Рівно о 7 ранку, старий вагон магнітного монорельсу з шумним зітханням гідравліки, закупорив добру сотню сонних пасажирів і відчалив від платформи Теремки-8. Кінцева зупинка – «Парк Олександрія» Білоцерківського району міста Києва.
Захар та Анфіса, двоє закоханих молодят, мабуть єдині у вагоні з цікавістю розглядали деталі пропливаючого за вікном осіннього пейзажу. Вони вже їздили цією дорогою, але тепер дивились на неї як на невід’ємну частину свого нового спільного життя. Зовсім близько за прозорою стіною вагону промайнули ще освітлені вікна багатоповерхівки і фрагменти чужих світанків були вкрадені молодими жадібними очима.
- А ми будемо тонувати вікна у своїй квартирі? – спитала Анфіска. Їй не тільки хотілось ще раз сказати «у своїй квартирі», але й почути очевидну відповідь Захара.
- Навіщо, у нас же всі вікна виходять на парк і 17 поверх як не як. Для чого псувати краєвид?
- Ти правий – задоволено усміхнулася дівчина і поклала голову на плече коханому.
Поруч з ними, парубок у дешевій куртці, затертих черевиках та безпровідних навушниках тихо гигикнув переглядаючі якусь комедію на широкому екрані новенького відеогодинника «Я’клок». «Як лох» подумав про себе Захар і теж посміхнувся вже затертому жарту. У школі він мріяв про модні тоді окуляри «Я’айз» з вбудованими напівпрозорими екранами. Щасливі власники називали їх «Я’айс», оскільки асоціація з коштовностями додавала ще більше крутизни. Ті, в кого чудо-окулярів не було перекладали «айс» по своєму і називали цей дівайс «Я’відморозок». Назва на диво прижилася, бо люди з моніторами на очах справді ставали дещо відірваними від реального життя і після серії нещасних випадків нових версій окулярів-відморозків компанія «Яббул» вже не випускала.
Квартиру молодятам подарували батьки Анфіси. Чіп-ключ був з гонором презентований на весіллі та дещо зіпсував настрій батькам Захара, подарунок яких на цьому фоні виглядав зовсім мляво.
Родина Анфіси володіла офіційною копальнею на Донбасі, яку встиг узаконити ще їхній дідусь. Коли землі почали масово просідати під житловими кварталами і люди почали гинути десятками, влада почала закривати нелегальні копанки. Власники ліцензій на видобуток отримали шанс стрімко розбагатіти. Батько Анфіси скуповував незайману землю під старими дорогами полишених міст і відкритим способом добував сотні тон якісного вугілля. Рентабельність бізнесу ще більше покращили біженці з підтоплених прибережних зон Китаю, яким держава дозволила купувати землю в обвалених містах. Держава продавала колишні міста, а батько Анфіси продавав вже розкопані дороги.
Із родини Захара підприємницькою жилкою похвалитися не міг ніхто. Коли внаслідок глобального потепління зими стали холоднішими, лижний сезон у Карпатах навіть без штучного снігу тримався 8-9 місяців на рік. Хвиля розбудови курортів зачепила і рідне село Захара. Батько працював на будівництві оператором робокрану, а мама була адміністратором в одному з численних готелів. Коли природа нормалізувалася і будівництво готелів та витягів вщухло, батько почав їздити на заробітки у сусідню Польщу. Захар лишився за єдиного мужика вдома.
Познайомились Захар та Анфіса, як і більшість молодих людей у відеочаті. Він спокусився на жіночність вирощеної в тепличних умовах дівчинки, а вона на мужність загартованого реальним життям хлопця. Мода зустрічатися місяцями і роками перед одруженням минула приблизно тоді ж, коли й повернулася популярність до простих імен (вже у Анфіскиному класі було двоє Сашків та одна Наташа). Тому три реальних побачення на нейтральній території в Києві вже нікому не здавались недостатнім фундаментом для нової родини.
