Справжній вигляд джарґалтаїв людськими словами описати неможливо, адже більша частина їхнього єства знаходиться поза межами звичного нам часопростору. Але проєкція їхнього тіла на наш всесвіт нагадала би вам, перш за все, медузу, десь удвічі більшу за середній людський зріст. Втім, ви побачили б джарґалтая тільки якщо він сам захотів би вам показатися, тому що зазвичай вони знаходяться за межами людської уваги.
Але в часи, коли рідний світ цих неймовірно граційних істот назавжди зник у вогні, ті з них, кому пощастило вижити, рушили вздовж часопростору на пошуки нового дому.
Джарґалтаї перемовлялись своєю примітивною тваринною мовою, бідною та сухою. І тим не менш, вони вміли давати одне одному імена.
Наймолодшого з тих, що вижили, звали Анісихія.
І тепер Анісихія плив поміж тисяч інших джарґалаїв крізь позапросторові волокна, обережно оминаючи темні місця, які варто оминати. Навіть нині, втративши свій дім, ці створіння не розгубили своєї веселості: подібно до молодих дельфінів чи китів, вони часом починали красиві шлюбні ігри, плаваючи одне довкола іншого, ніжно торкаючись та співаючи. Ті з джарґалаїв, кого ще не цікавило явище спарювання, часом підпливали дуже близько до часопростору, а іноді навіть занурювались у нього, виринаючи вже пізніше й далі за течією часу.
Анісихія також підплив до часопростору, принюхався й видав задоволений звук: відчуття тахіонів у дихальних шляхах було приємним та п’янким. Насолодившись цим “запахом”, молодий джурґалай вирішив піти далі й пірнув у часопростір.
Тепер він знаходився на широкій кухні, де ходили чоловіки та жінки в уніформі. Тільки одна з жінок не мала уніформи, але не мала вона і життя: її тіло висіло на мотузці, прикріпленій до газової труби. Ті, що ходили довкола неї, записували щось і перемовлялись:
— Ну, вирішувати тут нічого — явно ж самогубство, — заявив один з чоловіків у формі.
Анісихія не розумів мови людей, але міг вловлювати їхні емоції та сенси. В голосі поліціянта він відчував полегшення.
— Їй тільки-но стукнуло тридцять, — збентежено відповіла його коліжанка. — Що штовхає молодих людей на такі вчинки?
Дівчина, що висіла на газовій трубі, не була красунею за мірками глянцевих журналів, але навряд знайшлася б людина, яка не назвала б її симпатичною. Темне пряме волосся тепер спадало на трохи округле обличчя, частково приховуючи гримасу болю та задухи. Вона була зовсім невисокою, носила сорочку в червону клітинку та старі подерті джинси.
— Життя штовхає, — нарешті відказав поліціянт. — Просто життя.
Всього цього було достатньо, щоб зацікавити Анісихію.
Тож він виринув з часопростору, обтрусився від темного сліду й рушив уздовж часової лінії, прив’язаної до життя покійної жінки. Інші джарґалаї спостерігали за цим, не припиняючи своїх ігор. Анісихія провів відростком по міжвимірній поверхні, відчув теплоту, знову пірнув.
Кімната, у якій він опинився, була тісною і брудною. На стінах висіли плакати відомих рок-гуртів, біля письмового стола лежала купка бляшанок з-під пива, поруч стояли три спорожнілі винні пляшки. На самому столі стояв ноутбук, на стільці сиділа та сама темнокоса жінка.
Її телефон видав довгий неприємний звук, і вона, явно п’яним рухом, витягнула пристрій з кишені й узяла слухавку:
— Так, — її голос був трохи інфантильним. — Ні, з такими питаннями не до мене — я займаюсь тільки інтерфейсом. Що, перепрошую? Ні, звісно я не п’яна — ще ж тільки третя година дня. Так-так, робота кипить, бувайте…
Закінчивши розмову, вона жбурнула телефон на диван і знову поклала долоні на клавіатуру, але не встигла натиснути жодної кнопки — цього разу подзвонили у двері. Жінка радісно вийшла у коридор, відчинила вхідні двері. До квартири одразу ж увійшов чоловік у джинсах та сірому піджаку.
