдою. Аби мати можливість спроектувати усю цю величезну компанію разом з її клятим ліфтом на одну конкретну людину і вихлюпнути на неї усю свою лють.
– Ні, – коротко відповів старий.
Кілька секунд Марк пильно та невідривно дивився старому в очі, немов упізнав його, чи понад усе хотів упізнати. А потім захитав головою, мовляв, зрозуміло. Знову ковзнув спиною по стінці ліфта і сів на підлогу.
– Але колись хотів, – продовжив попутник, – Хотів, але мене не взяли. І якщо чесно, я б хотів про це розповісти.
– Знаєте, я аж ніяк не хочу слухати жалісні історії від незнайомця, якому одного разу не пощастило. Я хочу, щоб цей довбаний ліфт зрушив з місця і випустив мене. Бо я поспішаю! – останні слова він вимовив голосно та повільно, розриваючи кожне на частини.
Марк закрив обличчя руками і знову важко зітхнув.
– Моя історія може видатися досить цікавою, – монотонно продовжував старий, – то ж дозволь, я, усе ж таки, розповім її.
Пауза тривала недовго.
– Та кажіть, що хочете, хай йому! Тільки не чіпайте мене! Я все одно не слухатиму.
Старий посміхнувся.
Отож…
– Мені знайомі твої відчуття, – мовив попутник, – багато років тому я, сповнений бажання, а ще необхідності, прийшов сюди, на співбесіду. Ця робота була конче потрібна мені. Та я отримав відмову, одразу. Ніде правди діти, я засмутився. Але щойно я вийшов з кабінету, як мені зателефонувала дружина і сказала, що у неї відійшли води. Наш малюк вирішив з'явитися на світ завчасно. Це був тридцять восьмий тиждень вагітності. Лікар сказав нам, що наш термін – кінець лютого. Найімовірніше – середина двадцятих чисел. Але точно не тринадцяте. Тому це стало для мене великою несподіванкою.
Я притьма встрибнув у ліфт. У цей самий ліфт. І він так само застряг майже на півгодини. Ох, я повільно божеволів, очікуючи, коли мене випустять. І коли ліфт запустили, і мені вдалося вибратися, я вибіг на вулицю і, ігноруючи усі правила дорожнього руху, помчав собі, стрімголов. Дорога взялася ожеледицею і була збіса слизькою. Однак через кількість адреналіну мені було начхати. Так, начхати! Я був певен, що впораюсь.
– Я чогось не розумію! – спантеличено мовив Марк, – Звідкіля…
– Будь ласка, не переривай мене. Дозволь закінчити історію.
І Марк мовчки підкорився.
– Так от, – продовжував старий, – я нісся швидше вітру. І під'їжджаючи до мосту побачив вантажівку, з білою кабіною, позаду якої височів її чорний тулуб. Вона мчала мені назустріч, та я навіть не задумався про те, щоб зменшити швидкість. Бо моя дружина уже народжувала.
Та щось пішло не так, і водій вантажівки не впорався з керуванням. Він виїхав на мою – і без того вузьку – смугу, і мав намір врізатися в мене. Гадаю, то була б смерть. Я спробував вирулити, хоч і не було куди тікати. І просто вилетів з моста. Пробив тонку скоринку льоду і почав тонути. Довго не міг вибратися з автівки: паніка, ремінь безпеки ніяк не міг відстібнути, та ще й двері заклинило. Я сіпався, мов ошпарений, немагаючись врятувати собі життя. Навіть не пам'ятаю, як саме я вибрався. Пригадую тільки шум, який на кілька митей зупинив мене: мені здалося, ніби здувається величезна повітряна кулька, десь наді мною.
Я сплив, і був настільки радий, що вцілів, що навіть не помітив змін. Не помітив, що навколо щось не так. Начебто, усе те ж саме. Але якесь не таке.