Вже на пероні станції «Олександрія» молодята побачили здалеку власний будинок і навіть визначили вікна своєї квартири по вантажному контейнеру, який піднімався по зовнішніх рейках. У них було в запасі більше 4 годин, щоб перенести свій нехитрий крам з контейнеру в квартиру, тому вони взялися за руки і неспішно попрямували через парк.
Квартира зустріла їх приємним жіночим голосом системи «розумний дім» і запропонувала увікни.. увікни.. увікмнути світло у всіх кімнатах.
«Відкрити вантажний вхід» - скомандував Захар і стіна в кінці коридору посунулась разом з дверима вантажного контейнеру. Коли контейнер не був стикований з поверхом, дана команда не виконувалася без спеціального аварійного коду.
У контейнері було з десяток коробків з речами, розкладний стелаж-трансформер та великий двоспальний матрас. Захар не хотів, щоб батько Анфіси купував їм меблі, а власних коштів після весілля їм вистачило тільки на облаштування кухні, ванної кімнати та на «ортопедичний траходром».
Буквально за пару годин всі речі були перенесені в квартиру, вантажний вхід закритий і заблокований чіп-ключем, а порожній контейнер повернувся з рейок на колісну базу і вже прямував на чергове замовлення.
Доки Анфіска розставляла кухонне приладдя, Захар складав з конструктора-стелажа потрібну конфігурацію поличок у кімнаті і одночасно забавлявся з програмуванням голосових команд для системи «розумний дім». Спочатку він вирішив, що язикатому комп’ютеру підійде позивне ім’я «Феська», але подумавши змінив його на «Химка». Коли дружина повернулася в кімнату, Захар з інтонацією Проні Прокоповни артистично крикнув «Химка, вогню!» і об’ємна проекція похабної порнографічної сцени замерехтіла ритмічними рухами посеред кімнати у зеленуватому світлі кутових проекторів. Анфіса теж любила старі фільми, але жарту не оцінили. Майстерно поєднуючи інтонації докору та прохання, вона сказала «Нічого іншого я від тебе і не чекала! Ми ж її потім переназвемо, правда ж?». Захар засміявся, пригорнув кохану до себе і поцілував в надуті губи.
«Ти колючий! Не приставай, доки не поголишся» - інших засобів впливу на гігієну чоловіка, Анфіска поки що не придумала. Захар не сперечався, знайшов коробку з написом «Баня» і поніс її у ванну кімнату. Заправив гель та миючий засіб для душової кабіни, одягнув свіжі мачулі на маніпулятори, відкалібрував свій профайл по температурі води та режиму контрастної подачі, налаштував інтенсивність гідромасажу та таймери. Він міг би обрати одну із стандартних програм, але свої уподобання він знав добре і корегував налаштування під себе навіть коли приймав душ в гостях чи в готелі.
«Людством вже збудовано дві дослідні станції на Марсі, знайдено ліки від раку, прокладено метро на Троєщину, а я досі змушений декілька разів на тиждень шкрябати своє обличчя загостреним шматком металу» - приблизно такі думки крутилися в голові Захара, коли він заряджав картридж з десятком адаптивних лез у свій новенький «Мак 5 Гіпер». Анфіса тим часом замовляла продукти, прогортаючи та фільтруючи проекційну вітрину онлайн-супермаркету словесними конструкціями типу «Соуси, Тар-тар, Торчмак, 200 грамм, додати у кошик», «Супи, Харчо, Каллуна, 2 порції, додати у кошик» і т.д.
Раптом різкий звук реактивного двигуна струснув скло та посуд у квартирі, Захар поспішив з ванної кімнати до вікна, але застав лише дві білих полоси хмарного сліду літака.
- Твій тато мабуть не знав, що в Узині досі діючий військовий аеродром? – спитав Захар
- Ні, мабуть йому ніхто не сказав
- Його звичайно з часом перенесуть кудись подалі від Києва, але поки що доведеться звикнути до цих звуків. І додав вже говорячи сам до себе: «Правда над містом вони б і зараз не повинні були б літати».