— Кать, ти уже встигла наклюкатись? — в його голосі читалася і насмішка, і занепокоєння. — Не змогла мене дочекатись? Разом би випили…
— Ти п’єш зовсім трохи, — відповіла жінка. — Як мурашечка. Мені треба явно більша доза.
Вона похитнулась і ледь не впала, але чоловік схопив її за плечі й притулив до себе. Вони палко поцілувалися. Пройшовши назад до кімнати, жінка, яку звали Катею, одразу потягнула чоловіка на диван. П’яними рухами вона незграбно розтібала на собі сорочку, а він цілував її шию й шепотів банальні компліменти. Роздягатися їм було незручно — диван був тісним та твердим, але хіба такі перешкоди зупинять двох молодих людей? Коли обоє вони лишились без одягу, Катя поклала чоловіка на спину, а сама сіла згори.
Анісихія наблизився до них впритул, аби вловити кожну деталь цього, здавалось би, скарального процесу. Він відчував на собі їхнє дихання, бачив кожну крапельку поту на красивій жіночій спині, бачив кожну зморшку на її обличчі, бачив її сконцентрований на насолоді погляд. Молодому джарґалаю хотілося торкнутись темного, як сама відсутність простору, волосся, дізнатися, які на дотик людські губи, пізнати хоч дрібну частину того, чим так самовіддано займалися ці двоє. Стогони жінки містили в собі агресію, ніжність, відчай, біль і щось ще, чого Анісихія ніяк не міг зрозуміти.
Катя раптом здригнулася, затремтіла й різко видихнула, а зовсім скоро затремтів і чоловік. Тоді вони лягли поруч, обіймаючись, бо інакше вміститись на тому тісному дивані вони не могли.
— Ти мене часом лякаєш, Кать, — мовив нарешті чоловік. — От просто лякаєш. Ти ж така красива, розумна, пристрасна — маєш всі шанси на нормальне життя. Чому ти постійно так бухаєш?
Вона довго мовчала, важко дихаючи йому в плече. Джарґалтаю вже здалося, що жінка нічого на це не скаже, але, подумавши, вона таки відповіла:
— Певно, я просто не знаю, що ще мені робити.
Було щось дуже гостре у цих словах, і Анісихія, злякавшись тієї гостроти, знову випірнув за межі часопростору. Інші джарґалаї якраз зачали співати хорову пісню, і була в цій пісні туга за втраченим домом, і була в ній надія віднайти простір для нового життя, і була в ній смиренність та вдячність за все хороше. Анісихія не підспівував своєму племені — його набагато більше зацікавили проблеми з людського світу — такого чужого і такого красивого. Молодий джарґалай знову занурився у часовий потік.
Він знаходився у барі, де грав гучний ґрандж і танцювали п’яні підлітки. Анісихія одразу помітив Катю — вона сиділа біля шинквасу з пляшкою пива. Вона була на рік чи на два молодшою, ніж тоді у кімнаті. Зачіска була коротшою, але все ще неймовірно красивою.
Група студентів також підійшли до шинквасу й, перекрикуючи одне одного, почали замовляти собі напої.
— Що святкуєте, маладьож? — насмішкувато запитала Катя.
— Бакалавра захистили, — відказав їй хлопчина в окулярах.
— Бакала-а-авра? Гм, мені подобаютсья розумні хлопці.
Хтось з друзів поплескав студента в окулярах по плечу. Той ніяково засміявся і запитав:
— А ви що святкуєте?
— Розлучення, — сухо відказала Катя, а тоді заговорила вже грайливіше. — Студентику, не проведеш мене до вбиральні? Я так напилась, що сама, певно, не дійду.
Зніяковілий студент без зайвих слів узяв жінку під руку й повів у бік вбиральні, а його друзі радісно підсвистували.
Анісихія вирішив не виринати з часопростору, але проплисти трохи далі проти течії. Він граційно ворухнув псевдоподіями і опинився на ще одній старій та брудній кухні, де Катя якраз сварилася з якимось чоловіком, що носив довгого темно-синього светра та чорні джинси, мав довге світле волосся і хриплий голос. Вони сварилися без крику, але в голосах відчувався явний докір, в’їдливість, лють.
