– Може, подивимося фільм?
– Не хочу.
– Музику тобі ввімкнути?
– Не потрібно.
Надія сиділа майже нерухомо і вдивлялася у вікно. Там, надворі, до сонця тягнулися віти квітучих дерев.
– Давай замовимо щось незвичайне. З ресторану.
– Я...не хочу... їсти, – вичавила жінка. Кожне слово йшло з видихом, з болем. Надія зблідла і замовкла, важко дихаючи.
Петро тихенько вийшов. Він був у відчаї. Що робити, чим зарадити дружині?
Йшов вже другий місяць карантину, другий місяць добровільно-примусового ув’язнення.
Петро сидів вдома. Фірму, де він працював, „заморозили”, майже всіх працівників відправили „гуляти”. Спочатку він навіть зрадів: відіспався, досхочу надивився фільмів, начитався книг, полагодив усе, що відкладав на „потім”. За справами Петро не помічав: умови карантину стають все жорсткішими. Та це добре відчула Надія...
Хто знав, що карантин вдарить саме по неї? Вважалось – навпаки. Літераторка, працює дистанційно – їй не потрібно змінювати звичний ритм життя. Ну... Майже...
Відміна масових культурних заходів стала для неї болісним ударом – зірвалися важливі зустрічі. До того ж, не давало спокою питання: чому культура стала першою у списку заборон?
Перші дні Надія намагалася писати, та не йшлось. Друкувала, видаляла, друкувала знов – і залишала ввечері порожній файл. Надмірна активність чоловіка дратувала. Вона скаржилася – їй важко зосередитись.
До того ж – натхненню сприяли... прогулянки. Неспішне споглядання квітів і пташок надихало на нові ідеї, розв’язання сюжетних колізій. Та під час карантину на тих, хто ходить без діла, дивились з підозрою. А потім – заборонили тинятися містом без потреби. І Надія кинула писати.
– Навіщо, – казала вона. – невідомо, чи будуть виходити часописи. Все вільне, творче – зайве, заборонене.
Жалілася – її стискає невидимий зашморг. Він її душить, заважає дихати.
Петро вважав те маячнею, примхами. Дратувався та гримав на неї, щоб примусити зробити бодай щось. Поки не зрозумів – дружині справді зле. І стає гірше і гірше.
Останньою краплею стала заборона виходити навіть надвір. Надія почала задихатися. По-справжньому.
То був не той вірус, яким всіх лякали, через який оголосили карантин – якась давня хронічна хвороба. Щось чи то з легенями, чи з серцем. Вона досі спала – прогулянки, богемний стиль життя майже не залишали їй шансів. Тепер вона прокинулася. І відігралася за все. За всі щасливі роки волі й творчості.
Зараз викликати лікарів вкрай небезпечно. Треба боротись самотужки. Але як?
Спроби розважити дружину були марні. Жодні ліки не допомагали. Надія танула, відходила кудись. Між нападами сиділа нерухомо, дивилася на небо, квітучі дерева, а часом – у незнану далечінь. Її погляд ставав відстороненим, губи шепотіли:
– Нащо жити? Навіщо життя?
Петро поводився удавано бадьоро, але і сам давно був на межі. Карантин почав стискати і його.
Остання надія – балкон, захаращений ще бабусею. Його лячно було навіть відкривати.
– Ось і прийшов його час, – думав Петро. Карантин „дістав”. Хвороба жінки дратувала й непокоїла. Хотілося збігти – хоч би на балкон.
Що тут? Старі дошки. Дід, мабуть, планував зробити якусь поличку. Не встиг. От бабуся і залишила – на згадку. А це що? Відро з „особливим” піском. Простояло тут років з двадцять. Розбитий глек. Лижі. Зламані, проте залишені як скарб – спомин про відвідини онука. От бабуся! От дивачка!
Петро, мов живу, бачив її: повновиду, огрядну, у халаті, м’яких капцях. На балконі наче зупинився час. І запахи – немов з часів дитинства.
Ось його старі іграшки. Бабуся ревно зберігала їх – з надією подарувати праонукам. А це... Це ж... Футбольний м’яч! Той самий...
Петро обережно, мов коштовність, взяв його, примружив очі, уявив себе дитиною. Подалі звідси, з світу безнадії і задухи! Туди, де п’янкий вітерець несе пахощі бузку, весняних квітів, де тепло не тільки від сонця – від любові і ласки дорослих! Туди, де немає ніяких турбот і страхів...