Ще не відійшовши від вікна, Захар краєм ока помітив блискіт металу просто на горизонті. Через мить контур літака чітко окреслився і загрозливо збільшився. Без жодного звуку широкі крила промайнули над головою Захара, який не встиг навіть злякатись, зрушити з місця чи просто закричати. Через пару секунд будинок здригнувся і звук вибуху змішався з ревінням двигуна, який нарешті наздогнав його.
Захар прийшов до тями лежачі на підлозі. Його обличчя було порізане дрібними шматочками розбитого скла, але очі якимось дивом залишились непошкодженими. Холодний вітер увірвався у кімнату хмарою пилу та їдкого диму, зверху сипалися уламки та попіл, кругом чулися крики людей, голосіння та плач. Анфіса сиділа на підлозі під стіною, підібравши під себе ноги та закривши обличчя руками, вона не кричала і не плакала. Жах позбавив її можливості рухатися і говорити.
- З тобою все в порядку? Ти не поранена? Нічого не болить? – чоловік вже оговтався від першого шоку і тримав дружину за плечі
- Що це було? Захар, що це?
- Літак! Нам треба тікати! Ти можеш йти?
Під різкі звуки сирени відчинилися двері вантажного отвору. За розбитим вікном колихнувся червоний натягнутий трос і силует людини майнув униз, потім другий, третій. Захар вже оговтався від шоку – він підбіг до вантажного входу і відчинив червоні дверцята вбудованої шафки. Дістав два пожежних жилета-системи з уже прикріпленими спусковими механізмами.
«Вдягай, Анфіса! Вас же теж вчили і в школі і в інституті, просовуй ногу у цю петлю. Так, тепер другу ногу.. Ось так. Все, тепер почекай я вдягну!»
Десь над головою голосіння людей змішалось з тріском пожежі, чувся гуркіт, кашель. Від пилу та диму різало очі, було важко дихати та думати. Захар вдягнув рятівну систему, взяв за руку дружину та наблизився до вантажного входу. Декілька тросів звисали на фоні задимленого.
У екстрених випадках вантажні контейнери на аварійній швидкості спускалися вниз, евакуаційні троси під вагою баласту розмотувалися з даху будівлі. На спускових механізмах персональних систем-жилетів були радіомаяки, які активувалися при вдяганні. Вони убезпечували людей від зіштовхувань під час спусків за рахунок гальмування при зближенні. А також дозволяли рятівникам швидко знайти потерпілих всередині будівлі. Персональні системи евакуації були обов’язковими в усіх висотних будівлях, вже зі школи дітей вчили ними користуватися. Хоча знаходились і ті, хто нехтували правилами і економили на власних шансах врятувати своє життя.
Зверху почувся свист гальмів спускового механізму. «Ей! Бігом чіпляйся, або відійди від тросу!» Над вантажним входом звисав товстий чоловік зі слідами крові на одязі. Розглядати його часу не було. Захар застібнув спусковий зажим механізму дружини за трос і штовхнув кохану у безодню, потім прикріпився сам, озирнувся на пусті стіни квартири і зробив крок уперед.
Вже на землі вони стояли на межі парку і дивилися на власний палаючий будинок. Знизу бігали люди в шоломах та білих халатах. Хтось матюкався вголос про українських військових та їхні безпілотними, завивали сирени і плакали люди. Горе інших людей не врізалося їм у серця, вони були щасливі, що живі і щасливі що разом.
Коментарів: 14 RSS
1Ал01-10-2013 21:13
Коли я був у першому класі і тільки починав вправлятися з літературою, я написав оповідання. Щоб не розмінюватися на дрібниці, я зіпсував на нього цілий зошит, ілюстрації зробив теж сам. Моє оповідання розповідало про дракона, що зайшов у місто.
