Мабуть, багато хто з вас зараз скаже: невже в Індії знімають фантастику? Невже індійське кіно — це не суцільні мелодрами, де всі співають і танцюють, плачуть і вмирають?
О, так! В Індії знімають фантастику! І хоча герої фантастичних фільмів теж не від того, щоб поспівати і потанцювати (а подеколи поплакати й померти), це не перетворює фантастичні фільми на шмаркаті мелодрами. Ми докладно розкажемо про кожен з фільмів списку у подальших дописах, але для початку назвемо десять фантастичних історій, з яких можна почати знайомство з індійською фантастикою і фентезі.
1. Баагубалі (Baahubali: The Beginning, 2015/Baahubali: Conclusion, 2017)
Це один з найкращих епічно-фентезійних фільмів минулої декади. Підкреслюємо, не “найкращий з індійських”, а просто один з найкращих епічно-фентезійних фільмів у світі. В 2000х був “Володар Перснів” Пітера Джексона, в 2010х — “Баагубалі”, і я наполягатиму на тому, що він кращий навіть за трилогію “Гобіт”.
“Баагубалі” — це історія двох казкових войовників з древнього королівства Маагішматі, батька і сина. Батько, принц Амарендра, врятував свою країну від навали варварських племен Калакейя, але через заздрість та підлоту короля Маагішматі (а також через власну шляхетність) загинув молодим того самого дня, коли народився його син Магендра. Вихований племенем лісових мисливців у вигнанні, Магендра не знав, ким він є і хто чекає на нього вдома — аж поки водоспадом не принесло маску чарівної красуні, яку Магендра поклявся знайти…
Це дуже проста, але дуже захоплива історія, від якої неможливо відірватись. Перегляд двох фільмів займе більше п’яти годин, але ви не пошкодуєте про жодну витрачену хвилину.
2. Піддат (P. K., 2014)
Безіменний інопланетянин прилетів на Землю з розвідувальною місією — і його моментально обікрали, поцупивши прибор для зв’язку з рідною планетою, без якого він не зможе повернутися додому. «Лише Бог може тобі допомогти», — сказав йому друг-землянин, і інопланетянин поїхав до Делі — шукати Бога.
Він потикався всюди — до індуістських храмів, мечетей, церков, він виконував різні обряди і молився різними молитвами, але все марно: Бог не з’являвся і не допомагав йому знайти прибор. Через дивну поведінку люди казали, що він піддатий, і він вирішив, що Піддат це його ім’я. Його поневіряння тривали аж доти, поки він не зустрів журналістку Джаґґу, яка йому повірила і вирішила разом з ним вивести на чисту воду священика-пустомола, який привласнив прибор і видавав його за дивний дарунок від бога Шиви.
Це фантастична комедія, і так, вона дуже кумедна. Але також вона дуже філософська, бо пошуки Бога, яким Піддат віддавався дуже буквально, руба ставлять питання: ачи там ми шукаємо? Коли ми ретельно виконуємо всі обряди, але зневажаємо ближніх — чи дійсно це віра, чи просто забобони, прикрашені гірляндами, дзвониками та іншою мішурою?
3. Ти не один (Koi… Mil Gaya, 2003)
Астроном Санджай Мехра послав у космос сигнал лише з одним словом — “Ом”. І інопланетяни відгукнулися — на жаль, дуже невчасно, коли доктор Мехра був за кермом. Побачивши НЛО, він не впорався з керуванням машиною, трафив у катастрофу і загинув. Його вагітна дружина Сонья вдарилася животом так, що ненароджений син отримав ушкодження мозку і назавжди застряг у розвитку на рівні восьмирічної дитини.
Минули роки. Рохіту Мехра вже двадцять років, але він все ще ходить у школу і водить компанію з дітьми. Одного дня Рохіт знаходить устаткування батька, вмикає його і… посилає сигнал у космос.
І знов інопланетяни відгукнулися — але цього разу залишили одного зі своїх на Землі. Так Рохіт звів дружбу з Джаду.
Близькість до Джаду надає Рохітові надлюдських фізичних та розумових здібностей. І починає розгортатися історія, схожа разом на “Е. Т.” Стівена Спілберга та “Квіти для Елджернона” на мінімалках. З одного боку, чи витримає чисте серце Рохіта випробування суперсилами? А з іншого — чи вдасться нечистим на руку поліцейським викрасти Джаду і продати до США?
Цей фільм вже двадцять років є одним з улюбленіших сімейних фантастичних фільмів Індії, а для актора Рітіка Рошана він став брамою до статусу суперзірки.
4. Брагмастра (Brahmāstra: Part One – Shiva, 2022)
Якщо “Баагубалі” це “Володар Перснів” індійського кінофентезі, то “Брагмастра” це “Гаррі Поттер”. Тільки для дорослих.