Він відкрив очі. Де він? Що це? Сон? Реальність?
Припікало сонечко. Повітря було теплим і смачним, мов лимонад – солодка суміш пахощів бузку, трав, м’яти, квітучих дерев і землі, розпеченої сонцем. За спиною – буяння квітучих дерев. А попереду...
Здається, це – їхній старий дачний будиночок. Бував тут влітку декілька разів. Але... Здається, він менший, непевного кольору – немає часу довести його до ладу. А тут... Стіни, щойно пофарбовані, блищать. Гостинно прочинені двері. На порозі... Невже – дід? Живий!
Щось не те – його нема вже двадцять років. Але ж – стоїть, посміхається, у руках – футбольний м’яч. Той самий, про який він давно мріє...
– Це тобі мій подарунок, – каже дід.
– Навіщо? День народження – не скоро.
– Просто так.
Його поглинає хвиля радості. У ній розчиняється тривога, забувається невідповідність. „Сон про дитинство. Добрий сон”, – промайнула думка-блискавка і згасла.
– Можна мені погратись! Ну, хоч трохи!
– Ще не час. Розпакуємося, потім допоможеш діду, – матуся удає з себе сувору.
– Нуу...
– Павлуша на городі, із бабусею. З ким гратимеш?
– Ну... Тоді добре, – позіхає він. – Тільки я – з дідом, не з вами.
– Звичайно.
Розпакувалися, вдяглись у дачний одяг. Батьки пішли „орати цілину” – готувати землю під картоплю. Він з дідом – на екскурсію садком. Там – стільки див! Пурхає жовтий метелик, дзьобає дерево дятел, під кущем – маленькі їжачки.... Дід бурмотить:
– Тут морква. Тут – цибуля. Це – малина...
Бабуся порається у квітнику, де вже цвітуть нарциси і тюльпани. Решта – якісь пагінці. Бабуся намагається втлумачити, як розрізнити квіти й бур’яни. Слухає співуха. Сонце припікає. По зеленому листочку повзе жук...
– Пішли до яблунь.
Дід рятує його.
Яблуні – наче пухнасті хмари. Хмари гудуть – над ними сотні бджіл. Голова йде обертом від пахощів. Як добре тут стояти, відчувати спиною жорсткий покручений стовбур. Проте – час пливе.
– Зараз будемо саджати огірки.
Дід вмощується на маленькому стільці, бере до рук невеличку лопатку. Потім копає грядку, робить лунки. Від підносить горщики з розсадою. Дід обережно виймає тендітні рослини, дбайливо переносить їх у грунт.
Спочатку цікаво, потім нудно. Швидше! По вогкій землі повзе черв’як...
– Далі – я сам, а для тебе – справжня чоловіча робота.
Малинові хащі – справжні джунглі. Він – мов відважний дослідник, прорубує у небезпечних нетрях шлях. Старі, сухі гілки летять в різні боки. Потім позбирати їх, і – ВОГНИЩЕ!
Полум’я – вище за нього. Трохи лячно. Лячно – і цікаво. А що як... Біжить до батьків, хапає кілька картоплин, які ті приготували для посадки, несе їх до вогню. Батько щось загрозливо кричить, сміється дід, бабуся виносить „нормальні” картоплини. Вони печуть їх разом з дідом. Поряд батько чатує мангал. Жінки готують стіл надворі для бенкету.
Після роботи у всіх вовчий апетит. Їхня з дідом картопля – гаряча! – цибуля і кріп – щойно з грядки, шашлик... Все це блискавично зникає з тарілок. Дзенькіт склянок. Дорослі п’ють вино, він – лимонад. Та почувається так само п’яним. Від повітря, сонця, пахощів... Весни.
Дорослі почали якусь дурну розмову. Він ледь сидить – у хвіртку стукає Павлуша. Дід підморгує. До хати, по свій скарб! А потім...
– Гоо-ол!!!
– Петрику!
– Що, діду?
Підбігає захеканий, ніс – у пилюці, серце – ось-ось вистрибне від захвату.
– Батьки вже їдуть. Треба їх провести.
– Добре. Ну, а потім – можна, я ще трохи погуляю?
– Так.
Переривати гру не хочеться, та треба. Підбігає до батьків, терпляче слухає їхні нудні поради: „Одягайся ввечері тепліше”. „Поводься добре”. „Слухай діда й бабу”.
Нарешті – урочистий вихід. З торбами, напханими торішніми закрутками, зеленню та оберемками бузку.