До мого дому залишалося менше кілометра. І я так туди поспішав, що прийшов аж на тридцять років раніше. Уяви собі, на тридцять! Ще навіть до свого народження. Я й сам ніяк не тямив, що сталося. Намагався уторопати: чи, може, я помер, коли впав у ту річку, чи, може, обезглуздів. Здавалося, що це не світ змінився, а саме я геть позбувся клепки.
І доки до мене дійшло, що насправді сталося, і де я опинився…
Я багацько разів намагався повернутися додому, якщо ти розумієш, що я маю на увазі. Я раз по раз стрибав у ту крижану воду, в надії, що спливу там, де треба. Вдома. Але кожен раз я опинявся по той бік. По той бік часу, якщо завгодно. Що ж, мені нічого не залишалося, окрім як заново вигадати хто я є. Це було надзвичайно складно. А вижити у тому світі, де я опинився, було справжнім випробовуванням.
Кожен день – може, я й перебільшую, але не дуже – світ намагався позбутися мене, як стороннього тіла, що потрапив до його організму. Я був чужим. Людиною майбутнього в сьогоденні. Чи ба людиною сьогодення в минулому. Не знаю, як правильно. Але світ безперервно виробляв антитіла для боротьби зі мною – паразитом. Я усвідомив, що мені потрібно бути обережним. Адже низка абсолютно випадкових, як мені хотілося б сказати, подій, намагалася дати мені копняка.
Так і було. Минуле опиралося мені. Відторгало мене, як бактерію. Змушувало зашпортуватися і падати. Падати і падати. Саме таким чином і показувало, що воно проти мене.
І чим далі, тим очевиднішим це було. Я помічав, як усе важче і важче мені рухатися. Просто рухатися. Ніби світ хотів зупинити мене. Але я не здавався. Мені хотілося знову почати жити звичайним життям. Але воно – минуле, де я був – продовжувало вбивати усе, що могло б статися.
Іноді мені доводилося засинати з пацюками, іноді навіть на вулиці. Жоден працедавець довго не протримав мене. Звільняли мене частенько, але завжди знаходилися об'єктивні причини, з якими, власне, і не посперечаєшся. І я терпів. Бо як хочеш жити там, де тобі не раді, то або терпи усі незручності, або вимітайся.
Ось тобі короткий висновок. Доки ти живеш минулим – чи в минулому, називай, як заманеться, – воно саме хоче зробити тебе минулим. Воно зупинятиме тебе і постійно натякатиме, що ти тут зайвий. Можливо, така природа усього.
Усе моє життя перетворилося на безупинне виживання. Щоранку я прокидався з думкою, що, можливо, прокидаюся востаннє. Перестав вірити, що у моєму житті хоч колись трапиться щось хороше. Тому увесь час шукав способи вибратися назовні.
Точкою відліку була річка, яка послугувала мені тунелем з одного часу в інший. Так, тунель – досить вдале слово. Але цей тунель буквально відразу зламався. І чому ж? Це було питання на кілька років. Єдине, що я зміг знайти про цю ріку – що за кілька місяців до мого переміщення в ній втопилася молода дівчина. Їй навіть не було двадцяти років. З одного джерела я дізнався, що у неї були якісь сімейні пробеми. З іншого – що наче як з її психікою було не все гаразд. Та що б там не було, вона – втопилася. Але ж щось схоже сталося і там, звідки я, власне, прибув. У середині листопада – я маю на увазі свій рідний час – у тій річці втопився хлопець. Здається, це був підліток. Я не пам'ятав подробиць. І взнати їх зміг би тільки через тридцять років. Просто пам'ятав, що про це говорили.
І на кілька років ці два факти відібрали у мене будь-який сон. А якщо я і засинав, то прокидався посеред ночі, де мене мучила жахлива спрага. Я часто намагався збагнути, де саме я прокинувся. Та ніяких банальних сподівань, що усе може виявитися сном, я вже й не плекав. Просто думав про тих потопельників. І іноді тішив себе думкою, що одного дня мені самому набридне боротися за своє існування і шукати відповіді. І мені вистачить духу накласти на себе руки. Якщо, звісно ж, світ сам до того часу не вирішить позбавити мене життя. Як не дивно, такі думки допомагали подолати безсоння. Хоч і ненадовго.