— Ми ж домовлялися, що ти казатимеш мені щоразу, як йтимеш туди! — казав чоловік. — Ми домовлялися що ти попереджатимеш, якщо після роботи йтимеш не додому. Я ж, врешті-решт, хвилююсь.
— Може тобі ще й фотозвіт робити про кожен мій крок? — сердилась Катя. — Письмову доповідь про все, що робила на день? Геолокаційний маячок дати, щоб ти міг відслідковувати, куди я йду після сраної роботи?
Вони говорили майже пошепки, але ще ніколи Анісихія не відчував у повітрі стільки агресії, яка чекала, щоб вибухнути.
— Ну сонечко, скільки разів було таке, що мені потім доводилося тебе п’яну звідкись забирати? Скільки мені доводитиметься за тебе червоніти? Ти ж розумієш, що я тебе люблю і ти найкраще, що є в моєму житті? Ти змушуєш мене дуже сильно переживати…
На це Катя нічого не відповіла, а натомість вийшла з кухні, гучно грюкнувши дверима. Чоловік поклав голову на стіл й тихо-тихо заплакав.
Ще один легкий маневр, і молодий джарґалай опинився у лісі, між багатьох наметів. Зовсім близько витанцьовувало вогнище, а навколо нього — група молодих людей, серед яких і Катя, і чоловік, з яким вона пізніше сваритиметься на кухні. Він грав на гітарі, а інші підспівували. Катя співала гучніше за всіх, на найбільш емоційних моментах вона відкидала голову назад і дивилася на небо, де зорі тремтіли, чекаючи людських поглядів. І навіть Анісихія піддався цій пісні: своїм невидими невагомим тілом він почав кружляти довкола наметів, пропливати повз групи людей, ковзати між вогнищами і здійматися ближче до зірок.
— І таким буде все життя? — запитала раптом Катя у свого майбутнього чоловіка.
А той тільки спохмурнів і пошепки відказав:
— Ні.
Анісихія зрозумів, що якщо трохи довше тут затримається — застрягне назавжди. Надто солодкий уривок часу. Надто смачне тут повітря, надто красиво усе коливається. І тому молодий джарґалтай поплив далі проти течії.
Він зупинився у маленькій авдиторії університету. Дерев’яні парти стояли рівними рядами, і за кожною слухняно сиділи двоє студентів. Анісихія легко знайшов Катю — вона, разом зі ще однією студенткою, зайняла одну з останніх парт. Подруга Каті мала довге світле волосся й носила дуже коротку сукню.
Викладач ходив біля дошки й розказував щось про модулі та бібліотеки. Він був лисим, мав поганий зір і дуже гучно говорив. На плечах його потертго піджака осідала крейда, і це робило чоловіка схожим на якогось північого снігового бога.
Але Катю, схоже, абсолютно не хвилювала присутність викладача: вона поклала руку на коліно подруги і прошепотіла щось їй на вухо. Долоня Каті обережно пестила красиву ніжку світлокосої студентки, а тоді різко піднялась під сукню. Дівчина ледь стрималась, щоб не пискнути від несподіванки.
І поки Катя продовжувала пестити подругу, Анісихія рвонув далі, бо не хотів бачити, що буде далі. Джарґалтай пропливав повз бійки у шкільних коридорах, повз сварки з п’яними батьками, повз застілля з неприємними далекими родичами, повз дитячі табори та перші сигарети за гаражами, повз переїзди, переїзди, переїзди…
Зрештою, він зупинився. Кімната навколо нього була великою, але незатишною. Сині шпалери, брудний лінолеум, старі шафи та книжкові полиці. На ліжку спали двоє людей, яких Анісихія вже ідентифікував як батьків Каті.
Сама Катя, мила дівчинка років чотирьох, сиділа на підлозі й будувала іграшкову залізницю. Вона розкладала ділянки рейок так, щоб траєкторія потяга була якомога цікавішою. Закінчивши будівництво, дівча поставило на рейки потяг, але не запустило його.
Лишився останній штрих. Остання деталь експеримента.