Дракон був страшний і вогнедишний, я його довго вимальовував на першій сторінці. Він вийшов у мене настільки добре, що я і сам перелякався. Перелякалися і люди, описані мною. Вони всі покинули свої будинки і втекли куди очі дивляться. Дракон в моєму творі ламав машини, руйнував будівлі і плювався вогнем у лавочки в порожніх парках. Жодної людської жертви його прогулянка так і не принесла.
Я дав почитати оповідання батькам та бабусі і всі в один голос розповідали мені яке хороше в мене оповідання. Як гарно вимальований дракон і як добре, що ніхто не постраждав. Як на перший клас, в мене і справді вийшло непогано.
Як і я колись, автор цього оповідання писав у своє задоволення. Він вимальовував деталі, робив прозорі натяки, проводив аналогії та викручував метафори. Він детально промальовував дотепні елементи обстановки і сам з них сміявся, справедливо вважаючи, що вийшло це в нього непогано. Загалом, я нічого не маю проти існування такого твору, мене він навіть кілька разів примусив посміхнутися.
Інша справа, що це – не оповідання. Набір декорацій, фейлетон, соціальна сатира, публіцистика, зрештою. Але не художня література. Сюжет в цей твір вставлено для галочки, щоб поєднати роздуми на тему «Київ через N років» і хоч якось приструнити думку, котра так і норовить нестися все далі і далі, описуючи побут майбутнього.
Тому з точки зору літературної критики тут сказати нічого. Хіба що можу зауважити, що твір банально не вичитаний. При чому це навіть не русизми і не проблеми з комами (а останніх тут явно забагато), а елементарні механічні помилки. Не вистачило часу, дописувалося в останній момент, це відчувається.
Порада: якщо автор і справді бажає продовжувати у руслі художньої літератури, можна спробувати побудувати у цьому всесвіті якусь історію, ввести конфлікт, зав'язку, кульмінацію і розв'язку. Все, як книжка пише. Ну, або, як варіант, прибрати сюжет взагалі і послати статтю в Українську Правду. Там якісно написаної публіцистики не цураються.
Рекомендовано до ознайомлення: Марк Хелпрін «Зимова казка». Там теж події відбуваються в реальному місті, зміненому трохи для потреб сюжету. Якось отак.
Успіхів!
2Тракторбек04-10-2013 10:58
Фаворит.
Хоча композиційно оповідання дійсно не дуже вдале.
3Автор04-10-2013 13:35
Ал,
дякую за Ваш відгук.
Ви праві у своїх оцінках - текст писався в останній день місяця в офісі після завершення робочого дня і часу навіть перечитати написане вже не лишилось. Причина такого несерйозного ставлення насправді у відсутності конкурсних амбіцій.
З перших курсів університету я не написав жодного рядка художнього твору - лише робочі листи, технічні завдання, інструкції та зрідка коментарі на сайтах та в соціальних мережах. Мені справді бракує прочитаних жанрових художніх творів і банального знання правил пунктуації та орфографії. Моя родина з Донбасу, тому русизмів багато і в живому щоденному мовленні. Я знаю, що це все можна виправити - прочитаю рекомендований вами твір, почитаю тексти інших конкурсантів, наступний написаний текст попрошу вичитати свого друга-редактора на предмет помилок та стилістики.
Про конкурс мені розказав друг ще в середині вересня, але текст я надіслав в останній момент не з думкою про перемогу. Мені захотілось згадати юність, коли на нудних парах я писав короткі фантазійні тексти про наш студентський побут пересипаючи їх іронією та граючись словами.
Перепрошую, за недостатньо серйозних підхід, я справді поважаю ініціативу всіх людей причетних до цього конкурсу у якості організаторів та учасників. Це добра справа давати людям можливість поринути у світ власних фантазій та дозволити зазирнути туди іншим.
Ще раз дякую за критику і поради, я підготуюсь до наступного конкурсу краще і спробую створити справді художнє оповідання з історією, сюжетом та інтригою. Цей же текст написаний у якості проби і написаний для власного задоволення, для гри словами та персонажами у рамках заданого правилами ТЗ про "милий дім" майбутнього.