Бо, як і Гаррі, герой “Брагмастри” простий хлопець на ймення Шива росте сиротою. Як і мама Гаррі, його мама віддала життя заради його спасіння. Як і Гаррі, Шива несподівано для себе поринає в світ, який існує під поверхнею світу людей, ховаючи ті чарівні сили, якими володіють майстри древніх мистецтв — Брахманші. Як і Гаррі, Шива має кинути виклик очільникові темних сил на ймення Дев. Проте Шиві вже не одинадцять рочків, і грає його Ранбір Капур, тому на нас очікує недитячий рівень екшену.
Словом, якщо вас цікавить урбан-фентезі, замішана на індійській мітології, сміливо дивіться “Брагмастру”.
5. Калкі 2898 Н.Е. (Kalki 2898 A. D., 2024)
Настало далеке майбутне, і добігає кінця Калі-Юга, епоха тотального занепаду, коли все пішло на пси. Планета перетворена на пустелю, Ганга висохла, людство майже вимерло — за винятком тих, хто купив або заслужив собі місце у Комплексі. Грандіозна споруда Комплексу, що височіє над руїнами Каші, останнього міста на Землі, наділяє своїх насельників всіма благами, крім безсмертя, висотуючи при тому рештки життя з мертвого тіла планети. Але повелитель Комплексу, Верховний Яскін, прагне саме безсмертя — тому його слуги полюють на фертильних жінок, з яких здобувають сироватку, що подовжує життя Яскіна вже кілька століть.
Це погані часи для того, щоб бути… ким завгодно. Але є прихована долина Шамбали, яку населяють люди, які не втратили надію та віру у приход Калкі, рятівника, що оновить світ.
Авжеж, в історії, де є Спаситель, має бути і свій Ірод — і на матір майбутнього Калкі полюють усі, включно з головним героєм, безпринципним мисливцем за головами Бгайравою. Досі Бгайрава був воїном, який не знав поразки, але цього разу він зустріне суперника, сильнішого за себе, легендарного воїтеля Ашваттхаму, проклятого безсмертям. Лише Калкі може звільнити Ашваттхаму від прокляття, тому Ашваттхама, буде захищати його та його матір до останньої краплі крові. Враховуючи, що Ашваттхама в принципі не може померти, на Бгайраву чекає неабиякий виклик.
Якщо вам бракує в організмі чогось на кшталт “Дюни”, “Безумного Макса” та “Дитя людське”, то “Калкі” якраз для вас.
6. Десять аватарів (Dasavatharam, 2008)
Тисячу років тому один не дуже розумний, але дуже завзятий раджа засудив на мученицьку смерть священика-вайшнава (так, стосунки між прихильниками різних індійських богів і зараз обертаються масовими бійками, а раніше і до різанини доходило). Це запустило кармічний ланцюг подій, які розгорнулися в сучасності.
Доктор Ґовінд Рамасвамі винаходить вірус, що вбиває жертву за лічені секунди. Розкаявшись у тому, що зробив такий страшний винахід, доктор викрадає вірус з лабораторії — і дуже вчасно, бо нечистий на руку колега якраз хотів продати його терористичній організації.
Це фантастика “ближнього прицілу”, яка нагадує фільми типу “Дванядцять мавп”, “Штамм “Андромеда” та інші історії про вірусну загрозу. Чим же відрізняється “Десять аватарів”? Підказка у самій назві: десятеро ключових персонажів фільму є десятьма аватарами бога Вішну, які зійшлися в цьому часі і місці, аби врятувати світ. Таким чином напружений сайфай-трилер набуває філософської глибини, і починає нагадувати ще одну карколомну історію з перевтіленнями — “Призначення” за оповіданням “Всі ви зомбі” Гайнлайна.
І до речі, всіх десятьох аватарів грає один актор — Камал Хассан. І він також написав сценарій
7. Муха (Eega, 2012)
Жив собі хлопчина Нані, заробляв на життя влаштуванням феєрверків, кохав здалека свою сусідку Бінду, якій не наважувався зізнатися… Аж одного дня інший претендент на руку і серце Бінду, злодюга Судіп, убив його, щоб позбутися конкурента.
Це поки що виглядає, як банальна індійська мелодрама. Зачекайте, зараз буде сюрприз. Адже цей фільм зняв той самий Шрі Раджамоулі, який через п’ять років подарує нам “Баагубалі”, а сценарій написав його батько Віджаєндра Прасад, який написав багато класних сценаріїв.
Отже, після смерті Нані переродився… мухою. Так, однією з тих набридливих істот, які влітку частенько псують нам настрій. Він згадав своє минуле життя і свою смерть і своє кохання до Бінду, яка зараз потрапить в пастку шлюбу з негідником і вбивцею — і вирішив помститись, а заодно і захистити кохану.
Але що може крихітна муха, якій бракує сил навіть вкусити так, як кусає ґедзь?