Катя дістала з коробки малесеньку ляльку. Покрутивши фігурку в руках, дівчинка поклала її на рейки, ближче до середини шляху.
Тепер все було готово.
Анісихія зрозумів, що це і є переломний момент. День, коли потяг зійшов з рейок. День, коли щось неживе загине під потягом. На мить джарґалтай знову випірнув з часопростору й занурився в іншому місці. Він бачив жінку, що підписує документи про розлучення. Бачив дівчину, яку виганяють з університету. Бачив порожній погляд Каті, коли та тримала в руках мотузку й робила з неї петлю.
Джарґалтай повернувся до кімнати з іграшковою залізницею. Маленький потяг саме починав свій шлях у бік приреченої ляльки. Маленька Катя завмерла, чекаючи на неминучу катастрофу.
Ось тоді Анісихія зробив те, що джарґалтаї роблять дуже-дуже рідко: став видимим.
Чотирирічна дівчинка побачила перед собою істоту, схожу на велетенську медузу. Сяйво, що випромінювало це дивовижне створіння, сліпило дитячі очі, візерунки на тілі прибульця переливались незбагненними способами, і кожен рух, вчинений істотою, був неймовірно граційним і красивим.
Джарґалтай наблизився до дівчинки майже впритул, а та не відсахнулась. Кілька митей вони знаходилися так близько, що, здавалось, торкнуться одне одного, а тоді Катю відволік звук іграшокового потяга.
Вона раптом згадала про свій експеримент, який тепер здавався порожнім і безглуздим, різко кинулась до потяга й вимкнула його, перш ніж той добрався до ляльки. А коли знову подивилася в бік істоти, дивовижного гостя вже не було.
Джарґалтай знову ховався за межами свідомості Каті. Тепер він слухав гуркіт, такий приємний і такий таємничий. Анісихія відчув сенс цього гуркоту — саме з таким звуком обвалюється майбутнє й вибудовуєтсья нове. Саме з таким звуком розв’язуються петлі. Саме з таким звуком Всесвіт огортає життя.
Джарґалтай виринув з безодні часопростору й подивився на нього згори. Всесвіт був схожим на море: постійно коливався, здіймався дивовижними формами, ховав у собі багато таємничого і красивого. Але був він схожим й на старий механізм: безліч коліщаток, хаотично розкиданих і, як би це не було дивно, попри весь свій хаос незбагненним чином вони примудряються злагоджено обертати одне одного.
А тоді Анісихія підняв погляд і побачив решту джарґалтаїв — вони повільно пропливали між двома точками свого існування: втраченим домом та невідомістю.
Анісихія задумався про те, що він також є коліщатком якогось набагато незбагненнішого механізму.
А потім, розігнавши ці думки, рушив доганяти своє стражденне плем’я.
Коментарів: 15 RSS
1Ловчиня птахів14-03-2020 14:37
Дуже гарне оповідання.
Написане майстерно. Спершу думала, що буде щось про гори, а виявилось, що це одна з варіацій на теми "світу неорганічних істот", як писав пан Кастанеда.
Успіху!
2Читатель22-03-2020 11:40
Очень понравилось, прочитал на одном дыхании
Удачи автору!
3Спостерігач28-03-2020 12:21
По-перше кацапізми. Їх треба з мови викоріняти.
У вас легеньке оповідання. Навіщо ставляти перобтяжнуті прерозятгнуті конктрукції, аля Лавкрафт які мають нагнітати атмосферу?
А в чому сіль оповідання?
В чилу що в героїв має бути мотивація а в сюжету зміст?
Це просто замальовка нізвідки в нікуди. Хто? Чому? Навіщо? Хочби пару слів сказали.