Щодо відповіді, яку я шукав. В одній з книг – а я перебрав їх тисячі, книги були моїми поводирями, – я знайшов досить цікаву теорію. У місцях сильного емоційного сплеску можливе викривлення такої штукерії, як простір-час. Саме у тій точці, у точці найсильнішого емоційного імпульсу, простір-час стає схожим на морську хвилю. Або низку морських хвиль. І тоді між двома вершинами сусідніх коливань, якщо вони знаходяться дуже близько один від одного, може з'явитися щось схоже на тунель, який зв'язуватиме два часових простори.
Найцікавіше те, що книга була художня, а не наукова. Гадаю, жоден вчений, швидше за все, не став би припускатися такої нісенітниці.
Якщо важко, я ладен пояснити так, як сам зрозумів це. Я просто потрапив у часовий тунель, що з'явився у річці, куди впала моя автівка разом зі мною. А тунель з'явився від сильного емоційного сплеску, спричиненого болісною смертю двох людей, які втопилися у тій річці з різницею в більш, ніж тридцять років. Я ніколи направду не знав, та й зараз не знаю, правда це, чи брехня. Але це єдине, за що я міг схопитися.
Ба навіть якщо це було правдою, гадав я, то як за її допомогою повернутися додому? Хіба не так само? Якщо у тій річці, міркував я, втопиться ще одна людина, чого не сталося у тій версії світу, звідки я прибув, то це може спровокувати появу ще одного тунелю. І, можливо, я зможу потрапити у той тунель, і опинитися вдома.
І на кілька місяців моя свідомість затьмилася. Ніхто ж не захоче втопитися на чиєсь прохання, це ж неабияка дурість! А зробити це навмисно, самому втопити когось…
Мені було важко йти проти себе, адже я – не вбивця. Та чим частіше невдачі переслідували мене, тим більше я відчував готовність… вбити людину. Спочатку я, звісно, переконував себе, що просто не зможу такого зробити, навіть якщо у мою скроню впиратиметься дуло пістоля. Тому навіть не повинен думати про таке. Та думки нікуди не дівались.
Потім… потім я почав придивлятися до людей. А саме до безхатченків. Безхатько був найкращим варіантом. Адже відсутність такого ніхто не помітить, а якщо і помітить, то не стане бити на сполох. Ні, я усе ще не був готовий втопити людину. Та й не просто втопити, а добути з неї сильний емоційний сплеск. Проте один з ментальних оповідачів у моїй голові казав мені, що я зовсім і не зобов'язаний вбивати, навіть якщо знайду відповідну жертву. Він казав, що можна просто придивитися, аби бути готовим до чогось непередбачуваного. Він постійно повторював це, знову й знову, доки я не звик до цієї думки. Мені ніяк не вдавалося притлумити цей голос. Він постійно щось мурмотів мені.
І ось я знайшов таку людину, яка ідеально пасувала фразі «нікому непримітна жертва». Він – то був чоловік – жив у парку. І я стежив за ним півтора місяці, щодня. Інколи він десь зникав, та завжди повертався. Усе, що я зараз чи коли-небудь ще зможу сказати про нього, про того безхатька, так це дві речі: він розмовляв, як телепень і надто боляче дряпався, краючи тіло до крові та вириваючи своїми довгими чорними нігтями шматочки плоті.