4Автор04-10-2013 13:45
Тракторбек, дякую за відгук.
Можливо Ви, чи хтось інший з учасників обговорення може порекомендувати якусь літературу про композицію оповідання. Я читав книги по композиції фото, має ж бути і в літературі якась інструкція "для чайників"?
5Тракторбек04-10-2013 14:00
Та навіть не знаю. Колись читав дуже старе оповідання "Пластмассовий дім". Там були фрази на зразок: "І меблі з пластмаси? І посуд з пластмаси?" Враження від Вашого оповідання: "Ось такі будуть будинки у майбутньому". Ніби від статті-прогнозу. Тобто не вистачає все ж конфлікту. Можливо, суперечки, який дім кращий, сучасний чи традиційний, а у кінці якоїсь фрази типу: "От якби цей дім був не сучасний, а побудований сто років тому, то тут би нам і кінець".
Я суджу за системою балів, стиль-сюжет-композиція і т.п. За композицію Ваше оповідання отримало небагато, але я ще й знижую бали за невідповідність темі. У Вас пряме попадання у тему, на відміну від інших, тому "Новосілля" в мене фаворит.
6Капітошка04-10-2013 15:44
Авторе, мені ваш твір не нагадав оповідання першокласника. Якби дитина у першому класі могла написати таке оповідання, досі вона б спочивала на лаврах й насолоджувалася плодами всесвітньої слави, але якщо людина й досі на ЗФ... хіба може ілюстрації були надто вже гарні.
Відгук на перший твір - це завжди важливо для автора. Заплющувати очі на помилки й хвалити - зло. Проте й перебільшувати не варто. Отож, відфільтруйте корисні поради від зайвого пафосу і працюйте.
Від мене порада: придбайте навчальний посібник "Вступ до літературознавства" П.В. Білоус, Г.Д. Левченко. Там ви знайдете способи побудови сюжету, дізнаєтеся, що таке композиція літературного твору й прочитаєте багато інших корисних речей.
Працюйте! Сподіваюсь побачити плоди вашої праці не в Українській Правді, а у наступних конкурсах ЗФ. Тракторбек взяв ваше оповідання у топ, можливо й у фінал потрапите.
Щасти вам!
7Альтаїрченко05-10-2013 03:05
Початок класний, на 5 з плюсом. Вже збирався поставити 10 чи 8, але кігець розчарував. Історія недоказана, крапку не поставлено.
Потім центральна подія - літак запросто так влітає у дім. Через головотяпство військових? Чи це якесь повстання/теракт чи ще щось? Варто було пояснити.
Взагалі ж посміхнуло. Тільки після історії з літаком сміятися розхотілося.
Знов-таки - якщо мета - показати вади споживацького суспільства (гавколо поранені, а споживачеві усе пофіг!), то цю тему теж варто було б розкритм.
А ще - дуже правдоподібне майбутнє Так усе і буде
8Автор05-10-2013 09:00
Стосовно сюжету дозвольте прокоментувати власний текст. Мабуть це ближче до публіцистики, але мені хотілося зачепити деякі проблеми сьогодення у фантазіях про недалеке майбутнє.
Активність терористів можна передбачити, бо в них є мотив. Вони скоріш за все фанатики, у їх системі цінностей відбулася девальвація людських життів, але їхні дії підкріплені вірою в якусь ідею. Я переконаний, що для простого українця ризик загинути від ракети чи кулі нашої безалаберної армії/міліції є більшим ніж від вибухів радикальних ісламістів. Мені страшно думати, що цим людям колись довірять безпілотні літаки і вони будуть пролітати над житловими кварталами, над молодими та старими родинами.
Донбас не обвалиться, але десятки тисяч дірок залишатимуться непоміченими, доки люди будуть гинути в самих дірках, а не в будинках над ними. Коли ліс вирубають на опорні балки, пласти виберуть, а ями полишать - ось тоді жити на тій землі захочуть хіба що ті, чию власну землю поглине світовий океан.