– До побачення!
– До післязавтра!
Вони з дідом махають батькам, що відходять все далі і далі.
– Добрий вечір! Своїх проводжаєте?
До діда прямує сусід – ще сивіший, у такому ж „дачному” вбранні.
– А мої лише завтра приїдуть.
– Мої післязавтра повернуться – малого забирати.
– Дідуу! Я підуу! Павлуша вже чекає! – нудить він з образи за „малого”.
– Біжи! – посміхається дід.
Він стоїть поруч із сусідом. Дивиться, як бавиться онук. І чомусь довго-довго не відходить...
– Може, партію в шахи?
– Ідея!
Дід непоспіхом йде за сусідом.
... Небо розвішає. Чується гудіння – починається виліт хрущів.
– Павлушо! Вечеря! – гукає хтось друга.
На дорогу виходять дід, сусід, ще кілька літніх дачників. Тихо розмовляють і розходяться. Час і йому йти додому.
Дід сидить на лаві, дивиться на яблуневий цвіт. З гілок стартують хрущі. Їхнє гудіння – мов наспів.
Вмощується поряд.
– Діду, а чому... Чому ми їх, отих хрущів, не нищимо? Павлуша каже – вони шкідники. Жеруть наші яблука.
– Вони – живі. А яблук буде досить. І нам вистачить, і хрущам.
Притуляється до теплого дідового боку. Чує спів хрущів. Бачить, як синіє небо. Відчуває... Спокій... Втому... Задоволення... Тривогу... Щось муляє, бентежить. Щось – не те.
Згадка-блискавка. Це – остання зустріч з дідом...
Усі чуття неначе роздвоїлися. Він-хлопчик, щасливий, захищений, сидить разом із дідом. Він-дорослий ледь не кричить з болю. ВІН же знає!!!
Дід знає, що йому лишилось кілька тижнів. То ж навіщо він саджає оті кляті огірки, які він вже не встигне скуштувати! Чому так ЗВИЧАЙНО, буденно поводиться? Чому він нікуди не поспішає?!
„Він смакує кожну хвилину життя. Розтягує її до безкінечності. І знаходить радість у дрібничках.
До того ж – хоче залишити щось нащадкам. Цей будинок, квітучі дерева... Згадку про цей вечір... Огірки... Футбольний м’яч...
Може, він-дорослий чимось допоможе? Знайде ліки, забере його... Куди? До епідемії, задухи закритих приміщень? Краще вже відходити ось так – на лаві у садку, під пташиний спів, гудіння, шурхіт.”
– Діду, – тихо мовив він, – діду, дякую тобі за подарунок. І... пробач, що бував неслухняним.
Дід посміхнувся, наче ЗРОЗУМІВ...
„Час йти. Ні, ще зарано. Треба щось зробити”
– Діду! Можна... зрізати ту гілку? Дуже треба.
– Дереву болітиме.
– Мені потрібно. Дуже!
– На столі – ніж. Він гострий. Обережно.
„Навіщо я роблю це? Відчуваю – треба. Дідові нічим не допоможеш. Проте вдома залишилася Надія”
Хрущ ображено вистрибнув ледь не з-під носа, набрав швидкість і злетів у височінь. Ніж зісковзнув. Біль. Крапля крові. Проте гілка – у руці.
Він зойкнув і прийшов до тями. Оце сон! Навіть порізався, не прокидаючись! Мабуть, зачепив рукою якийсь мотлох.
Але ж... Чому у руці – яблунева гілка з цвітом? Невже... Справді...
Здійняв її вгору, мов прапор.
– Надіє!
Побіг до кімнати.
Коментарів: 10 RSS
1Людоїдоїд29-03-2020 19:49
Читається дуже легко і приємно. Авторові вдалося чудово передати побут і відчуття часу, погоди, стосунків, серед яких відбувається дія в минулому.
За що хочеться дати щигля - вдруге на конкурсі "заборонений прийом" зі сном. Але це оповідання витягує те, що в реальність подорожі в часі більше віриться. Навіть якщо її не було, в неї хочеться вірти.
Чудовий твір, просто оазис на цьому конкурсі.
2Мандрівник29-03-2020 22:06
Не можу високо оцінити для себе це оповідання. Мені не сподобався стиль написання. У тій частині, де герой у дитинстві, речення уривчасті та сухі. Так найчастіше описують спогади, а не реальність. Це заважає, тому відчуття дійсно подорожі в часі не з'являється.