Як би там не було, я досі тут. Я чесний перед собою та перед усіма, хто мене шукав, бо спробував усе, аби повернутися. Та досі тут. Можливо, мене б уже давно не було. З різних причин, одна з яких – я сам. Та, мабуть, навіть у цього Світу бувають збої у роботі його механізмів, якщо він подарував мені любов. Так, то правда! Я закохався, одружився і у нас народилася донечка. Буду відвертим, я не мав жодних сумнівів, що нічим хорошим усе це не скінчиться. Обов'язково мало статися щось погане. Або у моєї дружини мав статися викидень. Або щось погане мало статися з нею самою. Або, що найімовірніше, щось погане мало спіткати саме мене. Який-небудь банальний нещасний випадок. Що-небудь тричі мною передбачуване. Однак все минуло добре. А дрібні неприємності мені вже були до шмиги.
Уперше за багато років я відчув тягу до життя. Відчув, що можу прижитися тут. Ба більше того – я вже не хотів шукати способів злиняти туди, де було моє «вдома». Я хотів залишитися. Заради своєї донечки. Заради любові.
І от кілька місяців тому у мене поступово почав зникати сон. А разом з ним апетит і любов до метушні, у яку я поринув. Бо наближалася дата мого зникнення, коли молодий я потрапить в часовий тунель.
Почав думати про те, що як своєю присутністю я щось тут порушив, і якимось чином змінив хід подій, то, цілком ймовірно, той я, який у майбутньому мусить впасти у річку, щезнути і опинитися у Не своєму часі, може і не впасти. Взагалі не піти на співбесіду, не застрягти у ліфті, і не увернутися від вантажівки, що мчатиме прямо на нього посеред вузького мосту.
І що тоді, думав я, що тоді?
Якщо усього цього не станеться, тоді він – тобто, я – не опиниться в минулому. А значить я, той, що застряг, і тридцять років був чужинцем, муситиму зникнути? Адже це цілком логічне припущення. Автівка не падає у річку, немає ніякого минулого, а заразом немає і мене. Є тільки моя версія з майбутнього. Що ж тоді? Світ зміниться так, ніби мене і не було? Чи я просто зникну і моя дружина з донечкою на руках довгі місяці шукатиме мене, і лаятиме усіх за те, що я її покинув?
Що тоді?
Смішно, чи не так? Тільки уяви, я багато років був готовий померти. І тепер, коли така можливість надалася мені, я більше не хотів цього. Я хотів жити. Заради своєї родини.
Але ж і там, у майбутньому, я залишив свою іншу дружину. Першу. Та ще й того дня, коли вона мала народити. Вона чекала мене зі співбесіди, а я не повернувся.
Так, не повернувся і грець з ним! Я був певен, що за стільки років більше не маю до неї – першої дружини – ніжних почуттів, і переді мною не стоятиме важкого вибору. Та коли я побачив її, чого завжди навмисно уникав, моє серце запрацювало швидше. З'явився дивний присмак гіркоти у роті, тягар на душі. Та я заледве встояв на ногах. Заледве стримався, аби не знепритомніти. Я дивився на неї – на неї і на її животик – очима абсолютно винної людини, яка споконвічно каятиметься, якщо з нею станеться щось погане.
Та я не винен. Я не винен! Я не збирався губитися у минулому! А загубившись, я шукав шляхи повернутися назад. На моїх руках смерть людини, у якої я відібрав життя заради шансу повернутися – ось, чому я вважаю себе невинним перед нею, хоч і не відчуваю цього.
Я згадав усе, що колись відчував до цієї жінки. І усе було таким чистим і справжнім, ніби ми не бачилися усього тиждень, а не тридцять клятих років. Я дивився на неї і відчував любов. Ні, зовсім ні – я кохаю свою дружину, нинішню. Але і ту дружину я завжди кохав. Дивлячись на неї я усвідомив, що продовжував кохати її кожного дня. Та й, мабуть, кохатиму довічно.
І тепер, знаючи усе, що я думав і відчував, скажи мені, що я мав робити? Я кохав обох своїх дружин і не знав, що робити. Врятувати того себе, який не потрапляв у минуле, від падіння в річку? Чи простежити, щоб він усе ж таки впав?