Якщо не будувати в Карпатах нічого окрім готелів та витягів то і через 30 років західняки майбутнього будуть змушені лишати своїх рідних і їхати на заробітки в сусідні країни. "Робокран" чи "відро з цементом" на суть цього явища не впливає.
Пожежні троси могли б і зараз рятувати людей, тому на цьому теж наголос.
Ну і коли я думаю про побут найближчого майбутнього, я не уявляю нанороботів яких висипаєш у рота як крихти з чіпсів і чекаєш доки вони запломбують тобі зуби, а потім вилізуть через ніс і допоможуть поголитися. Чомусь більше вірю у мак-10 з п'ятьма рядами лез і масштабною рекламною кампанією про щасливого футболіста.
Перепрошую за розлогі роздуми, але якщо коротко - мета у сюжету була. Можливо більш переконливо було б спрямувати літак саме в квартиру героїв і залишити когось з них напівживим для роздумів чому і як над тілом коханої. Але писати "про м'ясо" не хотілося і часу вже зовсім не лишалось, тому всі живі і щасливі. Дякую всім за увагу та терпіння
9Тракторбек05-10-2013 09:14
Мету сюжету варто було б показати чіткіше, бо зараз у оповіданні багато подробиць про технічні досягнення і економічну ситуацію, які самі по собі цікаві, але приправа забила смак страви. Можна навіть прямим текстом описати конфлікт.
10Автор05-10-2013 10:06
Тракторбек,
про основний смак страви та приправи зрозумів. Дякую, зробив висновки.
11L.L.05-10-2013 17:51
Знаєте, в поясненні до теми конкурсу чітко сказано, що в оповіданні має бути розкрите ставлення людини до місця, в якому вона живе. Так от, саме це оповідання, я вважаю, найбільше відповідає темі. Ставлення героїв до свого помешкання видно дуже виразно: горить - ну то й хай горить!
А тепер серйозно. Дуже поширена насправді помилка, що зустрічається навіть у виданих книгах. Не може людина почуватися щасливою під час трагедії, коли руйнується все, чим досі жила. Найперші відчуття в такі миті - шок і стрес, вони витіснять усі філософії про те, що головне бути разом і т.д. Це потім, як оговтаються, можуть все одно бути щасливими, незважаючи на втрату житла. Але не зараз, коли навколо вогонь, уламки дому і сотні нещасних людей в загальній паніці.
12Тракторбек05-10-2013 19:10
Та й квартира для них ще не стала рідною. Дружині тато іншу купить, то чого плакати?
Ще можна списати на те, що оповідання фантастичне, могло ж і ставлення до нерухомості змінитися. Теоретично.
13L.L.05-10-2013 19:56
Радість від того, що вижили, теж не в першу мить виникає.
Але якщо так, тоді в кінці слова "щасливі що разом" попсували мені сприйняття.
14Автор06-10-2013 00:03
L.L., дякую за ваш коментар.
Тракторбек написав майже ту саму відповідь, яку б написав і я, тому не буду повторювати своїми словами.
Стосовно "щасливі що разом" згоден, невдало. Мав на увазі "щасливі, що живі обидва".
Про поведінку людей під час трагедії інших дозвольте розповісти одну коротку історію з власного життя, просто у якості однієї з можливих ілюстрацій. Колись на моїх очах водій мотоциклу не справився з керуванням і влетів на швидкості у огорожу тротуару. Від удару з мотоцикла злетів і сам мотоцикліст і його подруга, пролетіли декілька метрів і впали на асфальт. Я та дві жінки поруч були ближче всіх до лежачих на землі людей у шоломах. І перше, що я почув після секундного тупняка це голос однієї з жінок: "ужас какой, они же могли и в нас влететь, представляешь?"
(обидва пасажири мотоциклу живі і вже сподіваюсь здорові, в натовпі знайшовся лікар і швидка приїхала зовсім скоро)