Також не зрозуміло, чому у героя спочатку поведінка малої дитини, а потім він раптом "як дорослий" вирішує, що йому понад усе потрібна гілка для дружини.
3Шукач30-03-2020 16:00
Такий спокійний, ностальгічний текст на злободенну тему. Миру і спокою всередині і зовні!
4Краснопірка31-03-2020 22:56
Текст дійсно пробуджує тугу за дитинством, яке, вочевидь, у нас із автором було схожим: дача, город, родинні посиденьки) Візуальна частина, запахи, звуки - вийшли дуже об'ємними. Приємно читати, щемливо так. Серця.
А сюжет же не зайшов, бо він занадто камерний - фактично, двоепізодна замальовка. Сон сприймається як читерство. І суто суб'єктивне: розмисли на тему актуальної ситуації теж якось поки викликають відторгнення. Хоч ясно, тут у кожного своя позиція і свої способи внутрішньої боротьби із зовнішніми обмеженнями й страхами.
За мандрівку в дитинство дякую!
5Міль01-04-2020 12:08
Мені сподобалася ідея спогадів як таких собі мандрівок у часі, бо це справді те, як ми, звичайні смертні можемо перенестися в минуле. Про сон банально, про гілочку теж, але принаймні гарно.
Перша частина про Надію хоч і десь резонує з моїми відчуттями, не зайшла. Не впевнена чи такий поверхневий опис депресії спрацював би в інший час.
На мою суб'єктивну думку, оповідання краще б працювало як психологічне а не фантастичне. Більше показати переживання чоловіка, адже йому теж важко в цій ситуації. Його втечу в спогади. Безсилля. Хай би він огірки на балконі посадив чи що. Теж було би круто якось протиставити паралель дружина-дід і як вони наприклад переживають травму.
6Спостерігач03-04-2020 00:06
Гарна подача персонажів та оточення. Я вірю в цей об'є, емоції та описи. Читається легко і не виникає відчуття, що персонаж промовляє до мене, а не до сусіда по сцені. Це класно.
Але я поцінювач фантастики. А це не фанатстика. І містика теж слабувата. Такий собі магічний реалізм. Аце не особливо цікавий мені жанр.
7Брунатнобурий бобер03-04-2020 15:33
Дуже емоційне оповідання з вічною ідеєю.
Що ж висловлюю окрему подяку автору за змалювання сільської романтики. Це перегукнулось і з моїм дитинством. Залишається питання чи була таки подорож у часі. Та все ж прийом виправданий і вдалий. І тут потрібен якийсь тренований пес, щоб запах фантастики відчути.
Загалом оповідання має право на життя! тільки не як фантастичне. Свій час я точно не згаяв.
Дуже дякую!
8Владислав Лєнцев04-04-2020 18:31
Повністю солідарний з Міллю. Ми наче тут розводили депресію у дружини, а раптом це кинули і поринули у дитинство. Що ця гілочка має змінити?
Глибина - мов у калюжі, це майже замальовка, а злободенність насправді працює в мінус: ну от ми всі вдома сидімо й тут оповідання про те саме. Ну ніякого ескапізму, йолкі!
А балкон я вже розібрав, дякую, дуже дякую!
9автор04-04-2020 22:10
Дякую всім за відгуки та зауваження!
Було цікаво дізнатися, як сприймається твір, що вийшло, що - не дуже, що залишилося "білою плямою".
З тим, що це камерна замальовка - погоджуюся. Так і було задумано.
Була мандрівка у часі чи ні - на розсуд читача. Це також було запрограмовано.
Розлогий опис депресії не планувався.
Протиставлення "дружина-дід" насправді є.
Стосовно фантастичності. Твір дійсно на межі. І про межу. І відчуває цю межу кожен по-різному. Тому і поведінка в кожного своя. Хтось впадає в депресію, а хтось саджає огірки.
Огірки на балконі, мабуть, будуть. Спроба виростити яблуньку - також.
Ще раз дякую всім за увагу до твору!
З повагою,
автор
10Сторонній05-04-2020 01:34
Йой, звісно подорож була, інакше де це герой скомуниздив гілочку. Мені ніби й подобається символізм фіналу (попри сюжетну банальність), і ностальгійна атмосфера, і вичавлюванням сльози по дідусю (бо теж свого згадав), але все разом воно якось не дуже зв'язалося. І мовних помилок багато.
А так відчувається потенціал автора, тому – успіхів)