Я думав. Думав, думав, думав, думав. І…
Раптом кабіна ліфта затремтіла. Не сильно, але достатньо, щоб помітити це. Мотор, що знаходився на шість чи сім поверхів вище, ожив. Пролунав скрегіт, який відразу ж і закінчився. І ліфт рушив з місця, він почав опускатися вниз зі звичною йому швидкістю.
Старий, що розповідав історію, відчувши рух машини, відразу ж замовк. І доки вони їхали кілька поверхів, продовжував мовчати. Вони обидва мовчали.
Ліфт зупинився на другому поверсі, і сірі металеві дверцята роз'їхалися врізнобіч.
– Хто ви такий? – запитав Марк. Його голос тремтів.
– Той, хто не зміг зробити вибір. Не зміг і не зможе. Слабодух і вишкварок. Ти вже вибач мені за таке.
Старий переступив поріг, і покинув кабіну ліфта. Він йшов повільно, так само відштовхуючись від простору, немов повітря заважало йому. Кожен раз він сильно нахилявся вперед, і здавалося, що ось-ось він впаде. Але щось утримувало його в нахиленому стані.
Хлопець проводжав очима попутника, аж доки двері автоматично не зачинилися і ліфт не почав спускатися нижче, ще на один поверх.
Марк йшов холом, і весь час озирався, водночас набираючи номер своєї дружини.
– Алло, Марко! Де ти пропав? Минуло вже півгодини! Я почала хвилюватися! У мене вже почалися перейми…
– Я вже їду! – коротко відповів Марк.
Він сів у свою машину та втиснув педаль газу в підлогу.
Усю дорогу Марк думав про незнайомця з ліфта, намагаючись прогнати нав'язливі думки. Він увімкнув радіо, викрутив регулятор гучності на максимум, але навіть так голос старого продовжував звучати у його голові. І під'їжджаючи до мосту через річку, що покрилася тонким шаром криги, він побачив вантажівку, що йшла йому назустріч. Вантажівку з білою кабіною, позаду якої височів її чорний тулуб.
Він прикинув, враховуючи швидкість і відстань, що через двадцять чи тридцять секунд вони мають пройти повз один одного, прямо посеред мосту. Мосту, про який, швидше за все, і вів розповідь його попутник.
Хлопець поспішав, як ніколи у своєму житті. Та йому закортіло зупинитися. З'їхати на узбіччя і перечекати, доки вантажівка проїде через міст, а потім промчить повз нього.
І що ж мені робити? – запитав він себе, – Зупинитися, чи не зважати і їхати далі?
Коментарів: 20 RSS
1Людоїдоїд29-03-2020 19:29
Чого не відняти в оповідання - оригінальна подорож у часі. І - о диво, тут прибулець не з майбутнього. Можна переробити в сюжет для короткометражки, серйозно.
З недоліків, на мій, людоїдоїда, розум, відзначу задовгий вступ. До розповіді старого можна переходити вдвічі раніше, скоротивши розмірковування про те що робити і як погано, що герої застрягли в ліфті. Фінал також хотілося б чіткіший. То він змінив свою долю чи ні? Ви, пане Марк, все ж зробіть вибір, будьте ласкаві, не довіряйте його читачеві.
Дуже позитивне враження в результаті, не зупиняйтесь!
2Мандрівник29-03-2020 20:31
А мені якраз саме те й сподобалось, що вибір залишився на розсуд читача. І у кожного фінал буде свій, адже скільки людей, стільки й думок.
Чудове оповідання. Зачепило. Удачі!
3Лісовик29-03-2020 23:41
Оповідання без чіткої продуманої основної думки для мане рідко дозволяють відчути співчуття до героїв. Для мене так і лишилося загадкою, чому б мав би герой вибирати долю про яку він нічого не знає і підставляти дружину з дитиною. Тому закручення хроноспіралі надумане.
Але загалом більш-менш читабельно.
Наснаги авторові.