4Людоїдоїд28-03-2020 23:19
До середини оповідання спантеличливе, складно сказати оповідання це взагалі чи замальовка і яка може бути його провідна ідея. В когось не вельми міцного мабуть може виникнути бажання покинути читання. Проте друга половина все ставить на місця. Загалом враження справило приємне. Щось є таке суто українське в цьому творі, меланхолійне. Не зупиняйтесь авторе/авторко чи що ви за істота :3
5Автор29-03-2020 18:00
Всім дякую за відгуки
Якщо пан Спостерігач вкаже на вжиті росіянізми - буду з ними нещадно боротися ;)
6Лісовик29-03-2020 23:35
Оповідання цікаве, але арка сюжету не завершена. Тому хотілося б більшої впевненості, що в головної героїні буде все добре. Щоб "Джарґалтай" прослідкував вже новостворену гілку людської історії до самої старості. А вже тоді летів за своїм плем'ям.
Якщо метою було просто встряти оповіданням зверху списку - ок. Але щоб дійсно сказати нове слово у фантастиці...
Наснаги авторові, потенціал є, але потребує більшого.
7Шукач30-03-2020 11:31
Загалом оповідання дуже й дуже цікаве! Дякую автору за малюночки у моїй голові. Проте мені здається, що твір наче трохи урізаний. Може, я загубилася у тексті, хоч і двічі перечитала, але так і не зрозуміла, що саме змусило маленьку дівчинку поставити ляльку на рейки. Для себе я відповіла так, абстрактно: обставини та власна цікавість. Хоча іграшки у неї були, книжкові полиці вдома теж є (може, просто пусті). Тоді залишається власна цікавість. Якби ще додати конкретних "причин" маленькій дівчинці, то було б узагалі розкішно-розкішненько! Та навіть так автор молодець! Успіхів вам!
8Читач30-03-2020 11:51
Не можу зрозуміти логіку твору.
Чим зумовленмй розвиток психопатії – не збагну. Чи її били змалку й цілодобово тримали на ланцюгу!?
Як фантастичне видиво могло все те вилікувати?
Цікава мить у лісі. Схожа на переломну. Але теж незрозуміло – чому сказано, що все життя не може бути таким? От чому? Ви хоч з власного досвіду пишете?
Витрати на життя у поході – у рази менші аніж у місті. Можна хоч пів року ходити , але то буде важкувато. :( Якщо здавати у цей час квартиру пожильцям – то ще й у плюсі будете. Може й на непохідний час (зиму) вистачить. Хоча краще таки працювати – це буде відпочинком від відпочинку. ;)
Тобто, драма в оповіданні ніби і є, але ж погано сприймається, бо її передумови якісь непереконливі. :(
9Автор30-03-2020 12:10
Окей, відповім одразу на все.
Лісовий написав, що хотів би, аби джарґалтай пролетівся часом знову і зрозумів, що життя у героїні склалося ліпше. Але я, навпаки, хочу щоб завжди лишався сумнів у тому. Щоб ніяких гарантій.
Шукач питає, що могло змусити дитину покласти ляльку на рейки. Власне, дитяча цікавість і вроджена жорстокість, бо діти за своєю природою є доволі жорстокими, і поки соціальні норми ще не вкорінилися у поведінці через виховання, діти часто не стримують своєї жорстокості. На противагу романтизації дітей завжди є їхня первісна дикість. На противагу кожному "Маленькому принцу" є "Повелитель мух". Тому у цього вчинку немає конкретної причини – це він є причиною всього, моментом, коли життя зійшло з рейок, так би мовити.
Читач каже про психопатію, але у героїні немає ніякої психопатії. Просто, як я вже писав вище, діти часом бувають жорстокими. Хіба ви ніколи не бачили, як дитина відриває мухам крила чи ноги? З яким натхненним задоволенням і креативом діти вбивають колорадських жуків. І тому фантастичне видиво не вилікувало психопатію, а просто змусило більш усвідомлено задуматись про доцільність своїх дій.
А щодо сцени у лісі, то репліка з питанням про "чи не може все життя бути таким" не означала "чи не може все життя пройти в лісі" – це аж надто прямолінійне прочитання ????
Малось на увазі "чи не може все життя бути таким красивим, романтичним, атмосферним, легким і приємним". Ні, не може)
Дякую усім за коментарі!