Якщо в минулому житті ця муха зналася на феєрверках, то дещо може.
Це здається неймовірним — що сюжеті режисура можуть змусити нас протягом двох годин вболівати за таке мезенне створіння як муха — але це факт.
8. Салаар, частина 1 — перемир’я (Salaar: Part 1 – Ceasefire, 2023)
Режисер Прашант Ніл ввірвався у паніндійський кінематограф у 2018 році з фільмом KGF (Kolar Golden Fields). В цьому фільмі він лише загравав з ідеєю альтернативної історії. В “Салаарі” він розгорнув цю ідею на всі поля.
Отже, що було б, якби в Індії, крім власне Індії, існувала ще одна держва? Бандитська держава, сухопутна Тортуга, настільки жахлива, що її не наважуються ані згадувати у підручниках історії, ані малювати на мапах? І лише пошепки назва цієї держави передається з вуст у вуста: Хансаар.
У Хансаарі свої закони і навіть своя конституція. Так, це бандитське царство є конституційною монархією. Свого часу король Шива Маннар розподілив своє королівство на 101 провінцію, призначивши для кожної управителя. Коли він помер, трон мав перейти до Дхаари, ватажка племені шоурьянга. Але син Шиви, Радж, мав свої плани. Він убив Дхаару і звелів вирізати все плем’я шоурьянга. Проте його молодший син Варадха порушив наказ, обмінявши життя свого друга Деваратхи та його матері на браслет губернатора. За це Варадха втратив своє губернаторство і був вигнаний.
Одного дня він приїхав у Гуджарат просити допомоги в дорослого Деваратхи, якого з дитинства називав своїм салааром, вождем. Те, що за допомогою Деваратхи йому вдасться захопити трон — майже не спойлер, нам ледь не на початку показують його на тому троні. Але бандитські ігри престолів у дистопічному альтернатвному всесвіті зрештою потрібні режисерові лише для того, щоб показати, як віддана дружба може перейти в люту ворожнечу.
9. Ra.One (2011)
Задрот і невдаха Шекхар працює гейм-девелопером. Його остання гра провалилася у продажах, і тепер в нього залишився єдиний шанс добитися успіху і завоювати серце свого сина Пратіка, в якого він втратив всякий авторитет — створити успішну гру. І тому всі свої надії він покладає на проєкт "Ra.One".
Шекхар створює для гри потужний штучний інтелект, який керує головним антагоністом гри, істотою на ймення Ra.One. Ми не перекладаємо назву, бо Шекхар навмисно натякає звучанням імені лиходія на демона Равана, одного з найлихіших персонажів індійської мітології.
Під час гри з Пратіком Ra.One виривається у реальний світ, щоби знищити суперника по-справжньому. Тепер Шекхар має вступити у двобій зі своїм дітищем за своє дитя. Він приймає подобу протагоніста гри, супергероя G.One (співзвучне зі словом “Джаван”, “юнак”). І тепер перед ним стоїть жорсткий вибір — чи користатись артефактом під назвою “серце”, який надасть йому понаднормальних сил, але зробить його вразливим, чи відкласти “серце” у схованку і забезпечити себе від смерті — але піддати свою дитину і дружину незебпеці…
10. Великий воїн (Maaveeran, 2023)
Цей тамільський фільм знову торкається теми супергероїки, але ви будете здивовані тим, як він її розкриває.
Отже, живе собі в Таміл-Наду хлопчина на ймення Сатья. Малює комікси про супергероя Маавірана, але сам настільки безхребетний і позбавлений всякої бойовитості, що навіть за себе не може постояти перед нахабним плагіатором, який видає його роботи за свої.
Одного дня, здається, Сатьї посміхається щастя: його з родиною і всіма сусідами переселяють в новий сучасний житловий комплекс. Проте скоро з’ясовується, що той комплекс будували кривими руками з найдешевших матеріалів, тому він майже одразу починає розвалюватися. Хтось має вивести на чисту воду нечесних девелоперів, але хто? Тільки не Сатья! Він безнадійний боягуз.
Але одного дня він переживає клінічну смерть… і після того починає чути голос оповідача, який переказує його життя так, наче Сатья і є герой Маавіран. Голос навіть наділяє Сатью суперздібностями: він точно передрікає всі рухи ворогів. Як і попередній фільм, “Маавіран” підіймає тему творіння, яке вийшло з-під контролю творця. Але в розкритті теми вас чекає багато сюрпризів.
В цій статті ми пробіглись галопом по Індіях, розповівши вам про фільми різних піджанів фантастики, різних режисерів та кіностудій. Але нашою задачею було не описати вичерпно індійську фантастику, а зацікавити вас, показавши вам цей розмаїтий світ. Чекайте на докладніші рецензії у подальших випусках!
Бульше подібного контенту у блозі про кіно Fat & Furious