4Шукач30-03-2020 15:14
Як на мене, дуже й дуже сильне оповідання
Згодна з Людоїдоїдом: початок можна й варто скоротити. Проте, якщо розглядати цей твір поза конкурсом, і заздалегідь не знати, що він про "час", то, гадаю, задовгий початок може мати право на життя. Щоб сфокусувати дію на ліфті і тих, хто у ньому застряг. Гадати, що має бути далі. І плавно (читай - "майже несподівано") перейти до теми часу.
"оригінальна подорож у часі" - теж правда.
І абсолютно не згодна з Лісовиком. Перечитала кінець, аби зрозуміти сторону Лісовика, і не зрозуміла.
Не знайшла нічого не продуманого в основній думці. Навпаки - усе там добре. А головний герой й не мав нічого вибирати. Він просто задумався про це. І наче як не мав наміру підставляти дружину і дитину, а навпаки. Адже одразу отак от взяти і повірити незнайомцеві важко. І чому він узагалі мав вірити тому старому? Але коли побачив, що слова старого справджуються, то задумався, що варто було б пригальмувати і перечекати. З думкою: а що, як старий казав правду, і я можу втрапити у якесь минуле? Тобто він не хотів вибирати долю, про яку нічого не знав, тому й задумався.
Якби до мене у ліфт підсів такий персонаж і виявився б таким проникливим щодо мене, наговорив усього і пішов, то я ще довго думала б про нього, і брала до уваги його слова. Але зразу сліпо слідувати словам незнайомця? Навряд чи.
Загалом, величезне дякую і успіхів!
5Краснопірка31-03-2020 23:51
І я вважаю, що відкритий фінал - це найкращий момент тексту, бо саме ж у цьому сіль: весь текст - про проблему вибору, і герой-старий просто перекладає цей вибір на себе-молодого. Люди обожнюють це робити, бо свобода вибору - це часом непосильний тягар. А молодий вагається, бо це теж людська натура: навіть якщо логіка й знання говорить про те, що бути такого не може, якась частина тебе все одно почне вагатися.
Ще сподобалася знахідка про опір світу, який виштовхує чужорідне тіло: класна фішка про те, що навіть повітря чинить перепони, про роботодавців, які звільняють. Мені забракло саме отаких конкретних прикладів: що ще було погано? Постійне невезіння у дрібницях - яких саме? Які стосунки з людьми? Як вдалося налагодити бодай якесь життя? Як зустрів дружину, якщо світ (і люди) його цуралися?
Оцієї конкретики, як на мене, історії бракує, вона б її зробила об'ємнішою.
Плюсую до того, що і початок, і розповідь старого варто було б скоротити. У зав'язці дуже багато криків "на повторі", а від просто переказу подій в основній частині дещо втомлюєшся.
Але фінал гуд)) Ну от справді! Дякую!
6Читач01-04-2020 14:35
З плюсів оповідання – що воно міцно тримає увагу, навіть попри кострубатий початок, затяжний монолог, і дикуватість молодого.
Суттєвий мінус – незавершеність оповідання.
Старий і так вже ніби просив про смерть. Хотів би й далі жити у киселі – просто б мовчав.
Перед молодим питання навіть і стоїть.
Або загальмувати на хвилину і врятувати себе, дружину, і водія вантажівки від пекла, або... роздати всім того пекла?
Сумно.
Сумно, що українські автори, які вміють писати захопливо, дозволяють собі такі ігри з читачами. Навіть якщо деякі читачі – вроджені мазохісти...
І не можу уявити умовного Саймака, який би так зробив наприкінці такого оповідання...
Мабуть, саме тому і відрізняється життя Західного Світу, й нашого.
7Міль01-04-2020 14:45
Може то я переїла якогось маскіно про подорожі в часі, але мені от ця подорож в часі взагалі не оригінальна. А ще більш неоригінально як чоловік спішить до дружини, в якої відійшли води і потрапляє в аварію.