10Шукач30-03-2020 14:25
Те, що діти бувають жорстокими - це правда! Ви абсолютно праві! Ваша сторона у дописі зрозуміла й логічна! Але хотіла б акцентувати увагу на те, що сцена з лялькою на рейках ніби урізана. Її треба було трохи розвинути, показати, що у дівчинки з'явилися чи з'являються якісь схильності чи може щось ще. У два-три речення. Тоді це, напевно, не викликало б стількох питань. Повторюся, оповідання дуже й дуже цікаве, це правда! Є лише одне тоненьке місце в сюжеті, за яке й виникають питання.
11Владислав Лєнцев31-03-2020 00:59
Все було непогано, як раптом...
Це як камінь-спотикач. До цього ми ніби від Джарджарбінксу сприймаємо світ, а тут чисто людські спостереження. Мову Джагаджага не розуміє, тож як він міг так думати про глянцеві журнали і все таке?
І знову: як Джарвіс розрізняє ці гурти? Це явно не його думки.
А це як? Може все ж таки дитячий? Чи інтонації були інфантильні? Це все одно що сказати "інфантильна печінка".
Ти диви який наш Джанніродарі вуайєрист! За секс в оповіданні завжди плюсую.
Тю, а шо так? Джафарчик - гомофоб?!
Ем-м. І це переломний момент? Я думав, не знаю, вона кішку придушила як мінімум, а тут... У грі звичайної дитини таких моментів по тридцять два за добу. Той випадок, коли не вірю від слова зовсім. А Джалалабад до речі молодець: надійно травмував дівчинку на все життя своєю появою: відразу видно, інтелект від бога.
Тож ми маємо типу казочку про те як істота врятувала дівчину від самогубства багато років потому, але надійно прописала її у психдиспансері з дитинства. Абсолютно нереалістична репрезентація людської психології та загалом непотрібна експозиція міфічних істот. Головне: не зрозуміло, навіщо це все городити. Хочу, щоби Джа явився мені в минуле і завадив прочитати цей твір.
12Автор31-03-2020 13:52
Ггг, ну щодо сприйняття від особи істоти згоден, але, як кажуть хороші режисери, театр – це умовність. Мене самого це напрягало, коли писав, але я максимально старався написати так, щоб це не напрягало читача. Судячи з більшості відгуків, сподіваюсь, таки вийшло.
А щодо того, в чому важливість того моменту з лялькою на рейках – не у впливі на психіку, а у символічному акті (справжні прагнення зникають під потягом неухильності зовнішніх умов, потяг життя сходить з рейок – трактуйте як хочете). Тому і поява істоти – це не психічна травма, а поштовх до переосмислення.
Але енівей дякую за відгук
13Краснопірка01-04-2020 22:39
У частині, де про світ цих багатовимірних дельфінів, мені дуже сподобалося. Воно якесь таке тужливо-щемливе, душевне-душевне. І обмовка про "якщо спроектувати джарґалтая на нашу реальність" - оце класно))
Щодо того, що істота з абсолютно іншою природою, з іншого всесвіту, якщо так можна висловитися, не може сприймати нашу реальність у категоріях людських (оці всі назви одягу, груп тощо), цілком згодна із попереднім коментатором. Мене це найбільше зачепило дісбелівом. Ну, і ключовий момент мені теж видався слабеньким. Воно-то так, символічний акт, але ж момент міг бути значно важливішим і промовистішим.
Ще є суто технічна проблема: у тексті то джарґалтай, то джарґалай, а раз навіть джурґалай. Я спочатку навіть думала, що в цьому якась фішка, але ніби ні. Утім, це легко виправляється.
Але щиро дякую за задоволення почитати про щось ото таке дивовижне, які ці добрі багатовимірні медузоньки.
14Брунатнобурий бобер03-04-2020 15:16
Дуже сподобалось, автор зміг достукатись до моїх емоцій.
гарно продумана трагедія.Чудовий символізм з лялькою на коліях.
Це ж дійсно, люди просто себе програмують на майбутнє, тобто долю.
В дитячому віці це засідає особливо глибоко: концепти, які руйнують все продуктивне.
Дам бали!
15Дмитро06-04-2020 01:04
Віра у те, що нас врятує хтось, давня як людина. Але якщо сприймати яко метафору - якщо усвідомити, що Джарґалтай у кожному з нас і потрібно лишень розібратися в собі, тоді це крок вперед.