Про ліфт теж кліше-кліше, чи то може мені так. У всіляких вправах з письма, там де кажуть "помістіть людей в закритий простір і поспостерігайте" додають "тільки будь ласка не в ліфт, бо вже було". Може тому коли ліфт зупинився і там був дідок, ще до того як ГГ "подивився на дідка і той здався йому знайомим" було все ясно. А в такому сюжеті, мені здається, бажано було б якось інтригу потягнути. Хоча в такій ситуації це справді важко.
Монолог дідуся мене не зачепив, але то таке. Мені не вистачало от аме асоціації що говорить стара людина. Мімки, рухів. Після кількох хвилин молодий ГГ так кардинально випав з тексту, що ми втратили можливість дізнатися про його характер більше. Може якби він хоч якось при монолозі комунікував з дідком я б більше перейнялася його дилемою вкінці.
Ну й важкість вибору наприкінці для мене сумнівна. 30 секунд поки проїде вантажівка не дуже щось вирішують в такій ситуації. А якщо що то дружині потім самій ту дитину ростити. Навіть якщо не віриш дідку, береженого беружуть Але то вже моє враження і мій хід думок.
8Джміль02-04-2020 00:06
Цілковито підтримую Міль!
9Автор02-04-2020 13:20
Дякую кожному за його думку!
10Автор02-04-2020 13:45
Єдине, що прошу: не топіть інших авторів. Переглядаю коменти, і бачу, як коментатори подеколи вгризаються не в оповідання, а саме у автора. Письменник письменнику - не ворог. Сподіваюся на це. Вказуйте на помилки, невідповідності, абсурд - направляйте, а не топіть.
Гадаю, почнеться безладдя під цим дописом, тму усім наперед бажаю натхнення та якомога менше люті
11Альона Сіліна02-04-2020 14:31
Все буде добре)
12Хакер02-04-2020 17:20
Дуже круто, що не уточнюється в кінці, що саме вирішив герой оповідання! Інакше було б прісно.
Саме фінал "зробив" весь сюжет!
Бажаю удачі!
13Спостерігач02-04-2020 20:26
Вцілому сподобалась ідея.
Але надто нудний і розятгнутий старт. Невиразний конфлікт в середині і фінал... Не знаю де інші побачили відкритий фінал. Для мене тут все чітко прозоро і лінійно. Ніякої інтриги.
Життєва драма з магічним реалізмом з цього вийшла б гарна. Фантатсики тут нема і граму.
14Владислав Лєнцев03-04-2020 00:52
По-перше, майже відразу зрозуміло, хто цей дідуган.
По-друге, весь сюжет через довгу оповідь... Нудно, плюс розповідь така, як живі люди не говорять.
По-третє, скоротити би це рази в три, і було би, мабуть, норм.
Тому що мені сподобалася історія, нехай вона неефективно викладена. Дякую.
15Міль03-04-2020 12:18
Любий авторе, почитала ваші побоювання щодо хаосу і ненависті в коментарях і то мені так знайомо. Основною проблемою спілкування в інтернеті є те, що ти ніколи не знаєш з якими емоціями люди насправді все пишуть. Можна звісно смайлів наліпити, але і воно не завжди переконує. Я по замовчуванню читаю критику у свій бік голосом страшного мужика, який на мене волає. Практика показує, що коментатори насправді пухнасті і милі в звичайному житті, а не пекельні створіння покликати принизити молодих українських авторів. Не знаю чи це допоможе, але розкажу одну ситуацію з одного самосудного конкурсу. Це була не Зоряна фортеця, а конкурс, де зашквари на шталт тих що тут, це були лагідні погладжування. Там спеціально обсирали твори один одного, бо коментарі впливають на вибір теж, не лише самі оповідання. Так от, моє геніальне творіння і мене обізвали наркоманкою, мою професію, яку я дуже любила, фігньою і як би я не думала що я така вся високоінтелектуальна наводжу афігенні аргументи і взагалі маладєц, на ситуацію це не дуже впливало. Ага, в інтернеті хтось неправий. Мене від того коментатора трусило два дні і заспокоїлася я лише тоді коли застокала його в соц мережах і дізналася що він рятує котиків на дозвіллі. Вирішила великодушно йому пробачити.
Отож, після конкурсу так п'ятого з критикою стає трохи легше (з власного досвіду). ЗФ самий гуманний самосудний конкурс в якому я була. Можна не коментувати зовсім, але кому від того краще? Мені колись знайома блогерка сказала "ну не пиши якщо не вмієш відгавкуватися". От я у фейсбуці і досі нічого не пишу, бо не вмію. На конкурси в якості коментатора вилізла вдруге. Постійно боюся когось образити, тому вибачайте якщо щось не так. Я з благіми намірами, але про благі наміри і куди вони ведуть ви всі знаєте.
А про нападки на авторів, я б теж щигля давала, бо твір і автор – різні тварюки. Ніхто не заважає виховательці садочка на дозвіллі писати хентай. І журити її за це теж не варто. Любові і весни всім ≤3
16Хакер03-04-2020 14:10
Авторе, а ще досвід показує, що найбільше критики отримують найсильніші оповідання.
Так що все окей
17Брунатнобурий бобер03-04-2020 15:27
Добра задумка. Тільки дивує закінчення. Чому це молодий Марк не живе своїм життям, а думає про якогось діда, якому б він навряд чи повірив би? Це якось неприродно. Але інтрига подобається. Відкриті фінали теж іноді потрібні читачам. Теж таке люблю!
Дякую!
18Автор03-04-2020 21:04
Люба Міль, вітаю! Як ся маєте?
Ніякого побоювання, скоріше, передбачення, яке поки що не збулося
Просто інколи шкода інших авторів, які щиро вірять у свої оповідання і мужньо заступаються навіть не за них, а за себе. Я на собі знаю, що це таке - зневірятися у власних силах, коли тобі кажуть, що твоє творіння - перегній. Та я завжди намагався бути об'єктивним, і щодо себе, і щодо інших. Бо це погано, коли автор самообманюється, і вважає свій об'єктивно поганий текст - шедевром. Йому птрібно вказати на помилки та інше. Не казати, що усе чудово, і він великий маладєц, а обов'язково вказати. Та не обтяти крила. Гадаю, несформовані автори, що передчасно беруть участь у таких конкурсах, можуть не витримати подеколи жорсткої критики, і поступово перетворюватимуться на псів, котрі пізніше так само гавкатимуть один на одного.
Письменник письменникові - не ворог. Сподіваюся на це.
А ще я знаю людину, любу мені людину, яка плакала, коли її текст, а разом з ним і її саму псячили за те, що вона пише. Це було півтора роки тому. І це не є добре. Може, так воно і мало бути, але мені було шкода її. Уявляю, що деякі з авторів даного конкурсу можуть так само засмутитися, і мені шкода і їх. Тому, підтримуючи ваші заяви і використовуючи ваш досвід, пані Міль, скажу усім: не переймайтеся, якщо вас сварять, будь за що, воно тільки на краще!
А ще хочу подякувати усім, хто поділився своєю думкою щодо мого Попутника. Думки розійшлися, і це круто.
Миру усім і добра
19Дмитро04-04-2020 03:38
Головним героєм оповідання для мене став той чоловік, якого втопив у річці божевільний... Адже він, принаймні, навряд чи здогадувався, що принесений в жертву задля дружини, в якої у майбутньому відбуваються пологи...
20Сторонній05-04-2020 00:57
Це дуже банальний і передбачуваний сюжет, хоч і з деякими класними деталями. Про опір простору існуванню діда і про деталі з самого життя діда читати було цікаво, а все інше дуже швидко вгадалось, бо вже бачилось. Тому хист у автора є, треба тільки придумати ліпший сюжет. Успіхів!